Permalänk

Saaaaakta ner scrollen i Windows?

Tja!

Försökt sakta ner scroll-hastigheten i Windows (10) med alla de vanliga inställningarna som finns men upplever ändå att det går för fort. Använder både mus o pekplatta och det är likadant med båda. Annat sätt att ändra hastigheten på?

/David

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat i drivrutinen för respektive enhet om det finn inställningar där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har bråkat med detta själv under många år.
Men har gett upp!
Det jag gör för det mesta numera är använda scroll klick istället, dvs klicka på scrollhjulet så att man får upp scroll klick ikonen.

Som kan ha vänster/höger pilar med om det går att scrolla v/h.

Sen använda musen i sig för att öka/minska scroll hastigheten.
Det går att få riktigt sakta scrollning genom detta.

Har man en mus inställd på hög känslighet så kommer hastigheten att vara väldigt känslig då minst tiondels mm gör att hastigheten ändras, kör dock själv med ganska låg känslighet så är inga problem för min del.

En annan nackdel är att vissa skärmar absolut inte gillar text rörelser och blir oskarpa/utsmetade.
Ca 6mån sedan gick min skärm sönder och jag valde att köpa en billig skärm o köra med den i 3mån så jag kunde spara ihop till en oled.
Den skärmen gillade inte att man scrollade text upp/nedåt och det blev en jävla svart sörja som var omöjlig att läsa även med större text, scrolla vänster/höger gick dock felfritt.

Så det blev srcollhjul/pageup/down igen men gillade det inte.
Började söka runt om det fanns nåt sätt att tex få pageup/down att tex bara hoppa en halv skärm istället för en hel eller nåt liknande.
Då jag är ganska säker på att jag skulle gilla det betydligt bättre.
Men hittade inget sätt att göra detta på som funkade vettigt.
Finns tex prg som gör att man kan ställa in att man trycker på tex nedpil 50 gånger om man trycker på en viss tangent kombo men det går oftas lite för sakta för att ej märkas av och sen missas/dubbleras nåt klick då o då vilket gjorde att man aldrig vet riktigt hur långt sidan flyttas.
Vart för irriterande så gav upp med det med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Hittade en lösning efter lite letande och den heter SmoothScroll. Det tilläget finns ju i Chrome sen tidigare men nu finns det för Windows också. Massa parametrar för scrollen går att ställa in. Hastighet (så klart),
acceleration m.m. Musen/pekplattor blev som nya enheter nu och till TV/dator hemma har vi ett Logitech K400+ mediatangentbord kopplat och dess pekplatta är ökänd dålig. Till med med var efter lite inställningar helt ok att scrolla med.

Programmet finns på https://www.smoothscroll.net

Gjorde underverk för mej iaf...