Digitalt ID-kort i mobilen lanseras på måndag

Permalänk
Moderator
Moderator

Aktiverat, nu är bara frågan var man kan använda det..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

aldrig i livet att jag skaffar detta, behöver inte mer digital övervakning av privatpersoner, det räcker som det är med alla dessa tjänster man använder dagligen, dessutom blir du ju totalt handikappad ifall mobilen skulle lägga av eller tappa den, vilket hänt mig ett flertal gånger,

Detta kommer leda till att myndigheterna får total kontroll över dig vilket jag är extremt mkt emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

aldrig i livet att jag skaffar detta, behöver inte mer digital övervakning av privatpersoner, det räcker som det är med alla dessa tjänster man använder dagligen, dessutom blir du ju totalt handikappad ifall mobilen skulle lägga av eller tappa den, vilket hänt mig ett flertal gånger,

Detta kommer leda till att myndigheterna får total kontroll över dig vilket jag är extremt mkt emot

HAHAHA... snacka om att va paranoid... det här är uppgifter som dom redan har sen gammalt.. nu blir det bara bekvämare att använda

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Skrivet av Kedom900:

aldrig i livet att jag skaffar detta, behöver inte mer digital övervakning av privatpersoner, det räcker som det är med alla dessa tjänster man använder dagligen, dessutom blir du ju totalt handikappad ifall mobilen skulle lägga av eller tappa den, vilket hänt mig ett flertal gånger,

Detta kommer leda till att myndigheterna får total kontroll över dig vilket jag är extremt mkt emot

Det blir du väl inte alls, bara ta fram ditt fysiska ID eller körkort?
Vilka uppgifter är det bankid får som dom inte redan har med den här lösningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

För att uppfylla kraven på "styrkt och tillförlitlig identifiering" måste QR-koden scannas, vilket kräver att den som utför legitimeringen, exempelvis en butik, är ansluten till BankID och nyttjar deras gränssnitt.

Mao helt värdelöst. Utan denna verifiering så poppar det väl bara upp falska appar likt den för swish.
https://www.smp.se/almhult/barnfamilj-lurade-till-sig-mat-for...

Jag ser inget som helst användningsområde för detta eftersom det kommer vara ett lotteri om företaget i fråga kommer kunna verifiera QR-koden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Typ samma, har använt pass när jag hämtat ut paket från Bring/DHL/UPS eftersom de inte haft legga med BankID som Postnord så kan nog vara användbart till det i #framtiden

Va, åtminstone Bring och DHL har haft BankID i ett par år. Undviker UPS så mycket jag kan, så vet inte status hos dem.

Lite osäker på var det här är tänkt att användas. Enda stället jag blivit leggad på i någon slags närtid (läs: de senaste 5+ åren) är Systembolaget, och jag vet inte om de är anslutna.

Finns det någon lista på anslutna företag/myndigheter/organisationer?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

aldrig i livet att jag skaffar detta, behöver inte mer digital övervakning av privatpersoner, det räcker som det är med alla dessa tjänster man använder dagligen, dessutom blir du ju totalt handikappad ifall mobilen skulle lägga av eller tappa den, vilket hänt mig ett flertal gånger,

Detta kommer leda till att myndigheterna får total kontroll över dig vilket jag är extremt mkt emot

Du missar att det inte är myndigheterna som ligger bakom BankId utan bankerna. Om det sen är bättre eller sämre är en helt annan sak....

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersT:

HAHAHA... snacka om att va paranoid... det här är uppgifter som dom redan har sen gammalt.. nu blir det bara bekvämare att använda

inte alls är han paranoid, rättare sagt rättfärdigad oro. du verkar inte vara insatt i att västvärlden bygger upp till att snart implementera social credit system? så sluta kalla folk nojjiga när vi aktivt har makter här som vill förtrycka oss. Skäms!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

aldrig i livet att jag skaffar detta, behöver inte mer digital övervakning av privatpersoner, det räcker som det är med alla dessa tjänster man använder dagligen, dessutom blir du ju totalt handikappad ifall mobilen skulle lägga av eller tappa den, vilket hänt mig ett flertal gånger,

Detta kommer leda till att myndigheterna får total kontroll över dig vilket jag är extremt mkt emot

Håller med, kommer absolut inte skaffa detta. VÄGRA SOCIAL CREDIT SYSTEM!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Vet vi om det funkar när man ska hämta paket på posten eller på apoteket? Alltså har de förberett sina system för detta, annars känns det lite meningslöst att skaffa i nuläget.

Permalänk
Medlem

Fungerar inte med körkort ännu, vanligt ID-kort var länge sedan man hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

inte alls är han paranoid, rättare sagt rättfärdigad oro. du verkar inte vara insatt i att västvärlden bygger upp till att snart implementera social credit system? så sluta kalla folk nojjiga när vi aktivt har makter här som vill förtrycka oss. Skäms!

Myndigheterna har ju redan foton på dig och är du född i Sverige har de även ditt DNA.
Det här gör det bara mer tillgängligt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Fungerar inte med körkort ännu, vanligt ID-kort var länge sedan man hade.

Kommer inte fungera med körkort, då den inte har NFC något som krävs. ID-kort har jag haft mer än 10 år. Använder inte pass då jag inte åkt utanför EU.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watertrue:

Kul! Men folk som inte är svenska medborgare utelämnas från den digitala utvecklingen, som vanligt.

Förstår inte varför Skatteverkets id kort måste lämnas utanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezard:

Vet vi om det funkar när man ska hämta paket på posten eller på apoteket? Alltså har de förberett sina system för detta, annars känns det lite meningslöst att skaffa i nuläget.

Det fungerar ju som ett vanligt ID.

Men jag håller med om att den delen dels är lite luddig, och oroande. Jag väntar bara på att BankID släpper en app för företag som kostar 5000kr/månad för att kunna verifiera den här typen av ID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Myndigheterna har ju redan foton på dig och är du född i Sverige har de även ditt DNA.
Det här gör det bara mer tillgängligt för dig.

Precis, det här ger ju inte staten eller några myndigheter någon som helst mer information eller övervakning av dig. Det gör bara informationen dom redan har om en mer lättillgänglig för en själv.

Sen är ju bankID ett privat företag och att ha den informationen i mobilen kan jag ändå förstå att man är emot. Så om man vägrar bankID osv i mobilen kan jag förstå.

Permalänk
Medlem

Någon som hunnit testa ID-kortet på riktigt? Typ köpa nikotin i vanlig butik eller köpa på systemet? Vardagsgrejer man kan behöva ID till tex. Inväntar att lägga in mitt pass till dess att det är mer accepterat. Köper varken eller av ovan visserligen men bra o veta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Någon som hunnit testa ID-kortet på riktigt? Typ köpa nikotin i vanlig butik eller köpa på systemet? Vardagsgrejer man kan behöva ID till tex. Inväntar att lägga in mitt pass till dess att det är mer accepterat. Köper varken eller av ovan visserligen men bra o veta.

Systembolaget har sedan tidigare sagt nej till digitalt ID vad jag vet, men nä vilka som faktiskt tagit detta i bruk, om några, verkar lite oklart.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Någon som hunnit testa ID-kortet på riktigt? Typ köpa nikotin i vanlig butik eller köpa på systemet? Vardagsgrejer man kan behöva ID till tex. Inväntar att lägga in mitt pass till dess att det är mer accepterat. Köper varken eller av ovan visserligen men bra o veta.

Systembolaget kommer inte acceptera denna. De accepterar inte Freja idag så jag ser inte att de kommer acceptera detta.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Systembolaget har sedan tidigare sagt nej till digitalt ID vad jag vet, men nä vilka som faktiskt tagit detta i bruk, om några, verkar lite oklart.

Skrivet av jnsson:

Systembolaget kommer inte acceptera denna. De accepterar inte Freja idag så jag ser inte att de kommer acceptera detta.

Ah men då är det ju ganska onödigt och bara ännu en "säkerhetsrisk". :/
Får hålla lite koll på nyheterna om det utökas.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Myndigheterna har ju redan foton på dig och är du född i Sverige har de även ditt DNA.
Det här gör det bara mer tillgängligt för dig.

DNA har de väl ändå inte? Jag är vad jag vet inte topsad.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av jnsson:

Systembolaget kommer inte acceptera denna. De accepterar inte Freja idag så jag ser inte att de kommer acceptera detta.

Eftersom tanken bakom detta är "bland annat" att kunna legitimera sig på Systembolaget så känns det som att Systembolaget är delaktiga i det här och kanske har ändringar på gång gällande legitimering.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OllO:

DNA har de väl ändå inte? Jag är vad jag vet inte topsad.

https://sv.wikipedia.org/wiki/PKU-registret

Där har ni något som är mer värt att vara upprörda över, än id-kort som ligger i telefonen. Polisen har givetvis varit inne och snokat i det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

DNA har de väl ändå inte? Jag är vad jag vet inte topsad.

Är du född efter 1 januari 1975 finns du med i PKU-registret, blodprov som togs när du föddes.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

DNA har de väl ändå inte? Jag är vad jag vet inte topsad.

Var väl något med om man är född efter visst årtal så togs blodprover vid födsel för att föra medicinsk statistik om befolkningen. Sen bör man inte få komma åt den i andra syften men du vet hur det är.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Slipper man ha med sitt körkort om mana använder detta? Tänker vid poliskontroll eller så.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av Snubb1:

Apoteket och postnord fungerar freja men inte på systembolaget, vore snarare glad om de frågade efter ID på bolaget.
https://vanligafragor.systembolaget.se/org/systembolaget/d/vi...
Systembolaget är trögrott så du kanske uppnår den ålder när de inte längre efterfrågar ID innan de accepterar e-legitimationer.
Nej men om du vill aktivera tjänsten utan att besöka banken.
NFC krävs endast vid aktivering när den läser av chippet i ditt ID eller pass men du kan likväl besöka banken.

Tack för info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Slipper man ha med sitt körkort om mana använder detta? Tänker vid poliskontroll eller så.

Korta svaret är Ja, men du kan behöva besöka domstolen ändå för att helt slippa boten men det korta svaret är ändå

2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.

Stycke 2 Föraren ska inte dömas till straff,

  1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller

  2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller

  3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas. Lag (2009:189).

https://lagen.nu/1998:488#K9

Visa signatur

Listen to the mission listen Miss as I do work

Asus Rampage IV Formula | i7-3820 | Asus R9 290-DC2OC | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 Pro 250GB | Steelseries Rival | Corsair K70 Cherry Red | ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Slipper man ha med sitt körkort om mana använder detta? Tänker vid poliskontroll eller så.

Kanske en tolkningsfråga!

Från Lawline:
- Om förarens identitet genast kan fastställas

Det sagda innebär att om du blir stoppad av polisen och kan identifiera dig och därmed visa att du har ett gällande körkort eller förarbevis, t.ex. genom ett giltigt pass eller ID-kort, ska du inte ges böter.

https://lawline.se/answers/maste-jag-ha-med-korkortet-nar-jag...

Permalänk
Medlem

"Vi på BånkId har kommit fram till att vi behöver öka mobilrånen, därför har vi tag fram detta, då det gynnar mobilförsäljningen"

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.