Windows 11 får Vista-inspirerade skrivbordswidgets

Permalänk
Skrivet av Leffe_B:

Ja, lite kul är det när man kommer in i nätverksinställningar och ska sätta manuellt ip och det är exakt samma gui som i Windows 98 :D.

Varför ändra på ett vinnande koncept?

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Testade Rainmeter förut och det finns absolut utrymme att göra widgets betydligt bättre Rainmeter.

Med rainmeter kan man verkligen göra precis vad man vill. Kör själv en egen väldigt enkel klocka bara med lite finesser på.

Citat:

ReOS verkar ju vara på gång till annat än server-versionerna av Windows nu äntligen. Kan bli intressant.

Rörande optimerande av drivrutiner så har de ju åtminstone förbättrat delar av I/O-stacken, så det är verkligen inte bara visella ändringar de pysslar med.

ReOS? Menar du ReFS eller är det något annat du tänker på?

Citat:

Fönsterhanteringen med flera skärmar som kopplas ur och i (samma som när de droppar bort på grund av vila) fungerar betydligt bättre i Windows 11. När jag jobbade mycket hemma och växlade input på min primära skärm så tyckte min stationära dator att skärmen kopplats ur och flyttade alla fönster till den sekundära skärmen. När samma dator tyckte att skärmen kopplades in igen flyttade Windows 11 automatiskt tillbaka programmen dit igen, något som definitivt inte sker på Windows 10. Om det samtidigt löser din situation vet jag inte, men de har åtminstone börjat åtgärda den typen av små irritationsmoment som de gladeligen ignorerat tidigare.

Det låter ju bra om de löst det till Windows 11. Kanske blir att slänga in Win 11, eller om jag byter till Linux innan. Håller på att testa vad som fungerar, vilken distro och liknande. Vilka program/funktioner som finns, m.m.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Full circle! 😁

Härnäst blir hela startmenyn i win 11 helskärm med fyrkanter för varje pragram/app på datorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vista gadgets var ju riktigt trevliga på ens då nya widescreen-skärm visandes klocka, rss-läsare och väder till höger om programmen. Saknar.

Visst är det jobbigt att behöva sänka blicken till aktivitetslisten
Trodde ingen använde RSS-läsare längre

Återkomsten kanske kan motivera en uppgradering av grafikkortet...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Visst är det jobbigt att behöva sänka blicken till aktivitetslisten
Trodde ingen använde RSS-läsare längre

Återkomsten kanske kan motivera en uppgradering av grafikkortet...?

Beskrev ett nostalgiskt minne om det gick dig förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Windows 8 Metro 2.0 snarare. Vista var oändligt mycket bättre än XP förutsatt att man satt på ny hårdvara, men den läxan lärde ju sig Microsoft redan till Vista SP3/Windows 7.

Knappast, Windows 11 är definitivt mer likt Vista.

Windows 8 hade animationer i 60 fps på dåtidens hårdvara och var i allmänhet resurssnålt.
Både Windows Vista och 11 har gemensamt att de är raka motsatsen mot attvararesurssnåla. Sega, laggiga OS där man återigen skitit i om saker flyter i minst 60 fps vid *alla* tillfällen.

Windows 10 var och är också skit i jämförelse med 8.

--

Mest imponerande i både Windows 10 och 11 rä att man fortfarande inte lyckats lösa att räknaren gömmer sig automatiskt ordentligt utan ibland, precis som i alla versioner från Windows 95 och framåt exkl Windows 8, buggar den ur och lägger sig ovanpå allt trots att den ska vara dold. En liten UI-bugg som hängt med i ... ? år.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Mera och mera likt vista, jag undviker så länge jag bara kan

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Känns som om att Microsoft kör vidare med sin ”flipp-flopp” release metodik.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt hur Microsoft tar bort och lägger till funktioner med en total avsaknad för vision kring operativsystemet.

Jag har ärligt talat jättesvårt att motivera Windows idag. Jag kommer att dual-boota så länge VR fungerar bättre i Windows. Men efter att ha gått över till Linux i övrigt finns det verkligen ingenting jag saknar med Windows. Jag kan förstå att man använder det i stora företag med tanke på hur välrustat det är för att styra stora nätverk med policys och distributionstjänster. Men som privatperson, makes no sense. Kostar pengar, är överlag ett kasst operativsystem för individen med krav på inloggning (som man visserligen kan komma runt) med bloat, reklam och datainsamling etc. Minns ni när PC stod för "personal computer"? Tiden när datorn faktiskt var "din" egen? Detta kände jag med Amiga Workbench på slutet av 80-talet. En glädje som försvann när man gick över till IBM-kompatibla PC datorer, och i takt med att Microsoft bakade in diverse marknadsstrategier i sitt operativsystem.

Linux väckte den glädjen hos mig igen, efter att ha kört Windows i nästan 30år. Det är så oerhört uppfriskande att ha makten över sin datorupplevelse igen. Finns det något man inte gillar med operativsystemet kan man byta ut- eller modifiera det. Jag blev så lycklig när jag insåg att jag med enkelhet kunde skapa och ta bort kommandon i "context-menyn" (högerklick-menyn) i FXCE desktop environment, eller hur jag kan modifiera eller skapa vilka kortkommandon jag vill utan någon som helst tung modifiering av register och skit. Saker som dessa känns otänkbara i Windows, bäst av allt är ju att Microsoft i Windows 11 har börjat dölja kritiska funktioner i context-menyn så att det kräver extra klick utan att jag kan ändra på det... (wtf?)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hade nog hellre sett en overlay som man kan plocka fram. Vet inte när jag tittar på skrivbordet. Och har man många skärmar är det jobbigt att minimera alla fönster, eller rättare sagt återställa dem så som man hade dem.

Testa att använda fancy zones, en del av Microsoft power toys: väldigt bra för många skärmar, stora skärmar och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Med rainmeter kan man verkligen göra precis vad man vill. Kör själv en egen väldigt enkel klocka bara med lite finesser på.
ReOS? Menar du ReFS eller är det något annat du tänker på?
Det låter ju bra om de löst det till Windows 11. Kanske blir att slänga in Win 11, eller om jag byter till Linux innan. Håller på att testa vad som fungerar, vilken distro och liknande. Vilka program/funktioner som finns, m.m.

Tyckte ärligt talat Rainmeter kändes lite buggigt, men det är möjligt att det var den widget jag körde. Tittade lite på att modifiera den själv, men avstod.

Ja, givetvis menar jag ReFS. Så går det när man skriver ett svar lite på autopilot medan man gör annat.

Ska man vara lite cynisk så var det kanske när utvecklarna i Windows-teamet började jobba hemma och själva noterade hur dåligt beteendet vid ikopplande och urkopplande av skärmar var.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Full circle! 😁

Härnäst blir hela startmenyn i win 11 helskärm med fyrkanter för varje pragram/app på datorn.

Får mig att tänka på Windows 8 där alla helskärmsappar krävde en höjd på minst 768 pixlar. Genomtänkt av Microsoft i en tid då 720p var standard på många mindre TV-apparater.

Många netbooks körde väl även 1024*600?

Verkar generellt som att "marknadsundersökning" är något Microsoft inte pysslar med.

Permalänk
Medlem

Windows 11 känns som ett hemmagjort tillägg till ett riktigt OS. Att det finns flera olika kontrollpaneler med olika innehåll och gränssnitt, eller att högerklick numera innehåller "More options"...som ändrar gränssnittet - vad fan är det för hemmafix?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tyckte ärligt talat Rainmeter kändes lite buggigt, men det är möjligt att det var den widget jag körde. Tittade lite på att modifiera den själv, men avstod.

Ja, givetvis menar jag ReFS. Så går det när man skriver ett svar lite på autopilot medan man gör annat.

Ska man vara lite cynisk så var det kanske när utvecklarna i Windows-teamet började jobba hemma och själva noterade hur dåligt beteendet vid ikopplande och urkopplande av skärmar var.

Rainmeter hade en period för ett antal år sedan som den var lite ostabil men annars är det bara ett program som bara tuggar och går. Använt det säkert i 6 år eller längre.

Hoppas att ReFS kommer så NTFS byts ut snart.

Just det som det saknas i Windows känns det som. Någon högre upp som inte sitter med programmering får bestämma istället för utvecklarna. Där kommer ju PowerToys in som en frisk fläkt.
I Linux känns det mer att vi ser ett problem, hur gör vi detta på bästa sätt.

ReFS
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd

Jag tyckte allt det var rätt coolt då, men i praktiken var det ju inte så användbart. Jag hade klocka, gmail, prestandamätning och något mer, men redan då var det ju väldigt sällan man faktiskt kollade på skrivbordet, och idag lär det vara ännu mer sällan.

Jag har testat Rainmeter, Litestep och liknande ett antal gånger genom åren (Litestep körde jag på 98 tror jag) och de har väl varit roliga ibland men inte värt allt mekande, och det är ju en väldig skillnad att få saker med operativsystemet jämfört med att behöva installera och göra omfattande konfigurering liksom.

Tiles i startmenyn hade ju kunnat ge en del av grejerna man gärna vill ha i widgetar, som antal olästa mail eller meddelanden exempelvis, eller typ styra mediauppspelning, nästa möte eller så. Men det plockades ju bort. Widgetpanelen till vänster använder jag inte på elvan, men ikonen med väderinformation är ganska trevlig, och notifikationscentret (i högerkanten) skulle väl kunna vara användbart, men det är lite diffust när saker plockas bort, eller om man faktiskt ser allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hade nog hellre sett en overlay som man kan plocka fram. Vet inte när jag tittar på skrivbordet. Och har man många skärmar är det jobbigt att minimera alla fönster, eller rättare sagt återställa dem så som man hade dem.

Är ju superlätt att minimera alla fönster och få tillbaka as is: Längst till höger bredvid klockan och "notiscenter", alltså längst ner i det högra hörnet på skärmen (eller huvudskärmen om du rockar flera skärmar); klicka en gång = alla fönster minimerar. Klicka en gång till = alla fönster återställs! Voila, varsågod

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tiles i startmenyn hade ju kunnat ge en del av grejerna man gärna vill ha i widgetar, som antal olästa mail eller meddelanden exempelvis, eller typ styra mediauppspelning, nästa möte eller så.

Detta gillade jag med startskärmen i Windows 8/8.1. Kunde lätt växla mellan startskärmen och Classic Start beroende på vad jag ville se. I senare Windows-versioner så tillförde Start-menyn ingenting jfm Classic Start och vise-versa (beroende på tycke och smak).

Mac OS X hade också en separat skärm för widgets tidigare, där jag alltid hade miniräknare, väder, världstid, notiser m.m.

Permalänk
Medlem

Håller med frågeställningen, vem sitter och blänger på skrivbordet? Det hade varit betydligt mer värt tiden med widgets som kan placeras i aktivitetsfältet, till vänster om system tray. Då ser du saker även när du använder andra program (förutom möjligtvis vid fullskärmsläge). Att sitta och titta på processorfrekvenser på skrivbordet är meningslöst.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hade nog hellre sett en overlay som man kan plocka fram. Vet inte när jag tittar på skrivbordet. Och har man många skärmar är det jobbigt att minimera alla fönster, eller rättare sagt återställa dem så som man hade dem.

Du får skaffa snyggare bakgrundsbild
Win+M/D använder jag flitigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Håller med frågeställningen, vem sitter och blänger på skrivbordet? Det hade varit betydligt mer värt tiden med widgets som kan placeras i aktivitetsfältet, till vänster om system tray. Då ser du saker även när du använder andra program (förutom möjligtvis vid fullskärmsläge). Att sitta och titta på processorfrekvenser på skrivbordet är meningslöst.

samma människor som använder conky på linux antar jag. istället för att ha hwmonitor/realtemp och aktivitetshanteraren med mera öppna så får man en snabb bläng på datorns "hälsa" och kan se om något går för varmt om kylpasta blivit torrt osv istället för att starta/stänga applikationer för att kolla det, ha allt i widgets och skräddarsy vyn så som man vill ha den.

vill minnas det även fanns överklocknings util på vista dagarna så man kunda byta profil snabbt om man ville klocka för ett särskillt spel och sen återställa.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Var det inte Widgets som fick tas bort på grund av de massiva sårbarheterna de introducerade på gamla goda tiden?

Nja det var väl Active Desktop den gamla godingen som fanns i windows 95 där html-gadgets kördes, som då såklart kunde innehålla ActiveX-komponenter, och dom var ofta(st?) inte speciellt säkra

Permalänk
Medlem

Ogillar allt som finns på skrivbordet.
Har inte minsta lilla genväg aktiv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Håller med frågeställningen, vem sitter och blänger på skrivbordet? Det hade varit betydligt mer värt tiden med widgets som kan placeras i aktivitetsfältet, till vänster om system tray. Då ser du saker även när du använder andra program (förutom möjligtvis vid fullskärmsläge). Att sitta och titta på processorfrekvenser på skrivbordet är meningslöst.

Word! Förstår inte heller grejen med skrivbord hit och dit.
Jag använder inte ett operativsystem och hur det ter sig visuellt är helt ointressant för mig.
Så länge mina applikationer funkar kan själva operativet se ut och fungera hur det vill.
I linux använde jag i3 minns jag. Väldigt bekvämt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Hoppas att ReFS kommer så NTFS byts ut snart.

Stöd för att boota Windows från en ReFS finns redan i Insider-byggen av Windows 11, åtminstone som kan aktiveras med ViveTool så rent tekniskt är det redan implementerat. Lär dock krävas en hel del tester på olika hårdvarukonfigurationer innan man rullar ut stödet, även om det förvisso funnits på Windows Server ett bra tag nu.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Tänker på litestep/nextstep? Hette dom så? Ingen aning om det fortfarande finns...

Jo, när jag körde LiteStep för en och en halv evighet sedan så var det ju lite tufft med detta.

Kan inte påstå att jag saknar det dock, det käkar upp skärmyta till liten eller ingen nytta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Testa att använda fancy zones, en del av Microsoft power toys: väldigt bra för många skärmar, stora skärmar och så vidare.

Det kanske kan lösa viss huvudvärk. Har inte satt mig in i det. Men det är väldigt olika hur jag vill ha det beroende på vad jag gör.

Skrivet av car2ns:

Är ju superlätt att minimera alla fönster och få tillbaka as is: Längst till höger bredvid klockan och "notiscenter", alltså längst ner i det högra hörnet på skärmen (eller huvudskärmen om du rockar flera skärmar); klicka en gång = alla fönster minimerar. Klicka en gång till = alla fönster återställs! Voila, varsågod

Grejen är ju man ofta interagerar med något mellan att man minerat alla fönster till man vill tillbaka. Och då har man brutit minnet.

Skrivet av walkir:

Du får skaffa snyggare bakgrundsbild
Win+M/D använder jag flitigt.

Problemet är att ofta minimerar jag för att jag ska in i något jag har på skrivbordet. Kör det som downloads mapp. Och då bryter den återställningen. Om man inte rör något så återställer ju win+d fönstren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det kanske kan lösa viss huvudvärk. Har inte satt mig in i det. Men det är väldigt olika hur jag vill ha det beroende på vad jag gör.

Grejen är ju man ofta interagerar med något mellan att man minerat alla fönster till man vill tillbaka. Och då har man brutit minnet.

Problemet är att ofta minimerar jag för att jag ska in i något jag har på skrivbordet. Kör det som downloads mapp. Och då bryter den återställningen. Om man inte rör något så återställer ju win+d fönstren.

Jaha, jo men du skrev att ha widgets som man ska titta på, på skrivbordet så är ju lösningen att snabbt ta en titt och sen återgå till arbetet. Ditt arbetssätt är inte anpassat till vad fönsterhanterar klarar av Börja tanka till Downloads-mappen och starta den via file explorer istället för gå till skrivbordet?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det kanske kan lösa viss huvudvärk. Har inte satt mig in i det. Men det är väldigt olika hur jag vill ha det beroende på vad jag gör.

Totalt värt att testa det! Du kan ha flera olika uppsättningar med varierande layout, kan raskt växla mellan dem med
tangentbords kortkommandon.
Det är så bra att det är shockerande att det är gratis, fått många på jobbet att bli fancy zones frälsta.Lätt att komma igång med det men för att verkligen få det perfekt tar det lite tid att lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Problemet är att ofta minimerar jag för att jag ska in i något jag har på skrivbordet. Kör det som downloads mapp. Och då bryter den återställningen. Om man inte rör något så återställer ju win+d fönstren.

Har aldrig det problemet, då jag använder en fungerande filhanterare i form av Directory Opus.

DOpus kommer ihåg dina senaste kataloger och jag har "Downloads" bland favoriterna. Går även fint att ha en massa flikar öppna.

Förhoppningsvis går flikarna i Explorer att fästa i Windows 11, men har inga större förhoppningar på Microsoft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Har aldrig det problemet, då jag använder en fungerande filhanterare i form av Directory Opus.

DOpus kommer ihåg dina senaste kataloger och jag har "Downloads" bland favoriterna. Går även fint att ha en massa flikar öppna.

Förhoppningsvis går flikarna i Explorer att fästa i Windows 11, men har inga större förhoppningar på Microsoft.

"Hämtade filer" pinnas automatiskt i trädvyn till vänster i Utforskaren, tillsammans med Skrivbord, Dokument och så. Som har skett sedan de här biblioteken lanserades vad jag minns. Och man kan förstås pinna vilka kataloger eller platser där man vill. Att pinna flikar däremot tror jag inte är möjligt, men jag ser inte riktigt poängen med flikar i utforskaren så jag har inte testat så mycket.