Apple lägger beslag på TSMC:s 3-nanometerskapacitet

Permalänk
Skrivet av medbor:

Visa gärna för mig och de andra i tråden vad 95% av Apple-användarna behöver, vad deras vanor är och hur de använder sin dator

Tror ärligt att du bara antar saker när du skriver så här

Detta. Och även om man ignorerar det tveksamma faktaunderlaget för påståendet kan alla som någonsin haft en sportbil eller mc intyga att det inte går att få ”tillräckligt” många hästkrafter: man vänjer sig oerhört fort vid hög prestanda och sen förväntar man sig samma upplevelse överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Visa gärna för mig och de andra i tråden vad 95% av Apple-användarna behöver, vad deras vanor är och hur de använder sin dator

Tror ärligt att du bara antar saker när du skriver så här

Korrekt, det är bara ett antagande på vilket klientel jag oftast ser på stan med en iPhone, folk som alltså kollar snapchat, skrollar Instagram o kollar Youtube. Mycket tung arbetsbörda för deras telefon!
Sen är det ju också så att 83% av all statistik hittas på on the spot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Korrekt, det är bara ett antagande på vilket klientel jag oftast ser på stan med en iPhone, folk som alltså kollar snapchat, skrollar Instagram o kollar Youtube. Mycket tung arbetsbörda för deras telefon!
Sen är det ju också så att 83% av all statistik hittas på on the spot.

Jag tror (har säkert fel) att det är ungefär varannan smartphone-användare som kör iOS vs Android i Sverige, så tror inte det går att dra så starka slutsatser från detta. Tror de flesta grupperna finns representerade på båda sidor

Edit: hmm… sista året har tydligen ändrats en del:
https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/sweden

Nu är det tydligen ca 60% iPhone 40% Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror (har säkert fel) att det är ungefär varannan smartphone-användare som kör iOS vs Android i Sverige, så tror inte det går att dra så starka slutsatser från detta. Tror de flesta grupperna finns representerade på båda sidor

Edit: hmm… sista året har tydligen ändrats en del:
https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/sweden

Nu är det tydligen ca 60% iPhone 40% Android

Äh jaklart det inte går att dra helt bra slutsatser av att kolla över axeln på folk på stan, men jag tvivlar starkt på att så många verkligen skulle märka skillnad på den senaste iPhonen o en som har några år på nacken, o även om dom märker skillnad så betyder det inte att den faktiskt spelar nån roll. Själv sitter jag fortfarande med en 1+5 från om det är 2017, o självklart märker jag skillnad mot nyare telefoner, men det är väl antagligen mest högra refreshraten på skärmen, men jag känner verkligen inget behov av att köpa nåt nytt för att få mer prestanda.

Permalänk
Medlem

Vem som helst behöver ju prestanda idag. Så fort man surfar lite på webben, t ex går in på Google Maps och panar runt lite, får man frame drops vilken dator man än har.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Äh jaklart det inte går att dra helt bra slutsatser av att kolla över axeln på folk på stan, men jag tvivlar starkt på att så många verkligen skulle märka skillnad på den senaste iPhonen o en som har några år på nacken, o även om dom märker skillnad så betyder det inte att den faktiskt spelar nån roll. Själv sitter jag fortfarande med en 1+5 från om det är 2017, o självklart märker jag skillnad mot nyare telefoner, men det är väl antagligen mest högra refreshraten på skärmen, men jag känner verkligen inget behov av att köpa nåt nytt för att få mer prestanda.

Och det är därför många har gamla.

Det tragiska är att behov av bättre prestanda, mindre strömförbrukning har precis alla, men detta av olika anledningar.
Vissa kan idag inte jobba med deras mobil, laptop etc fast de maxutrustar den med så mycket hårdvara som går stoppa i. Mobiltelefonen får de ladda flera gånger om dagen.
* De skulle då vilja ha bättre kretsar i deras nya enhet.

Andra köper en mobil, laptop så "snålt" utrustad som det bara går. Om 5år så kan de uppleva att deras enhet inte är riktigt så snabb som de önskar, deras mobil som de knappt använder tvingas de nu ladda varannan dag.
* De skulle då vilja ha bättre kretsar i deras nya enhet och de får den bästa tillverkningsnoden och blir glada.

Det finns såklart folk där emellan. Min poäng är så är livet, all försök att statlig eller liknande förändra detta leder bara till skit för oss alla. Fokusera istället på hur utvecklingen av nya kretsar kan bli bättre.

Sedan tycker jag folk överdriver hur mycket bättre TSMC:s 3-nanometer är än vad de övriga tillverkare får använda. Med överdriva så att det skulle vara ett så stort problem så det är mer än att acceptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag tror kommer hända är att Asien kommer överge de västerländska kretsarna. Vi kan argumentera fram och tillbaka och vi sitter en dag kanske utan Apple, Arm, AMD och Intel.
Våra diskussioner blir lite som vad är bäst Commodore vs Amiga, när resten av världen kör kretsar som är "ljusår" längre fram.

Kina håller ju på och bygger vet inte hur många fabriker för kretstillverkning.
Sedan håller dom på för fullt med litografi maskiner.
Även optiska datorer och alternativa material som carbon nanotubes forskas på.
Skulle inte bli super förvånad om dom så småningom går om USA..

Permalänk
Skrivet av medbor:

Visa gärna för mig och de andra i tråden vad 95% av Apple-användarna behöver, vad deras vanor är och hur de använder sin dator

Tror ärligt att du bara antar saker när du skriver så här

Kan ärligt säga att jag haft både Iphone, Ipod och Apple TV. Gått ifrån det hela. För mina behov så är inte det aktuellt längre.
Har Android TV i philips. Kör S22u är inte helt nöjd längre, finns knappt någon annan som erbjuder bra skärmskydd och skal. Gorilla plastglas går sönder det också. Önskar en telefon med Xiaomi kamerera teknik och Android. Iphone som kommer har ej det plus att jag kör Mozilla Firefox beta som webbläsare vilket enbart finns för Android.
Jag vet att A16 chipet som kommer är lite bättre än SD8 gen 3 ändå säger jag nej tack till Iphone.
Anses jag då vara dum som väljer bort Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Kan ärligt säga att jag haft både Iphone, Ipod och Apple TV. Gått ifrån det hela. För mina behov så är inte det aktuellt längre.
Har Android TV i philips. Kör S22u är inte helt nöjd längre, finns knappt någon annan som erbjuder bra skärmskydd och skal. Gorilla plastglas går sönder det också. Önskar en telefon med Xiaomi kamerera teknik och Android. Iphone som kommer har ej det plus att jag kör Mozilla Firefox beta som webbläsare vilket enbart finns för Android.
Jag vet att A16 chipet som kommer är lite bättre än SD8 gen 3 ändå säger jag nej tack till Iphone.
Anses jag då vara dum som väljer bort Apple.

Alla får göra som de själva vill, men när 60% av Sveriges smartphones kör iOS så tycker jag inte man kan säga att ’appleanvändare’ beter sig på ett visst sätt eller behöver något speciellt. Det finns människor som använder apples enheter utan att gå med i deras sekt

Permalänk
Skrivet av medbor:

Alla får göra som de själva vill, men när 60% av Sveriges smartphones kör iOS så tycker jag inte man kan säga att ’appleanvändare’ beter sig på ett visst sätt eller behöver något speciellt. Det finns människor som använder apples enheter utan att gå med i deras sekt

Skulle nog mer säga som sådan att mycket handlar om upplevelse och behov. Javisst att Ios ser bättre ut. Samtidigt de kinesiska märken som kör Android samt Samsung och Sony känns mer tekniskt före på andra punkter som lockar en viss kundbas.
Det som gör att Apple fortfarande är med är för att de har lyckats behålla sin lönsamhet och insett att de kan lägga stora orders till andra aktörer. De höll på länge med sin Retina lösning sedan insåg de att det lönade sig att köpa LG/Samsung skärmar istället för att göra eget. Lite utav samma som har skett för processorn. Apple vet att de kan köpa upp hela TSMC lager för Apple är medveten om att de får igen pengarna. Eftersom de har gjort Iphone till sådant stort varumärke att alla vet att köper man en Iphone så får du det du får. Lite som med McDonalds, du vet precis vad du får.
Medan Android telefonerna är lite mer som den fula fisken. Som kund är man lite skeptisk över vad man får. Det kan vara skitbra samtidigt ha något dolt.
Alla vet vad som skedde med Huawei. När de blev för stora togs de ned på marken. De var the it och höll på att bli dominerande. Nu ser man samma sak igen. Du har Xiaomi som är en jätte på Android sidan samtidigt har de svårt att övertyga marknaden för de saknar den faktor som gör att de kan tälja guld på samma nivå som Apple har gjort med sin Iphone.
Nu vill jag ej påstå att det ena är bättre än det andra utan båda läger är lika bra och dåliga.
På telefon sidan behövs det något exceptionellt som är nytt. Alla telefoner är nästan lika på insidan. Där har man Sony som är den som förser alla telefoner med optik och skärm sidan domineras utav Samsung. Processorn domineras utav Qualcomm. Så ser det ut för närvarande.
Sedan i slutändan vad man som kund köper är som du nämner upp till var och en.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Vad tänker du på för variant av 3nm då? Enligt roadmap så kommer (logic) densiteten öka mellan processerna N3->N3E->N3P, N3X kommer sedan ligga på samma densitet som N3P. Värt att nämna är ju också densiteten för SRAM-celler inte krymper nämvärt, endast 5% från N5 till N3, och N3E ska ha samma densitet som N5. Eller vet vi redan nu att dom planerar att använda N3 och Apple N3E?

Att sedan dom kretsar AMD och Intel osv kommer bygga kommer ha sämre densitet handlar väl inte inte så mycket om processen, utan att olika typer av celler inte har samma densitet och att man helt enkelt inte kan trycka in samma densitet för kretsar som drar mycket, så det handlar väl mer om kretsdesign än process?

Exakta densiteter är information som sällan ges ut, Wiki-chip skriver detta

"In terms of density, given that TSMC has not publically disclosed any of the design rules, we put a rough range estimate of around 180-220 MTr/mm2 with N3E slightly below the N3 density.".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer