Prisfall av ssd lagring

Permalänk
Medlem

Prisfall av ssd lagring

Var och kollade på nvme och ssd alternativ idag, märkte då att de flesta märken hade alla fallit i pris dom senaste månaderna. Efter lite googlande så verkar det vara överskott av ssder hos tillverkarna. Tror ni priserna kommer sjunka mer och mycket framöver?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | 32GB DDR4-3200 | ASUS ROG STRIX B350-F GAMING | MSI 3080 10GB SUPRIM X | ASUS TUF Gaming 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag följer också utvecklingen på ssds och från det jag har läst så kommer priserna att minska fram till juli. Väntar på en trevlig 4TB deal och har följt priserna på 4TB kc3000 och 4TB pny cs3140 sedan februari. Danska butikerna verkar uppdatera (sänka) priset dagligen med små förändringar medan svenska butik väntar längre och sedan sänker med stort belopp.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Blev det ett köp tillslut Derazee? Nu börjar det klia i fingrarna för mig, 4TB ADATA XPG S70 kostar nu 3930kr och 4TB PNY CS3140 kostar 3970kr. Båda har sjunkit under magiska 4000kr gränsen.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Tror jag läste att ram minnen och ssds kommer sjunka ännu mer framöver. Tänk om grafkkorten också kunde göra samma xD

Permalänk
Medlem

någon som har kol på den här?
verkar vara extrem prisvärd, gen4 dock inte den snabbaste men det liksom kvittar?
https://www.amazon.se/Crucial-Plus-PCIe-Gen4-Intern/dp/B0B25M...

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

någon som har kol på den här?
verkar vara extrem prisvärd, gen4 dock inte den snabbaste men det liksom kvittar?
https://www.amazon.se/Crucial-Plus-PCIe-Gen4-Intern/dp/B0B25M...

Du får vad du betalar för, dvs QLC och ingen DRAM. Som sekundär lagringsdisk och ev. spel så helt OK.
Ska du skyffla stora filer fram och tillbaka hade jag nog valt en annan disk.

https://www.tomshardware.com/reviews/crucial-p3-plus-ssd-revi...

"The good news is, the P3 Plus can absorb up to about 550GB of writes within its pSLC cache. This indicates that all of the QLC is capable of acting in single-bit mode for a total cache capacity that’s one-fourth of the flash. This cache will diminish in size proportionately as the drive is filled based on how much space is left free. A large, dynamic cache is a good way to hide weak native performance. The P3 Plus’s cache is ample to handle typical, bursty workloads.

The bad news is that the native performance is extremely poor. Speeds drop down from 4.4 GBps to 100 MBps. We know that this flash is about as fast as Intel’s 144-layer QLC, that is up to 40 MBps per die, but the use of a massive cache forces the drive to bottleneck as it must free up capacity by moving data over to QLC. The 670p has some static cache and also DRAM, so it doesn’t suffer quite as much. Within the compared drives we do see weak post-cache performance from the SN770, Rocket NVMe 4.0, and SN770 as well."

Permalänk
Medlem

@edson
blir inga filskyfflingar för min del, bara spel typ.
frågan är dock om jag behöver 4TB för enbart spel då jag spelar sparsamt. Har kikat på kingston fury renegade 2TB som verkar vara prisvärd också.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

@edson
blir inga filskyfflingar för min del, bara spel typ.
frågan är dock om jag behöver 4TB för enbart spel då jag spelar sparsamt. Har kikat på kingston fury renegade 2TB som verkar vara prisvärd också.

Då skulle jag satsa på Renegade. Otroligt mycket bättre SSD på alla plan!

Permalänk
Medlem

När vi pratar billiga SSD:er, är det någon som har erfarenhet av Corsairs "Manufacturer Refurbished"-SSD:er? Förutom Webhallen så säljs de även direkt av Corsair.

https://www.webhallen.com/se/product/359298-Corsair-CSSD-F400...

4 TB TLC för 2690 kr, även med en äldre kontroller och PCI-E 3.0 är ju lite lockande. Dock bara 1 års garanti och lite oklart vad de faktiskt gjort med dem, hur lång tid de kan ha varit använda innan, etc.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q