Nordisk mytologi rasistiskt i Stockholm?

Permalänk
Medlem

Nordisk mytologi rasistiskt i Stockholm?

Det är så att min son ska till huvudstaden om några dagar och hans moster säger att du får lämna tors hammare hemma för det anses rasistiskt att ha ett sådant halsband här!!!!

jag gick i taket o sa vafan är det för trams man får väl fan ha på sig vad man vill det är ett fritt land sist jag kollade

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Det är så att min son ska till huvudstaden om några dagar och hans moster säger att du får lämna tors hammare hemma för det anses rasistiskt att ha ett sådant halsband här!!!!

jag gick i taket o sa vafan är det för trams man får väl fan ha på sig vad man vill det är ett fritt land sist jag kollade

Vet inte om "i Stockholm" är en så avgörande faktor? Det känns inte självklart, iaf.
Det känns spontant mer som en fråga du får diskutera med svägerskan, om det nu känns värt att röra i.

Det rent sakliga svaret på frågan förstås nej. Det grumlas väl något av hur vissa "grupperingar" har något slags tradition av att återanvända sådan symbolik, och den indirekta associationen som skapats den vägen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nordisk mytologi anser jag knappast rasistiskt, men jag skulle troligtvis reagera om någon kom med ett halsband med Tors hammare, då det i min värld är en av flera symboler som kulturellt förknippats med högerextremism. Kanske är symboliken skild från min syn på andra ställen i landet och inom länets gränser?

Permalänk
Medlem

Allt kan klassas som rasistiskt.

När jag var 13 hade jag en tröja jag fått av mamma från hennes fackförbund SACO där det stod ”Ska vi få Sverige på fötter måste vi börja med huvudet”. Någon tolkade det som jag var rasist och attackerade mig i skolan.

Jag skulle inte reagera på en hammare. Har sett flera med sådana. Men om någon var helt full med vikingamotiv så kanske man börjar undra lite om de med i Nordiska Motståndsrörelsen eller bara extremt inne i mytologi.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Redan på nittiotalet var en del ängsliga över att andra skulle tolka symboler från nordisk mytologi som nazistiska. Det kommer alltid finnas sådana människor, så den bästa lösningen är väl helt enkelt att ha på sig det man vill men att inte vara nazist.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Nordisk mytologi är inte rasistisk i sig, men många rasister använder symboler från nordisk mytologi, så går man omkring med en torshammare runt halsen finns risken att en del personer tror att man är rasist och reagerar därefter.

Permalänk
Medlem

Absolut inte, tycker nån det så är det deras problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

nej det är inte rasistiskt, det är bara alla unika snöflingor som är emotionellt retarderade och ser sakerna dom vill se för att få en kick i deras narcissistiska lilla bubbla. Jag hade inte brytt mig det minsta om så folk hade glidit runt med *insert valfri symbol*, har man problem med någon symbol så är inte förtryck den rätta vägen att gå, bättre att ha en dialog och försöka förstå deras synvinkel även om du inte håller med vad dom vill framföra.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

nej det är inte rasistiskt, det är bara alla unika snöflingor som är emotionellt retarderade och ser sakerna dom vill se för att få en kick i deras narcissistiska lilla bubbla. Jag hade inte brytt mig det minsta om så folk hade glidit runt med *insert valfri symbol*, har man problem med någon symbol så är inte förtryck den rätta vägen att gå, bättre att ha en dialog och försöka förstå deras synvinkel även om du inte håller med vad dom vill framföra.

Du tycker inte det är lite hyckleri att å ena sidan utmåla andra som "emotionellt retarderade" "unika snöflingor" medan du själv propagerar för att de borde "försöka förstå deras synvinkel även om du inte håller med vad dom vill framföra"?

Du kanske skall applicera det senare även på dig själv

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Gymmade alltid med Mjölner runt halsen när jag styrketränade som hårdast förut. Ingen har någonsin sagt något. Ifall någon mot förmodan skulle göra så får jag helt enkelt säga att jag gillar det som smycket symboliserar för mig (thumos, maskulin urkraft, jävlaranamma samt koppling till mina förfäder). Inget att skämmas för.

Har även en t-shirt med Odinmotiv, och även där har aldrig någon sagt något. Om folk är så skitnödiga är det fasen deras problem.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Man kan säga såhär. Om man använder ikoner som har kommit att associeras med grupperingar i samhället finns det en överhängande risk att folk som första intryck kommer gruppera dig med dom. Alla kommer inte göra det, men om du inte nödvändigtvis känner dig hemma i dessa grupperingar kan det vara värt att överväga att inte använda ikonerna.
Det kan låsa många dörrar utan att öppna nya (om du som sagt inte är intresserad av grupperingarna i fråga).

I detta fall finns endel som vill normalisera åsikterna från gruppen som använder asatro-ikonografi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du tycker inte det är lite hyckleri att å ena sidan utmåla andra som "emotionellt retarderade" "unika snöflingor" medan du själv propagerar för att de borde "försöka förstå deras synvinkel även om du inte håller med vad dom vill framföra"?

nope, inget hyckleri alls. stöter på sådant folk för ofta och dom faller ganska bra in i någon av dom 2 beskrivningarna.

Skrivet av twit:

Du kanske skall applicera det senare även på dig själv

well.. när dom skriker att alla folk ska anpassa sig till deras "världsbild" och bara använder emotionella argument och saknar totalt konsekvenstänk så behöver jag inte göra en särskild djup självinsyn. Så snälla upplys mig hur det är emotionellt retarderat att argumentera med fakta/logik istället för känslor?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Jag själv nyttjar ett halsband med torshammare varje dag, dygnet runt. Enda reaktionerna jag fått är ''snyggt, häftigt'' eller motsvarande av folk jag känner eller är bekant med.

Jag har svårt att tro att så många faktiskt skulle agera mot en person med torshammare på halsen, utan på sin höjd tänka tanken för att sedan avfärda den. Det är iaf den världen jag lever i.

Men att tycka den är snygg räcker som fullgod förklaring ifall någon främling faktiskt skulle bry sig, och är de dryga kan man ju be dem googla vad det faktiskt innebär

Göteborg btw

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem

Är nordisk mytologi rasistisk? Nej.

Använder sig nazister och högerextrema i Sverige symboler från nordisk mytologi? Ja.

Kan folk tänka till om dom ser någon med denna symbolik? Ja.

Gäller det bara Stockholm? Nej.

Skyll detta på nassarna och högerextrema, inte på Stockholmare. 😂

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Jag har ett silversmycke med Tors hammare. Jag hade det ibland på 90-talet men nu ligger det i en låda och väntar på bättre tider. Jag har dock aldrig reflekterat över att det skulle kunna anses som rasitiskt. Det var väldigt populärt med den typen av smycken på 90-talet då en känd konstnär gjorde en kollektion baserad på nordisk mytologi. Bl.a. Odens sköld fanns som motiv.

stavfel
Permalänk
Medlem

Självklart inte rasistiskt.
Fast gick man på högstadiet på 90talet kanske man är lite härdad,vi hade en snubbe som gick omkring med en överstruken Afrikan på tröjan!det va rasistiskt men ingen lärare sa till honom,Nazi-salut på skolavslutningen va obligatoriskt på min skola av vissa individer.
Får nog omformulera mig,skulle tro att dom flesta uppfödda på 80-90 talet skulle associera det med dåtidens skinheads,sen gör man väl som man vill antar jag.
Gillar själv allt som har med vikingar och göra,fast skulle inte köpa nån torshammare direkt.

Permalänk
Medlem

Är lite sådana här påstående som föder rasism. Hälsa moster det!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToasterable:

Jag själv nyttjar ett halsband med torshammare varje dag, dygnet runt. Enda reaktionerna jag fått är ''snyggt, häftigt'' eller motsvarande av folk jag känner eller är bekant med.

Jag har svårt att tro att så många faktiskt skulle agera mot en person med torshammare på halsen, utan på sin höjd tänka tanken för att sedan avfärda den. Det är iaf den världen jag lever i.

Men att tycka den är snygg räcker som fullgod förklaring ifall någon främling faktiskt skulle bry sig, och är de dryga kan man ju be dem googla vad det faktiskt innebär

Göteborg btw

Fan nu blir man ju lite sugen ändå:)

Permalänk
Medlem

Så länge sonen kan ta diskussionen med moster om varför han har en kvasi-religiös symbol om halsen och det finns en plan B om mostern säger upp bekantskapen så går det nog bra.

Av nyfikenhet, vad kan sonen mest av:
a) Sätt att höja effekten på en Volvo 240
b) Citat ur Snorris verk
?

Om svaret är a), så kanske halssmycket skulle vara en Volvo-logga i stället? Byt a) mot lämpligt annat alternativ om nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Det i sig är inte rasistiskt men problemet är att rasisterna har försökt ta det som "deras grej" och därför upplevt det som rasistiskt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Den nordiska mytologin har anammats av rasistiska grupperingar sedan väldigt lång tid tillbaka. Det kan väl knappast vara en överraskning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av neontuna:

Den nordiska mytologin har anammats av rasistiska grupperingar sedan väldigt lång tid tillbaka. Det kan väl knappast vara en överraskning?

Dags att ta tillbaka den då.

Permalänk
Medlem

De använder svenska flaggan också, skall vi sluta använda den också?

Permalänk
Medlem

Tackar alla som svarat och jag kan hålla med de flesta här att det inte är rasistiskt, han är väldigt intresserad av vikingar och hur man levde på den tiden,

Han har till och med byggt datorn i brons färgade fittings o brons färgs målad radiator hehe!

tack än en gång för svar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Tackar alla som svarat och jag kan hålla med de flesta här att det inte är rasistiskt, han är väldigt intresserad av vikingar och hur man levde på den tiden,

Det finns åtminstone ett vikingmuseum i Stockholm där man kan köpa just smycken med torshammare, så det om något bör väl indikera att det inte är en särskilt problematisk symbol.

Permalänk
Medlem

Det är lite intressant att tors hammare eller varför inte swastikan anses vara någonting fult bara för att viss grupp tagit det till sin. Argumentet är att "många" anser att det är rasistiskt trots att deras ursprung och mening är någonting helt annat. Och så dras alla som nyttjar symbolerna av sina egna anledningar dragna över en kam.
Jag menar "många" förknippar burkor och slöjor med islamism, men då är precis samma inställning till det som "många" har till de förstnämnda någonting hemskt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Min förre chef hade en hammare runt halsen. Exakt 0 personer brydde sig.

Permalänk
Avstängd

Finns en del invandrare även svenskar som ser den som rasistisk, den är inte rasistisk men risken finns att om dom ser den kan det bli konflikt. En kille förlorade livet för att han hade en SD keps hemma på en fest. Inte samma sak, men kan urarta.

Permalänk
Medlem

Sidospår: som gubbe stör jag mig mest på att folk i tråden skriver "Odin" och "Snorri".
Jag kan inte skaka av mig känslan att det inte är fornnordiska eller isländska influenser som gör att man stavar "Oden" som "Odin", utan Marvelfilmerna...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baltzar:

Nordisk mytologi anser jag knappast rasistiskt, men jag skulle troligtvis reagera om någon kom med ett halsband med Tors hammare, då det i min värld är en av flera symboler som kulturellt förknippats med högerextremism. Kanske är symboliken skild från min syn på andra ställen i landet och inom länets gränser?

På samma sätt jag reagerar när jag ser någon med kors i halsband.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya