Microsoft: "Vi har förlorat konsolkriget"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Sony har många fler titlar låsta till sina konsoler.

Nämn ett par till PS5 I nuvarande generation alltså. Som inte heller kommer komma till PC.

Permalänk
Medlem

Funderar bara på det implicita påståendet här att exklusiva titlar säljer konsoler, speciellt nu när de allra flesta av dem kommer till PC/Gamepass, bortsett från nintendo såklart

Jag skulle ju verkligen inte köpa en plattform för ett enskilt spel. Mycket viktigare är ju vad mina vänner spelar på och med och hur bra de fungerar ihop

Ett exklusivt spel på en annan plattform blir ju bara ett till spel på backloggen av spel man ska spela ’nån gång’, ungefär som 80% av mitt Steam-bibliotek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

No shit sherlock, kolla smileyn nästa gång. Min poäng, som du så elegant undvek är fortfarande att MS vill köpa sin inkomst, inte förtjäna den.

De skippar VR och hoppar på när det blir lönsamt.

De struntar i att S drar ner hela generationen(för multiplatt), bara de tjänar på det.

De tar åt sig äran för Starfield och gör det exklusivt, fast de förlorar enorma pengar på PS5-köparna(kortsiktigt), samma med Indiana Jones och andra spel som skulle kommit till alla plattformar annars. De väntar inte ens till de fått igenom alla sina köp innan de visar att de skiter i gamers och bara tänker på sitt märke och långsiktig vinst.

Hade de inte behövt svara mot Sony hade begangnatmarknaden på spel redan varit död, för de som minns den pinsamma lanseringen av Xbox One.

Konkurrens är nyttigt för alla, men monopol har aldrig varit bra. Att folk ändå vill se köpet gå igenom är för att de vill få spel gratis, fast det dödar spel i längden när utvecklarna inte får tillräckligt stor budget för sina spel.

Så att MS säger att de förlorat konsolkriget är bara bullshit. Då hade de ju dragit sig ur, inte spenderat vansinniga pengar på att få orättvisa fördelar. Ganska enkel logik, men man ska inte underskatta hur kortsiktigt folk tänker. Förra årets floskler och lögner är redan glömda, så hur ska folk hålla koll på allt som hänt sedan 80-talet för att sedan extrapolera troliga framtidsscenarion?

Vad blir MS nästa köp?
Hur har MS monopol på Windows hanterats genom årens gång?
Hur skulle MS hantera ett monopol på spel i framtiden?
På samma sätt som alltid, eller helt plötsligt konumentvänligt?

Har sett MS och EA få förstöra tillräckligt just för att de sitter på feta plånböcker under 30 års tid, vi hade klarat oss väldigt mycket bättre i en tidslinje där sådana uppköp förbjöds helt och låta innovativitet styra före girighet.

Jag har inte kommenterat din ”poäng” överhuvudtaget, utan endast påtalat att det domstolarna har att förhålla sig till är den relevanta produktmarknaden. Oaktat din egen uppfattning framgick det inte, i vart fall för mig, klart av ditt inlägg att du förde ett resonemang om vad lagen borde vara, och inte vad den är.

I fråga om din poäng att "MS vill köpa sin inkomst, inte förtjäna den." så förstår jag inte din poäng alls. Du kan ju inte mena att man skulle förbjuda förvärv för stora företag? Det finns ju mängder med vinster med förvärv, bl.a. stordriftsfördelar eller en kombination av företagskoncentrationens kompetenser som kan medföra fördelar för konsumenterna.

Ett förvärv kan göra så att det blir bättre för konsumenterna, lika bra eller så blir det sämre. Om det blir lika bra eller bättre för konsumenterna ska det naturligtvis inte vara förbjudet att genomföra ett förvärv, det vore ju absurt. Du skriver som att det är orättvist, men det uppköpta bolaget väljer ju själva om de vill sälja till ett visst pris eller inte. Vad konkurrenterna säger spelar ju ingen roll om det inte är ett förvärv som gör det sämre för konsumenterna.

Bara för att Sony lider skada av förvärvet och riskerar att förlora marknadsandelar, så betyder ju inte det nödvändigtvis att det blir sämre för konsumenterna. Ja, mindre konkurrens kan göra det sämre, men är det tillräckligt klart det här fallet? Vad talar för att Microsoft, utan framtida förvärv, kommer att inta en dominerande ställning på spelmarknaden? Här måste man också komma ihåg att prövningen endast avser det här förvärvet. Exakt samma prövning skulle ju ske igen om den här affären går igenom och Microsoft om fem år vill förvärva Ubisoft. Då lär utgången kunna bli en annan.

Precis som du noterat argumenterar Microsoft för sin egen sak, men exakt samma sak gör ju såklart Sony och alla andra konkurrenter. VEM som levererar tjänsten eller tillhandahåller produkterna spelar ju ingen roll (allt annat lika), om det blir bättre för konsumenterna. Återigen, vad talar för att förvärvet skulle medföra att Microsoft längre fram kommer att inta en dominerande ställning på marknaden som i sin tur skulle vara till skada för konsumenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Nämn ett par till PS5 I nuvarande generation alltså. Som inte heller kommer komma till PC.

Den nya strategin är att släppa till PS5 först, suga på karamellen - för att sen släppa titlarna till PC. Man får både med sig spelare från XB, Nintendo och PC genom den taktiken.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Den nya strategin är att släppa till PS5 först, suga på karamellen - för att sen släppa titlarna till PC. Man får både med sig spelare från XB, Nintendo och PC genom den taktiken.

Låter exakt som Rockstar. Men släpp gärna först till PS4. Men vänta nu Rockstar säljer inga konsoler!?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Den nya strategin är att släppa till PS5 först, suga på karamellen - för att sen släppa titlarna till PC. Man får både med sig spelare från XB, Nintendo och PC genom den taktiken.

Precis, och det verkar fungera rätt bra då det ändå tar ganska lång tid innan PC-versionerna kommer. T ex verkar FF16 bli en stor hit (iaf vad gäller omdömen, har inte koll på försäljningen) och utvecklarna börjar inte ens jobba på versionen för PC förrän efter lanseringen.

Jag känner i alla fall att om jag har båda alternativen så skulle jag inte vänta då det tar för lång tid, men det finns gott om spelare som inte har en PS så marknaden är ändå relevant. Där tror jag Xbox har det värre med att spelen kommer på PC direkt och då tenderar vara det bättre alternativet kvalitetsmässigt.

En sidopoäng med FF16 är att se en AAA-titel enbart för nya generationen. Det har varit en stoppkloss att tidigare generationen hängt med så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Låter exakt som Rockstar. Men släpp gärna först till PS4. Men vänta nu Rockstar säljer inga konsoler!?

Denna post skulle Rockstar sett… touché.

Skrivet av Evil Peter:

Precis, och det verkar fungera rätt bra då det ändå tar ganska lång tid innan PC-versionerna kommer. T ex verkar FF16 bli en stor hit (iaf vad gäller omdömen, har inte koll på försäljningen) och utvecklarna börjar inte ens jobba på versionen för PC förrän efter lanseringen.

Jag känner i alla fall att om jag har båda alternativen så skulle jag inte vänta då det tar för lång tid, men det finns gott om spelare som inte har en PS så marknaden är ändå relevant. Där tror jag Xbox har det värre med att spelen kommer på PC direkt och då tenderar vara det bättre alternativet kvalitetsmässigt.

En sidopoäng med FF16 är att se en AAA-titel enbart för nya generationen. Det har varit en stoppkloss att tidigare generationen hängt med så länge.

Exakt så!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

En sidopoäng med FF16 är att se en AAA-titel enbart för nya generationen. Det har varit en stoppkloss att tidigare generationen hängt med så länge.

Det fanns ju en poäng med det när utbudet av PS5:or var extremt lågt, men annars är det nytt och märkligt att fortsätta med support för gamla konsoler tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Om de ser till att Xboxet kan köra Windows så att den går att använda som en ren PC, då lär de vinna bra mycket mer än bara konsolkriget. Det är ju alla gånger fullt möjligt.

Jag tror precis tvärtom faktiskt.

Jag tror Microsoft stora problem är att man är så nära pc.

Jag själv är ett bra exempel, köper en PS5 så får jag hela paketet då jag har en pc med. Att köpa en Xbox blir meningslöst, medans en ps5:a och Nintendo ger ett helt annat mervärde pga exklusivitet.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog aldrig att förstå mig på MS. Varför måste dom köpa upp ett annat bolag för att utvecklas. Dom borde ha så mycket tillgång att dom kan starta upp något nytt spelbolag. Marknaden behöver fler aktörer och nytänkt inte bara byta sida.

Och som många andra säger MS konkurrerar också med sig själva och bör även räkna pc spel som en gemensam marknad också med Xbox. Men då skulle det nog helt plötsligt se alldeles för bra ut.

Sen känns det som att MS missköter sig då många av deras kända utvecklare hoppar av och byter sida. Skulle dom få bukt på den saken skulle dom ha mycket att vinna. Men jag får känslan att ledningen för MS bara ser pengar och makt och saknar intresse i själva spel. Varför jag också saknar förtroende för dom. Ska sägas att jag inte tycker hela företaget är skräp, men jag gissar på att det finns några mindre trevliga där som har för mycket makt och struntar i sina anställda.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korvor:

Jag tror precis tvärtom faktiskt.

Jag tror Microsoft stora problem är att man är så nära pc.

Jag själv är ett bra exempel, köper en PS5 så får jag hela paketet då jag har en pc med. Att köpa en Xbox blir meningslöst, medans en ps5:a och Nintendo ger ett helt annat mervärde pga exklusivitet.

Jag tror det kan vara så för en del, men också tvärtom för en del.

Har man en PC kan en XB verka överflödig för alla spelen finns ändå till datorn också och då ger en PS något annat (i teorin i alla fall, i praktiken är det inte så stora skillnader utan de allra flesta, speciellt bra, spel finns till alla tre). Men man kan ju också se det som att en PC och en XB är liksom två varianter av samma sak som kompletterar varandra i typ samma ekosystem. Har du en PC "på kontoret" och vill spela i "vardagsrummet" så är ju en XB mycket billigare än en till PC exempelvis. Tyvärr har det inte blivit riktigt så vanligt med spel som man bara behöver köpa en gång till båda plattformarna som man hoppades på (listan är ganska lång, men inte direkt imponerande), men Gamepass ger ju en del av de fördelarna. Har du en Windows-PC har du sannolikt redan ett MS-konto, inte för att det är jobbigt att skapa ett konto till PS dock.

Har du en Iphone är chansen ganska stor att du köper en Ipad exempelvis, även om det är samma spel och appar på den. En del kanske köper en Android-surfplatta (eller omvänt är nog vanligare) för att få båda plattformarna, men de flesta håller sig inom ett ekosystem. En stor skillnad är dock att Windows förstås inte är en nedlåst plattform som XB eller Iphone/Ipad, så man kan ju ha massa köpta spel dit som inte går att använda på XB då det finns fler butiker, fysiska spel och så.

Skrivet av igelkotte:

Jag kommer nog aldrig att förstå mig på MS. Varför måste dom köpa upp ett annat bolag för att utvecklas. Dom borde ha så mycket tillgång att dom kan starta upp något nytt spelbolag. Marknaden behöver fler aktörer och nytänkt inte bara byta sida.

Och som många andra säger MS konkurrerar också med sig själva och bör även räkna pc spel som en gemensam marknad också med Xbox. Men då skulle det nog helt plötsligt se alldeles för bra ut.

Sen känns det som att MS missköter sig då många av deras kända utvecklare hoppar av och byter sida. Skulle dom få bukt på den saken skulle dom ha mycket att vinna. Men jag får känslan att ledningen för MS bara ser pengar och makt och saknar intresse i själva spel. Varför jag också saknar förtroende för dom. Ska sägas att jag inte tycker hela företaget är skräp, men jag gissar på att det finns några mindre trevliga där som har för mycket makt och struntar i sina anställda.

Tja kanske. MS har köpt upp flera studios, och de har inte riktigt levererat som förväntat, men det kan ju bero på att MS är en "bra ägare" snarare än motsatsen. Att de inte stressar fram releaserna utan låter studiorna avgöra när de är klara liksom. Hårda deadlines, stress och "crunch" är inte bra för varken kreativiteten eller kvaliteten. Att de inte blivit nervösa och börjat ändra om, snacka om att lägga ner studios eller sparka högt uppsatta folk på dem, när de har släppt floppar (Redfall är väl det senaste exemplet) kan man ju också se som ett tecken på det. Å andra sidan kan man ju se det faktum att de släppte Redfall i det skick det är i som ett tecken på motsatsen förstås.

Samtidigt har ju inte Sony direkt levererat exklusiv hit efter exklusiv hit det senaste heller. Min favoritserie på PS, Gran Turismo, fick ingen faktisk release till PS4 alls (GT Sport räknas inte) förrän förra året när PS5 redan hade släppts exempelvis. Det kanske helt enkelt är så att AAA-spel idag tar sjukt lång tid att utveckla och kostar multum, och att det är något vi får lära oss leva med. Vi får bara hoppas att det inte blir som för filmmarknaden, att de bara vågar satsa på säkra kort liksom, massa Marvel och Star Wars är väl kul kanske, men man vill ju ha något nytt också.

Permalänk
Medlem

USA 0-1 Japan

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att Microsoft misslyckas så med sina exklusiviteter då jag verkligen gillar gamepass-modellen. Mycket intressant att höra Phil Spencer hos giantbomb i samband med summer games fest. Rekommenderas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har du en Iphone är chansen ganska stor att du köper en Ipad exempelvis, även om det är samma spel och appar på den. En del kanske köper en Android-surfplatta (eller omvänt är nog vanligare) för att få båda plattformarna, men de flesta håller sig inom ett ekosystem. En stor skillnad är dock att Windows förstås inte är en nedlåst plattform som XB eller Iphone/Ipad, så man kan ju ha massa köpta spel dit som inte går att använda på XB då det finns fler butiker, fysiska spel och så.
Tja kanske. MS har köpt upp flera studios, och de har inte riktigt levererat som förväntat, men det kan ju bero på att MS är en "bra ägare" snarare än motsatsen. Att de inte stressar fram releaserna utan låter studiorna avgöra när de är klara liksom. Hårda deadlines, stress och "crunch" är inte bra för varken kreativiteten eller kvaliteten. Att de inte blivit nervösa och börjat ändra om, snacka om att lägga ner studios eller sparka högt uppsatta folk på dem, när de har släppt floppar (Redfall är väl det senaste exemplet) kan man ju också se som ett tecken på det. Å andra sidan kan man ju se det faktum att de släppte Redfall i det skick det är i som ett tecken på motsatsen förstås.

Samtidigt har ju inte Sony direkt levererat exklusiv hit efter exklusiv hit det senaste heller. Min favoritserie på PS, Gran Turismo, fick ingen faktisk release till PS4 alls (GT Sport räknas inte) förrän förra året när PS5 redan hade släppts exempelvis. Det kanske helt enkelt är så att AAA-spel idag tar sjukt lång tid att utveckla och kostar multum, och att det är något vi får lära oss leva med. Vi får bara hoppas att det inte blir som för filmmarknaden, att de bara vågar satsa på säkra kort liksom, massa Marvel och Star Wars är väl kul kanske, men man vill ju ha något nytt också.

Ja precis har man ett visst märke som man tycker fungerar bra (fast andra kanske inte gör det). Så är risken stor att man fastnar för det.

Jag ska inte säga säkert men gissar på att den amerikanska arbetsklimatet är hårdare än i Japan. Levererar du inte så åker du direkt. Bara en sådan sak skulle jag gissa på få merparten att stressa och kanske tappa intresse för det man gör.
GT serien är ett otroligt bra exempel på hur utvecklarna lägger ner tid och troligtvis inte stressar fram nånting i onödan. Skaparen av spelet är själv en stor bilentusiast och har tävlat. Redan sen seriens början så har spelet tagit åtskilliga år att utveckla. Så att spel tar lång tid att utveckla är inget nytt. Minns exempelvis GT4 som blev försenat på försenat. Och konsolerna hinner dessutom bli gamla. Det känns som väldigt bra arbetsmiljö. Jag tror inte ens Sony skulle våga stressa dom.

Men jag tycker MS borde sikta på mindre företag istället och pytsa in pengar där. Kolla bara på Nintendos Rare under -90 talet eller Retro Studios i början på 2000. Det är minst sagt imponerande.
Nintendo är dessutom experter på att både skapa nytt och samtidigt behålla gamla traditioner i spel. Det tror jag minsann är guld värt.

Någon som förresten vet varför Bungie hoppade av MS?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd