Paketboxar bannlysta från Stockholms gator

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett mycket bra beslut att inte tillåta dem så tätt, stockholmare vara verkar väldigt lata som inte orkar gå 300m.
Det går väl även att söka bygglov för dem om man vill men jag antar att paketföretagen inte vill göra sånt utan vill kunna uppföra sig lika svinigt som de som hyr ut sparkcyklar.

Det är inte stockholmarna som är lata utan det är Postnord som inte vill betala för ytan de upptar. Fö så borde sparkuthyrarna få betala för parkeringsplatser som upplåts till elsparkarna så det hålls ifrån trottoarer och det blir tydligt att det är fordon som skall framföras på vägbanan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Karolinska är regionen (då landstinget) och inte staden/kommunen. Vidare var det faktiskt så att alla (dåvarande) partier stod bakom Nya Karolinska när det drog igång, vilket somliga senare inte har velat kännas vid...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/enighet-om-nya-ka...

Dessutom ligger NKS i Solna och inte i Stockholm.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Många utlämningsställen har förvånande dåliga öppettider för att vara en stor stad, dom flesta har betydligt kortare öppettider än dom butik dom finns i.
Kolla willys mariahallen, som är huvudutlämningsställe för vissa postadresser. Dom har värdelösa öppettider, utlämningsstället inne i en lokal nedanför trång trappa. Och dessutom håller dom på att införa utpasseringsspärr efter kassalinjen oavsett själlvskanning/själv check out eller om man betalar i kassa. Lämnar man inte in post så får man inget kvitto att passera spärren med.
Dom är huvudombud även för dom som bor 900 meter därifrån, kanske längre. Så det är inte som att det alltid är nära till utlämningsställe. Vissa alternativa utlämningsställen därikring har desstuom stängt.
Nu pratar jag alltså om postnord. Utlämningsställen för andra leverantörer är ju irrelevant i sammanhanget.

900m, ta en elspark då... söder är ju ändå söder... fö är det öppet till 22 alla dagar. Har nu utlämningsservicen inte öppet lika länge så är det säkert så att Postnord inte vill betala för mer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Det känns som folk har svårt att sätta sig in i andras situation. De som använder dessa skåp gillar dem och tycker det är tråkigt att de försvinner, de som inte använder dem förstår inte varför man skulle vilja använda dem. Bor man på landet så förstår man inte varför man vill ha dessa när det finns mängder med utlämningsställen nära i städerna, men de finns ju för att det finns kunder för dem så det är inte så att det är mindre tryck på dessa ställen bara för att de är fler, utan det är ofta långa köer speciellt om det har varit någon rea eller liknande. Sen är det inte "Ica Maxi" som har utlämning i de större städerna, de större kedjorna har slutat med utlämning för de tjänar inte på det, utan det är mindre servicebutiker, tobaksaffärer och spelbutiker (spel som i ATG alltså, inte TV-spel eller så) med konstiga öppettider, skum personal och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

jaha men måste du ha tillgång till dom 24/7? beställ hemleverans om du nu vill ha 24/7

De flesta människorna är inte hemma 24/7 och orkar inte planera sin dag utefter när en leverans ska komma. Skåpen löser det här problemet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tempel:

Det är inte stockholmarna som är lata utan det är Postnord som inte vill betala för ytan de upptar. Fö så borde sparkuthyrarna få betala för parkeringsplatser som upplåts till elsparkarna så det hålls ifrån trottoarer och det blir tydligt att det är fordon som skall framföras på vägbanan.

Ja det borde vara dryga böter för de som missbrukar hyrsparkcyklar, företagen som hyr ut borde vara tvingade att ta ut en "felparkeringsdepositionsavgift" av den som hyr och kommunerna borde i sin tur ha en aktiv kontroll över att de inte lämnas på olämpliga ställen och vara skyldiga att snarast forsla bort dem som är felparkerade och debitera några tusenlappar för bortforslingen, det hade troligen varit mycket ekonomiskt gynnsamt att plocka in "feldumpasde" sparkcyklar om man debiterar från 1000 kr för varje, jag hade gärna gjort det om jag hade haft mandat för man kan utan problem plocka upp flera varje timme.

Det är alldeles för mycket problem med de där leksakerna som kastas överallt och utgör en trafikfara, de som har egna sparkcyklar brukar bara trimma dem och köra utan ljus men de slänger dem inte där de riskerar att bli påkörda av andra och paketskåpen står i vart fall stilla på samma ställen och riskerar inte att orsaka trafikolyckor på samma sätt.
Men lite lathet är det nog också för det handlade om att inte ha utlämningspunkter tätare än 300m.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det borde vara dryga böter för de som missbrukar hyrsparkcyklar, företagen som hyr ut borde vara tvingade att ta ut en "felparkeringsdepositionsavgift" av den som hyr och kommunerna borde i sin tur ha en aktiv kontroll över att de inte lämnas på olämpliga ställen och vara skyldiga att snarast forsla bort dem som är felparkerade och debitera några tusenlappar för bortforslingen, det hade troligen varit mycket ekonomiskt gynnsamt att plocka in "feldumpasde" sparkcyklar om man debiterar från 1000 kr för varje, jag hade gärna gjort det om jag hade haft mandat för man kan utan problem plocka upp flera varje timme.

Vi har äntligen hittat ett jobb som parkeringsvakterna inte kommer bli hatade för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det låter som ett bra beslut, det räcker att de står inne i affärer och andra kommersiella lokaler. Varför ha fula skåp ute på gatorna osv? Men ser att många här är ego och bara tänker på sin egen lättja när det gäller att hämta sina paket.

Låter som du blandar ihop "ego" med bor inte på ort där boende har nära till affärer och kommersiella lokaler som har öppet efter kl 19.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Vilka dumheter, snacka om att åtgärda symptomen men inte sjukdomen. Om boxarna blir nedklottrade så behövs mer insatser från ordningsmakten...om de är fula kan man ta fram krav på *design och utformning* i stadens ordningsregler och/eller detaljplan.

Rent nonsense, och en klar försämring för kund då ombuden bra har öppet vissa tider som ställer till det för alla som inte jobbar på kontor. Skamligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det borde vara dryga böter för de som missbrukar hyrsparkcyklar, företagen som hyr ut borde vara tvingade att ta ut en "felparkeringsdepositionsavgift" av den som hyr och kommunerna borde i sin tur ha en aktiv kontroll över att de inte lämnas på olämpliga ställen och vara skyldiga att snarast forsla bort dem som är felparkerade och debitera några tusenlappar för bortforslingen, det hade troligen varit mycket ekonomiskt gynnsamt att plocka in "feldumpasde" sparkcyklar om man debiterar från 1000 kr för varje, jag hade gärna gjort det om jag hade haft mandat för man kan utan problem plocka upp flera varje timme.

Det är alldeles för mycket problem med de där leksakerna som kastas överallt och utgör en trafikfara, de som har egna sparkcyklar brukar bara trimma dem och köra utan ljus men de slänger dem inte där de riskerar att bli påkörda av andra och paketskåpen står i vart fall stilla på samma ställen och riskerar inte att orsaka trafikolyckor på samma sätt.
Men lite lathet är det nog också för det handlade om att inte ha utlämningspunkter tätare än 300m.

Sen borde man förstås bötfälla alla som välter elsparkarna...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Vilka dumheter, snacka om att åtgärda symptomen men inte sjukdomen. Om boxarna blir nedklottrade så behövs mer insatser från ordningsmakten...om de är fula kan man ta fram krav på *design och utformning* i stadens ordningsregler och/eller detaljplan.

Rent nonsense, och en klar försämring för kund då ombuden bra har öppet vissa tider som ställer till det för alla som inte jobbar på kontor. Skamligt

Jag förstår att kommunen inte vill upplåta sin fina dyra mark till en mängd förfulande skåp, de får lösa det genom att hyra in sig i någon lokal, även om det blir dyrare för dem. Att folk kan hämta paket 24/7 är ingen mänsklig rättighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Låter som du blandar ihop "ego" med bor inte på ort där boende har nära till affärer och kommersiella lokaler som har öppet efter kl 19.

Orten i fråga är Stockholms innerstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du inser väl att det här handlar om ~60 skåp i centrala Stockholm som PostNord har stående gratis på kommunal mark men kommunen vill ha betalt för eller att skåpen är för alla bolag?

Förstår inte riktigt ditt argument om jag ska vara helt ärlig. Men för att svara, så ja, jag vet att PostNords skåp står på kommunal mark och inte inne i butiker. Det förklarar ju inte varför tjänsten fungerar så dåligt dock. Borde snarare fungera bättre men det gör det inte jämfört med Instabox och BudBee som har att man måste hämta inom 3 dagar (om jag inte minns fel).

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

instabox och budbee går ju ihop, så snart finns bara 1 av dom.

Posten skiljer sig från dessa två genom att stå på "kommunal mark" och inte i butiker osv som dom rödgröna gör.

Jaså, det visste jag inte. Är medveten om att PostNords paketboxar står lite överallt men mina erfarenheter har bara varit negativa, därav mitt inlägg. Ser nu att det verkar ha förbättrats något sedan jag senast använde tjänsten så det är ju bra. Tidigare låg paketen kvar lika lång tid som hos ett ombud vilket gjorde att paketboxarna nästan alltid var fulla och PostNord hade inte heller koll på om det var fullt eller inte vid leverans så man fick sig en negativ överraskning genom att få hämta på ett random ombud som inte är det närmaste. Har även varit med om en paketbox som stod full och mitt paket trillade då mellan stolarna och jag fick ingen uppdatering alls om var det var. Ringde PostNord som inte heller kunde spåra var det hamnat. Det visade sig att skåpet inte alls var fullt och att mitt paket levererats dit men jag fick aldrig någon notifikation. 1,5 månad senare kom det upp och då var det jag beställt totalförstört då det var mitt i vintern.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Låter som du blandar ihop "ego" med bor inte på ort där boende har nära till affärer och kommersiella lokaler som har öppet efter kl 19.

Nu är det ju dock städer vi pratar om, i detta fallet Stockholm.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Förstår inte riktigt ditt argument om jag ska vara helt ärlig. Men för att svara, så ja, jag vet att PostNords skåp står på kommunal mark och inte inne i butiker. Det förklarar ju inte varför tjänsten fungerar så dåligt dock. Borde snarare fungera bättre men det gör det inte jämfört med Instabox och BudBee som har att man måste hämta inom 3 dagar (om jag inte minns fel).

Skrev det för du verkar inte förstå vad nyheten handlar om och pratar om helt andra saker.

Läs på lite, t.ex Jumpcuts kommentar om ämnet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om postboxar som står utomhus? Alla jag stött på har varit inne i butiker.

Att ha dem utomhus låter allmänt ogenomtänkt.

Permalänk
Medlem

Bra, är postleverantörer så måna om postboxar så kan de betala hyra till fastighetsägare och ställa inomhus ist. för att förpesta offentlig miljö till rabatterat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skrev det för du verkar inte förstå vad nyheten handlar om och pratar om helt andra saker.

Läs på lite, t.ex Jumpcuts kommentar om ämnet.

Vadå helt andra saker? Jag skrev vad jag tycker om PostNords paketskåp och jämförde det med Instabox och BudBees skåp som fungerar som de ska. Måste väl få skriva min åsikt även om det inte är en direkt kommentar till artikeln? Det är relaterat till det. Jag bor inte i Stockholms innerstad så jag är inte drabbad av det som händer. Paketskåp finns ju runt om i hela landet, därav min kommentar.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Aldrig hört talas om postboxar som står utomhus? Alla jag stött på har varit inne i butiker.

Att ha dem utomhus låter allmänt ogenomtänkt.

PostNords paketboxar står utomhus i anslutning till butiker eller andra byggnader. Inte som Instabox och BudBee som är inne i butiker. Nu vet jag inte om alla PostNords paketboxar står utomhus men jag tror det är det vanligaste.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Aldrig hört talas om postboxar som står utomhus? Alla jag stött på har varit inne i butiker.

Att ha dem utomhus låter allmänt ogenomtänkt.

Utomlands har jag sett mycket postboxar utomhus, men inte i Sverige. Jag hade föredragit utomhus eftersom man kan hämta dygnet runt då, men i Sverige kanske risken för att de bryts upp är för hög.

Permalänk
Medlem

Känns som ett ilands problem. Jag har aldrig hämtat på box, bara ombud och det fungerar lika bra nu som för 20 år sedan.
Vissa ombud har dessutom öppet lika länge som butiken vilket i många fall är 22.00 vilket borde räcka för de flesta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Utomlands har jag sett mycket postboxar utomhus, men inte i Sverige. Jag hade föredragit utomhus eftersom man kan hämta dygnet runt då, men i Sverige kanske risken för att de bryts upp är för hög.

Det är på väg.

PostNord mm vill helt flytta ut postfacken från hyreshus till centrala postboxar på området så att de slipper gå in i lägenheter eller köra runt farmför portar.

Får branschen som de vill så har vi postboxar utanför varje hyreshus inom tio år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns som ett ilands problem. Jag har aldrig hämtat på box, bara ombud och det fungerar lika bra nu som för 20 år sedan.
Vissa ombud har dessutom öppet lika länge som butiken vilket i många fall är 22.00 vilket borde räcka för de flesta.

Alla problem vi har är ilands problem, vi förbättrar saker som redan fungerar. Folk beställer hem mycket mer nu än för 20 år sedan och därför bör man titta på hur man kan förbättra logistiken. Tycker inte att det är så konstigt?

Skrivet av BergEr:

Det är på väg.

PostNord mm vill helt flytta ut postfacken från hyreshus till centrala postboxar på området så att de slipper gå in i lägenheter eller köra runt farmför portar.

Får branschen som de vill så har vi postboxar utanför varje hyreshus inom tio år.

Det är last-mile problemet som är svårast inom logistik. Postboxar i samband med lägenhetskomplex låter ganska vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Nu är det ju dock städer vi pratar om, i detta fallet Stockholm.

"Egoismen" uttrycks av personer som bor utanför stockholm.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

PostNords paketboxar står utomhus i anslutning till butiker eller andra byggnader. Inte som Instabox och BudBee som är inne i butiker. Nu vet jag inte om alla PostNords paketboxar står utomhus men jag tror det är det vanligaste.

Skrivet av magnusvmt:

Utomlands har jag sett mycket postboxar utomhus, men inte i Sverige. Jag hade föredragit utomhus eftersom man kan hämta dygnet runt då, men i Sverige kanske risken för att de bryts upp är för hög.

Blir för brevbärarna att ha spade med sig i postbilen, för när snö drevar upp nån meter på vintern, och ishacka när det fryser över.

Roligt att hämta sin post också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Men, va fan. Poänglösa reklamskyltar får förpesta alla städer, men användbara boxar tillåts inte.

Allt är nerklottrat när ungar inte blir straffade för skadegörelsen. Att peka ut ett visst ting specifik är bara underligt, det är ju knappast någon transportörer kan påverka.

Jag läste inte allt och någon kanske kommenterade detta innan.

Men det du sa kanske kunde användas till fördel genom att annonsera direkt på paketboxarna.
Paketboxarna skulle kunna vara en enda stor reklamskylt.
En ide bara, bättre än att ta bort paketboxar helt bara för att några människor vill förstöra det för andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag läste inte allt och någon kanske kommenterade detta innan.

Men det du sa kanske kunde användas till fördel genom att annonsera direkt på paketboxarna.
Paketboxarna skulle kunna vara en enda stor reklamskylt.
En ide bara, bättre än att ta bort paketboxar helt bara för att några människor vill förstöra det för andra.

Mitt inlägg var verkligen inte ett stöd av reklam.

Jag ser hellre att all reklam i allmänna utrymmen blir förbjuden.

https://www.boredpanda.com/before-after-removing-ads/?utm_sou...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Blir för brevbärarna att ha spade med sig i postbilen, för när snö drevar upp nån meter på vintern, och ishacka när det fryser över.

Roligt att hämta sin post också.

Tror du det skiljer något mot dagsläget?

Spade i bilen är redan standard för brevbärare, på vintern får man skotta fram brevlådor, trappor mm hela tiden

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Bort med Hötorgsskraporna också, för dom är gräsligt fula.

Gör om skraporna till post boxar för stora paket???