Tips på NAS till nybörjare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon315148:

Vill bara höra eller förstå vad folk menar med "strömma film direkt från enheten". Är det vad jag gör när jag använder Media Server eller betyder det nått annat? Om Media Server är detsamma som att plugga in ett USB-minne i TV så antar jag att det inte är min NAS utan TV som spelar upp det dvs. borde inte kräva mycket av min NAS? Tänkte slå till på DS220j men klart man tvekar lite när nån recenserar att den är för klen för att kunna strömma film direkt från enheten. Vet inte om Media Server räknas som strömma direkt från enheten (eller om det bara är som att plugga in USB-minne i TV)?

Tänker att Media Server bör duga för mitt ändamål och är mer kompatibelt och mindre resurskrävande än Plex då det verkar stödjas av de flesta modeller. Alltså även DS220j så jag tänker att det borde fungera felfritt och att den som skrev att den är för klen menar nått annat eller gör något annat?

Har ej kvar Apple TV men vet inte om det är önskvärt att förlita sig på hårdvara i Google TV eller smart-TV.

Edit:

"The DS220j does a great job as a Plex media server and an offline photo storage service." https://www.androidcentral.com/synology-diskstation-ds220j-re...

Ja, man blir inte klok av att läsa känner jag. Nån skriver den är för klen för att strömma film direkt från enheten (kanske inget krav för mediaserver?) medan en artikel skrev att den gör bra ifrån som Plex mediaserver (även om jag tittar mer på Synologys tilläggspaket).

Slår väl till på DS220j och hoppas att den duger, vore surt bara om den ger sämre upplevelse än DS223. Men om jag inte märker nån skillnad för mitt ändamål spelar det ingen roll förstås. För lagring förstår jag att DS220j fungerar utmärkt i varje fall.

Som sagt så har du har fått svaren tidigare i tråden. DS220j är inte så bra på att köra appar på NAS'en. Vare sig Plex, MediaServer eller annat. Den är klen. Men det behövs å andra sidan inte köras några appar på NASen om du läser mitt förra inlägg.

Det är ju också svårt att fråga någon annan vad en recensent menar när han uttrycker sig på ett visst sätt. Du borde fråga honom om vad han menar.

Vill du absolut inte bränna några broar så köp den bästa NAS'en i Synologys sortiment. Då är du säker på att den kan allt.

Skrivet av anon315148:

Ska kika på Vide Station (antar det är vad du menar). Oklart vad som skiljer de åt. Vill dela både videor och bilder till TV.

DS Video är Synologys app för att ansluta med telefon eller AppleTV till MediaServer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Som sagt så har du har fått svaren tidigare i tråden. DS220j är inte så bra på att köra appar på NAS'en. Vare sig Plex, MediaServer eller annat. Den är klen. Men det behövs å andra sidan inte köras några appar på NASen om du läser mitt förra inlägg.

Det är ju också svårt att fråga någon annan vad en recensent menar när han uttrycker sig på ett visst sätt. Du borde fråga honom om vad han menar.

Vill du absolut inte bränna några broar så köp den bästa NAS'en i Synologys sortiment. Då är du säker på att den kan allt.

DS Video är Synologys app för att ansluta med telefon eller AppleTV till MediaServer.

Redigerade mitt inlägg en gång.

Från Reddit:
"With a proper Android player like Nvidia Shield pro you won't even need to enable transcoding on your NAS plex server unless you are planning to watch content fro your Plex server over the Internet then it is a different story. If you just want to watch content in your local network then you can simply disable transcoding and leave all the work to your Android Plex client"

Jag ska inte kolla på nått över nätet utan endast eget lokalt material. Så det är kanske det nån menade med för klen för att strömma direkt från enheten? Strömma = Internet? Inte som att se nått från sin NAS på samma nätverk?

Med det sagt förstår jag helt klart vad ni menar med att inte "bränna broar". Känner mig bara "knäpp" som köper en dyr NAS när jag inte har enorma lagringsbehov som vissa, men det är kanske att underminera vad en NAS kan göra. En bekant tyckte jag bara skulle köra extern hårddisk exempelvis men det har jag kommit fram till att jag inte vill då det är just centraliserad lagring och automatiska backups som jag vill åt. Kör redan extern hårddisk och det är inte smidigt enligt mig och jag vill inte förlita mig på en molntjänst mer än som backup.

Med det sagt kom jag på att folk nämnde Btrfs här. Förstod inte helt vad det betyder men kollade på en video nu och det lät ju helt klart användbart. Stöds ej av DS220j.

Så funderar på lägga pengarna på DS223 ändå även om det tar emot lite ("tänk om DS220j duger"). Dock får jag DS220+ för typ samma pris så nu funderar jag på om jag inte bör ta den istället för DS223 trots att jag inte ser behovet. Förstår inte ens varför den har två LAN-portar.

Måste dra nu men ska se om jag vågar beställa ikväll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon315148:

Redigerade mitt inlägg en gång.

Från Reddit:
"With a proper Android player like Nvidia Shield pro you won't even need to enable transcoding on your NAS plex server unless you are planning to watch content fro your Plex server over the Internet then it is a different story. If you just want to watch content in your local network then you can simply disable transcoding and leave all the work to your Android Plex client"

Jag ska inte kolla på nått över nätet utan endast eget lokalt material. Så det är kanske det nån menade med för klen för att strömma direkt från enheten? Strömma = Internet? Inte som att se nått från sin NAS på samma nätverk?

Med det sagt förstår jag helt klart vad ni menar med att inte "bränna broar". Känner mig bara "knäpp" som köper en dyr NAS när jag inte har enorma lagringsbehov som vissa, men det är kanske att underminera vad en NAS kan göra. En bekant tyckte jag bara skulle köra extern hårddisk exempelvis men det har jag kommit fram till att jag inte vill då det är just centraliserad lagring och automatiska backups som jag vill åt. Kör redan extern hårddisk och det är inte smidigt enligt mig och jag vill inte förlita mig på en molntjänst mer än som backup.

Med det sagt kom jag på att folk nämnde Btrfs här. Förstod inte helt vad det betyder men kollade på en video nu och det lät ju helt klart användbart. Stöds ej av DS220j.

Så funderar på lägga pengarna på DS223 ändå även om det tar emot lite ("tänk om DS220j duger"). Dock får jag DS220+ för typ samma pris så nu funderar jag på om jag inte bör ta den istället för DS223 trots att jag inte ser behovet. Förstår inte ens varför den har två LAN-portar.

Måste dra nu men ska se om jag vågar beställa ikväll.

Du får helt enkelt fråga folket på Reddit vad de menar. Det finns så många betydelser av streaming idag att jag förstår att det är jobbigt att hålla dem isär. Så mitt råd är att sluta läsa om det. Oavsett vilken NAS du väljer så kan du kolla på filmer du har sparade på den. Har du en bra internetuppkoppling, 100/100 eller bättre, så går det också bra att titta över internet. Detta är inget problem.

De funktioner som presenteras om Btrfs i filmen är nog inget du kommer att använda ändå. Först och främst så tänkte du väl inte köra Raid, så den första delen av filmen kan du hoppa över helt. Det funkar bara med Raid. Delen med snapshots kan ju vara trevlig, men så som killen i filmen också säger, så är det inte en ersättning för backup. Så om du ändå ska göra backup, varför snapshots? Vill du ha "snapshots" på backuper från din dator så finns det backupprogram som ordnar detta till dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Snapshot på BTRFS är en sak som man inte vill vara utan när man börjat använda den. tex. generationsbackupper, där du har daglig version på tex. alla dina utdelade nätverksenheter och när någon i familjen råkade radera hela din mediabibiotek, så kan du lätt återställa detta i versionen som det såg ut igår.

Detta bruka ingå i NAS-mjukvaran som arbetar på BTRFS och som hanterar dessa smart enligt schema (typ snapper) som dagliga backupper i 2 veckor, veckobackupper upp till 2 månader, därefter månadsbackupper och efter detta kan man ofta välja om man vill ha halvårs och helårs-backupper som aldrig tas bort. - om man vill kan man få snapshot på timbasis och ännu kortare intervall också - då själva snapshoten tar bara enstaka sekund och är inget tungdrivet.

Sedan behöver man givetvis också ha backupper på externa och mellan backupperna urkopplade enheter också - men kanske inte var dag - kanske 1 ggr i vecka eller månaden eller när mycket har rotats runt på kort tid. och då använder man helst också BTRFS på dessa lagringar och gör snapshot innan var ny synkning så att eventuella ransomware-krypterade filerna som du ännu inte visste om att du hade på NAS:en, tar bort de friska orginalen när du gör nästa synkning/backup...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Du får helt enkelt fråga folket på Reddit vad de menar. Det finns så många betydelser av streaming idag att jag förstår att det är jobbigt att hålla dem isär. Så mitt råd är att sluta läsa om det. Oavsett vilken NAS du väljer så kan du kolla på filmer du har sparade på den. Har du en bra internetuppkoppling, 100/100 eller bättre, så går det också bra att titta över internet. Detta är inget problem.

De funktioner som presenteras om Btrfs i filmen är nog inget du kommer att använda ändå. Först och främst så tänkte du väl inte köra Raid, så den första delen av filmen kan du hoppa över helt. Det funkar bara med Raid. Delen med snapshots kan ju vara trevlig, men så som killen i filmen också säger, så är det inte en ersättning för backup. Så om du ändå ska göra backup, varför snapshots? Vill du ha "snapshots" på backuper från din dator så finns det backupprogram som ordnar detta till dig.

Tack för klargörandet. Nä, Btrfs kanske inte är viktigt ändå. Ska som du skriver inte köra Raid och har tänkt göra backup till en molntjänst för off-site backup.

Kollat lite på YouTube och tycker också det verkar gå bra att se filmer sparade på NAS:en.

Tror inte jag behöver extra allt utan bara enkel och automatiserad lagring och backup och sen kunna visa foto och film på TV men det är verkligen inte mycket film eller ens högupplöst och då eget och inget som hämtas från Internet.

Lägger en beställning på DS220j nu. Förhoppningsvis uppfyller den mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vill bara höra eller förstå vad folk menar med "strömma film direkt från enheten". Om Media Server är detsamma som att plugga in ett USB-minne i TV så antar jag att det inte är min NAS utan TV som spelar upp det dvs. borde inte kräva mycket av min NAS? Tänkte slå till på DS220j men klart man tvekar lite när nån recenserar att den är för klen för att kunna strömma film direkt från enheten.

Det finns två sätt att kolla på en fil.
1. Du har en enhet (t.ex. en TV eller mobiltelefon) som är kapabel att avkoda filen helt själv. Då öppnar den filen på din NAS, avkodar den och skickar ut bilden till din TV. Din NAS agerar bara glorifierad hårddisk, den behöver inte ha någon mediafunktion över huvud taget.
Det här klarar alla NASar alltså av men om en specifik fil kommer funka med just din TV (eller annan enhet) är en hel jäkla jungel. Testa, funkar det så funkar det. Är det något du verkligen vill kolla på så kan du omkoda det i förväg på t.ex. en dator och göra en kopia som kommer funka med din enhet.

2. Om du har en enhet som INTE stödjer filen själv så måste någonting koda om den till ett format den klarar. Transcoding. D.v.s du behöver en enhet (och det kan vara din NAS, men kan också vara något du köper till i efterhand, t.ex. en Shield) som både orkar med att läsa filen, avkoda den, koda om den till något annat och skicka den vidare till din kräsna enhet, live.
Det här klarar inte DS220j, den saknar mediafunktioner. Även T.ex. DS220+ har bara stöd för vissa format och även om den funkar idag kanske den inte klarar alla filer imorrn. Det kommer ett nytt ljud- eller bildformat varje år känns det som, din NAS kommer leva längre än så så vill du göra detta rekommenderar jag starkt typ en Apple TV eller motsvarande som klarar att köra variant #1 istället.

När reddit säger att den inte kan streama över internet handlar det om att man oftast vill komprimera en video så istället för 4k 100MBit så streamar du den i t.ex. 1080p 10Mbit, och då krävs också transcoding. D.v.s den kan visst streama över internet - igen, beroende på din mottagande enhet.

Skrivet av xxargs:

Snapshot på BTRFS är en sak som man inte vill vara utan när man börjat använda den. tex. generationsbackupper, där du har daglig version på tex. alla dina utdelade nätverksenheter och när någon i familjen råkade radera hela din mediabibiotek, så kan du lätt återställa detta i versionen som det såg ut igår.

Generationsbackuper som skyddar raderade eller krypterade filer klarar HyperBackup också även om det inte är snapshots. D.v.s @anon315148 kommer ha exakt samma smidiga features och enda nackdelen är att backupen kommer ta lite längre tid. Den kör dock ändå bara diffar så eftersom JaneDoe kommer fylla på och arkivera relativt lite data så kommer backupen gå fort ändå. Och den är automatiskt så det kvittar ju egentligen ens om den tar flera timmar..

Sen går ju en snapshot bara jättefort om din backupdestination är lokal, du måste ju ändå skicka den faktiska datan någonstans och är det t.ex. en molntjänst så tar backupen inte "sekunder", den tar i princip lika lång tid som med HyperBackup.

Skrivet av anon315148:

Lägger en beställning på DS220j nu. Förhoppningsvis uppfyller den mina behov.

Grattis!

Kom ihåg att du köpt en nätverkslagring och den kommer uppfylla dina behov för det. Om du behöver en fetare mediaspelare eller vill köra virtuella maskiner eller whatever så har du inte målat in dig i ett hörn, du kommer bara behöva uppgradera med ytterligare en pryl som kommer kunna utnyttja din NAS för lagring, och du kommer ha god nytta av att ha separerat användningsområden och gjort ett ekonomiskt vettigt beslut idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Det finns två sätt att kolla på en fil.
1. Du har en enhet (t.ex. en TV eller mobiltelefon) som är kapabel att avkoda filen helt själv. Då öppnar den filen på din NAS, avkodar den och skickar ut bilden till din TV. Din NAS agerar bara glorifierad hårddisk, den behöver inte ha någon mediafunktion över huvud taget.
Det här klarar alla NASar alltså av men om en specifik fil kommer funka med just din TV (eller annan enhet) är en hel jäkla jungel. Testa, funkar det så funkar det. Är det något du verkligen vill kolla på så kan du omkoda det i förväg på t.ex. en dator och göra en kopia som kommer funka med din enhet.

2. Om du har en enhet som INTE stödjer filen själv så måste någonting koda om den till ett format den klarar. Transcoding. D.v.s du behöver en enhet (och det kan vara din NAS, men kan också vara något du köper till i efterhand, t.ex. en Shield) som både orkar med att läsa filen, avkoda den, koda om den till något annat och skicka den vidare till din kräsna enhet, live.
Det här klarar inte DS220j, den saknar mediafunktioner. Även T.ex. DS220+ har bara stöd för vissa format och även om den funkar idag kanske den inte klarar alla filer imorrn. Det kommer ett nytt ljud- eller bildformat varje år känns det som, din NAS kommer leva längre än så så vill du göra detta rekommenderar jag starkt typ en Apple TV eller motsvarande som klarar att köra variant #1 istället.

När reddit säger att den inte kan streama över internet handlar det om att man oftast vill komprimera en video så istället för 4k 100MBit så streamar du den i t.ex. 1080p 10Mbit, och då krävs också transcoding. D.v.s den kan visst streama över internet - igen, beroende på din mottagande enhet.

Generationsbackuper som skyddar raderade eller krypterade filer klarar HyperBackup också även om det inte är snapshots. D.v.s @JaneDoe kommer ha exakt samma smidiga features och enda nackdelen är att backupen kommer ta lite längre tid. Den kör dock ändå bara diffar så eftersom JaneDoe kommer fylla på och arkivera relativt lite data så kommer backupen gå fort ändå. Och den är automatiskt så det kvittar ju egentligen ens om den tar flera timmar..

Sen går ju en snapshot bara jättefort om din backupdestination är lokal, du måste ju ändå skicka den faktiska datan någonstans och är det t.ex. en molntjänst så tar backupen inte "sekunder", den tar i princip lika lång tid som med HyperBackup.

Grattis!

Kom ihåg att du köpt en nätverkslagring och den kommer uppfylla dina behov för det. Om du behöver en fetare mediaspelare eller vill köra virtuella maskiner eller whatever så har du inte målat in dig i ett hörn, du kommer bara behöva uppgradera med ytterligare en pryl som kommer kunna utnyttja din NAS för lagring, och du kommer ha god nytta av att ha separerat användningsområden och gjort ett ekonomiskt vettigt beslut idag.

Tack för informationen och uppmuntran. Var rädd att jag snålade men nu känns det ändå som rätt beslut. Började överväga DS120j en stund igår men som du skriver lär denna NAS fungera länge, och om jag inte förlitar mig på att en NAS ska göra allt utan istället bara vara nätverkslagring så kan denna NAS säkert hålla länge så då är ett extra fack inte fel. Kan ju vara skönt att kunna expandera i framtiden om lagringsbehovet ökar. Imponerad den dagen jag verkligen lyckas fylla 1TB dock. Låter ofantligt mycket för mig.

Nu återstår bara att vänta då det var en beställningsvara. Min Samsung SSD ligger redan och väntar i en låda.

Permalänk

Lånar tråden jag med Just startat en Jellyfin server på min gamla laptop som självklart inte har nån stor hårddisk. Funderade på en Synolog DS220j eftersom jag bara skulle behöva den för storage men om jag var intresserad av att bygga/köpa en annan NAS för både storage och hosting med lite transcoding, vad skulle då vara det billigaste alternativet? 2-bay känns lite klent om man har en disken som backup? Läst att drives över 6TB brukar låta väldigt mycket och 6tb håller inte mig så super länge.

Permalänk
Medlem

@Maxplosive kort svar här, men annars kanske du skulle starta en egen tråd ...

Ska du transcode:a så behöver du en NAS med en GPU, antingen inbyggd eller dedicerad.
Ska du köpa färdig NAS så betalar du mer pengar jmf med att bygga en av vanliga datordelar men samtidigt byter du kostnad i pengar mot kostnad i (din egen) tid.

Titta på en Synology som har en Intel CPU med inbyggd GPU om transcoding är viktigt för dig. Om du har enheter som klarar av alla videoströmmar så behöver du inte transcoding och välj då en NAS med storlek som passar dig.

Har du läst de senaste trådarna i forumet? Tycker att många andra har bidragit i dem med synpunkter kring NAS och transcoding.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Generationsbackuper som skyddar raderade eller krypterade filer klarar HyperBackup också även om det inte är snapshots. D.v.s @JaneDoe kommer ha exakt samma smidiga features och enda nackdelen är att backupen kommer ta lite längre tid. Den kör dock ändå bara diffar så eftersom JaneDoe kommer fylla på och arkivera relativt lite data så kommer backupen gå fort ändå. Och den är automatiskt så det kvittar ju egentligen ens om den tar flera timmar..

Sen går ju en snapshot bara jättefort om din backupdestination är lokal, du måste ju ändå skicka den faktiska datan någonstans och är det t.ex. en molntjänst så tar backupen inte "sekunder", den tar i princip lika lång tid som med HyperBackup.

Snapshots i btrfs och zfs är av sin natur lokala då de fungerar efter principen cow, dvs nya block av data skriver inte över gammal utan skrivs till en ny del av disken. Man kan då flagga det blocket för att behålla det enligt sina önskemål. Kan vara en dag, två minuter eller hur långt det är relevant. Efter det raderas flaggan och blocket frigörs för skrivning igen.
Att all data ligger kvar på disken gör att återställning går på ett ögonblick och tar inget "extra" utrymme (då datan redan lagrades). Man kan sedan skicka en kopia av en snapshot som backup, men det är ingen direkt skillnad mot vanligt (utöver att man kan köra det blockvis).
Det ger även ett visst skydd vid ransomware på klienter då diskarna fylls upp med ny data snarare än att radera gammal - så länge viruset inte har direkt tillgång till NASens gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Man kan sedan skicka en kopia av en snapshot som backup, men det är ingen direkt skillnad mot vanligt (utöver att man kan köra det blockvis).

Jo det är ju det jag menar. Det är skillnader mellan snapshots och HyperBackup men att säga att man inte kan leva utan snapshots eftersom man med det kan få versioner som inte tar någon plats är ju helt enkelt inte sant för med HyperBackup (eller andra vettiga backupmjukvaror) så får man ju just versionshanterad backup som inte tar någon extra plats, precis som en snapshot.

Visst, man vinner lite tid på att om man t.ex. har råkat radera 500GB data och behöver få tillbaka den fort så kan man använda en lokal snapshot och slippa ladda hem över nätet. Men i JaneDoes fall (och det är trots allt en tråd för att hjälpa honom med hans specifika setup och behov) handlar det om väldigt lite data, som inte kommer förändras, och som kommer backupas remote.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jo det är ju det jag menar. Det är skillnader mellan snapshots och HyperBackup men att säga att man inte kan leva utan snapshots eftersom man med det kan få versioner som inte tar någon plats är ju helt enkelt inte sant för med HyperBackup (eller andra vettiga backupmjukvaror) så får man ju just versionshanterad backup som inte tar någon extra plats, precis som en snapshot.

Visst, man vinner lite tid på att om man t.ex. har råkat radera 500GB data och behöver få tillbaka den fort så kan man använda en lokal snapshot och slippa ladda hem över nätet. Men i JaneDoes fall (och det är trots allt en tråd för att hjälpa honom med hans specifika setup och behov) handlar det om väldigt lite data, som inte kommer förändras, och som kommer backupas remote.

Det var mest ett förtydligande för din skull då inlägget visade att du inte hade tillräcklig koll på snapshots för btrfs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det var mest ett förtydligande för din skull då inlägget visade att du inte hade tillräcklig koll på snapshots för btrfs.

Vilken del tänkte du på då? Jag tycker vi bara sitter och håller med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tack för informationen och uppmuntran. Var rädd att jag snålade men nu känns det ändå som rätt beslut. Började överväga DS120j en stund igår men som du skriver lär denna NAS fungera länge, och om jag inte förlitar mig på att en NAS ska göra allt utan istället bara vara nätverkslagring så kan denna NAS säkert hålla länge så då är ett extra fack inte fel. Kan ju vara skönt att kunna expandera i framtiden om lagringsbehovet ökar. Imponerad den dagen jag verkligen lyckas fylla 1TB dock. Låter ofantligt mycket för mig.

Nu återstår bara att vänta då det var en beställningsvara. Min Samsung SSD ligger redan och väntar i en låda.

Grattis till att du tagit ett val. Du kommer klara dig bra med den, det är alltid enkelt att vela i flera år och aldrig köpa nått pga "tänk om". Jag ser inget i tråden som tyder på att du inte skulle bli nöjd, även om 6 år.

Permalänk
Inaktiv

Fått DS220j nu och ska sätta in 870 EVO SATA 2.5". Kan då läsa i snabbstartsguiden att jag behöver nån diskhållare för 2.5. Jag kan alltså inte bara sätta in den utan detta? Hittar det inte på Inet som jag köpte hos. Var hittar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Fått DS220j nu och ska sätta in 870 EVO SATA 2.5". Kan då läsa i snabbstartsguiden att jag behöver nån diskhållare för 2.5.

Åh jösses vilket pris
Nackdelen med att som sagt vara ensam i världen med att köra DS220j + SSD

Jag har fäst massor av SSDer med dubbelhäftande tejp med bra resultat. Jag förstår inte riktigt hur den här ska monteras men det kanske är ett rimligare alternativ? Det verkar ju bara vara en plastinsats för att den ska sitta fast åt sidorna.

(De där slädarna verkar vara något synology kör på gamla modeller plus tyvärr DS220j..
Länk till supportsidan )

Permalänk
Medlem

Här fanns den till klart rimligare pris, men ej i lager. Det du letar efter är en Type C:
https://www.dustin.se/product/5010443766/disk-holder-type-c

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Åh jösses vilket pris
Nackdelen med att som sagt vara ensam i världen med att köra DS220j + SSD

Jag har fäst massor av SSDer med dubbelhäftande tejp med bra resultat. Jag förstår inte riktigt hur den här ska monteras men det kanske är ett rimligare alternativ? Det verkar ju bara vara en plastinsats för att den ska sitta fast åt sidorna.

(De där slädarna verkar vara något synology kör på gamla modeller plus tyvärr DS220j..
Länk till supportsidan )

Om jag vore ensam i världen om det skulle de väl inte sälja tillbehöret eller lista att den tar 2.5" SSD. Inte lätt att veta förrän jag hade köpt den dock.

Skrivet av Kamouflage:

Här fanns den till klart rimligare pris, men ej i lager. Det du letar efter är en Type C:
https://www.dustin.se/product/5010443766/disk-holder-type-c

Blir 174 kr med frakt. Tack för länk. Får beställa den.

Permalänk
Inaktiv

Angående att skapa ett Synology-konto för möjlighet att nå sin NAS var som helst. Skulle man undvika detta om man inte vill utsätta sin NAS för intrång? Tills det att man sätter upp och använder VPN? Jag vill alltså kunna nå min NAS även när jag inte är hemma men på ett säkert sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Angående att skapa ett Synology-konto för möjlighet att nå sin NAS var som helst. Skulle man undvika detta om man inte vill utsätta sin NAS för intrång? Tills det att man sätter upp och använder VPN? Jag vill alltså kunna nå min NAS även när jag inte är hemma men på ett säkert sätt.

Kontot är ett krav för att använda deras funktion för remote access. Funktionen i sig är säker men du sitter i händerna på Synology och måste lita på dem som företag och blir de hackade så kan du "åka med".
De har vad jag vet gott rykte och inga tidigare incidenter men de är ett smaskigt mål för hackare..

https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/VPNCenter
Den inbyggda "VPN server" är väldigt enkel att sätta upp. Kör OpenVPN.

Båda alternativen är bra. Kör du synologys inbyggda applikationer (DS File och gänget) har jag för mig att det är lite enklare att köra via synologykontot.
Börja där kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Kontot är ett krav för att använda deras funktion för remote access. Funktionen i sig är säker men du sitter i händerna på Synology och måste lita på dem som företag och blir de hackade så kan du "åka med".
De har vad jag vet gott rykte och inga tidigare incidenter men de är ett smaskigt mål för hackare..

https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/VPNCenter
Den inbyggda "VPN server" är väldigt enkel att sätta upp. Kör OpenVPN.

Båda alternativen är bra. Kör du synologys inbyggda applikationer (DS File och gänget) har jag för mig att det är lite enklare att köra via synologykontot.
Börja där kanske?

Tack för info. Jag tänker att jag skippa det till att börja med för jag kan väl alltid ångra mig och skapa ett konto senare och få remote access?

Permalänk
Inaktiv

På nätet verkar de förespråka att admin-kontot man skapar vid setup ska inaktiveras och sen ska man skapa ett nytt som man använder. Vad säger ni om det? Exempel: https://www.reddit.com/r/synology/comments/lquc02/confusion_o... och https://www.reddit.com/r/synology/comments/cxzczp/disable_adm...

Så ska jag skapa t.ex. "jane_admin" vid setup (som jag sen inaktiverar) och sen skapa ett nytt konto "jane" som jag sen använder? Starka lösenord kör jag såklart (autogenerera i Bitwarden) men kan det ändå vara värt att göra så?

Edit: Hittade detta https://kb.synology.com/en-us/DSM/tutorial/services_affected_... så Synology verkar rent av rekommendera det. Bör kanske följa deras rekommendationer.

Edit2: https://yewtu.be/watch?v=T1xW97eyXB8 Enligt honom behöver man inte göra det som vanliga hemanvändare med kanske 2 användare. Fast om det inte är någon nackdel kanske det vore bra att göra det direkt inför framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tack för info. Jag tänker att jag skippa det till att börja med för jag kan väl alltid ångra mig och skapa ett konto senare och få remote access?

Japp. Det är bara att skapa när som. Det finns vissa funktioner som kräver konto (övervakningskameror har jag för mig, exempelvis) men det framgår ju och är bara att skapa i efterhand.

Skrivet av anon315148:

På nätet verkar de förespråka att admin-kontot man skapar vid setup ska inaktiveras och sen ska man skapa ett nytt som man använder. Vad säger ni om det?

Det handlar framför allt om att du inte borde ha ett admin-konto som heter just "admin". Om någon ska försöka ta sig in på din NAS m.h.a användarnamn och lösenord måste de då gissa både användarnamn och lösenord vilket gör det svårare. I ditt fall när du inte ens ska ha den ut på internet så gör det absolut minimal skillnad om du skulle lämna kvar det första kontot.

Jag minns inte om den har "admin" som default eller om man får välja konto när man installerar den första gången men om du får välja så kalla det inte "admin" och om den har admin skapat som standard så skapar du ett nytt med valfritt namn, gör det till administratör och inaktiverar "admin".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kamouflage:

Japp. Det är bara att skapa när som. Det finns vissa funktioner som kräver konto (övervakningskameror har jag för mig, exempelvis) men det framgår ju och är bara att skapa i efterhand.

Det handlar framför allt om att du inte borde ha ett admin-konto som heter just "admin". Om någon ska försöka ta sig in på din NAS m.h.a användarnamn och lösenord måste de då gissa både användarnamn och lösenord vilket gör det svårare. I ditt fall när du inte ens ska ha den ut på internet så gör det absolut minimal skillnad om du skulle lämna kvar det första kontot.

Jag minns inte om den har "admin" som default eller om man får välja konto när man installerar den första gången men om du får välja så kalla det inte "admin" och om den har admin skapat som standard så skapar du ett nytt med valfritt namn, gör det till administratör och inaktiverar "admin".

Precis. Jag tänker att jag nu i början inte behöver remote access men det kan bli intressant senare så tänker att jag skapar ett konto då istället.

Angående namn. Kan man byta namn på admin-kontot? För om jag skapar admin-konto med "jane" och den heter admin dvs. jag behöver skapa ett nytt utöver default så vill jag ju använda "jane" där istället. Så funderar på om "jane_admin" kanske vore bättre ifall att. Sen kanske det blir fler användare i framtiden och då kanske det vore lämpligt att särskilja admin-kontot från användarkontona? Tänker det finns kanske ingen nackdel med det även om det inte är ett företag?

Angående att döpa kontot till "admin" så går det inte. Fältet blir rödmarkerat och det står att det inte är tillåtet för säkerhetens skull.

Edit: Väljer att skapa ett specifikt admin-konto ändå. Kan vara bra att hålla saker separerat.

Permalänk
Inaktiv

Hörde att det fanns andra fördelar med ett Synology-konto typ att den kan kontrollera hälsan på ens disk (övervakning), säker inloggning osv. Det verkade även som att man kan skapa ett Synology-konto med hoppa över QuickConnect som gör den tillgänglig utanför ens nätverk (kan man aktivera senare om man är bekväm). Så kanske borde skapa ett men sätta upp ev. QuickConnect senare.

Permalänk
Inaktiv

Ska man installera Synology Driver Server, Office och Photos? Synology Photos lät ju bra för telefonen men vad är det andra? Förstår att Office är dokument men hur funkar det om man använder t.ex. LibreOffice på datorn?

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag kommit till RAID-typ och har alternativen SHR (förvald), Basic och JBOD. Det står lite information om alla men jag förstår inte riktigt skillnaden. Jag kommer bara köra en disk och inte två för redundans då det ändå inte är en riktig backup. Jag kommer köra backup till moln och ev. extern hårddisk (det viktiga för mig är inte hur snabbt jag får tillbaka min data vid ev. diskfel utan att min data är säker att få tillbaka). Så när min nuvarande disk en dag blir full vill jag köpa en ny för att utöka utrymmet. Vilken RAID-typ blir då rätt?

Denna tråden gör mig lite förvirrad https://www.hifivision.com/threads/what-synology-raid-type-to...

Hur funkar SHR dvs. nån form av redundans när man bara har 1 disk? Kan man ändå har redundans? Fattar inte.

Vilken är enklast den dagen man sätter en till disk eller om säg disken går sönder och behöver bytas? Shit the same?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nu har jag kommit till RAID-typ och har alternativen SHR (förvald), Basic och JBOD. Det står lite information om alla men jag förstår inte riktigt skillnaden. Jag kommer bara köra en disk och inte två för redundans då det ändå inte är en riktig backup. Jag kommer köra backup till moln och ev. extern hårddisk (det viktiga för mig är inte hur snabbt jag får tillbaka min data vid ev. diskfel utan att min data är säker att få tillbaka). Så när min nuvarande disk en dag blir full vill jag köpa en ny för att utöka utrymmet. Vilken RAID-typ blir då rätt?

Denna tråden gör mig lite förvirrad https://www.hifivision.com/threads/what-synology-raid-type-to...

Hur funkar SHR dvs. nån form av redundans när man bara har 1 disk? Kan man ändå har redundans? Fattar inte.

Vilken är enklast den dagen man sätter en till disk eller om säg disken går sönder och behöver bytas? Shit the same?

Egentligen spelar det ingen roll i ditt läge. Men jag skulle valt SHR för att i framtiden kunna köra dubbla diskar om du önskar.

Ang admin konto så är det helt rätt tänk att ha ett konto som du bara använder för att ställa in saker. Sen har du ett annat konto för att komma åt filer och tjänster. Du kan även slå på MFA eller webauthn på ditt admin konto.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av varget:

Egentligen spelar det ingen roll i ditt läge. Men jag skulle valt SHR för att i framtiden kunna köra dubbla diskar om du önskar.

Ang admin konto så är det helt rätt tänk att ha ett konto som du bara använder för att ställa in saker. Sen har du ett annat konto för att komma åt filer och tjänster. Du kan även slå på MFA eller webauthn på ditt admin konto.

Då kör jag SHR. Det verkar som att folk rekommenderar det också. Tänkte mer om det blir "fel" då jag bara har 1 disk men finns alternativet lär det knappast bli fel förstås.

Ja, det blev ett specifikt admin-konto. Ska skapa ett nytt som jag ska använda och så kan jag lägga till familjemedlemmar om jag vill sen.

Permalänk
Inaktiv

Det här med att kryptera disken är alltid läskigt. Det är ju önskvärt men man är ju alltid nojig att man ska klanta till sig och förlora åtkomsten en dag. Å andra sidan har man ju backup i molnet och extern hårddisk, påverkas dessa av det?

Det står att krypteringsnyckeln genereras och lagras i krypteringsvalvet. Det står även att man ska se till att krypteringsvalvet är tillgängligt under start så att systemet kan automatiskt låsa upp den krypterade disken. Vad menas med detta?

Edit: Lösenordet man väljer för kryptering, kan detta ändras senare om man vill göra det? Alltså inte nyckeln som autogenereras utan lösenordet man själv väljer.