Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem

Ownit ville höja min 250/100 från 370kr till 490kr, nya kunder får dubbla bandbredden för 20kr mindre, tog exakt 2 sekunder för mig att bestämma mig för att säga upp avtalet, tror det går ut på mer att folk inte bryr sig och bara kör på.

Nya kunder får också samma bandbredd för 50% mindre kostnad i ett helt år.

Kan förhandla men när man bara trycker på ett uruselt pris i ansiktet och hoppas man ignorerar mailet man får om det så tappar man en kund, ganska kass marknadsföring, där marknadsföring ska locka till flera kunder, inte tappa redan betalande kunder men ISP i ett nötskal...

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Ownit ville höja min 250/100 från 370kr till 490kr, nya kunder får dubbla bandbredden för 20kr mindre, tog exakt 2 sekunder för mig att bestämma mig för att säga upp avtalet, tror det går ut på mer att folk inte bryr sig och bara kör på.

Nya kunder får också samma bandbredd för 50% mindre kostnad i ett helt år.

Kan förhandla men när man bara trycker på ett uruselt pris i ansiktet och hoppas man ignorerar mailet man får om det så tappar man en kund, ganska kass marknadsföring, där marknadsföring ska locka till flera kunder, inte tappa redan betalande kunder men ISP i ett nötskal...

Folk är otroligt lata och orkar inte lägga tid på sånt här ändå vill man inte byta från sin kära bredbandsoperatör som tar hutlöst betalt där det finns billigare alternativ.

Har man bara en operatör där man skrivit avtal så får man förmodligen ganska bra priser. Men generellt inom stadsnät fungerar inte konkurrensmodellen särskilt bra då driftoperatören vill ha sin bit av kakan som höjer priserna gentemot operatörerna som i sin tur höjer mot sina konsumenter.

Permalänk
Expertgissare

Att vara en trogen kund tjänar man inget på längre (har man någonsin gjort det?), utan det bästa är att byta runt.
Visst det är lite jobb men att bara böja sig fram och ta emot prishöjning efter prishöjning medans andra (nya) kunder får fin fina erbjudanden medans man tyst och snällt ignorerar det hela är lite som att vara in ett destruktivt förhållande.

Det blir inte bättre, hur trogen man än är, bara att bryta upp och hitta en ny

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

När jag skaffade Bahnhof 2019 kostade det 309kr. 1a Juli 2021 höde de till 339kr, nästa höjning 1a februari 2023 blev det 389kr. Och nu höjer de igen från 1a Juli 2023 till 449kr.. det är 100/100 det gäller, så nu byter jag leverantör

Visa signatur

ASUS ROG Z490-F | Intel i5 10600K | ASUS Strix RTX 3090 | Corsair Vengeance LPX 4x8 Gb | Corsair RM1000x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DonM:

Jag bryr mig inte om vem som har rätt utan vad som är rätt, och i dessa fall är det bredbandsleverantörerna som alla har rätten på sin sida. Att du som konsument inte gillar det och att du därför väljer att kalla företagen för oseriösa, när så inte är fallet då man som sagt följer gällande lagstiftning, får stå för dig.

Väldigt lustigt skrivet när jag nu läser det igen. Du skriver själv att du inte bryr dig om vem som har rätt utan vad som är rätt. Sedan fortsätter du att skriva att Bahnhof har rätt.
Att vara seriös handlar inte om att ha rätt. Affärsetik och moral handlar inte om att ha rätt. Denna tråden handlar inte om att ha rätt.
Denna tråd handlar om ifall beteendet är rätt. Är det rätt att behandla sina kunder så här? Och ja, det är oseriöst att dra nytta av att kunder inte läser igenom all dokumentation med lupp (även fast man ska det). Det är oseriöst att ge sken av vissa villkor och sedan är det i själva verket andra. Det är inte olagligt eller ett avtalsbrott, men det är helt klart oseriöst. För mig är en seriös leverantör någon som ser till både mina och sina egna intressen, som är tydlig i sin kommunikation och som inte bjuder på oväntade överraskningar.

Konsumentkraft handlar inte om att buga och acceptera alla knepiga villkor som företag ljuger ihop, det handlar om att hitta likasinnade, tipsa varandra om sätt att komma runt problemet genom att förhandla, byta till ett bra bolag osv.

Kan bara tipsa dig om att jag sparat många kronor genom livet på att förhandla med företag, påtala och begära ersättning för saker som jag tycker är fel osv. Du har helt uppenbart missat denna möjligheten om du följer dina egna råd. Grattis till dig!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Väldigt lustigt skrivet när jag nu läser det igen. Du skriver själv att du inte bryr dig om vem som har rätt utan vad som är rätt. Sedan fortsätter du att skriva att Bahnhof har rätt.
Att vara seriös handlar inte om att ha rätt. Affärsetik och moral handlar inte om att ha rätt. Denna tråden handlar inte om att ha rätt.
Denna tråd handlar om ifall beteendet är rätt. Är det rätt att behandla sina kunder så här? Och ja, det är oseriöst att dra nytta av att kunder inte läser igenom all dokumentation med lupp (även fast man ska det). Det är oseriöst att ge sken av vissa villkor och sedan är det i själva verket andra. Det är inte olagligt eller ett avtalsbrott, men det är helt klart oseriöst. För mig är en seriös leverantör någon som ser till både mina och sina egna intressen, som är tydlig i sin kommunikation och som inte bjuder på oväntade överraskningar.

Konsumentkraft handlar inte om att buga och acceptera alla knepiga villkor som företag ljuger ihop, det handlar om att hitta likasinnade, tipsa varandra om sätt att komma runt problemet genom att förhandla, byta till ett bra bolag osv.

Kan bara tipsa dig om att jag sparat många kronor genom livet på att förhandla med företag, påtala och begära ersättning för saker som jag tycker är fel osv. Du har helt uppenbart missat denna möjligheten om du följer dina egna råd. Grattis till dig!

Nej, tråden handlar inte om företagens beteendet är rätt eller inte, vilket det är då avtalen och villkoren har kontrollerats av jurister så dessa följer gällande lagstiftning, utan den handlar om att ni genom hot försöker att få företagen att sänka sina avgifter för annars byter ni leverantör. Det är era beteenden som inte bara är fel utan också är fula.

Innan köpet blir genomfört får man klicka i en ruta där man intygar att man bl.a. har läst igenom avtalsvillkoren och att man samtycker. Att gnälla över något man accepterat, de är lustigt det.

Testa att ta ärendet till ARN. Ni kommer få avslag med motiveringen att företagen har rätten på sin sida, något ni skulle ha förstått om ni läst igenom avtalsvillkoren som ni vid beställningstillfället intygat att ni gjort.

Sista inlägget från mig i denna tråd.

Mening bortplockad pga personpåhopp
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DonM:

Att du inte förstår innebörden av mening gör den inte lustig, utan visar på att din läsförståelse inte är den allra bästa.

Nej, tråden handlar inte om företagens beteendet är rätt eller inte, vilket det är då avtalen och villkoren har kontrollerats av jurister så dessa följer gällande lagstiftning, utan den handlar om att ni genom hot försöker att få företagen att sänka sina avgifter för annars byter ni leverantör. Det är era beteenden som inte bara är fel utan också är fula.

Innan köpet blir genomfört får man klicka i en ruta där man intygar att man bl.a. har läst igenom avtalsvillkoren och att man samtycker. Att gnälla över något man accepterat, de är lustigt det.

https://abload.de/img/ezgif-1-2127a13429ctfxm.jpg

Testa att ta ärendet till ARN. Ni kommer få avslag med motiveringen att företagen har rätten på sin sida, något ni skulle ha förstått om ni läst igenom avtalsvillkoren som ni vid beställningstillfället intygat att ni gjort.

Sista inlägget från mig i denna tråd.

Hur menar du att din text ska tolkas då? Vad innebär har rätt (som du enligt din egen text inte bryr dig om) jämfört med innebörden av är rätt (som du enligt din text bryr dig om, men sedan inte refererar till alls i den fortsatta texten).

Skrivet av DonM:

Jag bryr mig inte om vem som har rätt utan vad som är rätt, och i dessa fall är det bredbandsleverantörerna som alla har rätten på sin sida.

Och hur är det med din läsförståelse? Jag förklarar precis vad jag menar i min text.

Bahnhof skriver i sitt avtal att man kan utföra prisändringar, men det står inte att prisändringen kan vara i princip hur mycket som helst. I vissa exempel i tråden talas om prisändring på 50%. I vissa fall finns detta reglerat i lag. Om du anlitar en hantverkare får hen inte öka priset mer än 10% utom i några speciella fall. Här är det oreglerat, och Bahnhof kan i princip ändra priset hur mycket som helst. Och jag tycker inte att det är fel att höra av sig till Bahnhof och berätta att man förväntade sig något annat. Är man inte nöjd med sin leverantör så berättar man det. Kan man inte hitta en kompromiss så byter man leverantör.

Detta är ingen nytt för mig, men det gör inte beteendet mer seriöst. Hela bredbandsmarknaden har blivit High Chaparal där leverantörerna säljer in sjukt bra deals kring Black Friday och liknande i hopp om att du ska glömma att byta året efter. Kan man sälja en tjänst till halva priset så säger det sig själv att det ordinarie priset är för högt. Varför inte bara lägga sig på en rimlig nivå och hålla sig där?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jepp, börjar bli trött på't. Sedan 21.06.01 till nu senast, 23.06.01, har dom höjt mitt 250/250 fyra gånger med hänvisning till att Zitius höjt sina avgifter. Från 359 till 469.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonM:

Att du inte förstår innebörden av mening gör den inte lustig, utan visar på att din läsförståelse inte är den allra bästa.

Nej, tråden handlar inte om företagens beteendet är rätt eller inte, vilket det är då avtalen och villkoren har kontrollerats av jurister så dessa följer gällande lagstiftning, utan den handlar om att ni genom hot försöker att få företagen att sänka sina avgifter för annars byter ni leverantör. Det är era beteenden som inte bara är fel utan också är fula.

Innan köpet blir genomfört får man klicka i en ruta där man intygar att man bl.a. har läst igenom avtalsvillkoren och att man samtycker. Att gnälla över något man accepterat, de är lustigt det.

https://abload.de/img/ezgif-1-2127a13429ctfxm.jpg

Testa att ta ärendet till ARN. Ni kommer få avslag med motiveringen att företagen har rätten på sin sida, något ni skulle ha förstått om ni läst igenom avtalsvillkoren som ni vid beställningstillfället intygat att ni gjort.

Sista inlägget från mig i denna tråd.

Så vi ska bara acceptera alla höjningar på våra abonnemang och inte försöka göra något åt det ? även om ordinarie pris på hemsidan är mycket lägre ? Jag antar då att om ditt höjdes till det dubbla att du glatt accepterar det eftersom du accepterat vilkoren och det skulle vara fult av dig att försöka göra något åt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Jepp, börjar bli trött på't. Sedan 21.06.01 till nu senast, 23.06.01, har dom höjt mitt 250/250 fyra gånger med hänvisning till att Zitius höjt sina avgifter. Från 359 till 469.

Blev trött förra gången dom höjde, men fick lite rabatt och stannade kvar.
Nu vill dom höja igen till 469kr/mån, kunde få ned det lite om jag band mig i 12 mån. Så nu blir det byte till annan leverantör.

Ser att många har kampanjer i Zmarket, men är priserna inklusive den rabatten eller ordinarie pris?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Blev trött förra gången dom höjde, men fick lite rabatt och stannade kvar.
Nu vill dom höja igen till 469kr/mån, kunde få ned det lite om jag band mig i 12 mån. Så nu blir det byte till annan leverantör.

Ser att många har kampanjer i Zmarket, men är priserna inklusive den rabatten eller ordinarie pris?

Priserna är med rabatt räknat på årsbasis. Så är t.ex. 6 månaders rabatt så blir det 6 med rabatt och 6 utan.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant det här, speciellt nu när det börjar diskuteras villkor och liknande.
Vad gäller egentligen lagmässigt kring priset på tjänster, och är det en tjänst som är det de tillhandahåller?
Om jag tecknar 100/100 med Bahnhof, är det då att ses som ett individuellt avtal av "mitt bredband" eller som ett tecknande av deras tjänst/abonnemang 100/100?

Jämför jag med min personliga erfarenhet med telefonabonnemang så har de följt det ordinarie priset som marknadsförs av leverantören, alternativt har innehållet förändrats med tjänsten (hallon höjde min datamängd två gånger när jag använde dem, och Tre har sänkt min avgift en gång) även under pågående bindningstid.

Jag kan tycka att om jag tecknar en tjänst (som ett abonnemang) så bör priset regleras mot ordinarie priset på tjänsten (utan eventuella rabatter) oavsett om det är upp eller ner.
Att göra som det beskrivs i tråden, höja priset under ett par månader för att sen justera ner det igen (utan att då minska för de som ligger på det höga priset) känns fel, och borde inte vara lagligt.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av pajjann:

Så vi ska bara acceptera alla höjningar på våra abonnemang och inte försöka göra något åt det ? även om ordinarie pris på hemsidan är mycket lägre ? Jag antar då att om ditt höjdes till det dubbla att du glatt accepterar det eftersom du accepterat vilkoren och det skulle vara fult av dig att försöka göra något åt det?

Det bästa man kan göra är att säga upp avtalet och byta till en billigare leverantör. Att folk fortfarande stannar hos Bahnhof eller liknande operatörer som ständigt höjer priserna är att att acceptera att dessa företag kan höja priserna år efter år.

Tyvärr sitter de flesta fast i stadsnäten där operatörerna har likartade priser och många av dem kör bakomk CGNAT. Jag tycker det är dags för en omvärdering hos riksdagen för hur fiberuppbyggnaden och konkurrensen ska upprättshållas i Sverige i framtiden för som det är just nu verkar det inte gå åt rätt håll. Jag tror att den största delen av alla prishöjningar är driftoperatörerna som t ex Zitius och Open Universe som driver stadsnäten som höjer priserna kraftigt mot operatörerna och det drippar ned till konsumenterna som får betala deras giriga mål. Operatörerna är inte oskyldiga utan även de vill höja så summa summarum blir det kraftiga prishöjningar år efter år. Stadsnäten fungerar inte konkurrensmässigt och modellen fallerade för längesedan. Det är konstigt att ingen tagit upp detta långt tidigare i media.

Sverige har redan halkat efter flera länder vid det här laget när det kommer till just fiber. Sverige har tappat greppet!

Permalänk
Medlem

Är det så konstigt då om priserna höjs? De höjs ju på allt annat också? Klaga på 50 kronors höjning och sedan köper ett GFX för 16k.

Om Zitius höjer så är det ju inte bara Bahnhof som lär höja sina avgifter.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Är det så konstigt då om priserna höjs? De höjs ju på allt annat också? Klaga på 50 kronors höjning och sedan köper ett GFX för 16k.

Om Zitius höjer så är det ju inte bara Bahnhof som lär höja sina avgifter.

Oj, det här måste vara det bästa argumentet mot denna tråd jag sett... eller nä, det är ett av de sämre faktiskt

  • 50kr-höjningen är per månad, dåligt att jämföra med ett inköp som man kanske gör 1 gång vart 3:e är. I mitt fall rullar jag på ett gammalt 970.

  • Vilka priser för jag inte gnälla på när jag köper lägenhet eller hus?

  • Ska vi alltid acceptera allt? Det kommer alltid finnas värre saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Är det så konstigt då om priserna höjs? De höjs ju på allt annat också? Klaga på 50 kronors höjning och sedan köper ett GFX för 16k.

Om Zitius höjer så är det ju inte bara Bahnhof som lär höja sina avgifter.

Är ju inte höjningen i sig som är vad det klagas på, utan att priset höjs, för att sedan sänka priset som skyltas med efter ett par månader utan att sänka för befintliga abonnenter.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Är ju inte höjningen i sig som är vad det klagas på, utan att priset höjs, för att sedan sänka priset som skyltas med efter ett par månader utan att sänka för befintliga abonnenter.

Du menar kampanjer? Känns ju som att hela systemet är byggt för att folk ska hoppa omkring. Fast i en uppåtgående spiral. Du hoppar mellan olika leverantörer som alla höjer sina priset. Så fort de höjer så hoppar du till nästa. När du inte har fler att hoppa till så går du tillbaka till den som höjde först som i sin tur kommer höja igen.

De kör ju kampanjer för att locka till sig alla kunder som inte är bundna. Ingen leverantör binder ju dig till deras tjänst efter kampanjen väl är slut, så de vet ju att du kan hoppa till nästa så fort du släpps. Men dom bryr sig inte för om 1-2 år är du tillbaka och då på deras höjda pris.

Luktar ju kartellverksamhet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Nja, i Bahnhofs fall sänker de standardpriset/tillsvidarepriset någon månad efter prishöjningarna så att nya kunder kommer i på en lägre nivå än existerande kundstocken som precis blivit bonusprissatta. Det är inte kampanjpris kan iaf jag tycka då det inte är tidsbegränsat utan tillsvidare.

Men det är inte så bra som det låter, snarare skitsmidigt för Bahnhof - för när de höjer priset nästa gång är de nya kunderna inte prisskyddade med kampanjbindning utan de följer med upp sen de med. Till 469 från 399 denna vända. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Du menar kampanjer? Känns ju som att hela systemet är byggt för att folk ska hoppa omkring. Fast i en uppåtgående spiral. Du hoppar mellan olika leverantörer som alla höjer sina priset. Så fort de höjer så hoppar du till nästa. När du inte har fler att hoppa till så går du tillbaka till den som höjde först som i sin tur kommer höja igen.

De kör ju kampanjer för att locka till sig alla kunder som inte är bundna. Ingen leverantör binder ju dig till deras tjänst efter kampanjen väl är slut, så de vet ju att du kan hoppa till nästa så fort du släpps. Men dom bryr sig inte för om 1-2 år är du tillbaka och då på deras höjda pris.

Luktar ju kartellverksamhet.

Skrivet av Skrivkramp:

Nja, i Bahnhofs fall sänker de standardpriset/tillsvidarepriset någon månad efter prishöjningarna så att nya kunder kommer i på en lägre nivå än existerande kundstocken som precis blivit bonusprissatta. Det är inte kampanjpris kan iaf jag tycka då det inte är tidsbegränsat utan tillsvidare.

Men det är inte så bra som det låter, snarare skitsmidigt för Bahnhof - för när de höjer priset nästa gång är de nya kunderna inte prisskyddade med kampanjbindning utan de följer med upp sen de med. Till 469 från 399 denna vända. 😁

Se svaret.
så här:
1. Jag tecknar 100/100 för 399kr/månad ord. pris, ingen kampanj
2. Efter ett tag meddelar Bahnhof att de tyvärr måste höja priset till, säg 469kr/mån av någon anledning (även priset för 100/100 på hemsidan höjs)
3. efter två till tre månader med det nya priset har Bahnhof sänkt det ordinarie priset på hemsidan till 399kr/månad igen, utan att det kommuniceras eller justeras för de som numera betalar 469kr/månad

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Se svaret.
så här:
1. Jag tecknar 100/100 för 399kr/månad ord. pris, ingen kampanj
2. Efter ett tag meddelar Bahnhof att de tyvärr måste höja priset till, säg 469kr/mån av någon anledning (även priset för 100/100 på hemsidan höjs)
3. efter två till tre månader med det nya priset har Bahnhof sänkt det ordinarie priset på hemsidan till 399kr/månad igen, utan att det kommuniceras eller justeras för de som numera betalar 469kr/månad

Men då kan du ju bara säga upp och teckna ett nytt avtal med de lägre priset igen? Såvida du inte är bunden.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Men då kan du ju bara säga upp och teckna ett nytt avtal med de lägre priset igen? Såvida du inte är bunden.

Lite segt dock att man får bevaka prisutvecklingen varje månad och sitta i långa köer för att få priset justerat till det nya normalpriset. Givetvis kunde bahnhof och övriga bolag göra justeringen automatiskt men oupmärksamma kunder är tacksamma kunder.

Jag har Bredband2 och de är inte bättre. Jag brukar höra av mig till dom var 6 månad för prisdiskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Men då kan du ju bara säga upp och teckna ett nytt avtal med de lägre priset igen? Såvida du inte är bunden.

Säkert, men en skulle kunna tycka att ens pris inte bara borde justeras uppåt med nya ordinarie pris, utan även nedåt.
Att konsumenter ska behöva kolla upp det nuvarande priset för den tjänst som de abonnerar på varje månad för att se så att det stämmer med vad de betalar känns som att det bara gäller bredband.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har blivit sugen att automatisera ett email till deras support varje månad som säger nått som typ "Då ni inte sköter detta automatiskt så skickar jag detta meddelande om att jag vill ha det nya lägre priset för min tjänst om det har gått ner, om priset inte har ändrats kan ni ignorera detta mailet" eller något sånt

Kul tanke men känns som det kanske inte är så smart...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

Bredbandsbranschen är rutten när det gäller detta med prisökningar och prissänkningar. Leverantörerna har bara skyldighet att berätta för kunden när priset höjs. När det sänks så behöver man inte säga något, och den officiella ursäkten till detta är att eftersom marknadspriset är rörligt och ändras så ofta så skulle man som företag behöva sätta in all sin personal på att hantera prisändringarna, vilket inte skulle gå. Det inofficiella anledningen är att man helt enkelt tjänar pengar på det. Detta är inte unikt för Bahnhof utan gäller alla leverantör. Priset kan också höjas för att stadsnätet man tillhör behöver underhållas eller byggas ut.

Om man som kund ser att priset har varit sänkt i låt oss säga 6 månader och ringer in så får man bara det lägre priset från datumet man ringde in. Man får inte tillbaka merkostnaden som man betalt under dessa månader. Ruttet men helt lagligt.

Det vi som konsumenter kan göra är att inte vara lojala. Bind inte upp oss hos en aktör utan titta efter prisjusteringar en gång per månad. Ring och säg att man vill ha det lägre priset när det har sänks. Hittar man ett lägre pris hos en annan leverantör så byt dit.

Jag personligen har varken lust eller tid till att sitta och jämföra priser samt sitta i telefonköer, så jag motsäger mig själv genom att vara kvar hos en och samma leverantör. Jag gör dock som så att jag har automatiserat ett e-postmeddelande som går ut en gång i månaden där det står att jag önskar få det nya lägre priset om priset har gått ned. Det har fungerat hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disketten:

Jag personligen har varken lust eller tid till att sitta och jämföra priser samt sitta i telefonköer, så jag motsäger mig själv genom att vara kvar hos en och samma leverantör. Jag gör dock som så att jag har automatiserat ett e-postmeddelande som går ut en gång i månaden där det står att jag önskar få det nya lägre priset om priset har gått ned. Det har fungerat hittills.

Du lär bli en hjälte här på forumet om du delar det scriptet med oss! Och kanske till och med blir det ändring i branschen när alla dessa mail rasar in med jämna mellanrum från alla SC användare.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag också prishöjning (telia villafiber). Däremot så verkar de ha tagit till sig av kritiken. Priset för nya kunder är samma och det är inte något otydligt kampanjpris eller introduktionspris.

Permalänk
Medlem

Skaffade bahnhof 2019 då kostade det 600:- och har fortfarande bahnhof idag på samma 600:- som då.

Däremot var Telia hyggliga med att höja på nästan daglig basis när vi brukade ADSL som unga.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Det är minst sagt tråkigt att det ska vara så, antar att jag har haft tur med tidigare leverantörer som har justerat priserna självmant när det har sänkts.

Har aldrig varit med om detta hos varken Telia, Bredbandsbolaget, Telenor (samma) eller ComHem. Speciellt ComHem brukade skicka ut "nu förbättrar vi tjänsterna!" och så fick man en prishöjning men inget förtydligande om vad som faktiskt förbättrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Nu fick jag också prishöjning (telia villafiber). Däremot så verkar de ha tagit till sig av kritiken. Priset för nya kunder är samma och det är inte något otydligt kampanjpris eller introduktionspris.

Håll bara koll så att de inte sänker priset igen utan att meddela, det är den biten som främst ses negativt här

Skrivet av 13ers3rk:

Skaffade bahnhof 2019 då kostade det 600:- och har fortfarande bahnhof idag på samma 600:- som då.

Däremot var Telia hyggliga med att höja på nästan daglig basis när vi brukade ADSL som unga.

Kostar det fortfarande 600 om någon skulle teckna nytt?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Håll bara koll så att de inte sänker priset igen utan att meddela, det är den biten som främst ses negativt här

Kostar det fortfarande 600 om någon skulle teckna nytt?

Ja vad jag kan se. Har inte prövat säga upp och teckna om men sidan säger 600kr, kan också vara så att jag undgått höjningar pga att jag redan kört deras högsta hastighet.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8