Radeon RX 7600 passar inte med alla strömkontakter

Permalänk
Skrivet av etnica33:

Beror på vem man väljer att tro på. Gamersnexus eller Northridgefix.
https://www.youtube.com/watch?v=mKqC2wJIeEI

Ja, GN är motbevisade. För alla som kan någonting om el är det uppenbart att Steves ego är större än viljan att avslöja sanningen. Riktigt smutsigt gjort av GN. Lite som när den australienska Steve körde minnen i gear 2 utan att nämna det och sen efter att han blivit upplyst om det av flera andra Youtubers låtsades som han visste det hela tiden, fast det som GN gör är flera resor värre eftersom att det kan leda till, och eventuellt redan har lett till, att folk blir nekade RMA.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Ifall vi ska vara helt ärliga så är det lika mycket designfel av nvidia att ha 12-pins kontakten monterad rakt ut när man vet att majoriteten av människor kommer använda PCIe adaptern + att man ökade storleken på grafikkorten ganska rejält. Ifall de hade haft den diagonalt som föregående modell hade det inte lagts lika hård press på kontaken i standardchassin. Samma för AMD nu, ifall de hade gjort hålet aningen större så hade man fått plats med PCIe-kontakten. Skillnaden är att AMDs designfel inte orsakar brand.

I slutändan handlar det inte om vem som gjort mest "rätt" eller mest "fel", utan snarare att detta är missar som kan ske vid produktutveckling.

Fast där har du fel, det är chans för brand här med, glappkontakt leder till smältande kontakter.
I en perfekt värld så skulle det finnas kontakter åt alla håll så man själv kunde välja hur man ville dra kablarna.

Sen att du väljer ord som enorma problem så kan man inte ta dig helt seriöst. Drevet var enormt när det handlade om ett fåtal kort. Var väl runt 20 kort av många tusentals som var drabbade, och samtliga var handhavarfel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Fast där har du fel, det är chans för brand här med, glappkontakt leder till smältande kontakter.
I en perfekt värld så skulle det finnas kontakter åt alla håll så man själv kunde välja hur man ville dra kablarna.

Sen att du väljer ord som enorma problem så kan man inte ta dig helt seriöst. Drevet var enormt när det handlade om ett fåtal kort. Var väl runt 20 kort av många tusentals som var drabbade, och samtliga var handhavarfel?

Fast nu förutsätter du saker som ännu inte har hänt. Överlag är både kablarna och kontaktdonen mer rejäla i traditionella 8-pins kontakter. Jag skulle klassa båda incidenter som designfel och inte handhavandefel. För att kontakterna glappar beror i båda fallen på designen.

Sedan förstår jag inte varför vi argumenterar om det här? det är som sagt ingen tävling om vilket företag som gjort mest rätt/fel, utan snarare att båda företagen har gjort felaktiga beslut vid designprocessen.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Fast nu förutsätter du saker som ännu inte har hänt. Överlag är både kablarna och kontaktdonen mer rejäla i traditionella 8-pins kontakter. Jag skulle klassa båda incidenter som designfel och inte handhavandefel. För att kontakterna glappar beror i båda fallen på designen.

Sedan förstår jag inte varför vi argumenterar om det här? det är som sagt ingen tävling om vilket företag som gjort mest rätt/fel, utan snarare att båda företagen har gjort felaktiga beslut vid designprocessen.

Jag har inte påstått att den ena tillverkaren är bättre än den andra, bara att det i grunden är samma problem. Glapp som leder till smältande kontakter.
Men däremot kan jag definitivt hålla med om att det är ett designfel, då det rapporteras om det.
Är 12VHPWR kontakten ett designfel? tveksamt, skulle man kunna göra den säkrare, absolut.

Men vi lämnar det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag har inte påstått att den ena tillverkaren är bättre än den andra, bara att det i grunden är samma problem. Glapp som leder till smältande kontakter.
Men däremot kan jag definitivt hålla med om att det är ett designfel, då det rapporteras om det.
Är 12VHPWR kontakten ett designfel? tveksamt, skulle man kunna göra den säkrare, absolut.

Men vi lämnar det där.

Nåväl, AMD verkar ha löst det innan grafikkorten når butikshyllorna. Så precis som jag tänkte var det också en diskussion skapad helt i onödan då det ännu inte fanns några fall av osäkerhet.
https://www.sweclockers.com/nyhet/36459-amd-kontaktproblemet-...

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC