Dålig hastighet med min router, endast 100 Mbps med kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Routern står i ett rum, står jag bredvid får jag 95, kliver jag 5 meter bort genom dörren får jag 40, då kär jag behöva minst 10 på varje våning

Ja kan bli så illa.

Du kan ju också flytta routern så den kanske sitter bättre. Du får tänka att du ska se den för bästa resultat. Gömd bakom saker, dörrar, väggar mm är dåligt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Finkelzvin:

Börja med att stänga av extenders helt och hållet. Kolla sen om det blir någon skillnad när du byter mellan 2.4 och 5Ghz.

Vad använder du för att mäta hastigheten?

Ingen större skillnad

Bredbandkollen och bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Xbox, tv, telefoner m.m. De som finns att ansluta o testa

För att få någon meningsfull information ur testet måste du använda samma enhet varje gång du mäter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Handlar om ett xbox series s, med kabel, inte wifi

Problemen med hastigheten var väl via wifi? Eller tappar du hastighet när du rör dig bort från router även med en kabel i?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Ja kan bli så illa.

Du kan ju också flytta routern så den kanske sitter bättre. Du får tänka att du ska se den för bästa resultat. Gömd bakom saker, dörrar, väggar mm är dåligt.

Står helt framme. Flyttade upp den till övervåningen men då sämre hastighet än när den stod nere i källaren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Purrfected:

Problemen med hastigheten var väl via wifi? Eller tappar du hastighet när du rör dig bort från router även med en kabel i?

Problemet är att jag inte kan få den hastighet som ska finnas via routern

Brukar inte gå runt med xbox eller tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Ingen större skillnad

Bredbandkollen och bahnhof

Menade vad använder du för enhet för att mäta hastigheten.

Hur gör du när du byter mellan 2.4 och 5Ghz-nätverken?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Finkelzvin:

För att få någon meningsfull information ur testet måste du använda samma enhet varje gång du mäter.

Eftersom jag gör det mesta med telefon så har jag gjort hundratals sökningar med just den

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Finkelzvin:

Menade vad använder du för enhet för att mäta hastigheten.

Hur gör du när du byter mellan 2.4 och 5Ghz-nätverken?

Man går in i telefonens wifi inställningar och trycker på det man vill ansluta till, inte mkt annat man kan göra där

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Problemet är att jag inte kan få den hastighet som ska finnas via routern

Brukar inte gå runt med xbox eller tv

Nej men för att testa, gör det första jag skrev, mät hastigheten i ASUS routern, det går att göra om du loggar in på webbgränssnittet.
Har du rätt hastighet i routern, så är det ju wifi som är problemet någonstans.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Man går in i telefonens wifi inställningar och trycker på det man vill ansluta till, inte mkt annat man kan göra där

Ville bara kolla ifall du faktiskt hade separata SSID'n för 2.4 och 5. Många routrar har samma namn på nätverken, och lämnar det till klienterna att välja nätverk, har haft mycket strul med detta som lett till dåliga hastigheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nachtgeist:

Skulle snarare tro överdrift. 30 meter inomhus är väldigt långt. Om det inte är världens mest avlånga hus borde det bli 300-450 kvm/per plan…

On topic: hur bor du TS? Lägenhet? Radhus? Villa? Antalet grannar och därmed routers (eller, ja, accesspunkter egentligen) inom räckhåll är bland det mest avgörande för vilken hastighet du får ut.

Villa, ingen aning vad grannar har eller använder

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Finkelzvin:

Ville bara kolla ifall du faktiskt hade separata SSID'n för 2.4 och 5. Många routrar har samma namn på nätverken, och lämnar det till klienterna att välja nätverk, har haft mycket strul med detta som lett till dåliga hastigheter.

De hade namngett de så fint som 48 eller 5 så de va separata. Men för de mesta kan jag inte hitta routerns egna band och ansluta till så använder för de mesta extenders då de finns

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Purrfected:

Nej men för att testa, gör det första jag skrev, mät hastigheten i ASUS routern, det går att göra om du loggar in på webbgränssnittet.
Har du rätt hastighet i routern, så är det ju wifi som är problemet någonstans.

Ingen möjlighet att bära runt på dom med kabel..

Vet inte hur jag ska mäta en router och den lär väl inte ha rätt hastighet om man ger under 100

Permalänk
Skrivet av anon351286:

Ingen möjlighet att bära runt på dom med kabel..

Vet inte hur jag ska mäta en router och den lär väl inte ha rätt hastighet om man ger under 100

Skrivet av Purrfected:

Vad får routern för hastighet?

Under General -> Adaptive QoS -> Internet Speed på routerns webgui kan du köra ett test.
Har för mig man måste aktivera något under Adaptive QoS, så går det inte att köra direkt, testa det först.
https://routerexperts.net/asus-router-speed-test/

Gör som han skriver och logga in i routern och testa hastigheten där. Innan du svarar på något annat, eller gör något annat överhuvudtaget. Om du inte svarar på frågorna här i tråden eller följer de viktigaste instruktionerna så går det inte att hjälpa dig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TobiasStockholm:

Gör som han skriver och logga in i routern och testa hastigheten där. Innan du svarar på något annat, eller gör något annat överhuvudtaget. Om du inte svarar på frågorna här i tråden eller följer de viktigaste instruktionerna så går det inte att hjälpa dig.

Hur tänkte du att man skulle göra något man inte vet hur? Hur loggar man in på en router? Ifrån vad?

Svarar på alla frågor jag ser så

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

Hur tänkte du att man skulle göra något man inte vet hur? Hur loggar man in på en router? Ifrån vad?

Svarar på alla frågor jag ser så

Anslut till wifi med telefonen och gå in på asusrouter.com. Där ber dom dig att logga in med användarnamn / lösenord. Vet du inte dessa får du återställa routern till fabriksinställningar och sedan gå in där igen. Du får hjälp via hemsidan under första installationen.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 13ers3rk:

Anslut till wifi med telefonen och gå in på asusrouter.com. Där ber dom dig att logga in med användarnamn / lösenord. Vet du inte dessa får du återställa routern till fabriksinställningar och sedan gå in där igen. Du får hjälp via hemsidan under första installationen.

Då får det vänta tills imorgon då jag inte kan röra internet mer

Permalänk
Medlem

Kul tråd. Den skulle tjäna på en mer exakt beskrivning av hur respektive test är gjort för att få ett visst resultat. Speciellt modeller på enheterna som använts för att mäta Wi-Fi-hastigheten.

Om man mäter hastighet via kabel mellan internet-mediaomvandlare-router-xbox så behöver man två kablar. Det är lämpligt att verifiera att bägge klarar > 100 Mbit/s genom att testa dem en och en internet-mediaomvandlare-xbox.

Routern är som nämnts inte jätteimponerande, men den borde absolut prestera mycket bättre än vad som påstås här. Baserat på specarna som Asus anger hade jag förväntat mig att den skulle kunna maxa en 250 Mbit/s-lina både över kabel och över Wi-Fi om man testar med en modern enhet i routerns omedelbara närhet på 5 GHz. Som nämnts ovan tycks xboxen vara lätt handikappad vad gäller Wi-Fi, så den kanske man inte ska testa Wi-Fi med om man väntar sig några ballare hastigheter.

Routern som säljs med modellbeteckningen RT-AC59U tycks finnas i minst två olika hårdvarurevisioner, men jag hittar inga uppgifter om vad som skiljer dem. v1 tycks vara släppt 2019 och bygger på en systemkrets som bygger på en MIPS32-design 74Kc från 2007.

Det kan vara så att den designen är så klen att routing och NAT tillsammans med att i övrigt hantera trafiken från (den till synes kompetenta) Wi-Fi-delen throttlar hela skapelsen. Så är det på mina ZyXEL WSM20 som bygger på syskondesignen MIPS32 1004K från 2008, den MIPS-varianten jag har är på nästan dubbla kretsstorleken (samma tillverkningsnod) och då har SoC:en (MT7621) dessutom hårdvaruaccelerering av NAT. En sådan processorbegränsning skulle eventuellt även kunna orsaka en flaskhals även på den trådade prestandan, trots specen på 1 Gbit/s.

Man kan absolut inte köra med SQM påslaget med en sådan klen router om man förväntar sig att komma över 100 Mbit/s.

Till sist kan jag tycka att det verkar rätt onödigt med ett 250 Mbit/s-abbonnemang om man inte ens äger en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon351286:

De hade namngett de så fint som 48 eller 5 så de va separata. Men för de mesta kan jag inte hitta routerns egna band och ansluta till så använder för de mesta extenders då de finns

Koppla bort extenders och mät wifi igen. En extender dubblar latensen och halverar hastigheten.
Om du har kablar monterade i huset och vill förstärka wifi, ska du ha accesspunkter istället för extender.

Alla enheter som är anslutna med kabel ska få 1 Gbit/s i länkhastighet, annars är det fel på kabeln.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAD:

Kul tråd. Den skulle tjäna på en mer exakt beskrivning av hur respektive test är gjort för att få ett visst resultat. Speciellt modeller på enheterna som använts för att mäta Wi-Fi-hastigheten.

Om man mäter hastighet via kabel mellan internet-mediaomvandlare-router-xbox så behöver man två kablar. Det är lämpligt att verifiera att bägge klarar > 100 Mbit/s genom att testa dem en och en internet-mediaomvandlare-xbox.

Routern är som nämnts inte jätteimponerande, men den borde absolut prestera mycket bättre än vad som påstås här. Baserat på specarna som Asus anger hade jag förväntat mig att den skulle kunna maxa en 250 Mbit/s-lina både över kabel och över Wi-Fi om man testar med en modern enhet i routerns omedelbara närhet på 5 GHz. Som nämnts ovan tycks xboxen vara lätt handikappad vad gäller Wi-Fi, så den kanske man inte ska testa Wi-Fi med om man väntar sig några ballare hastigheter.

Routern som säljs med modellbeteckningen RT-AC59U tycks finnas i minst två olika hårdvarurevisioner, men jag hittar inga uppgifter om vad som skiljer dem. v1 tycks vara släppt 2019 och bygger på en systemkrets som bygger på en MIPS32-design 74Kc från 2007.

Det kan vara så att den designen är så klen att routing och NAT tillsammans med att i övrigt hantera trafiken från (den till synes kompetenta) Wi-Fi-delen throttlar hela skapelsen. Så är det på mina ZyXEL WSM20 som bygger på syskondesignen MIPS32 1004K från 2008, den MIPS-varianten jag har är på nästan dubbla kretsstorleken (samma tillverkningsnod) och då har SoC:en (MT7621) dessutom hårdvaruaccelerering av NAT. En sådan processorbegränsning skulle eventuellt även kunna orsaka en flaskhals även på den trådade prestandan, trots specen på 1 Gbit/s.

Man kan absolut inte köra med SQM påslaget med en sådan klen router om man förväntar sig att komma över 100 Mbit/s.

Till sist kan jag tycka att det verkar rätt onödigt med ett 250 Mbit/s-abbonnemang om man inte ens äger en PC.

Ingen aning vrf omnämda xbox skulle vara handikappad med wifi då det aldrig någonsin nämnts om de två tillsammans…

Alla mätningar är gjorda på samma ställe med respektive kabel o wifi

Och vad jag vet har jag aldrig påstått någonstans stt jag inte äger en pc. Vad jag vet så har jag flera stycken så ingen aning varför du ens kommer och antar saker

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lembritt:

Koppla bort extenders och mät wifi igen. En extender dubblar latensen och halverar hastigheten.
Om du har kablar monterade i huset och vill förstärka wifi, ska du ha accesspunkter istället för extender.

Alla enheter som är anslutna med kabel ska få 1 Gbit/s i länkhastighet, annars är det fel på kabeln.

Ingen aning vad länkhastighet är men vrf ska man få ut 1gbit när man bara har 250mbit

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon351286:

Ingen aning vad länkhastighet är men vrf ska man få ut 1gbit när man bara har 250mbit

Jag har justerat din rubrik till något som beskriver trådens ämne.

För att svara på inlägget ovan, länkhastighet är kopplingen mellan två fysiska ethernetinterface. Det har inget att göra med ditt avtal med din internetleverantör. Troligen har det inget med ditt problem att göra då ämnet verkar handla om din wifi-hastighet och inte kabelhastigheten.

/D, - Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon351286:

Du har 250Mbps (Megabit per sekund, Mb/s)
Antingen får enheterna en länkhastighet på 1Gb/s eller 100Mbps, inget däremellan så det är viktigt att alla enheter får just 1Gbps i länkhastighet.

Får du ut 250Mbps via kabel är det inget fel på din anslutning i väggen, troligen inte routern heller utan det är helt enkelt pga att det är trådlåst, luft är ett delat medium och det är trångt. Du kan pröva byta kanal och kanalbredd, lek runt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Tar över en timme att ladda ner senaste CoD om man maxar en 250 Mbit/s-lina på Xbox så ser inte varför man bara skulle behöva snabbt internet för PC?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har justerat din rubrik till något som beskriver trådens ämne.

För att svara på inlägget ovan, länkhastighet är kopplingen mellan två fysiska ethernetinterface. Det har inget att göra med ditt avtal med din internetleverantör. Troligen har det inget med ditt problem att göra då ämnet verkar handla om din wifi-hastighet och inte kabelhastigheten.

/D, - Mod

Vad var de för mening med det då problemet inte göller wifi endast….. trodde de var en sida man kunde på hjälp på..

Fortfarande ALDRIG påstått att det är något fel på internetleverantören 🤦🏻‍♀️ och hur kan de handla om wifi när kabelhastigheten inte kommer över 100

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Du har 250Mbps (Megabit per sekund, Mb/s)
Antingen får enheterna en länkhastighet på 1Gb/s eller 100Mbps, inget däremellan så det är viktigt att alla enheter får just 1Gbps i länkhastighet.

Får du ut 250Mbps via kabel är det inget fel på din anslutning i väggen, troligen inte routern heller utan det är helt enkelt pga att det är trådlåst, luft är ett delat medium och det är trångt. Du kan pröva byta kanal och kanalbredd, lek runt lite.

Flyttar jag kabelb från fiberdosan till routern sänks det kraftigt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon351286:

Flyttar jag kabelb från fiberdosan till routern sänks det kraftigt.

Du kanske kan se länkhastighet i routern? Vad får datorn för länkhastighet? Vad ger ett hastighetstest på datorn?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Du kanske kan se länkhastighet i routern? Vad ger ett hastighetstest på datorn?

Inte kunnat ”komma in” i routern på något sätt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon351286:

Inte kunnat ”komma in” i routern på något sätt

Det är väldigt märkligt, är det en ny router är det ofta admin/password eller nån kombo av de två. Bör stå på undersidan eller i manual.

Använder du samma kabel från vägguttag > xbox som vägguttag > router? Kan vara så att du har felaktiga kablar nånstans.