DN Prenumerationer är scam

Permalänk
Medlem

DN Prenumerationer är scam

Denna tråd är en varning för DN samt ev. diskussion hurvida det är okej att företag för göra på detta sätt.

Den 8:e april i år fick jag följande mejl efter jag avslutat mitt abonemang:

"Du har avslutat din DN-prenumeration DN Digital Bas och kommer från 2023-04-10 inte längre att ha tillgång till din DN-läsning."

Inte nog med att jag inte kan läsa tidningen digitalt sedan detta datum, det finns ingen historik eller bekräftelse på min prenumeration när man är inloggad på mitt konto DN och jag for FORTFARANDE fakturor från dem för perioded augusti 01-31 (trots jag som sagt ej kan se att jag har något abonemang, eller hur länge till jag måste betala om det är så att jag har haft 'fast abonemang' med förbestämt antal månader).

DN marknadsför sig på följande sätt:
X pris Gäller per månad de 3 första månaderna, därefter 299 kr/månad • Ingen bindningstid • Säg upp enkelt online

Det känns som rena lögnen för det är ju visst bindningtid om jag nu ska betala flera månader efter jag sagt upp mig i april. Det hade inte varit ett större bekymmer om jag kunde få tillgång till att läsa skiten fram tills dagen jag slutar betala , men icke. Dessutom ingen information på hemsidan eller historik på mina fakturor jag betalat. Jag mejlar kundsupport och deras svar är mer eller mindre att jag måste betala fakturan.

Deras "erbjudanden" verkar ju vara till för att binda upp dig på 6-12 måndader utan att du själv vet om det (om du inte läser villoren riktigt noga som det räknar med att du och gamla människor inte gör). De positionerar det som en månadsbetalning du kan säga upp när du vill, MEN det är mer rätt att kalla det för avbetalningsplan på bestämd tid.

Undvik gärna detta lurendrejeri-företag. De marknadsför sig verkligen oetiskt tycker jag. Skriv inte upp er på något skit från Bonnier eller Shitstedt. Orkar inte bestrida en 60-kronors faktura, de får trycka upp den i rumpan.

Ja, jag vet att i slutet har jag gjort fel, men som sagt är detta mer en diskusion för hur ni anser en prenumeration borde fungera.

Adobe är 1000% värre. Där måste du säga upp dig dagen din prenumeration löper ut. Annars får du inte använda tjänsten OCH du blir fakturerad om du avsltuar det i förtid. Du får dessutom inte vänta en enda dag efter prenumerationen löpt ut för då blir du fakturerad för HELA nästa period (oftast ett år).

Permalänk
Moderator
Moderator

Har du inte kvar mailet du fick i April med den bekräftade uppsägningen? Det egentliga problemet, även om du inte skriver det, verkar ju vara att de inte tycker de tagit emot någon uppsägning.

Det är förslagsvis den biten du bör trycka på i din kommunikation med dem, inte något felaktigt uppfattat om bindningstid.

Visa signatur
Permalänk

Jag brukar starta min prenumeration så fort jag ser erbjudande om typ 3 mån gratis, säger upp det direkt efter registrering och njuter av gratis 3 mån utan problem. Efter någon månad utan abonnemang återkommer alltid erbjudanden och jag har åtminstone 6-9 månader gratis DN varje år och aldrig haft problem förutom en gång när jag glömde säga upp det och fick betala en månad.

Gnälligt att du beklagar dig, finns mycket värre företag, likt Adobe som i exemplet. Problemet du beskriver anser jag vara ungefär lika stort som att vissa hemsidor inte ger enkelt alternativ för att bara spara endast nödvändiga cookies. Skillnaden är att det kostade pengar i detta fall men hade du läst noga och klickat några extra gånger för att läsa hade du inte haft det här problemet om jag förstod det rätt. Jag har aldrig haft svårt att förstå sidan i fråga.

DN är en bra tidning anser jag och förmodligen den jag hade betalt för om jag hade haft pengar över till sånt.

Permalänk
Hedersmedlem

@Harddrive "För det är ju visst bindningtid om jag nu ska betala flera månader efter jag sagt upp mig i april. Det hade inte varit ett större bekymmer om jag kunde få tillgång till att läsa skiten fram tills dagen jag slutar betala , men icke. "
Naturligtvis ska du ha tillgång till tjänsten tills att bindningstiden upphör. Eller har jag fattat fel?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

När man signar upp sig på något från Bonniers får man verkligen läsa det finstilta.

Jag gör det ALDRIG en gång till.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Harddrive "För det är ju visst bindningtid om jag nu ska betala flera månader efter jag sagt upp mig i april. Det hade inte varit ett större bekymmer om jag kunde få tillgång till att läsa skiten fram tills dagen jag slutar betala , men icke. "
Naturligtvis ska du ha tillgång till tjänsten tills att bindningstiden upphör. Eller har jag fattat fel?

Du förlorar åtkomst till tjänsten så fort du har sagt upp det. Men du fortsätter betala för det. Det är det jag tycker är så svinigt. Jag kan stå för att betala för min tjänst till t.ex. slutet av december, men då ska jag ju kunna ha access fram till slutet av december.

Skrivet av NidoKing:

När man signar upp sig på något från Bonniers får man verkligen läsa det finstilta.

Jag gör det ALDRIG en gång till.

Har börjat förstå varför...

Permalänk
Medlem

Jag gick på att testa en Illustrerad Vetenskap prenumeration för snart sju år sedan. Efter det ringde de flera hundra gånger under de efterföljande månaderna, flera samtal per vecka från de olika tidningarna i koncernen, och vägrade sluta fram tills jag hotade med en polisanmälan.

De är ett cancer, undvik Bonnier.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB