Steam Deck passerar över 10 000 officiellt fungerande spel

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck passerar över 10 000 officiellt fungerande spel

Lite mer än ett år efter lansering når Valve en milstolpe med Steam Deck, men mycket arbete återstår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bästa teknikköp gjorde förra året, rekommenderar den till alla som har barn eller liknande. Funkar både för att pendla och när man har har annan uppdelad tid för tidsfördriv. Att spela på denna är som att kolla på en tv-serie, går att pausa när man vill och direkt vara tillbaka där man var

Sen passar inte alla spel med handkontroll, men man får välja spel som passar helt enkelt

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av medbor:

Bästa teknikköp gjorde förra året, rekommenderar den till alla som har barn eller liknande. Funkar både för att pendla och när man har har annan uppdelad tid för tidsfördriv. Att spela på denna är som att kolla på en tv-serie, går att pausa när man vill och direkt vara tillbaka där man var

Sen passar inte alla spel med handkontroll, men man får välja spel som passar helt enkelt

Barn you say.

Har barnen tappat den någon gång? Klarar den lite stryk eller hur rädd ska man vara för att låna den till ungarna?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Barn you say.

Har barnen tappat den någon gång? Klarar den lite stryk eller hur rädd ska man vara för att låna den till ungarna?

Kan ju också vara så att barnen spelar på ens dator eller tv-spel. Så får man själv köra på Steam deck(eller switchen i mitt fall).

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Barn you say.

Har barnen tappat den någon gång? Klarar den lite stryk eller hur rädd ska man vara för att låna den till ungarna?

Inte tappats än, oftast används den på säng/soffa eller med separat kontroll till TV

Tror den borde tåla en del, men såklart kan ju en skärm pajas beroende på hur den landar

Min (då) 4-åring har inte haft problem med storleken, men används såklart vilandes mot något

Men barn ger ju också mer slumpmässiga tillfällen till spelande, där kan quick resume/standby hjälpa en hel del, så man enkelt kan återuppta när som helst senare

Bra för både föräldrar som spelar och blir avbrutna och barn som spelar och behöver göra annat

Permalänk

Orka ha en produkt som är lite iffy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Orka ha en produkt som är lite iffy.

Den är inte iffy på nå sätt om det betyder dålig eller krånglig.
Vill påstå att om man vill är det 95% av en konsolupplevelse.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bästa teknikköp gjorde förra året, rekommenderar den till alla som har barn eller liknande. Funkar både för att pendla och när man har har annan uppdelad tid för tidsfördriv. Att spela på denna är som att kolla på en tv-serie, går att pausa när man vill och direkt vara tillbaka där man var

Sen passar inte alla spel med handkontroll, men man får välja spel som passar helt enkelt

Stödjer den Minecraft och Roblox? För då är det ett köp

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Stödjer den Minecraft och Roblox? För då är det ett köp

Riktiga Minecraft, dvs Java-versionen, stöds.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bästa teknikköp gjorde förra året, rekommenderar den till alla som har barn eller liknande. Funkar både för att pendla och när man har har annan uppdelad tid för tidsfördriv. Att spela på denna är som att kolla på en tv-serie, går att pausa när man vill och direkt vara tillbaka där man var

Sen passar inte alla spel med handkontroll, men man får välja spel som passar helt enkelt

Håller med!
Märklig frihetskänsla på något vis

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Älskar min Steam Deck!

Behaglig i näven, hög kvalitetskänsla, majoriteten spel flyter på grymt samt att kunna fortsätta där man slutade i ett spel på sin stationära dator där hemma...

Svinga lite yxa i God of War eller vattna växter i Stardew Valley medans det är ösregn och strömavbrott i halva staden, mysigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Stödjer den Minecraft och Roblox? För då är det ett köp

Vet inte om detta är en bra källa men vad gäller Roblox ser det mörkt ut:

"Roblox doesn’t currently work on the Steam Deck, neither natively nor through Proton, and has blocked all use via Wine as well."

https://www.dexerto.com/tech/roblox-linux-steam-deck-2149428/

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag antar att ratingen är bra när man ska köpa spel och känner sig lite osäker på vad som är en bra upplevelse. Själv har jag däremot struntat i rating-systemet sedan länge då kompatibiliteten har utvecklats mycket snabbare än verifieringarna. Nu för tiden stöter jag inte på ett enda steam-spel jag inte kan spela. Jag har 64st installerade, har troligen haft någonstans runt 150st installerat totalt. och då har Linux verisonen av Psychonauts strulat, men mer än så har det inte varit. Sedan tål det att sägas att jag spelar mestadels sigleplayer spel. Däremot fungerar alla online-spel jag själv har har på mitt konto. Apex: Legends, Hunt Showdown, Generation Zero, Monster Hunter Rise, Guild Wars 2, Phantasy Star Online 1 & 2 samt Valve's egna titlar CS:GO, L4D2, TF2, Dota2. Det är ju annars denna kategori av spel (med anti-cheat) som lider mest: https://www.protondb.com/explore?selectedFilters=antiCheat

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Köpte en asus rog ally, den är ett dålig ihop slöjdad härke vad gäller mjukvara och kompatibel med joystickerna.. Men den har riktig snabb CPU i den dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sen passar inte alla spel med handkontroll, men man får välja spel som passar helt enkelt

Däremot kan man konfigurera Steam Decken att spela det mesta. med både touch, trackpads och gyro + oändliga konfigurationer så kan man göra vilket spel som helst spelbart på maskinen. Jag kör ganska exotiska konfiguration som t.ex. en hel Amiga installation. Det fungerar bra med trackpad mus, virtual keyboard, har även flertalet specialknappar (Piltangenter, Joy-upp, Retur, Space, Shift, Right Shift, F1, ESC etc) lätt tillgängliga på gamepaden så att spel som Flashback, Alien Breed, Pinball Illusions, Grind etc. spelas precis som om de var designade för maskinen. Sedan har jag även online-spel som Guild Wars 2 som i vanliga fall kräver mus/tangentbord. Även detta, ett spel som inte är designat för gamepad, går alldeles utmärkt att spela om man hittar en community-profil man gillar, eller ifall man orkar konfigurera upp det själv. (vilket jag gör)

Skrivet av klein:

Köpte en asus rog ally, den är ett dålig ihop slöjdad härke vad gäller mjukvara och kompatibel med joystickerna.. Men den har riktig snabb CPU i den dock.

Du får sälja den och passa på att köpa en Steam Deck nu på rean.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Köpte en asus rog ally, den är ett dålig ihop slöjdad härke vad gäller mjukvara och kompatibel med joystickerna.. Men den har riktig snabb CPU i den dock.

Testat SteamOS på den? Borde gå att installera en inofficiell iso (HoloISO).

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Köpte en asus rog ally, den är ett dålig ihop slöjdad härke vad gäller mjukvara och kompatibel med joystickerna.. Men den har riktig snabb CPU i den dock.

Den enheten går säkert att få till så den blir tillfredsställande.
Det jag ställer mig frågan till är varför Asus väljer att försöka uppfinna hjulet igen.
Man borde tex lista ut att Windows blir meckigt på en handheld.
Dessutom, Valve praktiskt taget bjuder in andra att göra rena kopior av steamdeck och använda SteamOS, allt finns ju där.
Förmodligen så får Asus lite klirr i kassan av MS att göra en Windows enhet eller så försökte man hypa upp för dom som är "rädda" för Steam deck att det gör Linux.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

80 000 spel men säkert mer än hälften är ju ren dynga. 😂

Anime lättporr osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Däremot kan man konfigurera Steam Decken att spela det mesta. med både touch, trackpads och gyro + oändliga konfigurationer så kan man göra vilket spel som helst spelbart på maskinen. Jag kör ganska exotiska konfiguration som t.ex. en hel Amiga installation. Det fungerar bra med trackpad mus, virtual keyboard, har även flertalet specialknappar (Piltangenter, Joy-upp, Retur, Space, Shift, Right Shift, F1, ESC etc) lätt tillgängliga på gamepaden så att spel som Flashback, Alien Breed, Pinball Illusions, Grind etc. spelas precis som om de var designade för maskinen. Sedan har jag även online-spel som Guild Wars 2 som i vanliga fall kräver mus/tangentbord. Även detta, ett spel som inte är designat för gamepad, går alldeles utmärkt att spela om man hittar en community-profil man gillar, eller ifall man orkar konfigurera upp det själv. (vilket jag gör)

Du får sälja den och passa på att köpa en Steam Deck nu på rean.

Absolut!

Dock blir det mycket mer pill och bök och sen minnas allt när man kommer tillbaka nästa gång

Samtidigt en av de största fördelarna med konsolen: du kan och uppmuntras att göra dessa saker, man kan ändra vad man vill. Steam OS är helt öppet utan bloat, fri linux under huven. Skönt att äntligen äga en så bra enhet och vara fri att göra vad man vill med den. Valve kan inte göra något mysko remote, det är bara en ren PC som jag själv styr över

Finns ju ’flick stick’ (stavning?) också om man vill testa nymodigheter och spela FPS på löpande fot

Permalänk
Medlem

Funderar verkligen på att skaffa en nu när det är rea. Finns det någon anledningen att inte köpa 64gb varianten och installera ett stort minneskort? Totalt sätt billigaste alternativet, med bra lagringsutrymme, ser jag det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Testat SteamOS på den? Borde gå att installera en inofficiell iso (HoloISO).

@klein Hade nog mer rekommenderat ChimeraOS som riktar sig mer mot att stöda bland annat Ally. Med det sagt är HoloISO inget dåligt val alls. Stöd för Ally i ChimeraOS kom för två dagar sedan så feature listan är inte komplett ännu som man ser, ingen aning hur komplett den är med HoloISO för Ally.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tack steam deck för all linux support! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Den enheten går säkert att få till så den blir tillfredsställande.
Det jag ställer mig frågan till är varför Asus väljer att försöka uppfinna hjulet igen.
Man borde tex lista ut att Windows blir meckigt på en handheld.
Dessutom, Valve praktiskt taget bjuder in andra att göra rena kopior av steamdeck och använda SteamOS, allt finns ju där.
Förmodligen så får Asus lite klirr i kassan av MS att göra en Windows enhet eller så försökte man hypa upp för dom som är "rädda" för Steam deck att det gör Linux.

Upplevelse är fortfarande väldig DDR mässig köra spel på en sådan enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Upplevelse är fortfarande väldig DDR mässig köra spel på en sådan enhet.

Jag har inte provat Ally men Steam deck är riktigt bra, den känns verkligen skräddarsydd för ändamålet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stich:

Funderar verkligen på att skaffa en nu när det är rea. Finns det någon anledningen att inte köpa 64gb varianten och installera ett stort minneskort? Totalt sätt billigaste alternativet, med bra lagringsutrymme, ser jag det som.

Du kommer få långsammare lagring men hur mycket det kommer märkas vid spel beror helt på titel.

Men säg mellan 10-40% längre laddningstider kanske
https://www.howtogeek.com/892157/does-your-steam-deck-sd-card...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stich:

Funderar verkligen på att skaffa en nu när det är rea. Finns det någon anledningen att inte köpa 64gb varianten och installera ett stort minneskort? Totalt sätt billigaste alternativet, med bra lagringsutrymme, ser jag det som.

Verkar inte vara någon jättestor skillnad i laddningstider, plus att du kan ju byta själva ssd:n till större själv senare om du känner behovet av det.

Corsair har släppt en disk och tror fler kommer följa efter.
https://www.inet.se/produkt/4305633/corsair-force-mp600-mini-...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Köpte en asus rog ally, den är ett dålig ihop slöjdad härke vad gäller mjukvara och kompatibel med joystickerna.. Men den har riktig snabb CPU i den dock.

Skojar du eller? Jag har inte ens känt på en steam deck men jag köpte en ally för några dagar sen och jag vart fan riktig förvånad, sitter och spelar t.ex. cyberpunk 2077 på high settings och det flyter på skitbra och skärmen och ljudet var jag inte heller beredd på att det skulle vara så bra. Dock är det med en egen profil och med sladden inkopplad. Enda jag kan klaga på är batterilivet och 500 gig ssd men det blir en uppgradering snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsf:

Skojar du eller? Jag har inte ens känt på en steam deck men jag köpte en ally för några dagar sen och jag vart fan riktig förvånad, sitter och spelar t.ex. cyberpunk 2077 på high settings och det flyter på skitbra och skärmen och ljudet var jag inte heller beredd på att det skulle vara så bra. Dock är det med en egen profil och med sladden inkopplad. Enda jag kan klaga på är batterilivet och 500 gig ssd men det blir en uppgradering snart.

Hårdvara är ok! Säkert brta för en del spel. Men saknar den där sömnlösa upplevesle som man får när man trycker spela spel konsol. Har döpt min Ally till Atari Lynx för övrigt för den påminner väldig mycket om en Atari Lynx m/89

Permalänk
Medlem

Jag har efter ett halvår inte stött på ett spel som jag inte kan spela på steamdecken. Då har jag ändå laddat hem rätt mycket spel och sen köpt dom på Steam om jag fastnat för dom.
Lite jankiness är det ju dock, nån krasch här o där. Men det är inte mer jank än pc-gaming generellt, kanske lite då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Jag har efter ett halvår inte stött på ett spel som jag inte kan spela på steamdecken. Då har jag ändå laddat hem rätt mycket spel och sen köpt dom på Steam om jag fastnat för dom.
Lite jankiness är det ju dock, nån krasch här o där. Men det är inte mer jank än pc-gaming generellt, kanske lite då.

Det finns några spel som jag fått byta Proton version på men det har oftast bra varit en sökning bort för att få reda på den optimala för just det spelet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc