Vilka grafikkort med fläkt till PC kan köras med 0 rpm fan speed?

Permalänk

Vilka grafikkort med fläkt till PC kan köras med 0 rpm fan speed?

Letar efter ett snabbt och prisvärt grafikkort med fläktar men som går att ställa in så att den vid låg belastning stänger av fläktarna. T.ex. mha programvaran Afterburner.

Tanken är att ha en tyst dator vid låg belastning och sen mer ljud när man spelar, i min nybyggda PC så är det just GPU som låter klart mest.

Kan ni hjälpa mig med några förslag på såna kort, gärna Nvidia då jag brukar köpa det märket?

Först hade jag tänkt köpa ett helt fläktlöst men det verkar inte längre finnas något att köpa med hygglig prestanda.

Ett kort jag tittar på nu som kanske klarar det är MSI GeForce RTX 3070 Ti, kostar ca 7000 kr men börjar väl bli lite gammalt nu.

En variant är att man köper, testar och lämnar tillbaka om det inte funkar men helst vill man ju slippa det.

Eller om man ska vänta på en ny generation kort om det kommer t.ex. bättre/billigare om 6 mån - 1 år.

Tack på förhand för bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lekapangpang:

Letar efter ett snabbt och prisvärt grafikkort med fläktar men som går att ställa in så att den vid låg belastning stänger av fläktarna. T.ex. mha programvaran Afterburner.

Tanken är att ha en tyst dator vid låg belastning och sen mer ljud när man spelar, i min nybyggda PC så är det just GPU som låter klart mest.

Kan ni hjälpa mig med några förslag på såna kort, gärna Nvidia då jag brukar köpa det märket?

Först hade jag tänkt köpa ett helt fläktlöst men det verkar inte längre finnas något att köpa med hygglig prestanda.

Ett kort jag tittar på nu som kanske klarar det är MSI GeForce RTX 3070 Ti, kostar ca 7000 kr men börjar väl bli lite gammalt nu.

En variant är att man köper, testar och lämnar tillbaka om det inte funkar men helst vill man ju slippa det.

Eller om man ska vänta på en ny generation kort om det kommer t.ex. bättre/billigare om 6 mån - 1 år.

Tack på förhand för bra tips!

https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Lätt den mest prisvärda idag och AMDs grymma kontrollpanel för att hantera sådana inställningar.

Läs på lite om den och överväg

Permalänk
Medlem

@Lekapangpang

De flesta korten idag har semipassiva fläktkurvor som standard. Det är så vanligt att det knappt marknadsförs längre då det förutsätts att det är så.

Permalänk
Medlem

Allting är ju relativt, men jag tycker att min MSI RTX 3060Ti Gaming Trio är snabb, tyst och prisvärd (särskilt då de idag är tusenlappen billigare än när jag köpte den). Jag trodde först det var nåt fel på den då fläktarna inte snurrade vid vanlig användning. Sen märkte jag att de körde igång vid dryga 50 grader när jag spelade. De lät inte nämnvärt högt heller tycker jag.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk

Tack för svaren, har beställt ett MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 3X 12G OC.

Tror det blir bra och mycket prestanda för pengarna (ca 8000 kr).

Den ska ha det dom kallar för Zero Frozr

"The fans completely stop when temperatures are relatively low, eliminating all noise."

Permalänk
Medlem

Blir du inte nöjd så sätt på ett par 120mm fläktar.
Då får du garanterat ett tyst och svalt kort.
Jag har två 120mm på mitt 1080ti. Fläktarna snurrar i idle på 20%. När det jobbar går går dom ända upp till 21%
Det går aldrig över 57c och hörs inte.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.