Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av boibo:

Så vem av er är det som har hotat den där skribenten som hade en artikel om hur dyrt laddning är utomlands?
Han drog en liknelse - 20 kr diesel hemma, 200 kr utomlands.

I hans exempel kostade det 9kr kw/h att ladda utomlands och med 3 kw/h per mil blev det tokdyrt.

Enligt mina kvitton betalade vi ca 2.63 DKK ex moms (3.29 DKK inkl moms) per kwh när vi var i Danmark senast (Clever). Inte särskilt billigt men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://www.youtube.com/watch?v=UBsPUpqSPFs

Volvo EX30 har visats upp - Startar på 429K! Totalmaxad med all utrustning och dubbla motorer på 597K. Den kommer nog bli löjligt vanlig på svenska vägarna

Vad fick du det priset ifrån dom sa väll lite under €40000 för standard versionen utan någon utrustning alls så troligtvis €39990 för absoluta bas versionen utan AWD och minst batteriet.

Vilket är 466 053Kr!!

Så troligtvis runt 650 000Kr för en max utrustad EX 30.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Synd bara att dom gjort en stor miss (enligt mig) och plockat bort display bakom ratten.
Kan aldrig vara bra att man skall behöva sitta och titta på mitten displayn för att kolla vilken hastighet man kör i, hade räckt med en liten typ VW.
Ja där finns mycket info om alla Audis elbilar.
Så är det väl med alla konceptbilar, man vet inte hur slutresultatet blir förrän dom presenteras, ryktet säger dock att den kommer kunna beställas från höst/vinter 2023.

Håller tummarna att det går att beställa innan årets slut! Då är det kanske värt att vänta. Q8 e-yron är snygg för att vara el SUV men jag föredrar sedan/kupe alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Håller med till 100%. Snabbladdare är för dyra för att endast lita på så man måste ha möjlighet till långsam laddning med bra priser nära hemmet eller helst på egen parkering. Jag skulle spara pengar på att göra mig av med min elbil och köpa en bensinare när mitt Elli-abonnemang går ut som det ser ut nu, en tråkig utveckling.

Tyvärr verkar det ena efter det andra incitamentet att skaffa elbil försvinna, förhoppningsvis märker parterna av detta själva genom att folk inte skaffar abonnemang och minskar snabbladdningen, det är inte hållbart att dom tar ut dessa överpriser.
Om kostnaderna för att köra elbil blir samma som ICE kommer många skippa elbil så länge dom även kostar mer.
Skall övergången till fossilfritt inte stanna av måste även de som inte kan ladda hemma kunna ladda för en överkomlig summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad fick du det priset ifrån dom sa väll lite under €40000 för standard versionen utan någon utrustning alls så troligtvis €39990 för absoluta bas versionen utan AWD och minst batteriet.

Vilket är 466 053Kr!!

Volvos hemsida kanske?
https://www.volvocars.com/se/cars/ex30-electric/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vilket är 466 053Kr!!

Dessa tog jag från Auto Motor Sport men valfri svensk media som skriver om bilar eller Volvos hemsida går också bra

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

När jag hade en Tesla (M3 LR 2019) med PTC-element (resestiv uppvärmning) så hade jag en förbrukningsökning som på vinterhalvåret var i snitt 25-30% högre än snittet på sommarhalvåret.

När jag sedan bytte till samma bilmodell (M3 LR 2021) fast där PTC-elementet var utbytt till ett värmepumpssystem så halverades ökningen av förbrukningen på vinterhalvåret. Numera så har jag i snitt endast en ökning av förbrukningen på vintern med ca 12-15% över den på sommaren.

Så hur effektiv uppvärmingsmetod man har för att värma kupé och batteripaket, och hur effektiv man tar tillvara på spillvärmen från elmotorerna, batteripaketet, etc, har en stor betydelse.

Med rätt teknik i elbilarna så är ökningen faktiskt rätt marginell på vinterhalvåret. Även med våra nya effektiva bränslesnåla dieslar (Mercedes E-klass) så fick vi ofta en ökad förbrukning på vintern med ca +15% mer diesel som gick åt för ökat värmebehov av kupé och defroster.

Diskussionen var här kring effekt-tariff och specifik om att det trots att man är "drabbad" av effekt-tariff är det inte självklart att lösningen är använda lägre effekt.

I de flesta fall är det inte super-kallt (snitt temperaturen i Stockholm är -2°C-0°C december/januari), i det läget påverkar uppvärmningen mindre (den komponenten drar iväg rätt kraftigt vid lägre temperatur dock).

Största förlusterna ligger då i bilens växelriktare (eng. inverter), bl.a. Tesla 3 LR har bara en effektivitet på 75 % om man laddar med 10 A och en fas (2,3 kW), medan samma komponent har en effektivitet på ~95 % vid 11 kW (och 85-90 % vid 4 kW).

På vintern tillkommer icke-försummar laddförluster i batteriet p.g.a. att det måste hållas runt ~20°C vid laddning, om laddar sin bil i utomhustemperatur.

Så här går det inte att ge ett svar på vad som är optimalt. Ju mer man kör per månad ju mindre spelar effekt-tariffen roll då högre laddeffekt ger bättre effektivitet (så längre pris per effektiv kWh som hamnar i bilens batteri) samt engångskostnaden (som för en "drabbad" privatperson handlar om ca 350-950 SEK/månad beroende på pris och effekt utan elbils-laddning) sprids ut över fler kWh ju fler man använder.

Omvänt för något som kör väldigt lite, där är det ekonomiskt bättre att accepter lägre effektivitet.

Trista för den som är "drabbad" är att ca en 500-lapp extra går åt per månad, för någon som kör som "svensson" (1100-1200 mil per år) är det en icke försumbar kostnad i den totala "bränslebudget:en", kör man långt mer är det på det stora hela ett avrundningsfel.

Angående förbrukning sommar/vinter: ICE har "fördelen" att det finns mer värme än man behöver så länge man inte tänker göra en bastu i bilen. Ökad förbrukning där kommer av dels att kallare luft har högre densitet, vilket ger högre luftmotstånd + den stora grejen är om det finns modd/snö på vägbanan. Ganska stor variation i resultat beroende på omständigheter, men sett data/undersökningar som visar på 10-15 % ökning i genomsnitt.

För elbilar finns mer ingående studier kring vinter kontra sommar, t.ex. denna som presenterades februari 2023. Jag skulle då aldrig kunna ge någon statiskt relevant uppskattning på skillnad i genomsnittsförbrukning, framförallt inte något som är i paritet med den "sampel size" man hade här, så får lita på att studier likt denna stämmer

"drawn from 4,200 connected battery electric vehicles (BEVs) and 5.2 million trips"

Slutsatsen de drar är denna

• Most EVs follow a similar temperature range curve, regardless of make or model.

• While both cold and hot temperatures impact range, colder climates have a larger impact.

• 70F (21.5C) is the vehicle trip efficiency sweet-spot.

Och man ser också att skillnaden för elbilar är långt större än för ICE mellan sommar/vinter.

Given denna data bör man se 35-40 % skillnad i räckvidd i Stockholmsområdet (~0°C på vintern och ~20°C på sommaren).
Edit: förtydligande, man kommer 35-40 % längre på sommaren än vintern, alt. man kommer 70-75 % av sträckan man kör på sommaren när det är vinter. Vilket, om nummerexercisen är korrekt, betyder 25-30 % högre förbrukning på vintern.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Tror också den blir mycket populär. De har ju hyffsade dragvikter också.. upp till 1600 kg. Viktigt i Norden!

Det är ju en perfekt bil för många, förmodligen. Den känns lite för liten för mig, och lite för långsam laddning.

Det där med angivna laddningen får man alltid ta med en nypa salt. Man anger ju alltid en toppeffekt och kompletterar med en laddtid mellan typ 10-80%. Just laddtiden där var 26-28min, det är ändå ganska bra. Det är bättre än exempelvis BMW iX1 som är en bil i samma klass. Jag är säker på dessa två kommer att testas mot varandra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Synd bara att dom gjort en stor miss (enligt mig) och plockat bort display bakom ratten.
Kan aldrig vara bra att man skall behöva sitta och titta på mitten displayn för att kolla vilken hastighet man kör i, hade räckt med en liten typ VW.

Skulle nog kunna tänka mig klara mig utan den displayen om bilen vore helt perfekt i övrigt, men en HUD eller en pytteliten display som visar hastighet och vissa basgrejor är helt klart att föredra.

Det jag tycker är konstigast är dock att dom valt att sätta dit en enorm, fyrkantig ratt som är som gjord för att ge mer utrymme i gluggen upptill för att kunna se en stor och tydlig display, och sen har man bara ett tomrum. Ser ju bara konstigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vilket är 466 053Kr!!

Jag landade på 597tkr för en maxad variant via CbV. ¯\_(ツ)_/¯

Edit:
Med mossgul lack, grå interiör, tonade rutor och 20"-fälgar kan man landa på 629700kr med en Ultimate Twin

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Volle:

Är det någon som har erfarenhet från att köra Audi Q8 e-tron? Valet står mellan den, nya BMW i5 eller Audi A6 e-tron som ska komma någon gång 2024! Jag har alltid varit BMW fan men nya designen tilltalar mig inte. Konceptbilen A6 e-tron ser riktig läcker ut och frågan är om det är värt att vänta på den eller om man ska beställa Q8 e-tron.

Tacksam för feedback!

Varför inte BMW iX om nu Q8 är ett alternativ?

iX är en riktig doldis i EV-diskussionerna men är en riktigt bra elbil också, om än lite dyr. Inne på min andra iX så jag är lite partisk.

Permalänk
Medlem

Volvo gör en Tesla o tar bort instrumentcluster.

Aj aj. Då går den bort direkt för mig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Varför inte BMW iX om nu Q8 är ett alternativ?

iX är en riktig doldis i EV-diskussionerna men är en riktigt bra elbil också, om än lite dyr. Inne på min andra iX så jag är lite partisk.

Gillar inte BMWs nya design filosofi. Annars är jag en BMW fanboy och hoppas att Adrian van Hooydonk byts snart ut!

Permalänk
Avstängd

Angående EX30 så finns det en risk att Volvo gjorde samma misstag som VW med Id.3, att de gjorde den lite för spartansk för att få ner priset. Vi får se hur inredningen känns och så, men att ha en soundbar och inga separata högtalare tyder ju på snål budget, samma med att fönsterkontrollerna sitter i mittkonsolen och så vidare. Elbilar behöver komma ner lite i pris men det betyder inte att köparna accepterar billig hårdplast i inredningen eller kostbesparande åtgärder som från Aygo eller liknande, inte på en bil som ändå kostar 400-500K som startpris liksom.

Skrivet av martinot:

Jag skulle personligen inte skaffat en elbil utan möjlighet att enkelt ladda den där den brukar så parkerad över natten (oavsett om det är villa, lägenhets/BRF-garage eller på gatan). Det är det som gör det så billigt och enkelt med elbilar. Utan möjlighet till enkel billig nattladdning så tycker jag personligen att en stor del av konceptet med elbil faller.

Men samtidigt så skall jag inte vara, och vill inte heller vara, glädjedödare och fatta beslut för andras räkning.

Tja, jag har flera grannar som kör elbil trots att det inte finns någon laddning jättenära. Det finns lite långsamma laddare kanske 500 meter bort, och många kör på dem en gång (natt) i veckan eller så. Verkar funka bra. Men det är förstås något annat än att förlita sig på enbart snabbladdning, inte minst prismässigt. Sen är det klart att det hade varit mycket billigare om man kunde ladda på sitt eget abbonnemang, men 5,5kr per kWh är ändå billigare än diesel eller så. En hyfsat "törstig" elbil som drar 2 kWh/mil kostar ju då 11 kronor milen, med ett dieselpris på 20 kronor så behöver en diesel dra 0,55 för att hamna på samma drivmedelskostnad vilket är svårt att nå, speciellt om man ska ha en bil i närheten av elbilen som drar 2 kWh. Sen lite billigare skatt, förhoppningsvis service och så. Totalt sett ingen superdeal kanske, men sannolikt lite billigare i alla fall.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av emilakered:

ABRP har jag bra koll på! Har ju kört e-Niro i två år, så den används en del inför (nya) långresor.

Ja, det är vad jag känner om ID.3 med. Samt att det finns så många ute nu (killgissning - tvåårs leasingavtal som går ut) att det pressar ned priserna en del också. De flesta är dessutom Plus snarare än Pure, vilket är lite must have känner jag.

Inte SÅ snabba ryck, har varit planerat sedan januari-februari. Bara att just bil-delen inte varit aktuell förrän nu närmare flytt, då jag ändå inte kunnat köpa något innan jag är på plats. Hamnar i Sandefjord!

Tack för all input! Blir en vända provkörningar till helgen när jag är på plats. Sedan få något köpt nästa vecka, om allt går som planerat. 🙏

Uppdatering här. Det blev en ID.3! 1st Plus, gått ~4000 mil, 269K NOK. Bra skick, vinterhjul med osv. "Mangan Grey" som färgen så fint heter.

Tror det blir super! Hämtar upp den måndag efter en vända tvätt och genom verkstaden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Uppdatering här. Det blev en ID.3! 1st Plus, gått ~4000 mil, 269K NOK. Bra skick, vinterhjul med osv. "Mangan Grey" som färgen så fint heter.

Tror det blir super! Hämtar upp den måndag efter en vända tvätt och genom verkstaden.

Härligt - grattis!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Kul! Läser gärna lite intryck av bilen sen när du hunnit puttra runt i den en stund.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Är med sugen på en id3, men nästan alla som säljs beg är Life, utan backkamera. Då måste man jaga 1dt eller Family men dessa tenderar att vara 30-50k dyrare. Mkt för en backkamera… men köper inte en bil 2023 utan så grundläggande teknik. (Då börjar man komma upp i prisklass som beg model 3 med)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av martinot:

Härligt - grattis!

Skrivet av Xyborg:

Kul! Läser gärna lite intryck av bilen sen när du hunnit puttra runt i den en stund.

Ska rapportera!

Skrivet av Dhanjel:

Är med sugen på en id3, men nästan alla som säljs beg är Life, utan backkamera. Då måste man jaga 1dt eller Family men dessa tenderar att vara 30-50k dyrare. Mkt för en backkamera… men köper inte en bil 2023 utan så grundläggande teknik. (Då börjar man komma upp i prisklass som beg model 3 med)

Här var det ganska små skillnader i pris - för jag tänkte precis samma som dig, att backkamera och lite annat som är i Plus var saker vi ville ha. Så det löste sig fint!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Volvo gör en Tesla o tar bort instrumentcluster.

Aj aj. Då går den bort direkt för mig.

Gör inget, det enda man vill ha framför sig är en HUD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Vilket den inte verkar ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Men den har väl ingen hud? Hittar ingen info om det.

Permalänk
Medlem

Kanske dyker upp något 3e-partstillbehör.
Tesla kan man sätta in dessa, verkar smidigt.
https://www.ebay.co.uk/itm/285311729669

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

En HUD likt Id-bilarna har (projicering i vindrutan) vore ju trevligt på Tesla och andra bilar med minimalistisk interiör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Det är vad du tycker, ja.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kanske dyker upp något 3e-partstillbehör.
Tesla kan man sätta in dessa, verkar smidigt.
https://www.ebay.co.uk/itm/285311729669

Att man ska behöva det för att Tesla sparat in på det själv är ju katastrof.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Att man ska behöva det för att Tesla sparat in på det själv är ju katastrof.

Jo håller med, det är dåligt.
När jag hade en Model Y ett dygn så var det inget jag kände att jag kunde vänja mig vid, det gav en obehaglig känsla i ögonen/kroppen att behöva snegla ner på hastighetsmätaren på det sättet när jag körde i stadstrafik.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jo håller med, det är dåligt.
När jag hade en Model Y ett dygn så var det inget jag kände att jag kunde vänja mig vid, det gav en obehaglig känsla i ögonen/kroppen att behöva snegla ner på hastighetsmätaren på det sättet när jag körde i stadstrafik.

En enda dag är lite väl kort. För mig själv så vande jag mig dock redan efter en vecka. Har nu kört så sedan 2019, och saknar inte alls det.

Tycker Volvo gör helt rätt som skippar instrumentskärmen bakom ratten.

Vill de erbjuda någon ytterligare skärm så är det HUD som är IMO det enda vettiga.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

En enda dag är lite väl kort. För mig själv så vande jag mig dock redan efter en vecka. Har nu kört så sedan 2019, och saknar inte alls det.

Vill de erbjuda någon ytterligare skärm så är det HUD som är IMO det enda vettiga.

En dum sak att spara in på. Informationen ska vara framför en. Inte åt sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tyckte det kändes lite konstigt i början men man vande sig väldigt fort.
Nu tänker jag inte ens på det och har kört så sen 2019.
Håller med om att en HUD är vettig väg framåt.

Kompisen hade en Nissan för en massa år sedan och där sitter instrumentklustret i mitten. Jag tyckte det var konstigt men han sa att man vänjer sig snabbt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)