Trasig hårddisk, webhallen. Kan jag reklamera efter 2 år och 2 månader?

Permalänk
Medlem

Trasig hårddisk, webhallen. Kan jag reklamera efter 2 år och 2 månader?

Har en hårddisk som har tvärdött nästan på dagen 2 år och 2 månader efter jag har köpt denne. Det gäller en 4TB "ironwolf" som suttit i en NAS som varit sparsamt använt.

Är det någon idé att försöka reklamera eller är det bara att ge upp och punga ut pengar för en ny?

Permalänk
Medlem

EDIT: nevermind, det gäller bara för "pro"..

Ser nu att seagate erbjuder 5 år garanti, borde jag då gå genom webhallen som sen tar det hela vidare med seagate?

"IronWolf® Pro drives are engineered to deliver 24×7 performance, reliability, and dependability in multi-bay, multi-user commercial and enterprise RAID storage solutions. Total peace of mind with five-year limited warranty, complimentary three-year Rescue Data Recovery Services, and IronWolf Health Management."

https://www.seagate.com/gb/en/products/nas-drives/ironwolf-ha...

Permalänk
Medlem

Reklamationsrätten är tre år. Kontakta Webhallen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Reklamationsrätten är tre år. Kontakta Webhallen.

Även enligt de gamla reglerna?

Bevisbördan ligger på mig vad jag förstår. Men hur bevisar jag att det är ett ursprungsfel på en hårddisk?
Eller är webhallen rätt okej att göra med kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Även enligt de gamla reglerna?

Bevisbördan ligger på mig vad jag förstår. Men hur bevisar jag att det är ett ursprungsfel på en hårddisk?
Eller är webhallen rätt okej att göra med kring detta?

Bevisbördan för dig som konsument är tämligen lätt. Har du använt produkten i enlighet med de bifogade skötselanvisningarna? Uppvisar produkten tecken på yttre åverkan? Är svaret "ja" på första frågan och "nej" på andra så anses ditt ansvar vara uppfyllt.

En mekanisk hårddisk är hermetiskt tillsluten och skyddad mot stötar, så det skall mycket till för en återförsäljare att börja bråka om saken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Även enligt de gamla reglerna?

Ja, det har alltid varit 3 år. De gamla reglerna var efter 6 månader var det du som ska bevisa, medans de nya reglerna säger att det är efter 2 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack hörrni! Det blir en tur förbi webhallen imorgon då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atotal:

Även enligt de gamla reglerna?

Bevisbördan ligger på mig vad jag förstår. Men hur bevisar jag att det är ett ursprungsfel på en hårddisk?
Eller är webhallen rätt okej att göra med kring detta?

Reklamationsrätten utökades från 2 till 3 år under 2005 om jag minns rätt.

---

Kraven på konsument när denne har bevisbördan är oftast ganska lågt ställda. Dina bevis/argument kan i detta fall bestå av följande två delar:

1. Din vittnesutsaga att du använt varan enligt specifikation / såsom en vara av den typen normalt används.
2. Avsaknaden av yttre åverkan på varan. Det visuellt goda skicket (förutsatt att den är i gott skick) stöder att du hanterat varan varsamt.

Eventuella ytterligare argument kan vara att den aktuella modellen verkar ha högre felfrekvens än varutypen normalt har, men argumenterar du för detta behöver du sannolikt styrka det med statistik, foruminlägg från andra som drabbats eller liknande.

Utan att veta mer om det specifika felet/varan är det svårt att ge fler exempel på saker du kan använda som argument och hur du styrker dem.

"Bevis" tolkas av många som oemotsäglig teknisk bevisning á la CSI, vilket gör att det känns hopplöst att bevisa något. Bevis är dock sällan absoluta, utan genom en bevisvärdering avgör tvistelösande instans (ARN, domstol etc.) hur väl de anser att bevisen styrker/motsäger parternas argument.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Reklamationsrätten utökades från 2 till 3 år under 2005 om jag minns rätt.

---

Kraven på konsument när denne har bevisbördan är oftast ganska lågt ställda. Dina bevis/argument kan i detta fall bestå av följande två delar:

1. Din vittnesutsaga att du använt varan enligt specifikation / såsom en vara av den typen normalt används.
2. Avsaknaden av yttre åverkan på varan. Det visuellt goda skicket (förutsatt att den är i gott skick) stöder att du hanterat varan varsamt.

Eventuella ytterligare argument kan vara att den aktuella modellen verkar ha högre felfrekvens än varutypen normalt har, men argumenterar du för detta behöver du sannolikt styrka det med statistik, foruminlägg från andra som drabbats eller liknande.

Utan att veta mer om det specifika felet/varan är det svårt att ge fler exempel på saker du kan använda som argument och hur du styrker dem.

"Bevis" tolkas av många som oemotsäglig teknisk bevisning á la CSI, vilket gör att det känns hopplöst att bevisa något. Bevis är dock sällan absoluta, utan genom en bevisvärdering avgör tvistelösande instans (ARN, domstol etc.) hur väl de anser att bevisen styrker/motsäger parternas argument.

Tack för dragningen!

Det som är felet är att disken hade ca 400 "write errors", 3 "read errors", 41 "checksum errors" i ZFS samt 199 535 728 "read errors" i SMART. I övrigt inga fel på "sectors" enligt smart..

Disken funkar fortfarande i sak, kopierar data från den just nu. Frågan är om dessa 200-miljoner read errors är tillräckligt för att reklamera?

Permalänk

Vill bara inflika, jag fick en herrans massa errors på en helt ny disk. Blev jättebesviken men började testa lite och märkte tillslut att det var sata-kabeln som var paj. Kanske kan vara en liknande grej?

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Vill bara inflika, jag fick en herrans massa errors på en helt ny disk. Blev jättebesviken men började testa lite och märkte tillslut att det var sata-kabeln som var paj. Kanske kan vara en liknande grej?

Hoppades lite på det men har disken i en usb3-sata låda just nu och på de 10 minutrarna sedan mitt förra inlägg har antalet "read error" fortsatt att öka..

Permalänk
Medlem

om man får CRC-fel i SMART (post 0xC7) så är det ofta SATA-kabel-anslutning som krånglar - dock ser det inte fel om det är USB-länken som krånglar om det tex. sitter i en docka och krånglet är mellan docka och dator, utan man får titta i dmesg i linux om man har USB-problem och retry, usb-bus reset etc.

ta ut SMART-listor med lämpligt program - om det är läsfel som ökar så ta två st kort efter varandra så att det syns att felen räknar upp - bör vara bevis nog.