Köpt ny dator med ursprungligt fel.

Permalänk
Medlem

Köpt ny dator med ursprungligt fel.

Köpt ett påkostat datorsystem bestående av egenvalda komponenter som monterats av butik.

När datorn anländer hör jag direkt att nätaggregatet inte låter ok och meddelar detta till butiken. Har erbjudit mig att själv byta komponenten, men det ville de inte.

Efter att ha skickat in datorn och fått bekräftelse att den inkommit har den nu legat en vecka utan att någon kikat på den ännu. Jag förstår att detta inte är någon längre period, men jag gissar att detta kommer att ta minst 2-3 veckor innan jag får tillbaka datorn.

Jag är dock besviken på hanteringstiden då jag fick lovat att ärendet skulle prioriteras vid ankomst då jag inte har någon ersättningsdator. (sålde min gamla dator vid bekräftelse av leverans)

Har jag någon rätt att häva köpet? Tycker det är trist att vänta på något som jag själv kunde löst på 20 minuter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gissar på att butik/verkstad har mycket att göra eller begränsat med personal
De har rätt att laga felet 2 gånger. och vid tredje får du välja. Varför böt du bara inte nätagg själv då?

Permalänk
Medlem

2-3 veckor i semestertider är verkligen inte länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gissar på att butik/verkstad har mycket att göra eller begränsat med personal
De har rätt att laga felet 2 gånger. och vid tredje får du välja. Varför böt du bara inte nätagg själv då?

Skulle gissa på att då går garantin på att de har byggt den. Det är ju tyvärr bara att vänta eller om det går använda 14 dagars ångest rätten men vet ej om den gäller med custom beställningar. Och gäller bara beställningar online eller över telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Skulle gissa på att då går garantin på att de har byggt den. Det är ju tyvärr bara att vänta eller om det går använda 14 dagars ångest rätten men vet ej om den gäller med custom beställningar

Gäller inte custom byggen. Åtminstone inte på inet. Gissar andra har samma policy.

Som sagt är det semestertider och det gör väl att det tar längre tid.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av HEXB1T:

Köpt ett påkostat datorsystem bestående av egenvalda komponenter som monterats av butik.

När datorn anländer hör jag direkt att nätaggregatet inte låter ok och meddelar detta till butiken. Har erbjudit mig att själv byta komponenten, men det ville de inte.

Efter att ha skickat in datorn och fått bekräftelse att den inkommit har den nu legat en vecka utan att någon kikat på den ännu. Jag förstår att detta inte är någon längre period, men jag gissar att detta kommer att ta minst 2-3 veckor innan jag får tillbaka datorn.

Jag är dock besviken på hanteringstiden då jag fick lovat att ärendet skulle prioriteras vid ankomst då jag inte har någon ersättningsdator. (sålde min gamla dator vid bekräftelse av leverans)

Har jag någon rätt att häva köpet? Tycker det är trist att vänta på något som jag själv kunde löst på 20 minuter.

Du får justera din förväntningar.
Bruklig ledtid att förvänta för reklamationer på hemelektronik är åtminstone 3 fulla arbetsveckor. Semestertider, röda dagar etc är skäl för något lägre hanteringstid.

Jag ser ingen anledning till att du skulle ha rätt att häva köpet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gissar på att butik/verkstad har mycket att göra eller begränsat med personal
De har rätt att laga felet 2 gånger. och vid tredje får du välja. Varför böt du bara inte nätagg själv då?

"Har erbjudit mig att själv byta komponenten, men det ville de inte."

Osäker till anledning. De lämnar garanti på bygget som då kanske inte gäller vilket jag kan förstå.. men samtidigt täcks komponenterna av garanti, så är inte säker på varför jag inte fick ta mig an detta.

Sen kan jag tycka det är dåligt att ta betalt för en tjänst där montering och test av bygget ingår och man bara "Nice, Windows startade, lets wrap it up" när man på några sekunder kan höra att något inte står rätt till. Mycket att göra och man hoppas att kunden står ut med det antar jag.

Tack för kommentarerna. Antar det inte är så mycket att göra på laga väg här. Kanske får tillbaka datorn väl i tid för Dibbe säsong 2 istället 😭

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av HEXB1T:

"Har erbjudit mig att själv byta komponenten, men det ville de inte."

Osäker till anledning. De lämnar garanti på bygget som då kanske inte gäller vilket jag kan förstå.. men samtidigt täcks komponenterna av garanti, så är inte säker på varför jag inte fick ta mig an detta.

Sen kan jag tycka det är dåligt att ta betalt för en tjänst där montering och test av bygget ingår och man bara "Nice, Windows startade, lets wrap it up" när man på några sekunder kan höra att något inte står rätt till. Mycket att göra och man hoppas att kunden står ut med det antar jag.

Tack för kommentarerna. Antar det inte är så mycket att göra på laga väg här. Kanske får tillbaka datorn väl i tid för Dibbe säsong 2 istället 😭

Du kunde ju ha bytt innan du frågade/lämnade in den:)
Men ja, det är väl bättre att lämna in datorn på garanti då det är butiken som byggt den

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

När datorn anländer hör jag direkt att nätaggregatet inte låter ok och meddelar detta till butiken. Har erbjudit mig att själv byta komponenten, men det ville de inte.

Skrivet av HEXB1T:

Osäker till anledning. De lämnar garanti på bygget som då kanske inte gäller vilket jag kan förstå.. men samtidigt täcks komponenterna av garanti, så är inte säker på varför jag inte fick ta mig an detta.

Först anger du att butiken inte ville du skulle byta själv och sen att du inte fick ta dig an att byta? En detalj som är intressant att veta vad som är korrekt.

Visst kan butiken i fråga ha en extra garanti om dom monterar det själv och vill ha viss "kontroll" genom att bara anställda bör skruva i datorn. Som du själv är inne på så har du oavsett garanti per komponent. Tar vi nätagg så lär du ha lika lång garanti som butiken erbjuder. Ett billigt corsair från CV-serien har 3 års garanti, medan RM-serien som ändå är rätt default för gamingdatorer, har 10 år.

Det här med hanteringstiden så är det ju av förklarliga skäl, vanligt att kunder baserar sin förväntan utifrån sin åsikt och önskemål, istället för mer underliggande fakta. Säg att snittiden för att påbörja ett ärende är 15 dagar nu, och butiken har ditt ärende som prio och påbörjar det dag 10. Din prio har ju i så fall resulterat i 30% snabbare tid. Det känns fortfarande alldeles för lång tid för dig då du vill det ska ske snabbare, medan för butiken så är det en bra bedrift av att kunna klämma in det på en lucka som knappt existerar i backloggen.

Med tanke på det är semestertider så skulle jag då klassa 3 veckor som snabbt. Även om ett problem kan kännas löjligt lätt att lösa så finns det ju en backlogg man bearbetar allt eftersom. Även om man tar in sommarpersonal för stärka upp så kommer ju denne personal inte kunna jobba lika effektivt som ordinarie.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Gissar på att butik/verkstad har mycket att göra eller begränsat med personal
De har rätt att laga felet 2 gånger. och vid tredje får du välja. Varför böt du bara inte nätagg själv då?

garantin?