Permalänk

Kan inte installera windows

Hej

Jag försökte återställa Windows. Mitt i återställningen så hängde sig datorn och jag kunde bara komma in i BIOS.

Jag har gjort en USB sticka för nyinstallation med en annan dator

men då får jag någon sorts blåskärm.

Nu har jag bytt minnen och hårddisk men samma fel. När jag startar datorn så hänger den sig i uppstartsfasen och visar startbilden för moderkortet

Hjälp!!

Permalänk
Medlem

Varför ville du återställa windows?

SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDLED:
https://www.bing.com/search?pglt=129&q=system+thread+exceptio...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Varför ville du återställa windows?

SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDLED:
https://www.bing.com/search?pglt=129&q=system+thread+exceptio...

Tyckte att den började bete sig lite konstigt och en återställning brukar göra att datorn blir som ny😋

Permalänk

Jag har kollat det där och det verkar som att man ska starta i safe-mode men jag kommer ju aldrig dit?

Jag kan komma in i BIOS genom F2 men kan jag göra något där ifrån?

Jag väljer USB att boota men då får jag bluescreen.

Det funns ju två olika alternativ :

Usb UEFI
eller bara USB

Väljer jag UEFI så stannar den vid bild 2
Väljer jag den utan UEFI så får jag blåskärm. Det är inte alltid den visar samma fel kod dock men oftast den på bild 1

Permalänk
Medlem

Försök med en annan USB sticka.
Och gör en ren installation.

Permalänk
Medlem

Kan va CPU problem.

Permalänk

Jag har försökt med två olika... Dete ju en ren installation jag försöker göra men det hänger sig...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Byt USB-minne om du kan. Pröva annan SSD och plocka ut nån RAM-sticka eller två.

Permalänk

Jag har testat med två olika usb minnen. Är det något speciellt usb-minne som lämpar sig bäst för detta ändamål?

Som sagt har jag bytt hårddisk och köpt nya minnen men det hjälpte inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Jag har kollat det där och det verkar som att man ska starta i safe-mode men jag kommer ju aldrig dit?

Jag kan komma in i BIOS genom F2 men kan jag göra något där ifrån?

Jag väljer USB att boota men då får jag bluescreen.

Det funns ju två olika alternativ :

Usb UEFI
eller bara USB

Väljer jag UEFI så stannar den vid bild 2
Väljer jag den utan UEFI så får jag blåskärm. Det är inte alltid den visar samma fel kod dock men oftast den på bild 1

Har du överklockat datorn?
Du ska välja UEFI men innan du försöker boota från USB gå in i BIOS och välj under BOOT-menyn Default Settings och kontrollera även att UEFI är valt i inställningarna. Försök sen boota från USB-minnet.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Jag har inte överklockat eller något sådant.
Jag har varit in i BIOS och om jag överhuvud taget ska få få fram Windowsloggan så måste jag testa den utan UEFI.

Väljer jag UEFI så stannar den vid ASUS logga och startar om sig själv i en oändlig loop😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Jag har inte överklockat eller något sådant.
Jag har varit in i BIOS och om jag överhuvud taget ska få få fram Windowsloggan så måste jag testa den utan UEFI.

Väljer jag UEFI så stannar den vid ASUS logga och startar om sig själv i en oändlig loop😭

USB-minnet ska vara formaterat i NTFS inte FAT32, om nu det är problemet. Kolla det!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Jag provade faktiskt det igår det var FAT32 och jag provade med NTFS men samma resultat... 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Jag provade faktiskt det igår det var FAT32 och jag provade med NTFS men samma resultat... 😭

Om du har en USB 2.0 port har du provat att sätta USB-minnet i den?

Rada upp vad du har för hårdvara, tillverkare och modell, så blir det lättare att komma med förslag på lösningar.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig ska USB-stickan vara satt till GPT-format och partitionen skall vara formaterad till FAT32 för installation på UEFI-system.

Du kan kontrollera formatet på USB-stickan genom att starta en kommandoprompt och köra kommandot "diskpart".
I detta program skriver du sedan "list disk" så kommer du få en lista med alla diskar som för tillfället är inkopplade samt vilket format de har.
*> De diskar som är konfigurerade till GPT-format kommer ha en stjärna i kollumnen under GPT
Skriv sedan "exit" för att avsluta programmet.

Var försiktig med ändringar du gör i detta program då om du ändrar på fel sak så kan du av misstag radera fel disk...

Edit:
Om du har tillgång till ISO-filen så kan du enkelt använda RUFUS för att skapa ett bootbart installationsmedia.
https://rufus.ie/en/

Permalänk

Jag har nu införskaffat ett sprillans nytt usb minne med samma problem.

Jag gör iordning den via microsoft hemsida. Kan det spela någon roll vilken dator jag skapar USB-stickan ifrån. Jag har bara följt stegen.
Ska kanske testa den där rufusgrejen... min rig är:

Modekort : Asus Rog ranger VII
Processor: Intel i7 6700
minnen : 64 gb kingston Fury 3200
nätagg : XFX 1200w modulärt
Hårddisk : Samsung evo 970 2 TB
Grafik : Nvidia GTX 980TI

ungefär

Permalänk
Medlem

Kan du starta installationen på den dator du skapat installationsmediat?

Vad är det för dator? jag menar, skiljer sig hårdvaran mycket?

Edit:
Som tillägg, ja, om datorn du skapat USB-minnet på använder sig av BIOS-läge (legacy mode), så bör USB-minnet konfigureras för detta av Microsofts verktyg men jag vill minnas att man kan välja att det skall skapas för en annan dator...
Tyvärr kommer jag inte ihåg då det var ganska länge sedan jag använde det, jag brukar numer använda Rufus eller något linux-verktyg.

Permalänk

Har nu provat runt med Rufus och det går inge vidare 😭 samma problem fick upp Windows flaggan en gång men där var det stopp....

Prvat att göra med både UEFI samt till non bootable

Rättstavning
Permalänk
Permalänk

Lite olika... Jag börjar bli lite less så jag får nog lämna in den... Kanske är fel på moderkortet?

Jag har haft ett annat litet problem och det är att det går inte att starta datorn med strömknappen. Men om jag först trycker på strömknappen och sedan snabbt trycker av/på på strömbrytaren på baksidan så hoppar den igång. Det går sen att stänga av den som vanligt eller starta om.

Säger det något?

Permalänk
Medlem

Bara en fundering. Kör du 3200 profilen på minnet? Kör stock vid installationen isf. Hade liknande blåskärm när jag byggde om min burk. Stängde av profilen men lät spänningen ligga kvar. Efter installation funkade minnet med profilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

<Uppladdad bildlänk>

page fault in nonpaged area kan tyda på en felaktig drivrutin, saknade systemfiler eller minnesfel. Eftersom du försöker boota från USB-minnet kan du utesluta de två första och då återstår minnesfel. Prova att ta ur alla utom ett minne och försök starta datorn, fungerar inte det byt till nästa och testa ett i taget tills datorn eventuellt startar och i så fall kan du utesluta om någon modul är trasig.

https://www.bing.com/search?pglt=129&q=page+fault+in+nonpaged...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

anväder du download tool? eller iso filen?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Använde download tool när jag körde från Microsoft egna, men laddade ner ISO nät jag testade Rufus...

Jag har testat att flytta minnen och som sagt t o m köpt nya minnen.

Vart ställer jag om profilen för minnet?

Permalänk
Medlem

I bios anv xmp om det finns.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Lite olika... Jag börjar bli lite less så jag får nog lämna in den... Kanske är fel på moderkortet?

Jag har haft ett annat litet problem och det är att det går inte att starta datorn med strömknappen. Men om jag först trycker på strömknappen och sedan snabbt trycker av/på på strömbrytaren på baksidan så hoppar den igång. Det går sen att stänga av den som vanligt eller starta om.

Säger det något?

Att startknappen inte fungerar kan vara så enkelt som att just knappen i chassit slutat fungera, eller om du av misstag råkat rycka ut den från moderkortet vid något tillfälle.

Om du har en Reset-knapp på datorn så kan du koppla denna till där startknappen ska vara kopplad och använda denna som startknapp. (Konsultera manualen för information om vart denna ansluts.)

Hur gammalt är nätagget? Man skall inte utesluta detta som felkälla även om effekten tyder på att det ska vara problemfritt.
Ett nätagg med instabil strömförsörjning kan orsaka väldigt mycket konstiga fel.

För övrigt så rekommenderar jag att du kopplar bort all kringutrustning kopplad till USB.
Det är inte ovanligt att det blir oregelbunda kortslutningar då och då i kablage till främst möss och hörlurar när de använts ett tag. Kablaget skaver sönder invändigt.
Om det startar upp USB-stickan utan problem så är det bara klura ut vilken USB-enhet som är problemet.

Sedan rekommenderar jag att börja med en "Clear CMOS", om jag tittar på rätt moderkort så ska det finnas en knapp för det i "botten" på moderkortet, bryt strömmen för datorn/bort bort kabeln från väggen, håll knappen intryckt 10s och starta sedan upp.
Leta upp "Fast Boot" i och ställ denna till "Disabled", till efter att installationen är genomförd.

Fanns det någon karakteristik på datorns konstiga beteende? såsom att pekaren plötsligt stannar upp eller att USB-portar plötsligt kopplas ur/in?

:
Är det en NVMe-SSD? om inte, prova byta SATA-kabel om du har tillgång till en extra sådan.

Du har 4x16 GB RAM-stickor?
Prova ta bort 2st så du har 2x16GB istället, och då blir det att ta bort en i ytterkant och sedan den som är i mitten av de resterande 3.
Om det inte hjälper, prova med endast 1st.
Om det fungerar med 1 st, så blir tipset att prova med denna 1 sticka i samtliga portar, allt för att se om det är någon port som är problematisk.
Fungerar den i samtliga så installera en till i samma kanal, dvs, antingen båda portarna närmast eller längst ifrån CPU:n.

Om det fungerar i denna kombination så har du förmodligen problem med minneskontrollern i CPU:n.
Är det dock någon port som är problematisk, prova installera en RAM-sticka och ta ut ett par gånger för att se om problemet försvinner, annars kan det vara värt att undersöka undersidan på CPU:n, eventuellt skjuta runt den lite i sockeln för att lite lätt "rugga upp" kontaktytorna där kontaktstiften ligger ann. Du har ungefär 0,5mm spel att skjuta runt CPU:n i sockeln.
Var dock försiktig om du lyfter ur/lägger tillbaka CPU:n i sockeln så du inte råkar skada några av stiften i sockeln.

Nästa steg är väl koppla bort NVMe-disken för att se om Installationen startar upp som den skall.
Du kör alltså installationsprogrammet så långt det går, allt för att se om det börjar strula eller verkar fungera.

Om inget hjälper så är det stor risk att det är problem med moderkortet. Komponenterna börjar ju bli lite till åren.