Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

När inget mail, så modernt funkar det visst inte med skoda. Det enda jag hört är det ÅF sagt och det är att den har lämnat fabrik och förväntas hos ÅF 22 augusti.

Dom ska kunna se att den nått exporthamn och så men ingen info om det finns än trots att det gått över en vecka, därför misstänker jag (läs: hoppas) att de bara inte scannat in den i alla steg och att den faktiskt kommit längre än så.

Att den missas scannas in är inte troligt, att den inte fått ny uppdatering om den kom till Sverige igår kan stämma om dom inte hunnit registrera alla bilar ännu.

Men tyvärr har jag hört folk beklaga sig i en FB grupp att deras bilar stått veckor i exporthamnen, vill minnas att en även påstod att hans bil stått där över en månad.
Tyvärr verkar det även vara så i hamnarna att det inte är först in först ut och när den kommer till Sverige registreras dom inte heller i den ordning dom kom in, bilarna lär tas i den ordning dom står placerade på parkeringen så i värsta fall kan det fyllas på framför en bil som då hamnar längre bak i kön igen.

Men om ÅF har uppskattat en datum för när dom får bilen så tror jag den är tilltagen just för att inte lova för mycket, så jag skulle gissa att det inte blir senare än den datumen.
I alla fall så har min ÅF aldrig kommit med ett datum som inte på något sätt dom fått bekräftat att dom skulle kunna hålla.

Permalänk
Medlem

Har sedan starten av mitt Elli abonnemang (genom VW) laddat 1300 kWh. Det går nu ut i Augusti och man måste se sig om för andra lösningar.

Utan abonnemang blir väl Cirkle K, OKQ8 och Tesla mest förmånligt för ”drop in” när det passar längs resvägarna.

Vad hade ni annars gjort, tecknat Tesla abonnemang och försökt vara trogen Tesla, precis som jag gjort med Elli (aldrig laddat utanför Ellis laddstationer så har vart ett billigt snabbladdnings år) eller bara kört drop in där det passar för att öka bekvämligheten något?

Kör en ID4 GTX så ladda på Tesla har jag förstått är meckigt då kablarna inte når till laddluckan så man måste dubbelparkera?

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Har sedan starten av mitt Elli abonnemang (genom VW) laddat 1300 kWh. Det går nu ut i Augusti och man måste se sig om för andra lösningar.

Utan abonnemang blir väl Cirkle K, OKQ8 och Tesla mest förmånligt för ”drop in” när det passar längs resvägarna.

Vad hade ni annars gjort, tecknat Tesla abonnemang och försökt vara trogen Tesla, precis som jag gjort med Elli (aldrig laddat utanför Ellis laddstationer så har vart ett billigt snabbladdnings år) eller bara kört drop in där det passar för att öka bekvämligheten något?

Kör en ID4 GTX så ladda på Tesla har jag förstått är meckigt då kablarna inte når till laddluckan så man måste dubbelparkera?

Vi har ännu inte laddstolpar i vår bostadsrättsförening, vi var påväg att börja undersöka det, men i rådande världsläge, så fick det vänta.

Mitt Kia+ med Ionoity gick ut nu i Juli, där laddade jag för 3:10 innan, och det var min goto laddning i många fall då jag rest långt, eller inte vart på jobbet ett tag (som nu under sommaren). Har slowcharges (3.7kW) på jobbet som jag använder när jag är där som räcker för vardagsladdningen.

Det jag gjorde för att ersätta 95% av mitt Ionity laddande var att kolla i chargefinder om det fanns någon AC laddare i närheten av bostaden, hittade en 11kW laddare inom 5 minuters gång, så ifall jag går lågt i laddning så kör jag dit och låter den stå parkerad där ett par timmar. Pris strax under 5kr /kWh.

Kommer jag köra långsträckor så får det bli Cirkle K eller OKQ8 nu.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Vi har ännu inte laddstolpar i vår bostadsrättsförening, vi var påväg att börja undersöka det, men i rådande världsläge, så fick det vänta.

Mitt Kia+ med Ionoity gick ut nu i Juli, där laddade jag för 3:10 innan, och det var min goto laddning i många fall då jag rest långt, eller inte vart på jobbet ett tag (som nu under sommaren). Har slowcharges (3.7kW) på jobbet som jag använder när jag är där som räcker för vardagsladdningen.

Det jag gjorde för att ersätta 95% av mitt Ionity laddande var att kolla i chargefinder om det fanns någon AC laddare i närheten av bostaden, hittade en 11kW laddare inom 5 minuters gång, så ifall jag går lågt i laddning så kör jag dit och låter den stå parkerad där ett par timmar. Pris strax under 5kr /kWh.

Kommer jag köra långsträckor så får det bli Cirkle K eller OKQ8 nu.

Jag har två laddboxar hemma i villan så ladda hemma är inga konstigheter, har även laddboxar på företaget. Så det är bara vid mina långresor i jobbet eller privat jag laddar ute, det blev 1300kWh på ett år.

Hemma har jag laddat 3800kWh på ett år nu.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Att den missas scannas in är inte troligt, att den inte fått ny uppdatering om den kom till Sverige igår kan stämma om dom inte hunnit registrera alla bilar ännu.

Men tyvärr har jag hört folk beklaga sig i en FB grupp att deras bilar stått veckor i exporthamnen, vill minnas att en även påstod att hans bil stått där över en månad.
Tyvärr verkar det även vara så i hamnarna att det inte är först in först ut och när den kommer till Sverige registreras dom inte heller i den ordning dom kom in, bilarna lär tas i den ordning dom står placerade på parkeringen så i värsta fall kan det fyllas på framför en bil som då hamnar längre bak i kön igen.

Men om ÅF har uppskattat en datum för när dom får bilen så tror jag den är tilltagen just för att inte lova för mycket, så jag skulle gissa att det inte blir senare än den datumen.
I alla fall så har min ÅF aldrig kommit med ett datum som inte på något sätt dom fått bekräftat att dom skulle kunna hålla.

Misstänker nästan det. Samtidigt känns det som så väldigt lång tid mellan fabrik och hamn, men kan ju vara som du säger att den står i kö och inte tas i turordning och därför inte ens scannats i exporthamn. En säljare sa att ja det är ju mänsklig hantering så nog kan saker missas, men är lite tveksam själv än om jag letar efter tecken på hopp.

Att bilar stod i flera veckor var ju när hamnarna var totalbelamrade under en tid i våras, ska ju vara lugnare nu men man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem

@Holmgren3n Då är ju frågan vad som är mest värt för dig, lägsta möjlig priser eller bekvämligheten att ta det som dyker upp även om det skulle kosta något mer?
Dom sakerna skiljer ju sig från person till person så egentligen kan bara du svara på hur du skall göra framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Misstänker nästan det. Samtidigt känns det som så väldigt lång tid mellan fabrik och hamn, men kan ju vara som du säger att den står i kö och inte tas i turordning och därför inte ens scannats i exporthamn. En säljare sa att ja det är ju mänsklig hantering så nog kan saker missas, men är lite tveksam själv än om jag letar efter tecken på hopp.

Att bilar stod i flera veckor var ju när hamnarna var totalbelamrade under en tid i våras, ska ju vara lugnare nu men man vet ju aldrig.

Ja logistiken från fabrik till mottagarland är ju inte 100% så att man kan jämföra mellan olika beställningar, det skall klaffa med alla transportled och ibland kan ju en bli hamna så att den hela tiden måste vänta till nästa transport vid varje ställe, då kan det ju ta lite extra tid.
Hittar tyvärr inte heller någon info om när nästa båt kommer till Halmstad, men listan uppdateras kontinuerligt så det kan dyka upp båtar som lägger sig tidigare än sista datum i listan.
https://www.hallandshamnar.se/hamntrafik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag har två laddboxar hemma i villan så ladda hemma är inga konstigheter, har även laddboxar på företaget. Så det är bara vid mina långresor i jobbet eller privat jag laddar ute, det blev 1300kWh på ett år.

Hemma har jag laddat 3800kWh på ett år nu.

Okej, 1300kWh på snabbladdare är ju rätt mycket. Jag hade nog räknat lite på de olika alternativen, kolla hur nätverken ser ut där jag kör mycket och valt bäst bekvämlighet för priset. Just idag så hade jag nog valt Circel K / OK Q8 där det finns tillgängligt och fungerar bra. Fungerar inte dessa så hade jag nog valt Tesla!

Känns fortfarande lite vilda western runt laddoperatörer, har i princip ändrats från år till år vad som är bäst. Vi får se om det stabiliserar sig så småningom eller om det blir en ny lågprisare som kommer in snart

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja logistiken från fabrik till mottagarland är ju inte 100% så att man kan jämföra mellan olika beställningar, det skall klaffa med alla transportled och ibland kan ju en bli hamna så att den hela tiden måste vänta till nästa transport vid varje ställe, då kan det ju ta lite extra tid.
Hittar tyvärr inte heller någon info om när nästa båt kommer till Halmstad, men listan uppdateras kontinuerligt så det kan dyka upp båtar som lägger sig tidigare än sista datum i listan.
https://www.hallandshamnar.se/hamntrafik/

Jo har järnkoll på den sidan, mitt hopp var att den skulle komma med Seine Highway som kom i förrgår kväll, men eftersom säljarna inte såg nåt igår så väntar den säkert i Cuxhaven ett tag till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo har järnkoll på den sidan, mitt hopp var att den skulle komma med Seine Highway som kom i förrgår kväll, men eftersom säljarna inte såg nåt igår så väntar den säkert i Cuxhaven ett tag till...

Kan ju vara så, men det kan ju även vara att dom kollat innan den registrerats i Halmstad, idag borde det synas om den var med på gårdagens båt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tack alla för input. Måste missat en riktig Q8 Station i Q8-appen för laddning när jag kollade. Fick för mig jag valde en sån flera ggr men måste varit av nått annat märke.5,79kr/kwh är "tyvärr" ett bra pris idag.
Kommer sikta på 300KW laddare när man kör från punkt A-B med barnen och då känns Cirkle K som ett bra alternativ just nu. Även Kempower finns tex i Kalmar via Recharge för 200KW med massa stationer till ett ok pris.
Men även Q8 kommer kollas upp framöver om man tex ändå ska stanna 30 min eller mer.

OK's app heter OKQ8 Elbilsladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan ju vara så, men det kan ju även vara att dom kollat innan den registrerats i Halmstad, idag borde det synas om den var med på gårdagens båt.

Ankom Cuxhaven den 18:e fick jag nu veta från andra säljaren som just kom tillbaka från semester, och som var betydligt mer pratglad. Några potentiella båtar i/på väg till Emden nu som jag tror angör Cuxhaven efteråt, så får hålla koll på dom.

Permalänk
Medlem

Ni som har beställd en Volkswagen ID bil från Volkswagen hur lång var eran leveranstid ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Vad tror alla om en ID7 4WD med extra allt, kan det vara något och har den 800V design ? Jag tycker den ser intressant ut ur många aspekter men kanske inte fullt ut så sportig som man är van vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vad tror alla om en ID7 4WD med extra allt, kan det vara något och har den 800V design ? Jag tycker den ser intressant ut ur många aspekter men kanske inte fullt ut så sportig som man är van vid.

Fortfarande samma plattform som ID4 och 400V-design har jag för mig.

Det som talar emot för mig är storleken på härket.... 493 cm lång och nästan 190 cm bred är inte smidigt om man ska ha en bil i stan och i garage. Jag har idag en ID4 och min son som är 192 cm lång sitter utmärkt i baksätet, så jag förstår inte riktigt vad jag skulle med en 4 dm längre bil till så att säga. Hade en A6 allroad tidigare som ju är i ytterdimension som ID7 och jag är inte jättesugen att gå tillbaka till det när man har ID4 som är minst lika rymlig inuti men i mycket smidigare att leva med så att säga.

Däremot ser ju räckvidd och sådant intressant ut, men det man väntar på är ju utseendet och utrymmen i kombin innan det blir riktigt intressant tycker jag. Sedan är jag väl personligen inte helt såld på utseendet, tycker det var rätt trist?

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Fortfarande samma plattform som ID4 och 400V-design har jag för mig.

Det som talar emot för mig är storleken på härket.... 493 cm lång och nästan 190 cm bred är inte smidigt om man ska ha en bil i stan och i garage. Jag har idag en ID4 och min son som är 192 cm lång sitter utmärkt i baksätet, så jag förstår inte riktigt vad jag skulle med en 4 dm längre bil till så att säga. Hade en A6 allroad tidigare som ju är i ytterdimension som ID7 och jag är inte jättesugen att gå tillbaka till det när man har ID4 som är minst lika rymlig inuti men i mycket smidigare att leva med så att säga.

Däremot ser ju räckvidd och sådant intressant ut, men det man väntar på är ju utseendet och utrymmen i kombin innan det blir riktigt intressant tycker jag. Sedan är jag väl personligen inte helt såld på utseendet, tycker det var rätt trist?

MEB+ som ska ge bättre laddhastighet och så. 800v är ju bra men i slutändan är det ju laddhastigheten som räknas. Tycker bilen verkar vettig och de som provkört ger ju ordentligt med ros, men för mig hade det varit kombin som gällde och då den är betydligt längre än min Passat som jag tycker är fullt tillräckligt stor så förstår jag inte varför dom inte kunnat göra den lika "kort" men ändå rymligare då den är en elbil.

Nu är ju ändå min Enyaq snart på gång men ID7:an gav mig massiv beslutsångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Passat som jag tycker är fullt tillräckligt stor så förstår jag inte varför dom inte kunnat göra den lika "kort" men ändå rymligare då den är en elbil.

Nu är ju ändå min Enyaq snart på gång men ID7:an gav mig massiv beslutsångest.

Precis så.... Men de vill väl attrahera gamla gubbar från A6 och E-klass.. Längden har betydelse? 😂

Tror du kommer bli nöjd med Enyaq. Id7 kommer bli dyrare och det är nog två år till leverans av den första Id7 kombin ändå.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Precis så.... Men de vill väl attrahera gamla gubbar från A6 och E-klass.. Längden har betydelse? 😂

Tror du kommer bli nöjd med Enyaq. Id7 kommer bli dyrare och det är nog två år till leverans av den första Id7 kombin ändå.

Jo jag tänkte så. Sen gick den ju pruta på vilket inte kommer gå med ID7, och sen har man ju bonusen. Nu ska den bara anlända, står i exporthamn nu!

Permalänk
Medlem

@Lidodido Thames Highway anländer Cuxhaven i natt, kan ju hoppas den skall till Halmstad sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Lidodido Thames Highway anländer Cuxhaven i natt, kan ju hoppas den skall till Halmstad sedan

Tror den ska till Södertälje, verkar rotera där. Seine Highway däremot verkar gå mellan Bremerhaven, Cuxhaven och Halmstad med 7 dagars mellanrum så jag är rätt säker på att den kommer med min bil på måndag 😁

Edit: Nä den ska visst till Italien, så det inloppet höll inte. Kan bli Thames då, enligt Södertäljes hemsida ska den angöras av Isar Highway så inte omöjligt att Thames tar Halmstad. Spännande det här 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tror den ska till Södertälje, verkar rotera där. Seine Highway däremot verkar gå mellan Bremerhaven, Cuxhaven och Halmstad med 7 dagars mellanrum så jag är rätt säker på att den kommer med min bil på måndag 😁

Edit: Nä den ska visst till Italien, så det inloppet höll inte. Kan bli Thames då, enligt Södertäljes hemsida ska den angöras av Isar Highway så inte omöjligt att Thames tar Halmstad. Spännande det här 😀

Har följt båtarna ett tag och något direkt mönster har jag inte hittat, tror det varit 6 olika Highway båtar som kommit till Halmstad med bilar under den tiden.
Seine
EMS
Weser
Schelde
Isar
Thames

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har följt båtarna ett tag och något direkt mönster har jag inte hittat, tror det varit 6 olika Highway båtar som kommit till Halmstad med bilar under den tiden.
Seine
EMS
Weser
Schelde
Isar
Thames

Thames angör på måndag och Isar på onsdag enligt hallandshamnar.se, så den lär komma med nån av dom 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Blev lite spänning på väg från Jämtland till Stockholm igår. Försökte ladda på CircleKs laddar i Ljusdal men 2 gånger avbröts det plötsligt så vi bestämde oss för att åka till Tesla istället. När vi satte oss i bilen fick vi röda varningslampor och text som sa elfel i bilen, stanna och läs manual. Bestämde oss ändå för att rulla till Tesla för att testa där, laddning gick utmärkt men lamporna tändes igen när vi starta bilen. Då vi gissa att det inte var fel på bilen utan laddaren som var anledningen chansa vi på att köra vidare. Kunde sedan ladda i Gävle med, lamporna tändes efter laddning där med, och köra hela vägen hem. När jag stängt av och startat bilen hemma tändes inte lamporna igen och har inte tänts igen hitills.
Var kanske dumt att köra vidare egentligen men det gick bra denna gång iaf.

Det blir inte CircleK igen på ett bra tag iaf.

Skönt att det löste sig till slut!

Vad var det för bilmodell som ni hade problem med på CK-laddarna?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tips: Gör dig själv en tjänst och undvik Ionity. Med nya Elli kostar det 165kr/mån och ger dig prset 5,70kr/kWh hos Ionity. Dessutom ska du trängas med alla andra som har rabatter just där. Bättre då att skippa månadsabonnemang, åka till OKQ8 (5,79kr/kWh), Circle K (5,99kr/kWh) och Tesla (4-8kr/kWh beroende på tid och plats) så slipper man köer och ett abonnemang.

Kan bara instämma. De snabbladdare som jag normalt kör på är just de tre som du nämner (både gällande vår Tesla och andra elbilar som jag kör). Tycker priserna är bra, och ligger oftast även rätt bra till.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Har sedan starten av mitt Elli abonnemang (genom VW) laddat 1300 kWh. Det går nu ut i Augusti och man måste se sig om för andra lösningar.

Utan abonnemang blir väl Cirkle K, OKQ8 och Tesla mest förmånligt för ”drop in” när det passar längs resvägarna.

Vad hade ni annars gjort, tecknat Tesla abonnemang och försökt vara trogen Tesla, precis som jag gjort med Elli (aldrig laddat utanför Ellis laddstationer så har vart ett billigt snabbladdnings år) eller bara kört drop in där det passar för att öka bekvämligheten något?

Kör en ID4 GTX så ladda på Tesla har jag förstått är meckigt då kablarna inte når till laddluckan så man måste dubbelparkera?

Det beror på hur mycket du kommer ladda där. När jag laddat våra icke-Teslor på Tesla SuC så har jag skippat abonnemang, och kört på de normala priserna.

Men det sagt så laddar jag i normalfallet hemma (eller under resor i hotellgaragen) över natten till 95% av tiden, så beror ju väldigt mycket på vilka kör/laddmönster man har.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vad tror alla om en ID7 4WD med extra allt, kan det vara något och har den 800V design ? Jag tycker den ser intressant ut ur många aspekter men kanske inte fullt ut så sportig som man är van vid.

400V.

Men det spelar ingen superstor roll. Kan tom. vara en fördel om man vill ladda på Tesla SuC och andra laddnät som kör med 400V, och slipper då förluster i bilens DC-DC-konverter som hos en del 800V-bilar.

Skrivet av Lidodido:

MEB+ som ska ge bättre laddhastighet och så. 800v är ju bra men i slutändan är det ju laddhastigheten som räknas.

Exakt. Det påverkar ju inte bilens laddhastighet (bortsett från kompatibilitetsproblem med olika laddare), utan fördelen med 800V handlar om vikt/kostnads-besparing (man kan med samma effekt köra med tunnare kopparkablar på högspänningssidan i bilen).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

400V.

Men det spelar ingen superstor roll. Kan tom. vara en fördel om man vill ladda på Tesla SuC och andra laddnät som kör med 400V, och slipper då förluster i bilens DC-DC-konverter som hos en del 800V-bilar.

Exakt. Det påverkar ju inte bilens laddhastighet (bortsett från kompatibilitetsproblem med olika laddare), utan fördelen med 800V handlar om vikt/kostnads-besparing (man kan med samma effekt köra med tunnare kopparkablar på högspänningssidan i bilen).

Jag har stött på en del laddare som har effekt på t.ex. 75kw med 400V och upp till 150kw med 800V. Det är lite frustrerande nog att parkera vid en sån och se 75kw när man hoppats på klart mer, men det är möjligt att jag missförstått något med hur de fungerar. Men om jag har förstått saken rätt så skulle jag nog köra på en bil med 800V om jag skulle byta (Audi Q4 40 för tillfället, så MEB).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skönt att det löste sig till slut!

Vad var det för bilmodell som ni hade problem med på CK-laddarna?

Peugeot e-208.

Men i detta fall tror jag det faktiskt var laddaren och inte bilen. En kontakt/kabel var avstängd och det var en leaf som inte verkade få igång sin laddning alls. En av personalen från stationen vat där ute som sa att det var en ny typ av laddare (lät det som iaf) och när vi åkte ringde hon kontoret i Norge för inget verkade funka. Samt att appen gav något felmeddelande och sa att de bjöd på laddningen, blev hela 0.02kwh x3 gratis, woho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har stött på en del laddare som har effekt på t.ex. 75kw med 400V och upp till 150kw med 800V. Det är lite frustrerande nog att parkera vid en sån och se 75kw när man hoppats på klart mer, men det är möjligt att jag missförstått något med hur de fungerar. Men om jag har förstått saken rätt så skulle jag nog köra på en bil med 800V om jag skulle byta (Audi Q4 40 för tillfället, så MEB).

Låter som dom snålat och köpt en kabeln som är begränsad till 200A

Permalänk
Medlem

Spännande om Saab återuppstår i form av elbil. Lär väl få heta något annat antar jag.
https://carup.se/nevs-emily-gt-blir-verklighet-tillverkas-i-t...