Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med xfce4

Jag har kört Debian med xfce4 en längre tid. Nu har det blivit problem. Menyer och ikoner visas inte längre. Det fungerar att högerklicka och ta fram menyer men annars är skärmen tom. Det hjälper inte att ominstallera och har hänt på flera datorer. Är det någon som har råkat ut för det?

Permalänk
Medlem

Du får gärna förklara lite utförligare vad du menar med att skärmen är tom.
Menar du att du inte har några ikoner på skärmen som du förväntar dig?
Menyer som i status/aktivitetsfält?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuruZ:

Du får gärna förklara lite utförligare vad du menar med att skärmen är tom.
Menar du att du inte har några ikoner på skärmen som du förväntar dig?
Menyer som i status/aktivitetsfält?

Just det, det är bara bakgrunden som dyker upp. Jag har konstaterat att det verkar vara ett hårdvarufel på den dator som konstrat mest. Felet uppträder om skärmen är inkopplad via HDMI eller DP. Om jag kopplar skärmen via VGA fungerar allt normalt. Märkligt!

Permalänk
Medlem

Jag har en uppdaterad Debian med xfce4, och har inte sett något underligt, så det är nog inte någon uppdatering som ställt till det iaf.

Eftersom det blir skillnad beroende på hur du kopplar in den - kan det vara så att skrivbordets upplösning blir större än skärmen visar, så att ikoner och paneler (rektanglarna med menyer mm) hamnar utanför skärmbilden? Det skulle eventuellt kunna förklara varför det fungerar med vissa kabeltyper, för olika utgångar kan ha olika upplösning. Du kan prova ändra upplösning när du har den inkopplad på något av de sätt som krånglar, och se om problemet försvinner.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

@Hubertus du troligtvis förmodligen dessvärre som sagt tidigare ett hårdvara problem jag har har 2 st datorer med Debian 10 datorer ihopkopplade med Hdmi kabel till skärm & 2 st datorer med Debian 11 alla med xfce4 på samma sätt , de funkar klockrent !

Permalänk
Medlem

Ja det är bara att konstatera. Jag startade datorn med skärmen inkopplad via HDMI. När man högerklickar på skärmen får man upp en meny. Den såg helt riktigt ut så skärmens upplösning verkar vara rätt.
Jag kan nämna att moderkortet är från Supermicro och garantin har gått ut.

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort (modellbeteckning)?

Jag har ändå svårt att se hur problemet skulle kunna orsakas av något fel på hårdvara, förutsatt att jag förstår symptomen du beskriver rätt.

Jag tror snarare att det har med skärminställningar att göra. Kanske något gör att bild matas ut på VGA oavsett om något är ikopplat (vilket iofs kan vara ett hårdvarufel, men kan också handla om inställningar eller moderkortets design), och någon inställning i xfce/xfwm gör att panels och ikoner visas per skärm. Då kanske VGA-utgången motsvarar den "primära" skärmen som är den där dina ikoner och paneler ligger.

Vad händer om du, när du har HDMI inkopplat, drar ut eller skapar en ny fil på skrivbordet? Blir den liggande där du lämnar den, eller försvinner den bara?

(jag antar att du alltid kan nå högerklick-menyn baserat på vad du skriver ovan)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Vad är det för moderkort (modellbeteckning)?

Jag har ändå svårt att se hur problemet skulle kunna orsakas av något fel på hårdvara, förutsatt att jag förstår symptomen du beskriver rätt.

Jag tror snarare att det har med skärminställningar att göra. Kanske något gör att bild matas ut på VGA oavsett om något är ikopplat (vilket iofs kan vara ett hårdvarufel, men kan också handla om inställningar eller moderkortets design), och någon inställning i xfce/xfwm gör att panels och ikoner visas per skärm. Då kanske VGA-utgången motsvarar den "primära" skärmen som är den där dina ikoner och paneler ligger.

Vad händer om du, när du har HDMI inkopplat, drar ut eller skapar en ny fil på skrivbordet? Blir den liggande där du lämnar den, eller försvinner den bara?

(jag antar att du alltid kan nå högerklick-menyn baserat på vad du skriver ovan)

Tack för envisheten! Jag har antagligen rört till i inställningarna då jag bytt skärm. Den gamla klarade inte samma upplösningar som moderkortet. Nu ligger den nya skärmen som primär skärm. Då fungerar det.
Tack!