Microsoft: "Vi har förlorat konsolkriget"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Vi har förlorat konsolkriget"

Med syfte att övertyga amerikanska konkurrensmyndigheter menar Microsoft att konsolerna från Nintendo och Sony är betydligt mer populära än Xbox.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror det har mycket med exklusiviteter att göra. De flesta spel går iallafall att få tag på PC också. Sony har många fler titlar låsta till sina konsoler. Samma sak med Nintendo.

Permalänk
Medlem

E ju som sagt något de säger bara för att få kunna köpa Blizzard/activision. MS har ju inte direkt varit fokuserade på sin konsol som de andra jue.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Skönt de kan erkänna detta

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

Jag tror den största anledningen stavas Xbox Series S. Det finns några fler anledningar men Series S är den största.

Permalänk

Microsoft har verkligen misslyckats denna generation,
Halo Infinite och Redfall hjälper inte heller och att Starfield är locked till 30 fps på konsol kommer inte locka folk att köpa Xbox S/X. Dom som verkligen vill spela Starfield kommer köra det på PC.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av BerraJobb:

Microsoft har verkligen misslyckats denna generation,
Halo Infinite och Redfall hjälper inte heller och att Starfield är locked till 30 fps på konsol kommer inte locka folk att köpa Xbox S/X. Dom som verkligen vill spela Starfield kommer köra det på PC.

Har de verkligen misslyckats? Enligt siffrorna verkar de ju ha ökat sin andel med 5 procentenheter sedan Series S/X släpptes.

Permalänk
Medlem

Microsofts plattform är numera i realiteten XBox + Windows, och därmed något större än Nintendo och Sony tillsammans.

XBox är bara ett billigt alternativ till en spel-PC, som tyvärr inte kör en version av Windows med generellt applikationsstöd.

Permalänk
Medlem

Jag älskade min 360 verkligen och mina vänner fick verkligen kämpa för att få mig att köpa en ps4 istället när det var dags, och tur var väl det såhär i efterhand. Det är så synd att de inte får till bra spel till sina konsoler, iaf som jag är intresserad av, tror inte jag har sneglat på ett enda xbox exclusive spel sen ps4'ans launch och varit sugen.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tror den största anledningen stavas Xbox Series S. Det finns några fler anledningar men Series S är den största.

Hur då menar du?

Permalänk
Avstängd

Jag tycker nog att både Sony och MS har tappat bollen lite på senaste generationen. Ingen av dem har några bra exklusiva titlar som säljer konsoler liksom. MS släpper allt till Windows med, så på det viset hade det ju aldrig blivit några exklusiva XB-titlar, men även med dem så har det varit rätt blekt. Men Sony har verkligen inte gjort bättre ifrån sig heller.

Det stora för mig denna generationen är bakåtkompatibiliteten, prenumerationstjänsterna och QOL-funktioner som quick start, och på de områdena är ändå MS ganska mycket bättre. Sony har grymma handkontroller däremot, förhoppningsvis kommer det fler spel som faktiskt nyttjar dessa möjligheter.

Permalänk
Medlem

Dom har förlorat det sen länge fattar ju alla xD

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag tyckt att MS legat efter vad gäller spel i många år. Jag kommer bara att tänka på Halo när jag tänker på xbox.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Skippade Xbox One men Series blev väldigt bra tycker jag. Ibland köper jag spelen dit och ibland till PS5. Beror lite på vart spelet är bäst. Ibland är de bättre på ena konsolen och ibland andra. En sak jag gillar med Xbox är att det är lätt att se om det har 4k och series X enhanced osv. Tycker det är svårt att veta med PlayStation. Vissa spel är bara PS4 versionen.

Sen kan priserna variera också. Ibland är ett spel billigare på ena konsolen. I det stora hela gillar jag Xbox och PS ungefär lika mycket. Båda är extremt mycket bättre än konsoler var förr med SSD och tyst kylning.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

De här siffrorna är ju från innan de köpte Bethesda ska väl nämnas

Och Nintendo har ju bara en handhållen konsol, knappast samma marknad i de flesta avseenden

Blir så trött när någon ska jämföra äpplen med päron

Permalänk
Medlem

Nästa konsolslag kan utkämpas med en konsol, men kriget vinns med game streaming och där kommer MS köra rullvält över konkurrensen för de tänker ett steg framför nästa generation.

Xbox har aldrig varit prioriteten, utan målet har varit alla spelare från PC via konsol till mobiltelefoner och där vinner man med streaming tyvärr...

Edit*
Däremot tror jag Sony verkligen ligger något på spåren med PSVR2 så det kan precis likaväl gå stenhårt åt andra hållet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag tror att det beror på Game Pass. Många spelar nog Xbox spel på PC istället.

Permalänk
Medlem

Har ju börjat läcka ut en del om hur Sony verkligen ser på det:

https://arstechnica.com/gaming/2023/06/playstation-chief-priv...

“It’s not an exclusive play at all,” Ryan said in the January 2022 email, as read by Microsoft lawyer Beth Wilkinson. "They are thinking bigger than that and they have the cash to make moves like this."

"I’ve spent a fair amount of time with both [Microsoft gaming head Phil Spencer] and Bobby [Kotick] over the past day," Ryan continued in the email. "I’m pretty sure we will continue to see CoD on PlayStation for many years to come. I’m not complacent and I’d rather this hasn’t happened but we’ll be OK, more than OK.”

Låt affären gå igenom så det blir klart bara.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tyvärr har jag tyckt att MS legat efter vad gäller spel i många år. Jag kommer bara att tänka på Halo när jag tänker på xbox.

Gears of war, Forza och Forza Horizon är några spel jag kommer på när du skrev xbox

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De här siffrorna är ju från innan de köpte Bethesda ska väl nämnas

Och Nintendo har ju bara en handhållen konsol, knappast samma marknad i de flesta avseenden

Blir så trött när någon ska jämföra äpplen med päron

Alla användare är inte fruktfinsmakare. En del säger frukt är frukt, spel är spel och köper en Switch istället för en Xbox eller PS5. Ibland väljs Switch just för att den är både portabel och har HDMI ut.

I vissa intervjuer har en del spelföretag sagt att de tittar på hur användare spenderar sin tid och att TV, film, Youtube och andra tidsfördriv är deras konkurrenter snarare än andra spelföretag. Då jämför de sin egen frukt med kex, godis och alkohol.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

Har aldrig varit en sådan ointressant konsolgeneration som denna, man hoppades på 4K 60fps utan att dra ner på kvalitén, väldigt få bra spel.
De få spel som man vill spela som t ex Horizon Forbidden West kommer med stor chans komma på PC inom kort

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Enda orsak till att jag hade 360 i många år var för att få 5.1 Dolby surround på Netflix. Strax jag bytte Teve och fick 5.1 (och även Atmos) I Teven, så blev Xboxen pensionerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Alla användare är inte fruktfinsmakare. En del säger frukt är frukt, spel är spel och köper en Switch istället för en Xbox eller PS5. Ibland väljs Switch just för att den är både portabel och har HDMI ut.

I vissa intervjuer har en del spelföretag sagt att de tittar på hur användare spenderar sin tid och att TV, film, Youtube och andra tidsfördriv är deras konkurrenter snarare än andra spelföretag. Då jämför de sin egen frukt med kex, godis och alkohol.

Ja men då ska väl PC och Steam Deck med i diskussionen också?

Känns bara så godtyckligt att dra gränsen just där de gjort det

De drar någon snyfthistoria om att de ligger efter så de ska få köpa upp studior och göra exklusiviteter för att komma ifatt. De kan väl bara anställa egna utvecklare och göra egna spel om de vill det? Det är väl mest att de försökt och delvis misslyckats med just det

Själv tycker jag allt med exklusivitet borde försvinna, precis samma sak som Apple gör med iOS. Men det handlar ju också om att kunna maximera och visa vad hårdvaran klarar av, ibland kanske det är extra kostsamt att porta om det ens är möjligt. På retro-tiden var ju ofta ’samma’ spel helt olika på olika plattformar

Permalänk
Medlem

Microsoft revenue var 2210 miljarder förra året. Att de spelar underdogs och bölar om sin förlust samtidigt som de köper upp gigantiska multiplattstudios är skrattretande. Går affären igenom kommer de såklart att fortsätta med sina köp.

Lite som att EA skulle nöjt sig efter sina första två uppköp. Men glömmer man historien får man vackert se på när den upprepas.

Tittar man på företagen som helhet gick Sony ner 3% och MS upp 7% förra året. Äpplen och päron säger nån, ja, men bättre än total minnesförlust säger jag då. Backa 30 år och försök se hela bilden sedan EA började härja på riktigt. Nu när MS gör mycket värre beslut år efter år kanske man ska börja räkna på vad det kommer kosta gamers i det långa loppet om man fortsätter att låtsas som att det regnar när MS pissar på hela industrin.

Att locka med gratis spel är lite som att få med sig barn med godis, konsekvenstänket blir som bortblåst.

2 210 515 740 000 Kronor förra året som sagt, oj vad synd det är om MS, här, ta alla multiplatt och tack för fisken!

Det är alltså femhundrafemton miljoner och sjuhundraförtiotusen, fast 2210 gånger om. De klarar sig nog utan att få köpa alla etablerade studios. De skulle kunna bygga 2210 nya studios istället?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Microsoft revenue var 2210 miljarder förra året. Att de spelar underdogs och bölar om sin förlust samtidigt som de köper upp gigantiska multiplattstudios är skrattretande. Går affären igenom kommer de såklart att fortsätta med sina köp.

Lite som att EA skulle nöjt sig efter sina första två uppköp. Men glömmer man historien får man vackert se på när den upprepas.

Tittar man på företagen som helhet gick Sony ner 3% och MS upp 7% förra året. Äpplen och päron säger nån, ja, men bättre än total minnesförlust säger jag då. Backa 30 år och försök se hela bilden sedan EA började härja på riktigt. Nu när MS gör mycket värre beslut år efter år kanske man ska börja räkna på vad det kommer kosta gamers i det långa loppet om man fortsätter att låtsas som att det regnar när MS pissar på hela industrin.

Att locka med gratis spel är lite som att få med sig barn med godis, konsekvenstänket blir som bortblåst.

2 210 515 740 000 Kronor förra året som sagt, oj vad synd det är om MS, här, ta alla multiplatt och tack för fisken!

Det är alltså femhundrafemton miljoner och sjuhundraförtiotusen, fast 2210 gånger om. De klarar sig nog utan att få köpa alla etablerade studios. De skulle kunna bygga 2210 nya studios istället?

Absolut, och det tar man till viss mån i beaktning. Men det är i huvudsak i förhållande till den relevanta produktmarknaden som förvärvet ska utvärderas, annars kan ju inte konglomerat expandera till någon mindre marknad överhuvudtaget, eftersom de då per automatik skulle vara i en dominerande ställning även på den marknaden om man räknar med koncernens totala omsättning.

Nu gäller detta USA, men om du vill veta mer har EU publicerat följande riktlinjer: https://eur-lex.europa.eu/SV/legal-content/summary/definition...

Permalänk
Medlem

No shit sherlock, kolla smileyn nästa gång. Min poäng, som du så elegant undvek är fortfarande att MS vill köpa sin inkomst, inte förtjäna den.

De skippar VR och hoppar på när det blir lönsamt.

De struntar i att S drar ner hela generationen(för multiplatt), bara de tjänar på det.

De tar åt sig äran för Starfield och gör det exklusivt, fast de förlorar enorma pengar på PS5-köparna(kortsiktigt), samma med Indiana Jones och andra spel som skulle kommit till alla plattformar annars. De väntar inte ens till de fått igenom alla sina köp innan de visar att de skiter i gamers och bara tänker på sitt märke och långsiktig vinst.

Hade de inte behövt svara mot Sony hade begangnatmarknaden på spel redan varit död, för de som minns den pinsamma lanseringen av Xbox One.

Konkurrens är nyttigt för alla, men monopol har aldrig varit bra. Att folk ändå vill se köpet gå igenom är för att de vill få spel gratis, fast det dödar spel i längden när utvecklarna inte får tillräckligt stor budget för sina spel.

Så att MS säger att de förlorat konsolkriget är bara bullshit. Då hade de ju dragit sig ur, inte spenderat vansinniga pengar på att få orättvisa fördelar. Ganska enkel logik, men man ska inte underskatta hur kortsiktigt folk tänker. Förra årets floskler och lögner är redan glömda, så hur ska folk hålla koll på allt som hänt sedan 80-talet för att sedan extrapolera troliga framtidsscenarion?

Vad blir MS nästa köp?
Hur har MS monopol på Windows hanterats genom årens gång?
Hur skulle MS hantera ett monopol på spel i framtiden?
På samma sätt som alltid, eller helt plötsligt konumentvänligt?

Har sett MS och EA få förstöra tillräckligt just för att de sitter på feta plånböcker under 30 års tid, vi hade klarat oss väldigt mycket bättre i en tidslinje där sådana uppköp förbjöds helt och låta innovativitet styra före girighet.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Microsofts plattform är numera i realiteten XBox + Windows, och därmed något större än Nintendo och Sony tillsammans.

XBox är bara ett billigt alternativ till en spel-PC, som tyvärr inte kör en version av Windows med generellt applikationsstöd.

Skrivet av medbor:

De här siffrorna är ju från innan de köpte Bethesda ska väl nämnas

Och Nintendo har ju bara en handhållen konsol, knappast samma marknad i de flesta avseenden

Blir så trött när någon ska jämföra äpplen med päron

Vi valde en switch ist för PS eller Xbox. Ser det som en konsol, precis som Xbox och PS är. Om jag spelar så är det exklusivt på TV:n.

Förstår inte hur man kan välja varken PS eller Xbox om man har en PC.

Skrivet av Fredag:

Microsoft revenue var 2210 miljarder förra året. Att de spelar underdogs och bölar om sin förlust samtidigt som de köper upp gigantiska multiplattstudios är skrattretande. Går affären igenom kommer de såklart att fortsätta med sina köp.

2210 miljarder på Xbox? Eller snackar vi bl.a licenser på Office nu?

Typ 56% högre

https://www.tweaktown.com/news/90252/playstation-made-8-billi...

Nintendo har väl lägst på 12.62

https://companiesmarketcap.com/nintendo/revenue/

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det är väl rimligen för Microsoft som helhet (hänvisades också till som att det gällde Microsoft), och det är ju då förstås inte svaret sett till hur bra specifikt Xbox-avdelningen går.
Det är ju dock högst relevant sett till om någon faktiskt skulle se dem som "underdog", särskilt med en stark (men inte dominerande eller ens ledande) position även på konsolmarknaden. Dvs, de håller inte på att tyna bort på konsolmarknaden som det är och de har i det närmaste oändliga resurser att ta av...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl rimligen för Microsoft som helhet (hänvisades också till som att det gällde Microsoft), och det är ju då förstås inte svaret sett till hur bra specifikt Xbox-avdelningen går.
Det är ju dock högst relevant sett till om någon faktiskt skulle se dem som "underdog", särskilt med en stark (men inte dominerande eller ens ledande) position även på konsolmarknaden. Dvs, de håller inte på att tyna bort på konsolmarknaden som det är och de har i det närmaste oändliga resurser att ta av...

Precis! Det blir som sagt skrattretande. MS sitter i sin sits på grund av en låång rad med dåliga beslut och har förtjänat sin plats, så tycker inte de har någon rätt att böla nu bara för att väcka sympatier för uppköp av etablerade studios som annars skulle släppt sina spel till alla format.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Om de ser till att Xboxet kan köra Windows så att den går att använda som en ren PC, då lär de vinna bra mycket mer än bara konsolkriget. Det är ju alla gånger fullt möjligt.