Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple överraskar med Mac Pro – övergången till ARM fullbordad

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Släppt ambitionerna? Alltså det är en SoC med 134Miljarder transistorer med 800GB/s bandbredd till RAM (!) Som referens så ligger den största AMD Epyc Genoa modellen med 12 CCD på runt 90miljarder och har ungefär hälften av bandbredden även med tolv minneskanaler. Nvidia största beräkningskrets H100 på hela 800mm2 ligger också däromkring 90miljarder. Alltså det är en helt jävla offantlig krets, med otroligt hög prestanda-potential.

Missförstå mig rätt: Vad Apple gjort med sina kretsar är otroligt häftigt. Men de har gjort val - designmässigt och politiskt - som utesluter dem från att vara aktuella för vissa kategorier av proffs:
Den förrförra Mac Pro var inte expanderbar nog för de tyngsta jobben: Den var mer i linje med nuvarande Mac Studio i sin filosofi. Det innebar att för dem som ville ha det värsta av det värsta tog det sju år - varav större delen av tiden i total radiotystnad - från den förra riktigt kraftfulla Mac Pro utan uppenbara designfel till nästa: 2012 till 2019. (Vissa tycker inte ens 2012:an ska räknas eftersom den bara var en spec bump på modellen från 2010). För någon som behöver budgetera, och för någon vars tid är pengar är ju detta helt katastrofalt.

Den andra aspekten är utbyggbarhet i absoluta termer: GPU har redan nämnts, men det finns också laster som mår bra av många CPU-kärnor och/eller av mycket minne. På AMD64-sidan får du maskiner som kan levereras med bokstavligen hundratals CPU-kärnor och som kan adressera terabytevis av minne. På Mac har maximal minnesallokering för den mest kraftfulla modellen i ett slag minskat till en åttondel av vad förra modellen klarade av.

Den nya Mac Pro är fantastisk för många som sysslar med videoredigering eller musik och har större expansionsbehov inom specifikt dessa områden än vad Mac Studio kan ge dem. Men är flaskhalsen i din last CPU-kärnor, GPU-kärnor eller minne, så finns det faktiskt inget svar på detta från Apple idag, och hemlighetsfulla som de är finns det inget som indikerar om detta är något de vill satsa på i framtiden eller om de släppt den delen av marknaden för gott.

(Under tiden sitter jag med en M1 Max MacBook Pro som aldrig ens svettas om jag inte försöker spela ett av de fem spel som fungerar på den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Mac Studio
Apple M2
24 kärnig processor
60 kärnig grafik
64GB RAM
1TB SSD
57995kr

Mac Pro
Apple M2
24 kärnig processor
60 kärnig grafik
64GB RAM
1TB SSD
98995kr

För 41kkr extra får du en dator som är fysiskt större och har PCI Express platser.
För 41 000kr extra så har du möjlighet att installera ditt extra nätverkskort.
Man får verkligen tycka om sitt extra nätverkskort för att betala 41000kr för att ha möjlighet att installera det (extra nätverkskort inte inkluderat).

Eller säg att man inte vill ha extra nätverkskort,
men MacPro erbjuds med hjul för 5kkr extra...
Så för 46000kr extra (jämfört med Mac Studio) så får du en dator man kan rulla runt med...

Dyrt är när man får betala mycket för något som har litet värde.
Jag värderar definitivt inte möjligheten att rulla runt min dator till 46000kr.

Det gör inte jag heller, vet inte varför du citerade mig.

Permalänk

Jag vet inte vad överraskningen var. Det var högst väntat att den skulle komma. Den enda osäkerheten var om den skulle ha stöd för PCIe eller inte. Det var redan klart att RAM skulle vara låst. Eventuellt, utan PCIe om den möjligtvis skulle få en slot för extra lagring som skulle gå att utnyttja av användaren. Studio hade en slot, men det gick inte att sätta in något i den.

PCIe, antar jag nu alltså går att använda för lagring, och i så fall gör det stor skillnad mot studio-varianten.

PCIe borde också möjliggöra för intstickskort från Avid, men varför man skulle vilja ha det, vet jag inte riktit, det finns nästan inga plugin som går att köra på Avids kort längre.

Det stora problemet i att detta är en Pro enhet, att trots den snabba bandbredden till RAM-minnet, så hjälper inte det om man behöver RAM för den session man jobbar med, där RAM utnyttjas konstant.
Jag hade satsat på en Macbook pro, över både Mac Pro och studio, för i det bärbara segmentet finns det inget annat som kommer i närheten. Alla stationära Mac datorer går det att hitta alternativ till, där man antingen kan spara tusenlappar, eller kan bygga en mer anpassad lösning. (Men om det inte gäller lagring, så är uppgraderingsmöjlighter oftast bara en tanke, när man väl börjar titta på det så brukar det kommit ny sockel för processorn, och inte bara det, även andra RAM-minnen med bättre prestanda, så en uppgradering är oftast i princip bara behålla lådan ändå).

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Missförstå mig rätt: Vad Apple gjort med sina kretsar är otroligt häftigt. Men de har gjort val - designmässigt och politiskt - som utesluter dem från att vara aktuella för vissa kategorier av proffs:
Den förrförra Mac Pro var inte expanderbar nog för de tyngsta jobben: Den var mer i linje med nuvarande Mac Studio i sin filosofi. Det innebar att för dem som ville ha det värsta av det värsta tog det sju år - varav större delen av tiden i total radiotystnad - från den förra riktigt kraftfulla Mac Pro utan uppenbara designfel till nästa: 2012 till 2019. (Vissa tycker inte ens 2012:an ska räknas eftersom den bara var en spec bump på modellen från 2010). För någon som behöver budgetera, och för någon vars tid är pengar är ju detta helt katastrofalt.

Den andra aspekten är utbyggbarhet i absoluta termer: GPU har redan nämnts, men det finns också laster som mår bra av många CPU-kärnor och/eller av mycket minne. På AMD64-sidan får du maskiner som kan levereras med bokstavligen hundratals CPU-kärnor och som kan adressera terabytevis av minne. På Mac har maximal minnesallokering för den mest kraftfulla modellen i ett slag minskat till en åttondel av vad förra modellen klarade av.

Den nya Mac Pro är fantastisk för många som sysslar med videoredigering eller musik och har större expansionsbehov inom specifikt dessa områden än vad Mac Studio kan ge dem. Men är flaskhalsen i din last CPU-kärnor, GPU-kärnor eller minne, så finns det faktiskt inget svar på detta från Apple idag, och hemlighetsfulla som de är finns det inget som indikerar om detta är något de vill satsa på i framtiden eller om de släppt den delen av marknaden för gott.

(Under tiden sitter jag med en M1 Max MacBook Pro som aldrig ens svettas om jag inte försöker spela ett av de fem spel som fungerar på den)

Tack vare ram-hastighten så ska sägas att RAM-minnet räcker längre än det verkar på papperet. Men ja, max ram-mängd är en begränsning.
PCIe lär i alla fall innebära snabba SSD, utan att behöva köpa det från Apple, och det är stor skillnad på Studio varianten.
Dustbin mac pro'en gick att byta SSD i, men man behövde en adapter. Även processorn gick att byta, inte med garanti, men det gick. Ram gick ju också att uppgradera, men det tror jag var "fullt tillgängligt". Men första rivhjärnet var ju bättre. Men jag fattar inte varför dom sålde instegsvarianterna av dom, för dom stod sig inte bra på marknaden, high-end varianterna stod sig bra mot det fåtal konkurrenter som fanns från andra tillverkare, för riktigta proffs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Det gör inte jag heller, vet inte varför du citerade mig.

Skrivet av Tanax:

Väntar bara på att alla kommentarer om att en maxad Mac Pro kostar "asmycket" dräller in.

Kanske för att du försökte vara "edgy" och invalidera kommentarer som ifrågasätter prisvärdheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Mac Studio
Apple M2
24 kärnig processor
60 kärnig grafik
64GB RAM
1TB SSD
57995kr

Mac Pro
Apple M2
24 kärnig processor
60 kärnig grafik
64GB RAM
1TB SSD
98995kr

För 41kkr extra får du en dator som är fysiskt större och har PCI Express platser.
För 41 000kr extra så har du möjlighet att installera ditt extra nätverkskort.
Man får verkligen tycka om sitt extra nätverkskort för att betala 41000kr för att ha möjlighet att installera det (extra nätverkskort inte inkluderat).

Eller säg att man inte vill ha extra nätverkskort,
men MacPro erbjuds med hjul för 5kkr extra...
Så för 46000kr extra (jämfört med Mac Studio) så får du en dator man kan rulla runt med...

Dyrt är när man får betala mycket för något som har litet värde.
Jag värderar definitivt inte möjligheten att rulla runt min dator till 46000kr.

Apple's customers are tools!

Permalänk
Medlem

Har ofta varit imponerad av Apples ingenjörskonst men detta är ju bara pinsamt. De klämmer in komponenter i ett fullstort chassi som går att montera i en skokartong. Jag hade blivit mer imponerad om de gått ner i storlek (tänk mITX) och valt att erbjuda 2-3 PCIe-platser. Då hade man fått samma prestanda som den mycket smidigare Studio men det lite större formatet hade erbjudit bättre expansionsmöjligheter.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Har ofta varit imponerad av Apples ingenjörskonst men detta är ju bara pinsamt. De klämmer in komponenter i ett fullstort chassi som går att montera i en skokartong. Jag hade blivit mer imponerad om de gått ner i storlek (tänk mITX) och valt att erbjuda 2-3 PCIe-platser. Då hade man fått samma prestanda som den mycket smidigare Studio men det lite större formatet hade erbjudit bättre expansionsmöjligheter.

Vilket alternativ skulle folk med fullstora kort och krav på en tyst lösning trots stort luftflöde ha?

Permalänk
Medlem

Nästan 50kkr för några extra PCIE-slots, japp Apple är verkligen experter på att ta betalt. Deras priser tillsammans med deras marknadsföring är faktiskt väldigt likt vad vissa audiofilmärken pysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vilket alternativ skulle folk med fullstora kort och krav på en tyst lösning trots stort luftflöde ha?

Hur stor är denna kundgrupp? Om du ser på denna bild som Apple själv valde handlar samtliga kort för en kortplats och med ganska beskedliga krav på kylning. Har man då väldigt speciella krav får man väl välja en extern låda ansluten vid Thunderbolt. Det är ju inte som att Apple haft svårt att rekommendera en sådan lösning tidigare.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Nästan 50kkr för några extra PCIE-slots, japp Apple är verkligen experter på att ta betalt. Deras priser tillsammans med deras marknadsföring är faktiskt väldigt likt vad vissa audiofilmärken pysslar med.

Majoriteten människor behöver inte mer datorkraft än vad Air kan leverera. Väldigt få människor behöver mer än en välutrustad MacBook Pro och ännu färre mer än Studio ger.

Behöver du den här maskinen är du någon som tjänar pengar på datorn, och du jämför vad den här datorn ger dig för fördelar med vad du skulle få om du köpte motsvarande workstation från någon av de andra stora tillverkarna. Jobbar du med video i de format denna maskin stöder hårdvarumässigt är det inte osannolikt att det inte ens finns något motsvarande på marknaden från de andra tillverkarna med mindre än att du är beredd att jobba med proxyströmmar och göra det faktiska beräkningsjobbet på flera andra maskiner - och då är en riktigt dyr workstation inte särskilt dyr längre, i jämförelse.
Då är de extra PCIe-platserna en mycket medveten investering för att du vet exakt vad du behöver dem till.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Hur stor är denna kundgrupp?

Hur stor är Mercedes marknad för F1-motorer?
Det finns en marknad, och de är beredda att betala nästan vad som helst för effektivare arbetsflöden, för det finns deadlines att hålla och kontrakt att uppfylla och folk kostar oavsett om de jobbar eller dricker kaffe medan de väntar på att kunna börja med nästa steg i processen.

Permalänk
Medlem

Rivjärn

Varför ser den ut som ett rivjärn? Jag vill riva ost på den.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Missförstå mig rätt: Vad Apple gjort med sina kretsar är otroligt häftigt. Men de har gjort val - designmässigt och politiskt - som utesluter dem från att vara aktuella för vissa kategorier av proffs:
Den förrförra Mac Pro var inte expanderbar nog för de tyngsta jobben: Den var mer i linje med nuvarande Mac Studio i sin filosofi. Det innebar att för dem som ville ha det värsta av det värsta tog det sju år - varav större delen av tiden i total radiotystnad - från den förra riktigt kraftfulla Mac Pro utan uppenbara designfel till nästa: 2012 till 2019. (Vissa tycker inte ens 2012:an ska räknas eftersom den bara var en spec bump på modellen från 2010). För någon som behöver budgetera, och för någon vars tid är pengar är ju detta helt katastrofalt.

Den andra aspekten är utbyggbarhet i absoluta termer: GPU har redan nämnts, men det finns också laster som mår bra av många CPU-kärnor och/eller av mycket minne. På AMD64-sidan får du maskiner som kan levereras med bokstavligen hundratals CPU-kärnor och som kan adressera terabytevis av minne. På Mac har maximal minnesallokering för den mest kraftfulla modellen i ett slag minskat till en åttondel av vad förra modellen klarade av.

Den nya Mac Pro är fantastisk för många som sysslar med videoredigering eller musik och har större expansionsbehov inom specifikt dessa områden än vad Mac Studio kan ge dem. Men är flaskhalsen i din last CPU-kärnor, GPU-kärnor eller minne, så finns det faktiskt inget svar på detta från Apple idag, och hemlighetsfulla som de är finns det inget som indikerar om detta är något de vill satsa på i framtiden eller om de släppt den delen av marknaden för gott.

(Under tiden sitter jag med en M1 Max MacBook Pro som aldrig ens svettas om jag inte försöker spela ett av de fem spel som fungerar på den)

Tror jag håller med dig i din analys. Även om Mac Pro har en plats i vissa sammanhang så blev det en besvikelse för mig. Hade hoppats att de skulle lösa så att GPU gick att byta ut, men även om det inte skulle gå så hade jag tänkt att de skulle göra en M2 Ultra+/Extreme eller något sådant i alla fall. Hmmm…

Kommentar från MacRumors:

"The Mac Pro with an M2 Ultra is a really weird device to me. The 192GB RAM limit is much lower than the 1.5TB of the previous machine. And can you actually pop an Nvidia or AMD card into this thing? If not then what's the point? Just get the Mac Studio for $3000 less at every spec level and have a lot smaller footprint."

https://forums.macrumors.com/threads/with-m2-ultra-mac-pro-ap...

Vi får väl se om det blir en större skillnad mellan Mac Studio och Mac Pro längre fram.

Skrivet av mattisgn:

Varför ser den ut som ett rivjärn? Jag vill riva ost på den.

Kom du på det nu? Den har sett ut så sen 2019.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

M2 Ultra får mig att tänka på MK Ultra

Windows 11 går att köra på ARM ... Apples hårdvara börjar bli intressant.

När kan jag köpa en RISC på Inet och bygga mitt eget system?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Tack vare ram-hastighten så ska sägas att RAM-minnet räcker längre än det verkar på papperet.

Fast det där är ju skitsnack som ingen går på. Skulle hastigheten på minnet göra att man klarar sig med mindre?

Om man nu behöver mer minne så kvittar det hur snabbt det är, det finns helt enkelt inte tillräckligt.

Eftersom en ferrari är snabbare än en skoda så är det inget problem att få plats med en hel familj fastän det bara är två säten?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Majoriteten människor behöver inte mer datorkraft än vad Air kan leverera. Väldigt få människor behöver mer än en välutrustad MacBook Pro och ännu färre mer än Studio ger.

Behöver du den här maskinen är du någon som tjänar pengar på datorn, och du jämför vad den här datorn ger dig för fördelar med vad du skulle få om du köpte motsvarande workstation från någon av de andra stora tillverkarna. Jobbar du med video i de format denna maskin stöder hårdvarumässigt är det inte osannolikt att det inte ens finns något motsvarande på marknaden från de andra tillverkarna med mindre än att du är beredd att jobba med proxyströmmar och göra det faktiska beräkningsjobbet på flera andra maskiner - och då är en riktigt dyr workstation inte särskilt dyr längre, i jämförelse.
Då är de extra PCIe-platserna en mycket medveten investering för att du vet exakt vad du behöver dem till.

Massa ord, men inget som försvarar varför Apple kan ta FEMTIO TUSEN kronor för några PCIE-portar. Det är tillomed dummare än deras prissättningsr för att öka RAM eller SSD i deras prylar, eller vad dom tar för några rullfötter eller en skärmfot.

Permalänk
Medlem

Trevligt ändå med en rackmonterad modell. Ser så fånigt ut med mac studios i rack.

Permalänk
Musikälskare

Sjukt snygg

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Sjukt snygg

Öhh, absolut?

Permalänk
Medlem

Sjukt snygg och sjukt oprisvärd paradoxstation. Man får en arbetsstation som inte kan utföra många arbeten. Den som köper denna är dum i huvudet på riktigt. Denna maskin köpa BARA för skrytfaktorn.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast det där är ju skitsnack som ingen går på. Skulle hastigheten på minnet göra att man klarar sig med mindre?

Om man nu behöver mer minne så kvittar det hur snabbt det är, det finns helt enkelt inte tillräckligt.

Eftersom en ferrari är snabbare än en skoda så är det inget problem att få plats med en hel familj fastän det bara är två säten?

Till viss del kan virtuellt minne/page file/swap kompensera för brist på RAM.
Den tekniken har funnits väldigt länge.
Men när man går från mekanisk hårddisk till SSD så fungerar det bättre.

Men...
Mac är inte unika med att ha SSD utrustade datorer.
och SSD är fortfarande långsammare än RAM.
och SSD klarar inte lika många skrivningar som RAM, så om man vilar för tungt på att swappa så ökar det också risken att man sliter ut SSD i förtid.

Men det känns som att framförallt basmodellerna av Macar,
Som MacBook Air med 8GB RAM vilar ganska tungt på att använda SSD som "extra RAM".
Säg en hypotetisk MacBook Air motsvarighet, med 8GB RAM, fast istället för SSD så har den 5400rpm HDD istället.
Även bortsett från ljudnivå, så hade upplevelsen troligtvis blivit mycket sämre.

Såklart är det önskvärt att ha SSD även i en dator med mycket RAM.
Men en dator med mycket RAM kan ändå ha betydligt mer cachat i RAM.
Framförallt om man inte stänger av/startar om så ofta.
Så lite beroende på hur en dator används så kan skillnaden mellan att köra SSD eller HDD märkas mindre om man har mycket RAM.

Det optimala är väl ändå att ha tillräckligt mycket RAM att man inte vilar tungt på virtuellt minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Öhh, absolut?

<Uppladdad bildlänk>

Den modellen är betydligt mer prisvärd.

Permalänk
Medlem

Enligt mig de sämsta lanseringarna från Apple på evigheter. MacPro, massa GPU-kraft, medioker singeltrådsprestanda, snabbt minne och massor med kärnor, låter definitivt som en server, vet inte vad motsvarande ARM64 servrar kostar men det känns inte som en vettigt produkt. Sedan har vi det förutom skärmspecen det meningslösa mixed reality-headsetet som är en novelty at best. Journal måste ändå ta priset, de har infört en dagboksfunktion i health under något de kallar mindfulness, Journal och Mindfulness säljs in på samma premisser men är två helt disparata appar. Gissar att Journal inte utvecklas längre ett år från nu. Gissar på en rejäl omdaning i toppen på Apple inom en inte allt för avlägsen framtid.

Till skillnad från alla Amerikanska tech-journalister tycker jag däremot MacBook Air 15 är ett bra tillskott, hade iofs helst sett en något större och ännu lättare (typ LG Gram).

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Massa ord, men inget som försvarar varför Apple kan ta FEMTIO TUSEN kronor för några PCIE-portar. Det är tillomed dummare än deras prissättningsr för att öka RAM eller SSD i deras prylar, eller vad dom tar för några rullfötter eller en skärmfot.

Jag hade hoppats de massa orden beskrev varför de inte behöver försvara kostnaden.

Behöver du den här, är prissättningen sådan att det svider men du kommer betala.
Men att köpa mer Appleprodukt än du behöver är troligen ett av de dummaste ekonomiska beslut du kan fatta, och ingen ifrågasätter detta.

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Sjukt snygg och sjukt oprisvärd paradoxstation. Man får en arbetsstation som inte kan utföra många arbeten. Den som köper denna är dum i huvudet på riktigt. Denna maskin köpa BARA för skrytfaktorn.

Japp, lite som en långtradare. Vem är dum nog att köpa en sån? Svindyr, svår att fickparkera, och en total nischprodukt om du inte råkar behöva frakta saker, och vem gör det, egentligen? En sån köper man säkert bara för att kunna berätta för kompisarna att man lagt miljoner på en bil. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

haha, inte bara jag som tänkte det.

Alltså det har ju skämtats om just detta i flera år.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Mac Studio
Apple M2
24 kärnig processor
60 kärnig grafik
64GB RAM
1TB SSD
57995kr

Mac Pro
Apple M2
24 kärnig processor
60 kärnig grafik
64GB RAM
1TB SSD
98995kr

För 41kkr extra får du en dator som är fysiskt större och har PCI Express platser.
För 41 000kr extra så har du möjlighet att installera ditt extra nätverkskort.
Man får verkligen tycka om sitt extra nätverkskort för att betala 41000kr för att ha möjlighet att installera det (extra nätverkskort inte inkluderat).

Eller säg att man inte vill ha extra nätverkskort,
men MacPro erbjuds med hjul för 5kkr extra...
Så för 46000kr extra (jämfört med Mac Studio) så får du en dator man kan rulla runt med...

Dyrt är när man får betala mycket för något som har litet värde.
Jag värderar definitivt inte möjligheten att rulla runt min dator till 46000kr.

46 000 kr extra är ju småpengar vad snackar du om? Hjulen kanske få ett stort samlarvärde och kultstatus i framtiden.

Permalänk
Medlem

För vanligt folk är det helt klart Studio som de tänker folk ska köpa.

Pro är för företag som sysslar med specialiserade saker. Såg en dokumentär från 2005 där de som intervjuades pratade om att de köpte in 100 Mac G5 och de gillade dem så mycket att de köpte 200 till. Detta var till att rendera film. Idag kan nog en Mac mini göra det snabbare än de 300 G5 tillsammans men det finns de som idag behöver så mycket kraft och expansionsmöjligheter som möjligt och de kan betala för det.

Personligen gillar jag nya 15 tum air och att 13 rumsren gick ner i pris. Inte för jag ska köpa någon nu men kanske som begagnad om några år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

46 000 kr extra är ju småpengar vad snackar du om? Hjulen kanske få ett stort värde och kultstatus i framtiden.

Touché