Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Så, vilken version ska du köpa av spelet? Standard, Digital deluxe eller Ultimate edition?
Jag har de senaste spelen köpt ultimate, men känns som jag blivit snuvad på cash mer än vad de har gett mig.
Så denna gången tänker jag gå för standard edition

Jag slog till på den svindyra, vet att jag kommer slänga bort mycket tid på det och early-access är alltid trevligt. Vet inte vad det är mer man får men det är säkert något som är kanon

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Så, vilken version ska du köpa av spelet? Standard, Digital deluxe eller Ultimate edition?
Jag har de senaste spelen köpt ultimate, men känns som jag blivit snuvad på cash mer än vad de har gett mig.
Så denna gången tänker jag gå för standard edition

Köpte först Standard Edition men uppgraderade den till Digital Deluxe så man får börja lira fyra dagar tidigare. Ultimate Edition lockar mig inte då man bara får ett par vingar och en battle pass boost. Vet att jag kommer lira tillräckligt mycket för att bli klar med battle passet ändå så känns onödigt att spendera pengar på.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beijing:

Köpte först Standard Edition men uppgraderade den till Digital Deluxe så man får börja lira fyra dagar tidigare. Ultimate Edition lockar mig inte då man bara får ett par vingar och en battle pass boost. Vet att jag kommer lira tillräckligt mycket för att bli klar med battle passet ändå så känns onödigt att spendera pengar på.

Vingarna är värt det tänk att om 10 år så kan du visa att du var en av OSS!

Men skämtåtsido.. jag tog maxade paketet för battle pass boosten då jag vet att jag inte kommer få tiden för att avsluta den. Så skönt ifall man får lite förtur för att öka chansen till max level.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Vingarna är värt det tänk att om 10 år så kan du visa att du var en av OSS!

Men skämtåtsido.. jag tog maxade paketet för battle pass boosten då jag vet att jag inte kommer få tiden för att avsluta den. Så skönt ifall man får lite förtur för att öka chansen till max level.

Lite så jag tänkte också.
Sen var ju prissättningen riktigt smutsig. Hade det kostat säg 200+ kronor per nivå, då hade jag nöjt mig med standard.
Men ska man ändå hosta upp 879:- på PS-store så var 200:- till inget att bråka om. Smart prissättning mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Lite så jag tänkte också.
Sen var ju prissättningen riktigt smutsig. Hade det kostat säg 200+ kronor per nivå, då hade jag nöjt mig med standard.
Men ska man ändå hosta upp 879:- på PS-store så var 200:- till inget att bråka om. Smart prissättning mao.

Jag kollade prissättningen jämtemot valutan, och man kanske skall ta digital iallafall de skiljer ju inte jättemycket för ett spel som kommer vara med några år

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Köpte mellan-verisonen.
Kommer nog spela ganska mycket och det är alltid kul att ha extra mål att jobba emot, dock kan jag tänka mig att dom första 20 levlarna på battlepasset kommer gå fort.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag kollade prissättningen jämtemot valutan, och man kanske skall ta digital iallafall de skiljer ju inte jättemycket för ett spel som kommer vara med några år

Mjo, jag kände att Diablo är ett av dom få spel jag spelar "över tid", då är det drygt att behöva hålla på med en disc.
Men alla mer "linjära singleplayerspel" kör jag bara disc på, och så säljer jag när jag är klar.

Permalänk
Medlem

Hold my beer.

Nej men jag löste ut spelet på såväl PC som på Xbox. Spelar helst på PC men med nykläckt bebis är det svårt att komma ifrån hur enkelt det är att köra med handkontroll och Xbox link på plattan.

Ja, det blev dyrt.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Då är bara frågan hur många av er kommer att köpa spelet och spela det sedan?
Någon som funderat på att starta upp en Clan eller liknande i spelet?
Nu kan man göra det mesta solo fast kanske kul att spela ihop med någon?

Själv kommer jag vara ledig från jobbet den veckan när spelet släpps så det kommer bli en del spelande.
Kommer satsa på att spela igenom story först tänker inte race för att komma först till max level/paragon utan ska njuta av storyn.
Tror fortfarande att jag kommer börja med en Necro även om den är väldigt nerfad just nu.

19/23 dagar kvar till Release.

Min d3 klan kommer att flytta över till d4 när det startar.
Flesta av oss har köpt det sen länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem

Raxx går igenom saker som han vill ha ändrat eller patchat. Många bra saker han tar upp.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Raxx går igenom saker som han vill ha ändrat eller patchat. Många bra saker han tar upp.
https://www.youtube.com/watch?v=C91jaQWX4fY

Raxx är grym, släppte tidigare idag en genomgång om hur han tänker om builds.

Live twitch theorycrafting Druid sen Sorc
https://www.twitch.tv/raxxanterax

Bonus: Barb Solo Ashava HC kill från Alkaizer
https://www.youtube.com/watch?v=O_G2Y6GfKgs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

https://www.youtube.com/watch?v=_c7waXUIvhs

Utan att ens ha sett videon.
Det här är vad jag ogillar med dagens spel och gamers.
Man går in på nätet och tittar vad som är meta och kör på det. Det är ingen som har tid att upptäcka spelen själva idag.
Också en Blizzard titel, COD Warzone. Där kör min polare alltid på Meta. Oavsett vad det är. Ibland är det en rosa kulspruta med kaninöron (jag skojar inte) då är det den som gäller.
Jag spelar med vapnen som jag känner något för. Som vapnen ska se ut, på sin höjd med ett desert eller forrest camo. Sen att det är kanske det sämsta vapnet i spelet struntar jag i.

/End rant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Man går in på nätet och tittar vad som är meta och kör på det. Det är ingen som har tid att upptäcka spelen själva idag.
Också en Blizzard titel, COD Warzone. Där kör min polare alltid på Meta. Oavsett vad det är. Ibland är det en rosa kulspruta med kaninöron (jag skojar inte) då är det den som gäller.
Jag spelar med vapnen som jag känner något för. Som vapnen ska se ut, på sin höjd med ett desert eller forrest camo. Sen att det är kanske det sämsta vapnet i spelet struntar jag i.

/End rant.

Ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

/End rant.

Det är helt ok, behöver inte vara en rant. Bara ett annat sätt att spela. I många multiplayerspel finns elitism, där folk klagar på ens build/gear när man kör open world boss. Då får de väl köra stängda event istället.

För mig ger videos och guider tips och vägledning. Ett sätt att lära mig mer om spelet, vilket hjälper om man har mindre tid att spela. I betorna som varit har jag testat mig fram helt själv på barb och druid, men sista helgen använde jag en guide som vägledning för min rogue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

https://www.youtube.com/watch?v=_c7waXUIvhs

alltså, monster händer.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

/End rant.

Det positiva med seasons är ju att folk aldrig kommer veta vad som är bäst en given season, visst efter ett tag listar folk ut det eller så har nån theorycrafter redan bestämt vad som är bäst (även fast de ofta har fel) men seasons öppnar iaf alltid upp en liten fräsch vind från det tråkiga metat.

Det man dock inte kan klandra folk för i spel som detta och poe är när man introducerar ett väldigt komplicerat talent tree så kommer 98% att följa en given build rakt av för att risken att göra fel & höga respec costs är helt enkelt inte värt det. Visst skulle jag kunna trycka up excel och börja räkna på min optimalaste rutt i fem timmar, men när nån annan redan gör det varför ska jag slösa tiden?

Här är även ett väldigt sevärt klipp. Lär väldigt fort ut hur de flesta koncept i spelet fungerar, dock missa han kanske base stats https://www.youtube.com/watch?v=f_g9lvCjWkg

Permalänk
Medlem

Har ju spelat en del Division 2 och kollat build videos på youtube. Här är en några buzzwords som Div2 build videos ofta innehåller. Det har blivit lite av en grej och inget jag tänker på längre. Det finns förstås redan liknande hos en del D4 build videos.

Insane
Meta
Unstoppable, unkillable, immortal
Perfected
Best dps, best survival, best solo
God mode
Broken
Melts everything

; )

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

/End rant.

Ja det är groteskt, som det har blivit.
Jag är en person som brukar gå mot strömmen och skiter i allt vad meta heter, för det går oftast bra ändå.
Jag har plöjt tusentals timmar i D II:R och D III utan att ha följt någon specifik meta. Självklart tar jag inte de högsta keysen eller über Diablo, men det mesta annat går alldeles utmärkt.
Så det är helt klart överskattat.
Använda sin egen hjärna funkar det med 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Ja det är groteskt, som det har blivit.
Jag är en person som brukar gå mot strömmen och skiter i allt vad meta heter, för det går oftast bra ändå.
Jag har plöjt tusentals timmar i D II:R och D III utan att ha följt någon specifik meta. Självklart tar jag inte de högsta keysen eller über Diablo, men det mesta annat går alldeles utmärkt.
Så det är helt klart överskattat.
Använda sin egen hjärna funkar det med 😊

Låter bra för solospel. Personligen vill jag lära mig så mycket om spelets mekaniker som går, och vad som fungerar och inte fungerar. Det gör jag inte bäst ensam utan genom att kolla på flera andra som spelar. Att hämta ideer som jag kanske inte tänkt på och utnyttja det för att bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Låter bra för solospel. Personligen vill jag lära mig så mycket om spelets mekaniker som går, och vad som fungerar och inte fungerar. Det gör jag inte bäst ensam utan genom att kolla på flera andra som spelar. Att hämta ideer som jag kanske inte tänkt på och utnyttja det för att bli bättre.

Men problemet med paragon board är ju att planerar du inte i förväg så kommer du förmodligen dras med väldigt höga respec kostnader och genom det inte kunna crafta och uppgradera gear i samma omfattning som folk som följer en färdig build, jag hade i betan redan problem med guld och respec ska tydligen bli väääldigt dyrt på hög level.

Det största "problemet" med paragon boardet är ju att om du inte planerar och bara höftar din väg fram så kommer du komma fram till viktiga nodes men inte ha nog med stats för att använda dom, då även icke primära stats är ett måste. Så just för paragon board skulle jag starkt rekommendera att snegla på hur färdiga builds tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Men problemet med paragon board är ju att planerar du inte i förväg så kommer du förmodligen dras med väldigt höga respec kostnader och genom det inte kunna crafta och uppgradera gear i samma omfattning som folk som följer en färdig build, jag hade i betan redan problem med guld och respec ska tydligen bli väääldigt dyrt på hög level.

Det största "problemet" med paragon boardet är ju att om du inte planerar och bara höftar din väg fram så kommer du komma fram till viktiga nodes men inte ha nog med stats för att använda dom, då även icke primära stats är ett måste. Så just för paragon board skulle jag starkt rekommendera att snegla på hur färdiga builds tänkt.

Absolut, jag tänker kolla hur andra tänker. Paragonbrädena ser ut att vara ett relativt komplext pussel. Det jag tänker göra är att hitta en medelväg där jag inte bara klonar meta builds, samtidigt som jag hämtar info och lär mig om spelet från de som har betydligt mer tid än jag att spela D4.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wastaah:

jag hade i betan redan problem med guld och respec ska tydligen bli väääldigt dyrt på hög level.

Det där är ju fan skitkorkat om det stämmer. De gör ett spel med massor av valmöjligheter, sedan straffar de spelarna om de försöker utnyttja dem. Fan idiotiskt alltså. Jag är glad att WoW tagit bort i princip alla restriktioner av det slaget. D4 borde inte gå ned sig i samma träsk som fanns på den gamla onda tiden i WoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det där är ju fan skitkorkat om det stämmer. De gör ett spel med massor av valmöjligheter, sedan straffar de spelarna om de försöker utnyttja dem. Fan idiotiskt alltså. Jag är glad att WoW tagit bort i princip alla restriktioner av det slaget. D4 borde inte gå ned sig i samma träsk som fanns på den gamla onda tiden i WoW.

Jag håller vhelt med - det är ju ett spel som riktar sig mer till "den stora publiken" så att ha stora kostnader för respec känns heldumt. Någon mindre kostnad per respec-poäng (som inte ökar efter fler respecs) eller en lite större kostnad för en hel respec känns väl OK, även om jag helt skulle stå bakom gratis respecs i detta spel. Men de har ju pratat om kostnad som ökar ju mer man respecar, så att det till slut blir ohållbart och det låter verkligen kasst.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Förstår inte heller? Det roliga är ju att testa runt och se vad som funkar. Och få lite variation.
Om alla ändå bara ska följa nån guide och välja nån "optimal" spec så hade dom ju kunnat skippa resten av grejorna.
"Valfrihet". Idioti.

Vad är ens syftet med att det ska kosta för att respec:a? Vad är det man försöker motverka?

Jag kände ju redan under betan att jag blev frustrerad, eftersom man behövde (eller iaf jag som förmodligen inte är den bästa spelaren) en build som är nice för levling/trash och en "single target" build för bossar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte heller? Det roliga är ju att testa runt och se vad som funkar. Och få lite variation.
Om alla ändå bara ska följa nån guide och välja nån "optimal" spec så hade dom ju kunnat skippa resten av grejorna.
"Valfrihet". Idioti.

Vad är ens syftet med att det ska kosta för att respec:a? Vad är det man försöker motverka?

Jag kände ju redan under betan att jag blev frustrerad, eftersom man behövde (eller iaf jag som förmodligen inte är den bästa spelaren) en build som är nice för levling/trash och en "single target" build för bossar.

Det är något spelarna efterfrågat, mer d2 inspirerat ist för som det var i d3 men de har ju inte gått lika brutalt in på det som poe det kommer fortfarande gå att respecca även om de e dyrt.

Sen ett tips som kommer från alla som spelat closed beta på högre lvl, bygg inte din build med aoe focus. Trash är aldrig ett problem utan det är bossar och elites som är det svåra. En aoe skill är ok men ditt focus ska vara på hög single dmg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Det är något spelarna efterfrågat, mer d2 inspirerat ist för som det var i d3 men de har ju inte gått lika brutalt in på det som poe det kommer fortfarande gå att respecca även om de e dyrt.

Sen ett tips som kommer från alla som spelat closed beta på högre lvl, bygg inte din build med aoe focus. Trash är aldrig ett problem utan det är bossar och elites som är det svåra. En aoe skill är ok men ditt focus ska vara på hög single dmg.

Spännande. Man är väl olika då, jag tycker som sagt det är kul att expirmentera och kunna köra olika spells. Blir man låst till en build sitter man och hammrar samma knappar/kombo, det ledsnar man på fort.

Problemet blir ju att om man bara får ha en build man ska behålla, så hamnar man ju i att "alla" mer eller mindre kommer eftersträva att använda den "ultimata" builden per klass, vilket även det blir trist.

Och jo, du har ju (tyvärr?) rätt, jag hamnade i problem redan i betan på ett fåtal "bossar" där min build var helt värdelös, fick knappt ner dom på world-lvl 2 eller var det nu heter. Däremot var det sjukt tillfredställande att se alla chain-ade trash explodera

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag håller vhelt med - det är ju ett spel som riktar sig mer till "den stora publiken" så att ha stora kostnader för respec känns heldumt. Någon mindre kostnad per respec-poäng (som inte ökar efter fler respecs) eller en lite större kostnad för en hel respec känns väl OK, även om jag helt skulle stå bakom gratis respecs i detta spel. Men de har ju pratat om kostnad som ökar ju mer man respecar, så att det till slut blir ohållbart och det låter verkligen kasst.

Det beror väl helt på guld-ekonomin. I Diablo 3 hade man ofantligt mycket guld, de införde en del goldsinks långt i efterhand där. Att en respec kostar en del tycker jag är helt ok, det är en gold sink och de försöker göra spelets ekonomi mer relevant i Diablo 4. Så länge det är balanserat med hur mycket man måste farma guld för att göra en respec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det beror väl helt på guld-ekonomin. I Diablo 3 hade man ofantligt mycket guld, de införde en del goldsinks långt i efterhand där. Att en respec kostar en del tycker jag är helt ok, det är en gold sink och de försöker göra spelets ekonomi mer relevant i Diablo 4. Så länge det är balanserat med hur mycket man måste farma guld för att göra en respec.

Jo, jag kan hålla med om det absolut. Som jag har förstått av infon nu, så vill de dock att man inte ska kunna göra respecs "oändligt", utan det ska bli dyrare och dyrare tills det är så dyrt att man inte ens kan farma till det längre inom en rimlig tid. Sade de inte någonstans att de då ville att man skulle göra en ny gubbe?

Jag skulle vara OK med en kostnad som ökar med level, men som då får något maxtak som fortfarande är hanterbart vid den leveln, vilket är precis det du säger!

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jo, jag kan hålla med om det absolut. Som jag har förstått av infon nu, så vill de dock att man inte ska kunna göra respecs "oändligt", utan det ska bli dyrare och dyrare tills det är så dyrt att man inte ens kan farma till det längre inom en rimlig tid. Sade de inte någonstans att de då ville att man skulle göra en ny gubbe?

Jag skulle vara OK med en kostnad som ökar med level, men som då får något maxtak som fortfarande är hanterbart vid den leveln, vilket är precis det du säger!

Vi får väl se hur mycket guld man drar in på högre level. Det vore trist om det blir en börda typ "jag måste farma guld för respec", det är inte ok.