Min gpu samt cpu ligger på dryga 80 grader

Permalänk

Min gpu samt cpu ligger på dryga 80 grader

Hejsan! Min dator stängde för första gången av sig precis när jag spela, då låg både gpu samt cpu på 85+grader. Har precis bytt till ett 3090 suprim x, i7 13700k, har en kraken z63 kylning i ett nzxt h7 flow. Behöver jag mer kylning? Kan jag ändra något i inställningarna? Min psu är på 750 Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hej. Du borde klara dej med den cpu kylaren du har. Men det skulle inte skadat med en större. Har du några andra fläktar i chassitet?

Sen menar du att du har en 750w psu eller? För det känns som ganska lite. Har du testat att undervolta? Det borde nog hjälpa.

Hur är dina temps under idel samt spel? Och vad var det du gjorde när du fick dessa 85 grader

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Vad har du för ett nätagg och hur gammalt är det?

85 grader låter mer än vad det är.
Det är inte optimalt, men skadar inte
Vad händer med temperaturerna om du har lådan öppen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Känns som att det kan vara någon strömspik i grafikkortet som ställer till det. Tolkar det som att du precis startade ett spel när allt slockande? 3000-serien var och är väl notoriskt strömtörstiga. Jag skulle också prova att undervolta. Det är busenkelt med MSI Afterburner - och hjälpte med både temperatur och spoltjut för min del.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk

Undervålta? Har jag aldrig hört innan, hur går jag till väga då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeRadeon:

Undervålta? Har jag aldrig hört innan, hur går jag till väga då?

sök online på tutorials. enklast i msi afterburner

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk

Jag har de medföljande fläktarna i min nzxt h7 flow, skall ladda ner programmet. Tack så mycket för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeRadeon:

Jag har de medföljande fläktarna i min nzxt h7 flow, skall ladda ner programmet. Tack så mycket för tipsen

Jonas gjorde en grym guide här som du kan följa. Frekvenserna skiljer sig såklart med 3090 men principen och stegen är detsamma. Det gör en enorm skillnad.

https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

85C låter väl mycket men både din CPU och GPU kan hantera dom temperaturerna genom automatisk underklocka sig själva tills temperaturen kommer ner. Om datorn på stängde av sig utan någon varning tror jag mer på OVP i din nätdel löste ut sig själv. Så det är stor chans att när din CPU och GPU ligger på max belastning så är det för mycket för ditt 750W nättagg. MSI rekommenderar en PSU på 850W på ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Låt sidopanelen stå öppen medans du spelar och se om det gör skillnad. Jag kör med borttagen sidopanel och har både lägre temperatur och tystare GPU.