Beställde nyss denna dator, vad tycks? 😇

Permalänk
Medlem

Beställde nyss denna dator, vad tycks? 😇

Permalänk
Medlem

är det en redigeringsdator eller varför har du köpt en svindyr CPU och ett halvbra grafikkort? annars ser det väl helt okej ut, skulle väl iofs valt ett nätagg till en modern dator med den nya standarden, skulle hellre aldrig litat på ett nätagg med 1 års garanti då du har rätt dyra komponenter.

personligen skulle jag kört på något liknande denna riggen för spelande vid den budgeten.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/I_oWATWRJN1oBadMpRFYQgc9riQ/namnlos

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

är det en redigeringsdator eller varför har du köpt en svindyr CPU och ett halvbra grafikkort? annars ser det väl helt okej ut, skulle väl iofs valt ett nätagg till en modern dator med den nya standarden, skulle hellre aldrig litat på ett nätagg med 1 års garanti då du har rätt dyra komponenter.

personligen skulle jag kört på något liknande denna riggen för spelande vid den budgeten.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/I_oWATWRJN1oBadMpRFYQgc9riQ/namnloshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/I_oWATWRJN1oBadMpRFYQgc9riQ/namnlos

Musik produktion och gaming ska den vara till för. Satsade på en kraftfull processor direkt då grafikkortet är enklare att byta i framtiden och kollade en del youtube videos och i dagsläget så klarar grafikkortet alla spel jag vill lira på högsta settings.

Ang. Psu'n... Jadu jag läste endast texten där det stod att refurbished grejerna är exakt som nya och tänkte inte mer på det men nu när jag såg detta så ångrar jag mig definitivt, jäkla skit 🥲 Ska jag skriva till webhallen och byta till ett bronze+ tuf gaming psu istället på 750w? Det är samma pris så lär gå att byta.

Order är redan lagd hos webhallen så det är där allt köpts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/I_oWATWRJN1oBadMpRFYQgc9riQ/namnloshttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/I_oWATWRJN1oBadMpRFYQgc9riQ/namnlos

Alla delar du valt är sämre förutom grafikkortet och sen 100w mer psu så vettetusan.. Har hellre ett bygge med kvalitetskomponenter rakt av! Med AIO osv ochså 👍🏻👍🏻

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gjort så här för ca 18 000 kr.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det landade på 16 800kr! Moderkortet, ram minnena och cpu'n var som paket nedsatt 1800kr. ✌🏻 16 800kr ink. Montering för 799kr!

Permalänk
Medlem

Viktig fråga!

Vet inte om jag helt missade detta eller om webhallen sänkt priset precis på Corsair rm750e psu men tydligen kostar det 1149kr och jag tog rm750 refurbished för 1190kr.. antar att jag bör be webhallen byta psu så man får 10 års garanti? Rm750 ska vara lite bättre fläktmässigt osv än 750e men antar att det inte väger upp 1 vs 10 års garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIZU:

Vet inte om jag helt missade detta eller om webhallen sänkt priset precis på Corsair rm750e psu men tydligen kostar det 1149kr och jag tog rm750 refurbished för 1190kr.. antar att jag bör be webhallen byta psu så man får 10 års garanti? Rm750 ska vara lite bättre fläktmässigt osv än 750e men antar att det inte väger upp 1 vs 10 års garanti?

Att Corsair bara vågar ge 1 års garanti på refurbished-produkterna när de t.o.m. ger 3 år på sina sämsta modeller känns ju som något av en varningssignal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att Corsair bara vågar ge 1 års garanti på refurbished-produkterna när de t.o.m. ger 3 år på sina sämsta modeller känns ju som något av en varningssignal.

Jag håller verkligen med dig 😅 Alltid ska det vara något haha 😂 Men borde väll inte vara några konstigheter att byta psu hoppas jag..

Permalänk
Medlem

Någon som kan använda chatt funktionen på webhallen? Inte fungerat på hela dagen för mig 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIZU:

Alla delar du valt är sämre förutom grafikkortet och sen 100w mer psu så vettetusan.. Har hellre ett bygge med kvalitetskomponenter rakt av! Med AIO osv ochså 👍🏻👍🏻

om du kallar en AIO kvalitet så har du legat under en sten de senaste 15 åren, jag har bytt lite väl många sådana och monterat luftkylning i kompisars och släktingars datorer de senaste 15 åren för att kalla det för kvalitet.

850w börjar bli minimum då varje generation GPUer vill ha mer och mer.

på ett RTX 4090 rekommenderas t.ex. 1000w av inet.

https://www.inet.se/produkt/5413035/asus-geforce-rtx-4090-24g...

lite överdrivet men 750w är verkligen inte overkill längre.

det jag "nedgraderade" var en SSD utan heatsink då det följer med moderkorten som du klistrar på ihop med monteringen.

MSI's moderkort är inte sämre än Asus, nätagget jag valde har 105'c japanska kondesatorer och 10 års garanti, finns inget som skriker budget någonstans, grafikkortet är väl de enda som är budget egentligen men det är det du har köpt också, jag äger förövrigt ett XFX kort och kylarna är inte fantastiska på de korten.

RX 7600 är ett 8gb kort och RX 6700 XT är ett 12gb kort som också presterar bättre, nyaste är inte alltid bäst.

Last of Us var i princip ospelbart på 8gb kort vid lansering men fungerar nu, kommer bli normen att nya spel vill ha 10-12gb vram

som du ser i videon maxas hela 8gb vram av spelet och man ser tydligt stutter i videon.

Visa signatur

Permalänk

letar du pang per krona tror jag verkligen du är ute och cyklar.

håller på att klistra ihop en dator nu
rtx 3080: 4300kr (typ 60% bättre prestanda än ditt kort för nästan samma peng...)
ryzen 7600: 2100kr
32gb kingston 5600mhz cl40: 400kr
mobo och m2 disk blir väl att köpa nytt dock
behåller psu och chassi. slå det!

ang din dator, du kan spara en slant genom billigare ram, hade definitivt köpt 2tb ssd, och hade absolut inte köpt en sån dyr cpu med sånt grafikkort.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

om du kallar en AIO kvalitet så har du legat under en sten de senaste 15 åren, jag har bytt lite väl många sådana och monterat luftkylning i kompisars och släktingars datorer de senaste 15 åren för att kalla det för kvalitet.

850w börjar bli minimum då varje generation GPUer vill ha mer och mer.

på ett RTX 4090 rekommenderas t.ex. 1000w av inet.

https://www.inet.se/produkt/5413035/asus-geforce-rtx-4090-24g...

lite överdrivet men 750w är verkligen inte overkill längre.

det jag "nedgraderade" var en SSD utan heatsink då det följer med moderkorten som du klistrar på ihop med monteringen.

MSI's moderkort är inte sämre än Asus, nätagget jag valde har 105'c japanska kondesatorer och 10 års garanti, finns inget som skriker budget någonstans, grafikkortet är väl de enda som är budget egentligen men det är det du har köpt också, jag äger förövrigt ett XFX kort och kylarna är inte fantastiska på de korten.

RX 7600 är ett 8gb kort och RX 6700 XT är ett 12gb kort som också presterar bättre, nyaste är inte alltid bäst.

Last of Us var i princip ospelbart på 8gb kort vid lansering men fungerar nu, kommer bli normen att nya spel vill ha 10-12gb vram

https://youtu.be/HAH_38NtuAY?t=1186

som du ser i videon maxas hela 8gb vram av spelet och man ser tydligt stutter i videon.

Enda luftkylare som mäter sig med Arctic AIO'n är noctua nh-d15 enligt de videos jag sett. Kollat en del på be quiet luftkylarna och de är inget att hänga i granen verkar det som? Inte om man jämför med bra AIO's vilket Arctic freezer är.

Ssd'n du valde är mer än dubbelt så långsam som den jag körde på.

Som sagt så ville jag lägga mest pengar på processorn direkt då jag inte pallar byta den i framtiden. Grafikkortet känns mer ok att byta därav en mer budget variant. Jag kollade på de olika i den prisklassen och det var det bästa kortet för den pengen vad jag kunde se iallafall.

Psu'n du valt är säkert högre kvalité än corsairs! Jag tog det billigaste men respekterat märke som gick att hitta då jag inte hade många kronor kvar att spendera. Kollade även alla delar i inet byggaren och där var minimum psu på 550w tror jag det var så 750w bör räcka.

Jag lirar fortnite och COD i dagsläget och rx 7600 levererade riktigt bra fps i 1080p i dom spelen iallafall. Diablo 4 lär jag testa på med, kanske inte går i ultra eller vad tror du?? Kommer framöver lira starfield när det släpps och gta 6 och då kanske man får uppgradera helt enkelt.

Din jämförelse är mellan ett grafikkort för 3700kr cirka och ett för runt 7000kr dock..

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid lite förbryllad över trådar som dessa när någon ställer frågor om saker de redan köpt. Varför inte fråga före man köper?

Men jag tycker du beställt en helt ok dator som jag hoppas passar just dina behov. Sedan kan andra få tycka vad de vill. Andra kan ha helt andra behov, tycke och smak.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

rtx 3080: 4300kr (typ 60% bättre prestanda än ditt kort för nästan samma peng...)

ang din dator, du kan spara en slant genom billigare ram, hade definitivt köpt 2tb ssd, och hade absolut inte köpt en sån dyr cpu med sånt grafikkort.

Ett 3080 hade absolut varit nice att köpa men ville köpa datorn helt ny. Behöver man uppgradera sen när t.ex gta 6 släpps kanske man köper ett 3090 begagnat eller liknande!

Ryzen 7600 är alldeles för klen för mina ändamål. Minst en i5 13600kf var planen så det stod mellan 13600kf + 6700 xt eller denna med 7900x + rx 7600.

Cpu, mb och ram var ett paket pris som var nedsatt 1800kr så kunde ej välja där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jag blir alltid lite förbryllad över trådar som dessa när någon ställer frågor om saker de redan köpt. Varför inte fråga före man köper?

Men jag tycker du beställt en helt ok dator som jag hoppas passar just dina behov. Sedan kan andra få tycka vad de vill. Andra kan ha helt andra behov, tycke och smak.

Haha bara en kul grej. Har skapat flera trådar senaste veckan för att få hjälp med mitt bygge. Nu blev det ett helt annat pga det nedsatta priset på cpu, mb osv. ✌🏻

Ja precis men ändå kul att höra lite feedback. 😃 Tack o bock!

Permalänk
Skrivet av MIZU:

Ett 3080 hade absolut varit nice att köpa men ville köpa datorn helt ny. Behöver man uppgradera sen när t.ex gta 6 släpps kanske man köper ett 3090 begagnat eller liknande!

Ryzen 7600 är alldeles för klen för mina ändamål. Minst en i5 13600kf var planen så det stod mellan 13600kf + 6700 xt eller denna med 7900x + rx 7600.

Cpu, mb och ram var ett paket pris som var nedsatt 1800kr så kunde ej välja där.

13600k är ju inte hästlängder bättre än 7600x, inte ens för editing. Då är det trevligare att kunna byta CPU och behålla mobo och ram i framtiden förstår inte varför det är en sån jäkla hysteri med att köpa nytt hela tiden

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

13600k är ju inte hästlängder bättre än 7600x, inte ens för editing. Då är det trevligare att kunna byta CPU och behålla mobo och ram i framtiden förstår inte varför det är en sån jäkla hysteri med att köpa nytt hela tiden

Kanske inte det men nu blev det ju en 7900x istället och det får nog ändå anses som hästlängder mellan dom✌🏻 Iallafall dubbelt så kraftfullt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIZU:

Någon som kan använda chatt funktionen på webhallen? Inte fungerat på hela dagen för mig 🤔

Varför ringer du inte bara upp dom istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Varför ringer du inte bara upp dom istället?

Gjorde det tillslut. 👍🏻 Passade bättre just då med chat.

Permalänk
Medlem

hade absolut inte köpt en sån dyr cpu med sånt grafikkort.

Varför? Blir det någon form av flaskhals någonstans? Tänker, rendera kräver ju bra CPU och spela bra GPU. När är det det "krockar"?

Tänkte passa på att fråga då jag själv går i lite köptankar där jag både vill kunna spela och rendera och vill veta hur jag ska tänka rent avvägningsmässigt

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIZU:

Kanske inte det men nu blev det ju en 7900x istället och det får nog ändå anses som hästlängder mellan dom✌🏻 Iallafall dubbelt så kraftfullt!

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-13600KF-v...

finns en anledning till att i5 13600KF rekommenderas, den är stark.

7900x kommer bara vara bättre när du lyckas använda alla kärnor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-13600KF-v...

finns en anledning till att i5 13600KF rekommenderas, den är stark.

Ja haha, var egentligen helt låst på intel cpu men sen hittade jag kampanj paketet på webhallen nedsatt 1800kr så slog till Men skulle ljuga om jag sa att jag ville ha AMD cpu i början haha... Men jag är ändå super nöjd med delarna nu i efterhand!

Alla kärnor kommer förmodligen att användas när det produceras musik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIZU:

Haha bara en kul grej. Har skapat flera trådar senaste veckan för att få hjälp med mitt bygge. Nu blev det ett helt annat pga det nedsatta priset på cpu, mb osv. ✌🏻

Ja precis men ändå kul att höra lite feedback. 😃 Tack o bock!

Tur att alla inte skapar 5 trådar för datorköp.
Reglerna säger en tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tur att alla inte skapar 5 trådar för datorköp.
Reglerna säger en tråd.

Ja det är ju tur det! Är ny här, inte läst regler men sorry för det.

Permalänk
Skrivet av MIZU:

Får du en AIO att hålla mer än 3 år så har du tur idag och redan efter 2 år börjar dom flesta tappa effekt. Men 2-3 år kanske räknas som kvalitet idag. Luft eller custom är det som gäller om man vill ha kvalite. Kör man rent vatten håller pumparna i evighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Får du en AIO att hålla mer än 3 år så har du tur idag och redan efter 2 år börjar dom flesta tappa effekt. Men 2-3 år kanske räknas som kvalitet idag. Luft eller custom är det som gäller om man vill ha kvalite. Kör man rent vatten håller pumparna i evighet.

AIO'n jag valt har 6 års garanti så det är bra om det skulle strula efter så "kort" tid men hoppas den håller längre!

Permalänk
Medlem

vart sjutton hittar du ett 3080 för 4300kr?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

vart sjutton hittar du ett 3080 för 4300kr?

Han menade begagnat antar jag. Verkar ligga runt det priset på blocket!

Permalänk
Medlem

Btw, någon som vet hur det funkar med digital Windows 11 licens? Windows 11 Pro är kopplat till mitt Microsoft konto. Är det bara att installera Windows 11 Pro på nya datorn då och logga in med mitt konto eller hur funkar det? Har Windows 11 på min bärbara just nu, kan man ha det på 2 datorer samtidigt?