Snabbkoll: Föredrar du Android eller IOS?

Permalänk
Medlem

Okej, jag vet knappt någon som har iPhone av min bekantskapskrets. Signal är annars en väldigt bra meddelandeklient.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Kör Android privat och Iphone på jobbmobilen, jag tror det är en bra kombo där jag har insyn i båda systemen.

Hade jag bara haft en mobil så hade jag kört enbart Android, jag har för många problem med min Iphone för att jag bara ska använda den. Den är fruktansvärt seg att få bra täckning när man gått från ett område med dålig täckning till ett med bra täckning (min Android snappar upp det direkt, trots budgetmodell), seg att reagera på knapptryckningar på sidorna, Apple Carplay är superbuggigt, ibland synkar den inte, ibland fryser den när jag lägger in backen, osv. Det är nåt varje dag känns det som. För att inte tala om att det känns som att man måste gå all-in på Apple för att få ut all funktionalitet i Iphone. Skulle lägga över en MP3 till en Iphone häromveckan, inget jag gör ofta men nu ville jag det och det går inte utan deras program.

Permalänk
Medlem

Har kört båda en del men blir mest iOS då jag återkommer till det hela tiden. Brukar stöta på en hel del problem och instabilitet när jag kört Android så brukar tröttna efter ett tag.

Har t.ex. inte haft en Androidtelefon som jag kunnat vara säker på hur mycket batteri den haft på morgonen. Slumpmässigt har de kunnat dra 60% på en natt helt plötsligt vilket skapat problem ibland under perioderna jag haft Android. Är väl dags för ett nytt test snart för att se om det blivit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har t.ex. inte haft en Androidtelefon som jag kunnat vara säker på hur mycket batteri den haft på morgonen. Slumpmässigt har de kunnat dra 60% på en natt helt plötsligt vilket skapat problem ibland under perioderna jag haft Android. Är väl dags för ett nytt test snart för att se om det blivit bättre.

Det är många år sedan jag fått något sånt problem, dock så laddar jag under natten.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har haft både Android och IOS i olika vändor. När jag skaffade Android så trodde jag att jag ville ha mer möjlighet att ändra saker och ting, men det visade sig att det inte övervägde allt det negativa.

Jag upplever IOS som stabilare och tycker att apparna håller en mycket högre kvalitet. Vidare så anser jag att flytet vid interaktion med skärmen är bättre och mer precis på IOS.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är många år sedan jag fått något sånt problem, dock så laddar jag under natten.

Senaste Android jag körde var Galaxy Fold 2, hände relativt ofta på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Senaste Android jag körde var Galaxy Fold 2, hände relativt ofta på den.

Har bara kört med Samsung i några dagar, så kanske är ett Samsung problem i så fall.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Har bara kört med Samsung i några dagar, så kanske är ett Samsung problem i så fall.

Jo. Ett stort problem med folks uppfattning om Android är att många bara eller mest har erfarenhet från Samsung och de har ju en hel del brister som inte är generella för Android utan bara beror på Samsungs implementation och anpassningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Ett stort problem med folks uppfattning om Android är att många bara eller mest har erfarenhet från Samsung och de har ju en hel del brister som inte är generella för Android utan bara beror på Samsungs implementation och anpassningar.

Jupp. Samsung är nog också den tillverkare som gör mest förändringar i Android, iallafall om man ser till stora tillverkarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Man kan inte heller svara eller mark as read utan man måste in i appen. Android i all dess splittring så fungerar det utmärkt, då kan jag inte förstå varför det inte fungerar på iOS.

Jag svarar på många meddelanden i iOS genom att hålla in en halv sekund på notifikationen och kan då svara utan att gå in i appen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Android. Apples alla ekosystem är alldeles för instängda. Jag vill kunna installera och göra vad jag vill med mina enheter. Tycker dessutom att Apples produkter kostar omotiverat mycket.

Som andra är inne i på tråden av Windows Phone bäst när det fanns. Så vansinnigt smidigt. Sörjer det än idag. Körde länge en "Windows Phone launcher" på mina Android-telefoner av nostalgi.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har bara kört med Samsung i några dagar, så kanske är ett Samsung problem i så fall.

Det är ju det som är problemet med Android, man vet inte vad man får och instabilitet kommer av att det finns så mycket varianter. Det kan man såklart lasta operativet för då det är Google som tillåter dessa förändringar som resulterar i problem.

Har som sagt hänt tidigare på varenda Androidtelefon jag haft och de har inte varit Samsung.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det är ju det som är problemet med Android, man vet inte vad man får och instabilitet kommer av att det finns så mycket varianter. Det kan man såklart lasta operativet för då det är Google som tillåter dessa förändringar som resulterar i problem.

Har som sagt hänt tidigare på varenda Androidtelefon jag haft och de har inte varit Samsung.

Det finns fler tillverkare på Android, det är sant, alltså får man göra ett informerat val om man vill ha bra grejer. På Apple slipper man det för det finns så lite att välja mellan. Välj en skärmstorlek och fundera på om du vill betala för senaste versionen eller få den lite billigare om du går bak en eller två generationer. Kör man på en Pixel är valet ganska samma på Android dock.

Jag har haft problemet att telefonen tappar mycket batteri på natten ibland på ett flertal telefoner från Samsung, men det har bara hänt någon enstaka gång på någon annan tillverkare och inte de senaste typ sju åren eller så. Sen kan ju förbrukningen variera lite ändå, beroende på vad det sker för synkningar och liknande på natten, men normalt för mig är att telefonerna tappar mellan noll och kanske sju procent, oftast någonstans runt två-tre. Samtidigt har jag ju normalt telefonen inkopplad på natten för det är ju den bästa tiden att ladda, när man ändå ligger och sover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns fler tillverkare på Android, det är sant, alltså får man göra ett informerat val om man vill ha bra grejer. På Apple slipper man det för det finns så lite att välja mellan. Välj en skärmstorlek och fundera på om du vill betala för senaste versionen eller få den lite billigare om du går bak en eller två generationer. Kör man på en Pixel är valet ganska samma på Android dock.

Jag har haft problemet att telefonen tappar mycket batteri på natten ibland på ett flertal telefoner från Samsung, men det har bara hänt någon enstaka gång på någon annan tillverkare och inte de senaste typ sju åren eller så. Sen kan ju förbrukningen variera lite ändå, beroende på vad det sker för synkningar och liknande på natten, men normalt för mig är att telefonerna tappar mellan noll och kanske sju procent, oftast någonstans runt två-tre. Samtidigt har jag ju normalt telefonen inkopplad på natten för det är ju den bästa tiden att ladda, när man ändå ligger och sover.

Ja men det är ju det som är Android, man kan inte samtidigt framhäva valmöjligheten och förbise att det skapar instabilitet. Pixeltelefonerna är säkert mycket mer stabila men de är en väldigt liten andel av alla telefoner med Android som säljs så att generalisera kring dem blir inte korrekt.

För mig personligen ser jag inte heller någon anledning att köpa Android förutom för att få en foldable och då är det i dagsläget Samsung som är enda valet, ska jag ha vanligt format så kan jag lika gärna köpa Apple då de utför samma saker ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja men det är ju det som är Android, man kan inte samtidigt framhäva valmöjligheten och förbise att det skapar instabilitet. Pixeltelefonerna är säkert mycket mer stabila men de är en väldigt liten andel av alla telefoner med Android som säljs så att generalisera kring dem blir inte korrekt.

Samtidigt gäller ju det alla produkter liksom. Köper du något billigt från ett okänt märke från Kina exempelvis så är risken stor att den inte är så bra, det spelar ingen roll om det handlar om en mobilladdare, en TV, en kabel eller en telefon liksom. Men det finns ju många bra val inom Android också, inte bara Pixel.

Problemet är bara att Samsung dominerar marknaden så mycket och de är rätt kassa på just de här bitarna som många Iphone-användare stör sig på. Lite stutter emellanåt exempelvis, systemfunktioner som plötsligt får för sig att använda en massa batteri trots att de inte gör något, en oförmåga att faktiskt följa de inställningar användaren gör och så. Och förstås en väldig massa bloat förinstallerat. Många verkar inte bry sig om detta dock, eller så vet de inte bättre, men det finns ju mängder med telefoner från diverse tillverkare som inte har dessa problem. Samsungs fördel är väl att de har väldigt bra skärmar och kameror däremot, och det är ju ofta det som recensioner tar fasta på, inte hur bra den funkar efter en månad eller fem liksom.

Citat:

För mig personligen ser jag inte heller någon anledning att köpa Android förutom för att få en foldable och då är det i dagsläget Samsung som är enda valet, ska jag ha vanligt format så kan jag lika gärna köpa Apple då de utför samma saker ändå.

Det finns foldables från andra också, dock inte många för det är inte en särskilt mogen produktkategori. Men Pixel Fold är ju på G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har läst att det inte fungerat hela tiden. Samt att jag vill ha samma tangentbord även när jag skriver lösenord.

Haft iPhone i många många år och sen tredjeparts tangentbord infördes så har det lirat kalas för mig. Provat nästan samtliga som kommit ut.
Vet inte var du läst att det skulle vara så stora problem att du väljer att kasta bajs på just detta. Har du ens provat själv? Det är otroligt låg nivå att läsa något någonstans och sen ta det som sanning oavsett vad. Självklart har folk haft issues, speciellt om man exempelvis inte förstår varför iOS kastar upp inbyggda vid lösenordspromptar (som inte är ett fel/problem utan per design):

Problemet är att Apple inte litar på app-tillverkarna, så därför tillåter dom inte det just för att man kan inte säkerhetställa att lösenordet du skriver in, sparas enbart i dina fingrar och ingen annanstans. Eftersom tangentbordet måste "ha tillgång" till det som man skriver in, så kan skaparen av tangentbordet enkelt börja logga det som skrivs utan att varken du som användare eller Apple som "högsta ansvarig" för säkerheten på telefonen känner till att det loggas. Därför som just vid lösenordspromptar så inaktiveras "ditt tangentbord från appA" till det inbyggda i OSet. Det är en positiv sak, men du ser det inte så, så förstår att du hellre vill ha tredjepart och sänka IT-säkerheten istället Vilket är OK, men bara du förstår varför. Det är inget negativt att Apple valt att göra så, för din integritets skull. Du bara vill skita i det Ge kritik till dig själv då, istället du inte ska basera din kritik på vad du läst, testa istället om du har möjlighet.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samtidigt gäller ju det alla produkter liksom. Köper du något billigt från ett okänt märke från Kina exempelvis så är risken stor att den inte är så bra, det spelar ingen roll om det handlar om en mobilladdare, en TV, en kabel eller en telefon liksom. Men det finns ju många bra val inom Android också, inte bara Pixel.

Problemet är bara att Samsung dominerar marknaden så mycket och de är rätt kassa på just de här bitarna som många Iphone-användare stör sig på. Lite stutter emellanåt exempelvis, systemfunktioner som plötsligt får för sig att använda en massa batteri trots att de inte gör något, en oförmåga att faktiskt följa de inställningar användaren gör och så. Och förstås en väldig massa bloat förinstallerat. Många verkar inte bry sig om detta dock, eller så vet de inte bättre, men det finns ju mängder med telefoner från diverse tillverkare som inte har dessa problem. Samsungs fördel är väl att de har väldigt bra skärmar och kameror däremot, och det är ju ofta det som recensioner tar fasta på, inte hur bra den funkar efter en månad eller fem liksom.

Har haft samma problem med OnePlus och LG också, även om det var några år sedan vid det här laget så är det inte 10 år sedan. Men ja, Samsung är säkert sämre på den punkten då de har massa bloat och problem i övrigt. Ingen vettig backup som skapas med allt på ett ställe för "1 click restore" är sådana saker som stör. Men som jag sa tidigare, Google är den som tillåter det så det är en del av upplevelsen inom Android. Man kan inte säga att Apples datorer är uppgraderingsvänliga för att de haft en modell med låg försäljning som varit det.

Och för mig personligen blir det lite att om jag inte köper något som pushar t.ex. ett nytt formformat eller liknande så ser jag ingen anledning till att inte köpa en iPhone faktiskt. De gör ändå samma sak i slutändan.

Skrivet av snajk:

Det finns foldables från andra också, dock inte många för det är inte en särskilt mogen produktkategori. Men Pixel Fold är ju på G.

Ja vi får se om någon blir vettig. Pixel Fold var inte direkt lockande med så stora kanter, får väl hoppas Apple bygger en.

Permalänk
Musikälskare

IOS, orkar inte med klydd

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?