Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Elon the disruptor. Han har enormt ambigösa projekt och är väldigt effektiv. Flera spännande saker som kommer förändra vår levnadstandard i framtiden. Det enda som kan förhindra det är globala katastrofer som krig och global ekonomisk krash och såklart om han försvinner.

Skrivet av dealerovski:

Åter igen, allt jag listade är saker som Elon uttalat sig om och som kommer ha stor påverkan på människor. Jag lägger inga större värderingar i det eller hävdar att allt kommer i uppfyllelse. Dock skulle jag inte betta emot honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Det är många nationer som inte kan stå emot Ryssland militärt på egen hand, eller Kina eller USA för den delen. Är det skäl nog att bara låta militära stormakter få göra som de vill?

Nu börjar det dock bli lite väl politiskt och lämnar trådens ämne...

starta gärna en ny tråd och länka.. men kort kan jag säga det är väldigt naivt att gå på västpropagandan att Ryssland gick in oprovocerat. det finns en anledning och som Trump säger, blir han president igen så stoppas kriget samma dag. Innan du svarar, ja ryssland kör också propagandakrigföring och jag är emot invasionen, men som sagt den var inte oprovocerad och kom inte som en överraskning.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Musk är en grym farsa.

Vad är poängen med tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

https://media0.giphy.com/media/CiYImHHBivpAs/giphy.webp?cid=6c09b9520387gycdprck9vkxm2clgbqb2vlrj1ha5yhtcy84&ep=v1_internal_gif_by_id&rid=giphy.webp&ct=g
Skrivet av dealerovski:
Elon the disruptor. Han har enormt ambigösa projekt och är väldigt effektiv. Flera spännande saker som kommer förändra vår levnadstandard i framtiden. Det enda som kan förhindra det är globala katastrofer som krig och global ekonomisk krash och såklart om han försvinner.

Gå till inlägget
Skrivet av dealerovski:
Åter igen, allt jag listade är saker som Elon uttalat sig om och som kommer ha stor påverkan på människor. Jag lägger inga större värderingar i det eller hävdar att allt kommer i uppfyllelse. Dock skulle jag inte betta emot honom.

Gå till inlägget

Ok jag ser hur det tolkas. ja jag tror det mesta är möjligt pga vad han hittills åstakommit men i vilken takt det sker vet jag mindre om. Sen kan jag inte veta till 100% om något blir av eller hur? Får ju erkänna att första inlägget inte var särsklit balancerat eller helt korrekt. Men det är väl inte otillåtet att man ibland överdriver och sedan justerar sina påståenden?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag har hört att Musk är en grym farsa.

Vad är poängen med tråden?

jag orkar inte mer med personer som dig.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

starta gärna en ny tråd och länka.. men kort kan jag säga det är väldigt naivt att gå på västpropagandan att Ryssland gick in oprovocerat. det finns en anledning och som Trump säger, blir han president igen så stoppas kriget samma dag. Innan du svarar, ja ryssland kör också propagandakrigföring och jag är emot invasionen, men som sagt den var inte oprovocerad och kom inte som en överraskning.

Då politiska diskussioner inte tillåts här så avböjer jag vänligt men bestämt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Många bra projekt, dålig förebild som människa. Samma sak som Michael Jackson: skön musik, dålig förebild som människa.

Musks följare är mer som "kultmedlemmar" än vanliga följare som någon gång skulle kunna inse att, "Nu har min förebild gått för långt med sitt beteende".

Mvh,
WKL.

Håller med till 100%

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Tråden är låst (min förutspåelse)

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

jag orkar inte mer med personer som dig.

Jag förstår dock inte poängen med tråden.

Jag ser på såsom SpaceX utveckling och framgångar som något asballt, men detta beror på all personal och inte en individ. Oavsett om "Elon Musk"-projekt fjärtar ur till en flopp, så på något sätt lockar han till sig investerare och bra folk, det är beröm han förtjänar. Och exempelvis Musk visningar eller öppenheten gentemot Everyday Astronaut på YT, det är tid som jag extremt tacksam över. Eftersom sådant inspirerande material är högst ovanligt.

För- och grundskolelärare förtjänar dock Dagens ros alla dagar i veckan, och är sannolikt de personer som mönstrar väldigt många duktiga individer mot att uppnå rollen som ingenjör, metallarbetare etc åt SpaceX.

Permalänk
Viking

Så löjligt och tråkigt med personer som öppet verkligen hatar på Musk. Och anledningarna till hatet är ännu löjligare. Det finns så många människor som faktiskt är "onda" och kanske förtjänar hat. Men Musk? Efter allt han åstadkommit.

Största anledningarna till hatet är också för att han faktiskt vågar säga vad han tycker inför hela världen, vilket inte borde vara något negativt. Man behöver inte hata bara för att man inte håller med.

Och varför bryr sig folk ens om någon smaragdgruva? Ska han behöva skjuta farsan sin för att inte behöva förknippas med den hela tiden? Lär ju inte riktigt vara Elons val att växa upp i den familjen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

SpaceX och Tesla går bra trots Musk, inte tack vare honom.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag förstår dock inte poängen med tråden.

Jag ser på såsom SpaceX utveckling och framgångar som något asballt, men detta beror på all personal och inte en individ. Oavsett om "Elon Musk"-projekt fjärtar ur till en flopp, så på något sätt lockar han till sig investerare och bra folk, det är beröm han förtjänar. Och exempelvis Musk visningar eller öppenheten gentemot Everyday Astronaut på YT, det är tid som jag extremt tacksam över. Eftersom sådant inspirerande material är högst ovanligt.

För- och grundskolelärare förtjänar dock Dagens ros alla dagar i veckan, och är sannolikt de personer som mönstrar väldigt många duktiga individer mot att uppnå rollen som ingenjör, metallarbetare etc åt SpaceX.

Hej,

Poängen med tråden var att lista Elons olika projekt, för jag tror många missat många av det mindre kända projekten i skuggan av SpaceX och Tesla.

Elons bidrag till SpaceX är också en unik sådan då han är Teknisk Ingenjörschef. Ta en sökning i Linkedin hur många sådana det finns i världen för bokstavligen raketforskare i raketindustrin? Han är också självlärd inom området.

Och folk tycker att han är ett icke ämne, en fluga på väggen. pinsamt.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Hej,

Poängen med tråden var att lista Elons olika projekt, för jag tror många missat många av det mindre kända projekten i skuggan av SpaceX och Tesla.

Elons bidrag till SpaceX är också en unik sådan då han är Teknisk Ingenjörschef. Ta en sökning i Linkedin hur många sådana det finns i världen för bokstavligen raketforskare i raketindustrin? Han är också självlärd inom området.

Och folk tycker att han är ett icke ämne, en fluga på väggen. pinsamt.

Mitt personliga problem med Musk har med tiden skiftat från honom till hans "anhängare". Kapital och arbetskraft som han har lyckats kombinera kan man inte ta ifrån honom, vilket folk har lyft tidigare i tråden.

Det jag uppfattar som konstigt är bilden som vissa har. Ja han är eventuellt teknisk ingenjörschef på SpaceX men vad gör han konkret i företaget? Ja, troligtvis leder han projekt och liknande vilket jag även om jag ogillar honom, får jag ge honom beröm för att lyckas med det.

Det som jag uppfattar mer och mer tröttsamt på nätet angående Musk är som sagt anhängarna som tror att han är någon Messiah likt Tony Stark och skapar(uppfinner?) nya grundämnen hemma i garaget på fritiden.

Korrigerade "i från" -> "ifrån"
Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Många bra projekt, dålig förebild som människa. Samma sak som Michael Jackson: skön musik, dålig förebild som människa.

Musks följare är mer som "kultmedlemmar" än vanliga följare som någon gång skulle kunna inse att, "Nu har min förebild gått för långt med sitt beteende".

Mvh,
WKL.

Vad har Michael Jackson gjort? Dessa copy-paste hat mot Elon är så löjligt dessutom.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast det finns källor till påståendena i videon så det är ju riktig kritik och riktig problematik.

Ja, det stämmer säkert det i videon som backan upp av källor. Det är inte det som är problemet.
Det är fortfarande partiskt, inte minst sett till titeln på videon. Det är uppenbart innan man ens börjar titta att vinkeln är att han är en idiot. Det blir ensidigt. Jag är övertygad om att man kan ta vilken människa som helst, bara nämna det dåliga och få de att se bedrövligt ut.

Sen är det ju knappast några klockrena källor kring det här med diamantgruvor etc. i det där YouTube-klippet heller. Väldigt mycket i klippet har inte någon källa överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du påstår att informationen är falsk trots att du själv inte ens kommer med något som påstår annat? När har det någonsing debunkats förutom att den patologiska lögnaren själv sagt "det är inte sant", precis som hans smaragdgruva som även hans pappa har förklarat att den visst finns.

Fast nu är det inte enbart den videon jag har som källa. Har följt mannens eskapader i åratal och läst flertalet artiklar om vad han gjort. Jag förstår inte varför man inte får kritisera honom utan att folk ska komma och skriva milslånga kommentarer om att man "litar blint på en uppenbart oresearchad video" när Musk själv kommer undan med lögner till höger och vänster.
Höjden av ironi, månne?

https://www.youtube.com/watch?v=I06RAj0TWGs

Läste du artikeln ens?

Skrivet av futurism:

"What Elon is saying is that there was no formal mine. It was a rock formation protruding from the ground in the middle of nowhere," Errol told the tabloid, noting that he kept his involvement with the operation "under the table."

"There was no mining company. There are no signed agreements or financial statements," he explained. "No one owned anything. The deal was done on a handshake with the Italian man at a time when Zambia was a free for all."

Det fanns ingen gruva, Errol enligt den intervjun erkänner ju det?
Han påstår mer eller mindre att det fanns lite smaragder som stack upp ur backen som han betalade £80k för att få några av dem?
Finns inga bevis på att någon gruva ska ha existerat, och även om Errol har påstått det förr, så har han senare ändrat sin story till den du länkade till. Gruvan ska också enligt vissa versioner av ryktet ha funnits i Sydafrika ibland, Zambia ibland.
Jag har aldrig hittat någon information om denna Italienska personen som ska ha "ägt" "gruvan" som Errol ibland påstår sig ha köpt en andel av, ibland ska ha ägt helt. Kan du hitta någon information om detta?

Här har du en annan artikel om storyn, från en lite mer känd tidskrift, där han påstår att han var på väg till Jeddah (mellanlanding på väg till England för att sälja sitt plan), kunde inte komma in utan att betala $2000, så han sålde sitt plan för £80k till någon annan random Italienare i Djibouti, för att sedan spendera hälften av det på att köpa denna "gruva"?
Han ska, enligt både artikeln i People och videon du länkade, ha haft så mycket pengar att han inte kunde stänga sitt kassaskåp?
Du har aldrig provat se hur mycket pengar kan få plats i ett kassaskåp antar jag?
Han påstår sig ha vandrat in på Tiffany's i New York och sålt sina smaragder där, låter det sannolikt tycker du? Du tror att det är så det oftast fungerar när man köper in juveler av olika slag?

Skrivet av people:

He claims he was acquitted of manslaughter charges after killing 3 home invaders
In 2017, Errol told Rolling Stone that while he has never intentionally hurt or threatened anyone, he once shot and killed a group of burglars at his home in Johannesburg, though he says he was cleared of all charges because he acted in self-defense.

In an interview with The Sun, Errol recalled the attack, claiming that he was confronted by a group of seven men inside his home and shot back at the intruders after they opened fire.

Här beskriver han samma händelse som om det kom från en film.
Jag har inte sett något exakt datum när detta ska ha skett, olika källor anger olika årtal till och med.
Verkar inte finnas något som bekräftar att det skett vad jag kan se, alla källor verkar komma från Errol själv.

Här följer en random post Errol själv gjort på sin Facebook.
Här är ytteliggare ett exempel.
Låter det som att han har alla hästar hemma i hagen?

Han gifte sig med Heide Bezuidenhout, som då hade en dotter på 4 år.
Han har nu två barn med den dottern.

Vad är det med Errol Musk som du avgudar och tror så starkt på, att allt han säger måste vara sant, och Elon måste vara en lögnare?

Du har inte heller försvarat några av de andra påståendena du gjorde som jag ifrågasätte.
Ska du fortsätta ignorera det? Kanske inte hade några bra svar där?

Fortsätt länka videos som har uppenbara fel, istället för att göra egen research.

Du har bara bevisat att jag har rätt, du kopierar åsikter utan att göra någon vettigt research alls.
Istället för att spendera 30 sekunder på att söka fram någon video du inte ens kollat på som svar, Googla lite och försök hitta vettig information istället.

"Musk själv kommer undan med lögner till höger och vänster.
Höjden av ironi, månne?"

Ironi att din informationskälla för att bevisa att det fanns en gruva, själv säger att det aldrig fanns en gruva, är en person som gjort väldigt många väldigt konstiga uttalanden, en person som inte verkar helt hemma, och du har inte ens läst artikeln du länkar till...

Suck.

*Edit* Sarato har nu raderat det inlägg jag citerade i denna post, lol.
*Edit2*, Inlägget verkar vara tillbaks nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Mitt personliga problem med Musk har med tiden skiftat från honom till hans "anhängare". Kapital och arbetskraft som han har lyckats kombinera kan man inte ta i från honom, vilket folk har lyft tidigare i tråden.

Det jag uppfattar som konstigt är bilden som vissa har. Ja han är eventuellt teknisk ingenjörschef på SpaceX men vad gör han konkret i företaget? Ja, troligtvis leder han projekt och liknande vilket jag även om jag ogillar honom, får jag ge honom beröm för att lyckas med det.

Det som jag uppfattar mer och mer tröttsamt på nätet angående Musk är som sagt anhängarna som tror att han är någon Messiah likt Tony Stark och skapar(uppfinner?) nya grundämnen hemma i garaget på fritiden.

Robert Downey Jr besökte Elon i samband med hans roll som Tony Stark i första Iron man för att få tips.

Även jag cringar en del när jag hör publiken jubla varje gång Elon går upp på scen och visar upp en ny Tesla model.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Det går mer eller mindre inte diskutera Elon Musk alls, på någon nivå, tyvärr.

Det är fullt med personer som antingen följer allt han säger och gör som en kultmedlem.
Det är fullt mer personer som hatar allt han säger och gör, inklusive påhittade rykten som dementerats massvis med gånger, som en kultmedlem.

Varför är de så pass få personer i dagens läge som kan göra sin egna research, skaffa en egen uppfattning istället för att kopiera från nån random video? Varför är det så pass många som inte är kritiska alls mot vad de läser och/eller hör, utan bara antar att allt de sett på internet eller TV måste vara sant?

Hade folk varit lite mer vettiga, så hade vi kunnat se diskussioner om vad Elon faktiskt har gjort bra, och vad han faktiskt misslyckats med. Världen är inte svartvit. Elon, likt alla människor, gör både bra och dåliga saker.

Minsta lilla kritik mot Elon Musk, så måste man hata honom och vara dum i huvudet.
Minsta lilla försvar av Elon Musk, så måste man vara en av hans kultmedlemar och dum i huvudet.
Finns inget utrymme längre för att vara vettig och ha en mer balanserad syn.

"Är du inte 100% med oss i allt vi säger och tycker, så är du 100% mot oss och fienden".
Gäller i alla sammanhang i dagens läge känns det som.
Alla som inte tycker och tänker exakt som du, är en vidrig och hemsk människa.
Vad du tycker och tänker bestäms av nån random video som har massa fel, för att du inte orkar ens försöka kolla upp om påståenden i videon kan stämma eller ej.

Tragiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Skrivet av dealerovski:

Åter igen, allt jag listade är saker som Elon uttalat sig om och som kommer ha stor påverkan på människor. Jag lägger inga större värderingar i det eller hävdar att allt kommer i uppfyllelse. Dock skulle jag inte betta emot honom.

Jag tycker också att det är spännande områden han försöker förändra och därför finns värde i att diskutera. Men vissa klarar inte av det uppenbarligen.

Elon har lyckats (riktigt) bra med vissa projekt men mindre bra med andra, i likhet med de flesta andra entreprenörer.

Det är skillnad på att intressera sig för utveckling inom specifika områden och att faktiskt ha möjlighet/förmåga/ekonomiska medel att driva samma utveckling. De flesta av utvecklingsområden du listar vågar jag påstå jobbas med redan idag och teknik finns säkert redan på marknaden inom många av dom. Inte alla företagare/entreprenörer/visionärer är lika publika som Elon med vad de siar om vad gäller framtida tekniker och utveckling. Att ha visioner om en slutprodukt/tjänst i stora svepande drag är långt ifrån samma sak som att kunna förutse och lösa alla problem som man kommer stöta på längs med resan till verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Det går mer eller mindre inte diskutera Elon Musk alls, på någon nivå, tyvärr.

Det är fullt med personer som antingen följer allt han säger och gör som en kultmedlem.
Det är fullt mer personer som hatar allt han säger och gör, inklusive påhittade rykten som dementerats massvis med gånger, som en kultmedlem.

Varför är de så pass få personer i dagens läge som kan göra sin egna research, skaffa en egen uppfattning istället för att kopiera från nån random video? Varför är det så pass många som inte är kritiska alls mot vad de läser och/eller hör, utan bara antar att allt de sett på internet eller TV måste vara sant?

Hade folk varit lite mer vettiga, så hade vi kunnat se diskussioner om vad Elon faktiskt har gjort bra, och vad han faktiskt misslyckats med. Världen är inte svartvit. Elon, likt alla människor, gör både bra och dåliga saker.

Minsta lilla kritik mot Elon Musk, så måste man hata honom och vara dum i huvudet.
Minsta lilla försvar av Elon Musk, så måste man vara en av hans kultmedlemar och dum i huvudet.
Finns inget utrymme längre för att vara vettig och ha en mer balanserad syn.

"Är du inte 100% med oss i allt vi säger och tycker, så är du 100% mot oss och fienden".
Gäller i alla sammanhang i dagens läge känns det som.
Alla som inte tycker och tänker exakt som du, är en vidrig och hemsk människa.
Vad du tycker och tänker bestäms av nån random video som har massa fel, för att du inte orkar ens försöka kolla upp om påståenden i videon kan stämma eller ej.

Tragiskt.

Beskriver tyvärr dagens samhällsläge perfekt oavsett fråga, tragedi är det som du säger.

Permalänk
Skrivet av dealerovski:

Utbildning, Elon utvecklar ny typ av skola som anpassar sig till barnens förmågor istället för en fyrkantig utbildning som missgynnar en viss %.

Kan uttala mig i varierat starka ordalag om vilken jubeltomte Musk är, men en sak är i alla fall säker - jag är så gruvligt trött på att folk som inte kan ett skvatt om pedagogik försöker ge sig på ett av tidernas största samhällsviktiga problem och häver ur sig dynga. Jag och tusentals andra inom branschen avtackar oss gladeligen all handpåläggning av megalomaniska daddy's boys med mer pengar än vett och därtill gäller detta även politiker som kraxar sig hesa om hur skolan var förr.

Permalänk
Medlem

När man är rikare än världens rikaste, god för 237,2 miljarder USD
När man driver ett bilföretag med 128,000 anställda
När man har ett rymdföretag.

Då kan man sitta hemma på pojkrummet och klaga på hur misslyckad och rubbad någon är.
Innan dess, klipp dig, skaffa ett jobb och ät din gröt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Så löjligt och tråkigt med personer som öppet verkligen hatar på Musk. Och anledningarna till hatet är ännu löjligare. Det finns så många människor som faktiskt är "onda" och kanske förtjänar hat. Men Musk? Efter allt han åstadkommit.

Största anledningarna till hatet är också för att han faktiskt vågar säga vad han tycker inför hela världen, vilket inte borde vara något negativt. Man behöver inte hata bara för att man inte håller med.

Och varför bryr sig folk ens om någon smaragdgruva? Ska han behöva skjuta farsan sin för att inte behöva förknippas med den hela tiden? Lär ju inte riktigt vara Elons val att växa upp i den familjen.

Personligen så bryr jag mig inte så mycket hur vida hans far ägde en smaragdgruva, det som dock är märkligt är att Elon har förnekat detta ett flertal gånger, samtidigt som hans far har bekräftat det samt sagt att han även skickade pengar till Musk under hans studier i USA (vilket också går emot Musk narrativ).

Och jag ser inte så mycket hat här, tycker det är nyttigt att folk är skeptiska. Något Musk vi det här laget gjort sig väldigt förtjänt av. Hans högst tveksamma behandling av anställda är väldokumenterat vid det här laget (framkom tydligt redan i biografin från 2015), och vid det här laget har han översålt/ljugit/misslett så oroligt många gånger att det börjar bli svårt att filtrera saker han säger längre (hyperloop, självkörandebilar, solpaneler, cyber/semi truck). Han är rent sagt så oärlig med tidslinjer så otroligt ofta att man bör sig ta en tankeställare varför det är fallet? Liksom varför står man och säger att man kommer lansera självkörande bilar inom ett år, när sedan ingenjörer sedan gått ut och sagt att dom dom inte ens var nära att ha tekniken på plats, och att dom var åratal borta (något som också visade stämma). Visst det kan vara nyttigt med att sätta höga mål och ambitioner, men vid det här laget kan jag inte lita på i princip något han säger, för han har visats sig allt för många gånger vid det här laget att snacka skit

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

När man är rikare än världens rikaste, god för 237,2 miljarder USD
När man driver ett bilföretag med 128,000 anställda
När man har ett rymdföretag.

Då kan man sitta hemma på pojkrummet och klaga på hur misslyckad och rubbad någon är.
Innan dess, klipp dig, skaffa ett jobb och ät din gröt.

En vanlig företeelse bland kultmedlemmar är inte bara deras befrielse från kontakt med verkligheten utan också från humor (01:51-01:58):

Nu räcker det för mig. Ha en fortsatt trevlig helg!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

du tycker det är roligt för att det inte sannolikt att det kommer att ske? ser inte direkt någon humår i det..

Allt jag skrev i listan är saker Elon har uttalat sig om att han vill förbättra och lägga sin energi på om det är så lite som några promille av sin tid.

Roligt för att de köpte en TBM från Caterpillar(?) sminkade upp den lite och sen byggde en egen kopia och har lyckats borra två 4m breda tunlar ett par kilometer på 7 år.

Permalänk
Viking
Skrivet av sKRUVARN:

Personligen så bryr jag mig inte så mycket hur vida hans far ägde en smaragdgruva, det som dock är märkligt är att Elon har förnekat detta ett flertal gånger, samtidigt som hans far har bekräftat det samt sagt att han även skickade pengar till Musk under hans studier i USA (vilket också går emot Musk narrativ).

Den där Errol verkar ju dock inte så trovärdig.

Skrivet av sKRUVARN:

Och jag ser inte så mycket hat här, tycker det är nyttigt att folk är skeptiska. Något Musk vi det här laget gjort sig väldigt förtjänt av. Hans högst tveksamma behandling av anställda är väldokumenterat vid det här laget (framkom tydligt redan i biografin från 2015), och vid det här laget har han översålt/ljugit/misslett så oroligt många gånger att det börjar bli svårt att filtrera saker han säger längre (hyperloop, självkörandebilar, solpaneler, cyber/semi truck). Han är rent sagt så oärlig med tidslinjer så otroligt ofta att man bör sig ta en tankeställare varför det är fallet? Liksom varför står man och säger att man kommer lansera självkörande bilar inom ett år, när sedan ingenjörer sedan gått ut och sagt att dom dom inte ens var nära att ha tekniken på plats, och att dom var åratal borta (något som också visade stämma). Visst det kan vara nyttigt med att sätta höga mål och ambitioner, men vid det här laget kan jag inte lita på i princip något han säger, för han har visats sig allt för många gånger vid det här laget att snacka skit.

Är det så farligt då? Han har fortfarande åstadkommit en massa bra.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Elon Musk är en hype:are, han bara kastar skit på väggen och ser vad som fastnar. De flesta av hans galna ideér är non-starters som tyvärr fick/får alldeels för mycket uppmärksamhet (hyperloop, hans biltunnlar, ballistic raketer för transport om nån kommer ihåg ... )

Tyvärr har han en kult bakom sig som tror han är någon slags geni vilket gör att en massa pengar och uppmärksamhet slösas på smörja.

Givetvis har han också finansierat en och annan bra/lyckad sak, men hans track-record är knappast något att se upp till.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av PaeronSoda:

Kan uttala mig i varierat starka ordalag om vilken jubeltomte Musk är, men en sak är i alla fall säker - jag är så gruvligt trött på att folk som inte kan ett skvatt om pedagogik försöker ge sig på ett av tidernas största samhällsviktiga problem och häver ur sig dynga. Jag och tusentals andra inom branschen avtackar oss gladeligen all handpåläggning av megalomaniska daddy's boys med mer pengar än vett och därtill gäller detta även politiker som kraxar sig hesa om hur skolan var förr.

Hear Hear!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Elon Musk är en hype:are, han bara kastar skit på väggen och ser vad som fastnar. De flesta av hans galna ideér är non-starters som tyvärr fick/får alldeels för mycket uppmärksamhet (hyperloop, hans biltunnlar, ballistic raketer för transport om nån kommer ihåg ... )

Tyvärr har han en kult bakom sig som tror han är någon slags geni vilket gör att en massa pengar och uppmärksamhet slösas på smörja.

Givetvis har han också finansierat en och annan bra/lyckad sak, men hans track-record är knappast något att se upp till.

Hmm, Hyperloop har han som sagt inte ens försökt bygga själv, endast en idé som han har sagt att det vore najs om nån snor och bygger. Det finns inget som säger att det inte går. Handlar bara om politisk vilja för att finansiera den typen av projekt.
Hursom, inget man kan beskylla Elon Musk för att vara Elons "fel" att de inte existerar.

Hans biltunnlar förstår jag inte vad du menar. Det är ett företag värt över $5.5 miljarder. De har byggt, och håller på bygga tunnlar just nu. Tänkte du att de skulle finnas färdigställda tunnlar över hela världen, kanske tiotusentals av dom, på några år?
Det tar tid, och krävs politisk vilja för att lägga pengar på det. Det verkar ju vara ganska framgångsrikt än så länge. För tidigt att säga att det var ett misslyckande.

Raketerna du nämner för transport, är ju under utveckling? Det är Starship, som utöver att vara planerad att användas för resor till både Månen och Mars, även kan tänkas användas just så som du beskriver.
Det tar ju dock så klart tid att utveckla dessa.
Eller trodde du att det går på något år också?
Du har inte kollat upp hur lång tid nya raketer tenderar att ta att utvecklas? Även när de används endast en gång, så kan det ta årtionden. Nu pratar vi om en raket som är tänkt att den ska kunna eventuellt användas flera gånger per dag. Det är ett ganska stort hopp.
Du kanske tänkte att ju mer avancerat det är, desto snabbare går det att utveckla?

Elon Musk är känd för att vara extremt tidsoptimistisk ofta, för att säga det väldigt snällt, men alla de exempel du tar upp är ju extremt dåliga exempel på att han ska ha misslyckats.
Inte ett enda av dom är ett misslyckande.

Bättre kan du. Det finns absolut saker han misslyckats med, men att tro att han "bara kastar skit på väggen och ser vad som fastnar." är ju tämligen felaktigt, speciellt om du baserar hela den åsikten på de exempel du gav.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Kan vi inte skrota hälften av listan och sätta han till att bygga SMRs?