Snabbkoll: Föredrar du Android eller IOS?

Permalänk
Medlem

IOS !!! It just works
Har haft 2st androidtelefoner. kommer helt enkelt inte överens med systemet, detta trots att jag i grund och botten är en gammal linuxnörd. (som iofs glidit över mer och mer till apples ekosystem ska tilläggas)

Permalänk
Medlem

gillar androids UI mer än IOS och det är anledningen till att jag använder android mer idag, men även notifikationerna i android gillar jag mer än ios. sen att man kan gå in i developers mode och stänga av animationer så man slipper jobbiga övergångar

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Android.

Valet hade kunnat vara iPhone, men jag köper tyvärr lur utefter community support och hur lätt den är att laga / få tag på delar till. Så som det ser ut nu kommer min OP5T säkert få leva kvar i 3 - 4 år om jag har tur. 🙂

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Svarar inte på "gröna" SMS längre!

Det var det sjukaste jag hört sen jag konfirmerades

Och jag är inte ens konfirmerad

Permalänk
Avstängd

Har kört på Android länge, hade en Windows Phone ett kort tag och den var trevlig, men det blev ju inget av det tyvärr. Däremot har jag haft ett antal Iphones som jobbtelefoner. Trivs inte med Iphone alls, känns jobbigt att använda med långa vägar till många saker och mycket konstiga gester som man förväntas bara kunna. Sen handlar det säkert mycket om vana, men det hjälper inte, jag är van vid Android. Den sista apple-produkt jag köpte själv var en Ipod Mini någonstans runt 2008 typ, däremot har jag fått ärva en Apple TV 4K, men fastnade inte för den riktigt heller, så jag gav tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Android, men det får vara Googles inkarnation i form av Pixel, inte det andra sönderborkade junket från 3eparts.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För mig som delvis utvecklar appar är det solklart vad som är stabilast och lättast att jobba med, minst 10x mer krascher och konstiga buggar med Android

Dåligt kodat?

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

IOS, men helst Windows Mobile.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Det är ett internet-meme. det är inte på riktigt.

Däremot står det i flera mail jag får: "Sent from my iPhone"

Det är ganska meme, fast på riktigt.

Permalänk
Medlem

Iom att Android är mer öppet o går att snurra till det mer som jag vill ha det så är det det självklara valet. Önskar dock att det hade varit mindre låst till Google, men finns som sagt inget perfekt, men oavsett är det ändå bättre än att gå ner sig i Apples låsta ekosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Dåligt kodat?

Android SDK är definitivt dåligt, ja. Men främst är det implementationen som lämnas till de olika tillverkarna och chippens drivrutiner som kraftigt skiljer

Överallt i koden behöver man ha if ”samsung” och liknande

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dreas89:

Jag är androidkille men har haft Iphone de senaste 5 åren. Fick en i handen när jag bytte jobb och har vant mig.

På nuvarande jobb så fick jag välja mellan en Samsung modell ultrabillig eller en ett gammal modell från Apple. Ganska enkelt val.

Helt seriöst nu, är det så enkelt val? Jag menar en gammal iPhone är ju inte så himla häftig heller, men det beror ju iför sig på hur gammal ”GAMMAL” är…

Jag har som sagt noll koll på Android och deras modeller

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lite ovanligt att folk skryter om sin ytlighet

Botox, silikon, Gucci...Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Helt seriöst nu, är det så enkelt val? Jag menar en gammal iPhone är ju inte så himla häftig heller, men det beror ju iför sig på hur gammal ”GAMMAL” är…

Jag har som sagt noll koll på Android och deras modeller

Jag tror det var meningen att det skulle stå ”ett år gammal modell”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SkynetBuilder:

Däremot står det i flera mail jag får: "Sent from my iPhone"

Det är ganska meme, fast på riktigt.

det är standardsignaturen i standardappen för mail och många bryr sig inte om att ändra den.

Skrivet av andreas_dock:

Helt seriöst nu, är det så enkelt val? Jag menar en gammal iPhone är ju inte så himla häftig heller, men det beror ju iför sig på hur gammal ”GAMMAL” är…

Jag har som sagt noll koll på Android och deras modeller

Försök använda en typ xcover 5 med nåt tredjeparts MDM-crap på och berätta hur många dagar det tog innan du sulade den i väggen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är en jättekonstig fråga egentligen. Android och iOS är två helt olika saker och är inte direkt jämförbara.

iOS är en proprietär plattform med Apple som enda leverantör, medan Android är öppet för många olika hårdvarutillverkare.

Det mesta som kör Android är tyvärr skräp, men det är lite det som är grejen, att vem som helst kan slänga ihop en produkt med Android på, på gott och ont. "Android" är alltså inte en kvalitetsstämpel åt något håll. Det gäller även de olika anpassningarna som man lägger ovanpå Android.

Om valet ligger mellan en iOS-enhet eller en slumpmässig Android-enhet så är valet enkelt, med iOS vet man att man får en enhet av någon anständig kvalité, medan man med Android kan få någon skräpgrej från Kina med förladdad malware. Eller så kan man få något jättebra, men det är inte så sannolikt i ett slumpmässigt urval. Men det är ju inte så man oftast väljer produkter, utan snarare för man ju titta på enstaka modeller och vilken kvalitet, funktioner och prestanda man får (och till vilket pris, så klart).

Personligen väljer jag Android, mest av en vanessak. Jag är bekant med plattformen, har en telefon jag är hyfsat nöjd med, och känner inte någon större press på mig att byta. Att gå till en "walled garden" med konstiga laddkontakter och tillverkarspecifika appar lockar mig inte särskilt mycket, och jag vet att om jag vill kan jag köpa telefon av ett annat märke, utan att behöva känna att jag förlorar åtkomst till de apparna jag är van vid.

Dessutom är iPhones omotiverat dyra. Du får tag på en helt OK Android-telefon för 3000-4000 kr, som jag inte känner att jag saknar något i alls. Jag tar inga bilder mer än i rent dokumentationssyfte, och jag kör inga särskilt tunga appar. Min Oneplus Nord 2 5G klarar allt jag vill göra med en telefon, helt enkelt, och jag ser ingen anledning att betala mer än det dubbla för en telefon.

Och enligt mina jobbkollegor stödjer inte ens iOS separata arbets- och privata profiler, vilket leder till att du behöver dubbla telefoner om du ska ha ett privatliv undan från din arbetsgivare. Känns bökigt. Varför skulle någon vilja ha det? Men det finns säkert en massa föredelar som den som är Apple-frälst kan rada upp också. Själv ser jag bara nackdelar, en dyrare plattform, och dessutom ett behov att lära om, samt inlåsning till en specfik tillverkare. Nej tack.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se hur omröstningsresultatet matchar användardatan. Min hypotes att att fördelningen "föredrar du android eller iOS" är snarlik fördelningen "använder du android eller iOS?"

Permalänk
Medlem

Kör iOS privat och android på jobbet och en flickvän med en Pixel 7 Pro. Hade jag fått välja hade jag inte tagit i android ens med tång.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Aphex:

Försök använda en typ xcover 5 med nåt tredjeparts MDM-crap på och berätta hur många dagar det tog innan du sulade den i väggen.

Haha våra anställda på gården / golvet / butiker a har xcover 4 pga den är lite mer ruggad än en vanlig telefon.

Men de skall å andra sidan bara ringa och någon gång då och då kolla sin Mail liksom.

De allra flesta har en privat telefon vid sidan av så de bryr sig inte så mycket

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Är så djupt invand med Android och hur det fungerar att alla försök att använda iOS bara blir frustrerande. Ta bara en sån sak som att bakåtknappen sitter i det mest otillgängliga hörnet uppe till vänster, eller att man ska svepa uppåt istället för nedåt för att komma åt toggles för WiFi, Bluetooth etc. Sådana saker som sitter i muskelminnet blir snabbt väldigt frustrerande när det fungerar annorlunda.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Hos mig råder 100% Apple-bojkott, så lär inte bli någon IOS-lur här.
Android är det minst dåliga alternativet för min del.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

iOS på telefonen och android på surfplattan, då man är fast i Apple träsket och byggt upp en grund.
Android för att det är smidigt och flytta filer samt köra Remote desktop.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Kör båda android på surfplatta iOS på telefon. Lär fortsätta med iOS eftersom min klocka inte fungerar på android men annars är jag nöjd oavsett.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kör android. Tröttnade på apples inlåsning rätt snabbt.
Flera man känner kör enbart ios för att dom är"fast i träsket".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag har haft en iPhone sedan tror det var 2008-9, när iPhone 3G kom till sverige. Just då var det inget som slog IOS på fingrarna, men det var (och är) väldigt nedlåst. På den tiden och de närmaste typ 5 åren så jailbreakade jag alltid telefonen och hämtade det man ville via Cydia (tror jag det hette). Men med tiden så har utvecklarna på Apple ändå lyssnat på användarna så det mesta som man förr behövde jailbreaka för finns nu att tillgå. Jag vet faktiskt ärligt talat inte ens om det finns en "scen" för jailbreak längre? Är man inne i ekosystemet med Macbook, iPad, iPods och iWatch så är det smärtsamt att byta till Android, även om jag ibland har kännt suget. Till exempel att kunna göra fältundersökningar på Wi-Fi-täckning och placering av accesspunkter eller riktigt avancerade kamerafunktioner som Sonys senaste flaggskepps-telefoner. Håller dock med alla om att iTunes är djävulens påfund och att till och med med enbart Apple-produkter får jag gråa hår varje gång jag ska uppdatera en playlist till min iWatch för att springa offline.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll. Jag kör med det jag får tag i genom jobbet. Just nu ios.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Givetvis Android, usch för äpplet Tyvärr var iPhone det enda som gick att beställa via jobbet så det fick bli en sådan men som tur var använder jag den sällan. Det är väl en vanesak antar jag men saker och ting är ruskigt svåra att hitta i inställningarna.

Apropå något annat, det hade varit mycket intressant att köra samma undersökning till niondeklassare, kan gissa att det hade varit Apple 90% och Android 10%.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kör iOS/iPadOS efter att ha tröttnat på Googles inlåsning

Kör ett par Android-prylar i huset, där jag hade önskat nyare mjukvara till min Android TV. Hopplöst dålig support från Google och tillverkarna har gjort mig väldigt tveksam till Android.

Tyvärr är inte heller XDA Developers till någon större hjälp längre.

Hårdvaran på Android-prylarna är ett par år efter Apple sett till ren prestanda och funktionerna är inte heller lika banbrytande som för 4-5 år sedan.

Numera känns Android mer inlåst än Apple enligt mig! Vad hände med minneskorten? IR-sändare? Hörlursuttag? Löstagbara batterier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kör iOS/iPadOS efter att ha tröttnat på Googles inlåsning

Numera känns Android mer inlåst än Apple enligt mig! Vad hände med minneskorten? IR-sändare? Hörlursuttag? Löstagbara batterier?

Öh. Ja , det känns ju verkligen som att Android är boven som tar bort allt sånt i första hand. Det finns faktiskt telefoner , nya, som har tagit vissa komponenters utbytbarhet och enkla reparation seriöst .
Men du hittar dem ju inte hos Apple . De heter Fairphone och Teracube bland annat .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle nog säga jag är mer android orienterad. Men AirPlay och apples egen hantering av embedded video uppskattar jag.

Båda har sina egenheter, buggar och idiotisk design på sina ställen. Men dag till dag så stör jag mig mer på iOS buggar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14