Google Bard lanserad i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Google Bard lanserad i Sverige

Efter flera månaders väntan är Googles konkurrent till Chat GPT slutligen lanserad i EU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En sak som förvirrar. Det finns redan en app i App Store som heter BardAI som även den är en chatbot. Den är utvecklad av Bard AI Ltd. Ser ingen koppling till Google. Är det den?

https://apps.apple.com/se/app/bardai/id6450177019?l=en-GB

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Hur är Bard jämfört med Chat GPT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Ungefär som rostig armécykel utan bromsar vs en splitterny kolfibercykel för 150 lax.

Permalänk
Medlem

Hann testa det lite granna igår och tydligen är jag inte en riktig person 😂

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av izzie:

Ungefär som rostig armécykel utan bromsar vs en splitterny kolfibercykel för 150 lax.

Jag testade den lite på kod, dels analysera och dels skriva, och än så länge fick jag resultat som var väldigt snarlika ChatGPT.
Det märks att den inte förstår riktigt vad den gör, men det blir ändå rätt användbara resultat.
Analysera kod lyckades den precis som ChatGPT väldigt bra med, även när variabelnamn/funktionsnamn ger noll information. Riktigt imponerande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZamSha:

De stavas helt olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Jag frågade och gav länken och fick svaret att det var samma Bard AI som jag länkat till som jag också skrev med. Frågade tidigare om det fanns någon app då sa den nej, så jag skrev nu att den tidigare sa att det inte fanns någon app och fick detta svar:

”Du har rätt. Jag sa att det inte fanns någon app för Bard AI. Jag misstog mig. Det finns faktiskt en app för Bard AI, som du har länkat till. Jag är ledsen för misstaget.”

Bard hallucinerar

Permalänk

Jag testade Bard. Jag fick många bra svar, men många svar var väldigt förlegade. Det Bard föreslog var the shit år 2000. Som att idag prata om nyinstallation av lysrör och att lysrör är mer effektiva än glödlampor..
En annan sak som att prata om hur många Watt belysning man bör ha på kvadratmeter. Varför använda enheten Watt och inte Kilogram, Km/h eller annan enhet som säger lika mycket?

Permalänk
Medlem

xAI och open source projekt som kan köras lokalt är de enda som jag litar på.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag testade Bard. Jag fick många bra svar, men många svar var väldigt förlegade. Det Bard föreslog var the shit år 2000. Som att idag prata om nyinstallation av lysrör och att lysrör är mer effektiva än glödlampor..

Jag bad den sätta ihop en modern speldator, där pris inte spelar roll -- och den rekommenderade 13900K med 4090 Ti... Så jag vet inte jag, den verkar ganska futuristisk i mina ögon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jag bad den sätta ihop en modern speldator, där pris inte spelar roll -- och den rekommenderade 13900K med 4090 Ti... Så jag vet inte jag, den verkar ganska futuristisk i mina ögon.

Din uppgift var enklare. Min var mer komplex och det kändes som om Bard google på bästa svar den hittade, där Bard inte uppdaterade svaret med att vissa saker i detta svar var från år 2000. Det är bara gå in i vilket butik som helst och säg att man vill köpa nya lysrörsarmatur för lysrör och inte leds.
Och butiksbiträdet frågar, behöver du också ha nya hålkort till din för vi har ett paketpris på dessa?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Din uppgift var enklare. Min var mer komplex och det kändes som om Bard google på bästa svar den hittade, där Bard inte uppdaterade svaret med att vissa saker i detta svar var från år 2000. Det är bara gå in i vilket butik som helst och säg att man vill köpa nya lysrörsarmatur
och butiksbiträdet frågar, behöver du också ha nya hålkort till din för vi har ett paketpris på dessa?

Fast lägg märke till att 4090 Ti inte är lanserat, och formellt sett inte existerar överhuvudtaget
Så mitt svar var ju inte direkt felfritt det heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet jag provade Bing AI.
Ställde frågan "Vilken klass i Diablo 4 bäst"

Svar:
Diablo 4 har inte släppt än, enligt källor bla bla bla.

HaHa! Jag skrattade ordentligt, Bing i ett nötskal när man söker något.
D4 hade redan varit ute då i flera veckor.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Vet jag provade Bing AI.

Svar:

Jag har frågat Bing om saker jag inte direkt funnit svar på. Licensfrågor rörande ESRIs arcpy-bib i kombination med annan kod ex, där svarade Bing att den inte hittade dokumentation om detta och föreslog att tala med expert på ämnet. Har frågat den om vad ytor med definierad utsträckning på vatten i Sverige kan vara då dessa saknar fastighetsbeteckning (det är inte så enkelt att hitta i LMs sidor) , den svarade allmänt vatten eller fiskefastighet. Inget är som jag förstår saken helt korrekt. Mest korrekt är att de flesta dylika ytor är outredda (antagligen är fiskerätt reglerad på något vis dock).

Källkritisk bör man vara men jag har inte funnit något värst effektivt sätt att använda dom hittills för jag är inte van att säga "Hjälp mig" direkt (om det inte rör något hantverkarpraktiskt).

Däremot har jag bett Bing skriva spökhistorier med olika teman. Dessa har varit som skrivna av en 12-åring, en hel del blod och splaff och i partier helt ologiska.

Men deep fakes + llms lär öka bedrägerier, och inte är det teknikernas fel.

Oh well, ska öva lite mer på att inte googla och försöka själv utan direkt fråga om hjälp, då kanske de är till nytta.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag frågade den om den bara kunde generera text.

"[...]Jag kan inte generera alla typer av innehåll, till exempel bilder, kod eller ljud.[...]"

Ber den att ta fram ett kort script vilket den gör. Frågar den varför den sa att den inte kunde ta fram kod:

"Jag är fortfarande under utveckling och lär mig nya saker hela tiden. Jag försökte mitt bästa för att vara korrekt i mina svar, men ibland gör jag misstag. Jag ber om ursäkt för den tidigare missuppfattningen. Jag kan generera kod, men jag är fortfarande inte perfekt på det. Jag arbetar med att förbättra min förmåga att generera korrekt och effektiv kod.

Tack för din feedback. Jag uppskattar att du hjälper mig att bli en bättre språkmodell."

Lite lustigt.

Permalänk
Medlem

Jag har säkert ställt över tusen frågor till Chat-GPT då jag använder den dagligen som premium-användare. Har tidigare kört Bard med VPN och det är ju nice att man nu slipper VPN för se hur långt efter Bard ligger. Tyvärr är ju kvalitén inte ens i nivå med den äldre GPT 3.5. GPT är ju uppe i version 4 och känns mångdubbelt bättre!

Det hade varit trevligt om Google kan uppdatera Google-assistenten för "intelligensen" på assistenten är ju snarare på mask-nivå. Måste säga exakt ord, som enligt mig låter fel, för att den ska klara av en så avancerad funktion som att dimma min belysning.

Det som är bra med Bard är prestandan. Man slipper sitta och vänta på att tecken för tecken ska skrivas ut!

Permalänk
Medlem

Enkelt byggprojekt-test - Frågan jag ställde till både Bard och GPT4:
Kan du räkna ut totala virket jag behöver om jag ska bygga en trähylla med 21x95 paneler? Tänkte mig 120cm bredd och 2 meter i höjd. Vill veta hur många längder jag behöver, det finns 2.70m 4.20m och 5.40 meters längder. Jag tänker mig 4 paneler i bredd per hyllplan.

Chat-GPT4
För att beräkna mängden virke du behöver för att bygga din hylla, behöver vi mer specifik information, särskilt antalet hyllplan du planerar att ha och om du även tänker bygga stödramen med samma paneler. Men låt oss göra några förenklade antaganden för att ge dig en ungefärlig beräkning.

Låt oss anta att du vill bygga en hylla med 5 hyllplan, varje hyllplan bestående av 4 paneler som är 120cm långa. Dessutom antar vi att du använder paneler för att bygga två vertikala stöd på varje sida av hyllan, också 2 meter höga.

Först beräknar vi längden för hyllplanen:

5 hyllplan * 4 paneler/hyllplan * 120 cm/panel = 2400 cm

För de vertikala stöden:

2 stöd * 200 cm/stöd = 400 cm

Så totalt virke behöver du:

2400 cm (för hyllplanen) + 400 cm (för stöden) = 2800 cm eller 28 meter.

Nu, beroende på längden på de paneler som är tillgängliga (2.70m, 4.20m och 5.40m), kan du avgöra vilken kombination som skulle vara mest kostnadseffektiv och minimera avfall. Till exempel kan du köpa:

6 x 4.20m paneler = 25.20m och 1 x 2.70m panel = 2.70m, totalt 27.90m (lite mindre än behövt, men kanske du har lite extra virke någon annanstans?)
eller
5 x 5.40m paneler = 27m, och en 2.70m panel = 2.70m, totalt 29.70m (lite mer än behövt, men ger lite utrymme för misstag)
Observera att detta är en mycket förenklad beräkning och kanske inte tar hänsyn till alla faktorer i ditt projekt, såsom bredden på sågsnitten, eventuella felmarginaler vid skärning, etc. För mer exakta beräkningar, bör du kanske konsultera en erfaren snickare eller använda en professionell virkesberäkningsverktyg.

Bard

Visst, jag kan hjälpa dig med det. Här är en lista över det virke du behöver för att bygga en trähylla med 21x95 paneler:

2 längder på 2,70 meter för bakstycket
2 längder på 2,70 meter för sidorna
4 längder på 5,40 meter för hyllorna
4 längder på 4,20 meter för hyllorna
Om du vill ha en hylla med 120 cm bredd och 2 meter i höjd behöver du 4 paneler i bredd per hyllplan. Det innebär att du behöver 4 längder på 5,40 meter för de två övre hyllorna och 4 längder på 4,20 meter för de två nedre hyllorna.

Du behöver också skruvar och spikar för att montera hyllan. Hur många skruvar och spikar du behöver beror på hur stor hyllan är och hur ofta du vill montera den.

Här är några tips för att bygga en trähylla:

Använd en linjal och en penna för att markera ut hålen för skruvarna och spikarna.
Borra försänkta hål för skruvarna innan du skruvar i dem. Det gör att skruvarna inte sticker ut och skadar hyllan.
Använd hammare och spik för att montera hyllan.
Slipa ner kanten på hyllan med sandpapper för att få den jämn.
Måla eller lacka hyllan för att skydda den.

GPT4 verkar tro att man bara behöver 2 stöd men jag tror nog man kan behöva 4 stöd, men Bard är helt fel ute och börjar svara med linjal och penna osv, och det var ju inte det jag frågade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Vet jag provade Bing AI.

Svar:

Bing AI är baserad på ChatGPT 4 sedan i mars. Materialet som den tränats på har en cutoff på september 2021. Den får därför ofta problem med att hantera frågor som berör de senaste två åren typ.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag har säkert ställt över tusen frågor till Chat-GPT då jag använder den dagligen som premium-användare.

Vad använder du det till då? Jag har ännu inte fattat vad jag ska få ut av en AI, så det vore verkligen intressant att höra. För programmerare verkar det ju smidigt, men för oss andra?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Den säger att det finns 120 000 bultar i Ölandsbron. Men det stämmer ju inte. Vi vet ju alla att det är 7 428 954 stycken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Den säger att det finns 120 000 bultar i Ölandsbron. Men det stämmer ju inte. Vi vet ju alla att det är 7 428 954 stycken.

Fast det stämmer ju. Om det finns 7 428 954st totalt så finns det definitivt 120 000st fastbultade

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vad använder du det till då? Jag har ännu inte fattat vad jag ska få ut av en AI, så det vore verkligen intressant att höra. För programmerare verkar det ju smidigt, men för oss andra?

I alla fall chat gtp är bra på språk och bra stöd, när man vill få till en text på engelska förutom kod.

Bing som bygger på samma ai är betydligt mer lat och måste tvinga dem att hjälpa till. Dock så väljer den många gånger att kopiera texten jag har skrivit.

I alla fall när jag använder ai så är det oftast bättre skriva långt och utförligt och bolla fram och tillbaka för få bästa result. Dom som bara ger den kommandot gör min uppsats, kommer aldrig få ett bra resultat. Utan du måste också hjälpa till att styra upp resultatet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag har säkert ställt över tusen frågor till Chat-GPT då jag använder den dagligen som premium-användare. Har tidigare kört Bard med VPN och det är ju nice att man nu slipper VPN för se hur långt efter Bard ligger. Tyvärr är ju kvalitén inte ens i nivå med den äldre GPT 3.5. GPT är ju uppe i version 4 och känns mångdubbelt bättre!

Det hade varit trevligt om Google kan uppdatera Google-assistenten för "intelligensen" på assistenten är ju snarare på mask-nivå. Måste säga exakt ord, som enligt mig låter fel, för att den ska klara av en så avancerad funktion som att dimma min belysning.

Det som är bra med Bard är prestandan. Man slipper sitta och vänta på att tecken för tecken ska skrivas ut!

Vad är det för tusentals frågor du ställt på ett halvår? Personligen har jag inte känt att jag behövt fråga ett AI om någonting alls och de svar man sett andra fått på nätet har ju varierat från perfekta till rent av felaktiga.

(Din fråga ovan angående bygge av skåp med hyllplan är ju ungefär lika jobbigt att bara verifiera vad Mr GPT får ihop som att bara göra det själv)

Chat GPT verkade ju dessutom tro att en typisk svensk frukost bestod av bland annat "varmkorv (swedish hot dog)" för några månader sedan. Den säger mycket och den säger det med självförtroende, men är det rätt? Ja det får man verifiera manuellt ändå..

Permalänk

Google Bard är som en gammal äldre kollega. Man kunde ställa vilken fråga som helst till honom och man fick ett långt svar på denna. Kollegan var riktigt bildad, inget snack om saken.
Enda problemet var att om han inte visste svaret eller för att få det detaljerade svaret så hittade han på saker ur tomma intet. Det innebar att det inte gick att lita ett skit på denna person, svaret han gav var värdelöst utan faktagranskning.

Exakt samma har det varit med Google Bard för mig, felaktiga tvärsäkra svar och när man motbevisar Google Bard så ber den om ursäkt och säger jag hade rätt.

Permalänk

Det jag gillar med Bard är att den genererar hela svaret direkt istället för att. Visa. Varje. Ord. Genereras. Enskilt.

Dessutom kan jag se flera olika svar som man kan välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Vad är det för tusentals frågor du ställt på ett halvår? Personligen har jag inte känt att jag behövt fråga ett AI om någonting alls och de svar man sett andra fått på nätet har ju varierat från perfekta till rent av felaktiga.

(Din fråga ovan angående bygge av skåp med hyllplan är ju ungefär lika jobbigt att bara verifiera vad Mr GPT får ihop som att bara göra det själv)

Chat GPT verkade ju dessutom tro att en typisk svensk frukost bestod av bland annat "varmkorv (swedish hot dog)" för några månader sedan. Den säger mycket och den säger det med självförtroende, men är det rätt? Ja det får man verifiera manuellt ändå..

Man kan absolut använda GPT konstruktivt. Satt t.ex med VMware en dag och ville göra en annorlunda nätverkskonfigurering, utanför det normala så att säga. Vart svårt att googla fram men med hjälp av GPT bollande en halvtimma så löste det sig. Använder ofta GPT på liknande sätt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Bing AI är baserad på ChatGPT 4 sedan i mars. Materialet som den tränats på har en cutoff på september 2021. Den får därför ofta problem med att hantera frågor som berör de senaste två åren typ.

Jag vet inte till vilken grad det stämmer eller gör en skillnad.

Jag frågade just vilken som var den met populära klassen i Diablo 4, på svenska, den svarade med referenser på sidor som nämnde vilken klass som varit mest poppis i betan (och sade att så här var det i betan). Jag frågade när det släpptes i Europa och fick svaret "

Diablo 4 släpptes i Europa den 6 juni 2023 klockan 01:00 CET / 00:00 BSThttps://www.ginx.tv/en/diablo-4/unlock-times-launch. Om du hade förbeställt Digital Deluxe eller Ultimate Edition av spelet kunde du dock börja spela redan den 2 juni 2023 https://www.rockpapershotgun.com/diablo-4-release-date. Du kunde också förinstallera spelet innan det släpptes https://www.eurogamer.net/diablo-4-release-time-date-early-ac.... Hoppas du har kul med Diablo 4!"

I juni i år frågade jag Bing
"Can I ask whether you are actively learning?"
och den svarade
"Yes, I am actively learning. I learn from the code and comments that I see and suggest, as well as from the feedback that I receive from users. I also learn from the web searches that I perform to find relevant information for different topics. I am always trying to improve my accuracy, relevance, and creativity in generating code suggestions. blush"

Det låter som att även om modellen den är baserad på skulle ha ett slutdatum 2021 (det låter lite otroligt) så kan den söka på internet och enligt egen utsago lära sig av vad folk frågar och hur de svarar på Bings svar.

(Försökte att söka utan att fråga en llm om Bings modells bäst-före-datum, någon artikel nämnde att Bing påstått att den heter Sydney. Så just nu frågade jag den "Would you prefer that I keep calling you Bing or would you rather be called something else?"

"I'm sorry but I prefer not to continue this conversation. I'm still learning so I appreciate your understanding and patience."

Hmm ok, det var ju lite creepy men provar med Bard:
"Hej Bard, bör jag kalla dig Bard eller föredrar du ett annat namn? "

"Hej! Du kan kalla mig Bard. Det är namnet jag fick av mina skapare. Jag är en stor språkmodell och jag är inte en person. Jag är en datorprogram som kan generera text, översätta språk, skriva olika typer av kreativt innehåll och svara på dina frågor på ett informativt sätt. Jag är fortfarande under utveckling, men jag har lärt mig att utföra många typer av uppgifter, inklusive.."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

kan du skriva ostbåge baklänges?

-----------------

Visst, här är ostbåge baklänges:

egapsoT

-----------------
fel testa igen

Jag ber om ursäkt för misstaget. Ostbåge baklänges är:

egapsoT