Keytive - För bra för att vara sant?

Permalänk

Keytive - För bra för att vara sant?

Kollade upp kostnad för Windows 11-licenser i och med att köper man från nån vanlig butik så måste man nog nästan panta en njure.

Windows 11 Pro (Retail) för 180:- låter nästan lite för bra för att vara sant.
https://keytive.com/sv/produkt/microsoft-windows-11-pro-retai...

Har ni några erfarenheter av Keytive och deras tjänster?

EDIT:

I och med att två menyval var "Kommer snart", så kändes det lite "iffy".

Iffy
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo, alla sådana butiker med lägre pris än standardbutiker är ofta skumma och även om det inte är olagligt att köpa kan nyckeln sluta fungera

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jo, alla sådana butiker med lägre pris än standardbutiker är ofta skumma och även om det inte är olagligt att köpa kan nyckeln sluta fungera

Misstänkte det. Speciellt när man kan köpa OEM-versioner fast att man inte köper någon hårdvara.

Permalänk
Medlem

Som alla andra Microsoftnycklar som är "för bra för att vara sant" så är det antagligen riktiga nycklar, men de är från början sålda för en annan marknad (inte Norden/Europa), volym-licens eller något annat "skumt". Microsoft kan alltså när som helst kolla nyckeln och säga att den inte används enligt licensen och blocka den.
Bolaget är startat i Januari i år, https://www.allabolag.se/5594180498/handelser

Du kommer säkert få en nyckel, men räkna inte med någon support från Microsoft när den deaktiveras.
En licens för W11 direkt från MS kostar 1400 för Home och 2400 för Pro, utslaget på 3 år så är det ca 1,30 kr/2,20 kr per dag för Home/Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Misstänkte det. Speciellt när man kan köpa OEM-versioner fast att man inte köper någon hårdvara.

Att du kan köpa en OEM är inga konstigheter, skillnaden är att OEM är knuten till moderkortet och inte går att flytta. En Retail kan du flytta till nya datorer som du vill, dock max en dator i taget.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

Att du kan köpa en OEM är inga konstigheter, skillnaden är att OEM är knuten till moderkortet och inte går att flytta. En Retail kan du flytta till nya datorer som du vill, dock max en dator i taget.

Okej, kändes mest som en samvetsfråga men det är tydligen knytet till moderkortet. Man lär sig nå nytt fel varje dag! Tack!

Permalänk

Verkar som Gamespot har en $30 drive på Windows 10/11 så det känns som ett stabilare alternativ. Var egentligen varför denna tråd startades. Försökte "köpa en Svensk licens"

https://www.gamespot.com/articles/windows-11-pro-is-only-30-r...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcorp:

Du kommer säkert få en nyckel, men räkna inte med någon support från Microsoft när den deaktiveras.

Jag testade att ringa supporten (Microsoft) när en Office Pro Plus 2021 inte ville aktiveras och de hade inga bekymmer att aktivera denna till mig.
Ganska säker på att de var ganska säkra på vad det var för något, men aktiverar i alla fall.

Permalänk
Medlem

Låter det för bra för att vara sant så är det ofta så.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag testade att ringa supporten (Microsoft) när en Office Pro Plus 2021 inte ville aktiveras och de hade inga bekymmer att aktivera denna till mig.
Ganska säker på att de var ganska säkra på vad det var för något, men aktiverar i alla fall.

Beror nog på vem du kommer till och hur dom känner för att göra.
Jag har köpt en Windows 7 nyckel på tradera som blev låst efter ett tag och de ville inte hjälpa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Verkar som Gamespot har en $30 drive på Windows 10/11 så det känns som ett stabilare alternativ. Var egentligen varför denna tråd startades. Försökte "köpa en Svensk licens"

https://www.gamespot.com/articles/windows-11-pro-is-only-30-r...

Det där är inte legit, tredjepart "SmartTrainingLab".

Det handlar ofta om nycklar som fungerar precis som retail, men de kommer inte från några auktoriserade försäljare utan har tömts från andra källor där det inte är tänkt att nycklarna ska fungera som någon ersättare till en underliggande licens.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Dodgy as shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Dodgy as shit

Precis lika mycket som de för 500 kr.

Permalänk
Medlem

Ett tips om man köpt en nyckel är att köra CMD och skriva detta i kommandotolken, för att se så att man har en riktig retail-licens och inte någon volymlicens för företag.

slmgr/dli

Har du köpt det som en riktig retail-nyckel, men det framkommer att det tex är en volymlicens så kontakta butiken för att antingen få pengarna tillbaka eller en ny riktig nyckel. Har fungerat bra för mig vid de senaste 4 köpen, fått äkta licens direkt utan krångel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ett tips om man köpt en nyckel är att köra CMD och skriva detta i kommandotolken, för att se så att man har en riktig retail-licens och inte någon volymlicens för företag.

slmgr/dli

https://i.imgur.com/GZ9WsxJ.png

Har du köpt det som en riktig retail-nyckel, men det framkommer att det tex är en volymlicens så kontakta butiken för att antingen få pengarna tillbaka eller en ny riktig nyckel. Har fungerat bra för mig vid de senaste 4 köpen, fått äkta licens direkt utan krångel.

Onödigt, det är de "riktiga" nycklarna som kostar 10-20 kr/styck.

Permalänk
Medlem

Under alla år jag ägt stationär dator har jag alltid köpt någon skum Windowsnyckel för 20-50kr till varje nytt moderkort och det har aldrig varit några problem med deaktivering eller annat. Aktiveringsprocessen har sett lite olika ut från gång till gång. Senast var jag tvungen att slå av internet och någon inställning när jag skrev in nyckeln. När detta var klart var Windows aktiverat och har varit problemfritt i 3-4 år.

Skrivet av aMp:

Ett tips om man köpt en nyckel är att köra CMD och skriva detta i kommandotolken, för att se så att man har en riktig retail-licens och inte någon volymlicens för företag.

slmgr/dli

https://i.imgur.com/GZ9WsxJ.png

Har du köpt det som en riktig retail-nyckel, men det framkommer att det tex är en volymlicens så kontakta butiken för att antingen få pengarna tillbaka eller en ny riktig nyckel. Har fungerat bra för mig vid de senaste 4 köpen, fått äkta licens direkt utan krångel.

Är det sådär en "äkta" nyckel ska se ut? På datorn jag använder nu har jag en jag köpte för 40kr och rutan ser exakt ut som din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Under alla år jag ägt stationär dator har jag alltid köpt någon skum Windowsnyckel för 20-50kr till varje nytt moderkort och det har aldrig varit några problem med deaktivering eller annat. Aktiveringsprocessen har sett lite olika ut från gång till gång. Senast var jag tvungen att slå av internet och någon inställning när jag skrev in nyckeln. När detta var klart var Windows aktiverat och har varit problemfritt i 3-4 år.

Är det sådär en "äkta" nyckel ska se ut? På datorn jag använder nu har jag en jag köpte för 40kr och rutan ser exakt ut som din.

Yep, köper man en Win Pro Retail-nyckel på tex Inet, Webhallen osv för ~1000+ SEK så ser det ut exakt så. Och precis som dig köpte jag billigt. De kopplas ju till Windows-kontot så man behöver inte köpa nytt för varje dator. Precis som de för "fullpris".

Obs att min bild är från Win 10 - jag vet inte exakt hur det ser ut i Win 11, men gissar på att det är likadant.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Under alla år jag ägt stationär dator har jag alltid köpt någon skum Windowsnyckel för 20-50kr till varje nytt moderkort och det har aldrig varit några problem med deaktivering eller annat. Aktiveringsprocessen har sett lite olika ut från gång till gång. Senast var jag tvungen att slå av internet och någon inställning när jag skrev in nyckeln. När detta var klart var Windows aktiverat och har varit problemfritt i 3-4 år.

Är det sådär en "äkta" nyckel ska se ut? På datorn jag använder nu har jag en jag köpte för 40kr och rutan ser exakt ut som din.

Notera att det står Retail Channel, och inte t.ex VOLUME_MAK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Yep, köper man en Win Pro Retail-nyckel på tex Inet, Webhallen osv för ~1000+ SEK så ser det ut exakt så. Och precis som dig köpte jag billigt. De kopplas ju till Windows-kontot så man behöver inte köpa nytt för varje dator. Precis som de för "fullpris".

Obs att min bild är från Win 10 - jag vet inte exakt hur det ser ut i Win 11, men gissar på att det är likadant.

Min W11 (företagslicens så den ska se ut så):

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Min W11 (företagslicens så den ska se ut så):
<Uppladdad bildlänk>

Och på hemdatorn. Det är inte riktigt en retail-licens utan en licens jag fått via min Visual Studio-prenumeration, men valideras som retail ändå: