Låsa upp Företagstelefon

Permalänk

Låsa upp Företagstelefon

Hej!

Fråga,
Fick överta min systers jobbtelefon då hon skulle ha en ny och den är rätt gammal. MEN!
Den är låst till hennes företag. Trots nystart så verkar den vilja gå direkt till att man ska logga in med hennes företags mailuppgifter osv..
Bara nyfiken om det går att låsa upp den, eller är det bara att ge den tillbaka till henne?

Permalänk
Medlem

iPhone kan du factory återställa med iTunes relativt lätt förutsatt att hon loggar ut ur hennes Apple id först

Är det en android har jag ingen aning. Förövrigt är det en bra idé att ge bas information som vilken telefon det är så folk kan hjälpa enklare

Mvh

Permalänk
Medlem

Det blir lite lättare att hjälpa till om du skriver vilken telefon du gäller.

Men jag jizzar på att det rör en iPhone och att det är iCloud-låsningen du pratar om. Mig veterligen finns det inget man kan göra för att komma förbi det. Kan inte din syster logga in med företagsuppgifter för att ta bort låsningen?

Annars kanske det går att roota den?

Permalänk

Är det iphone och DEP så kan du inte komma runt det utan att logga in som admin i företagets MDM lösning och plocka bort den där ifrån tyvärr

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Förlåt tänkte att det var samma på alla telefoner!
Det är en Google Pixel telefon! Så android!
Vid inloggning via wifi kommer det upp "Enheten ägs av din organisation, kontakta din IT-administratör om du vill veta mer"
och går sedan direkt till "konfigurerar jobbprofilen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av amigoslinn:

Förlåt tänkte att det var samma på alla telefoner!
Det är en Google Pixel telefon! Så android!

Du kan tyvärr inte komma runt deras lås om företaget fullständigt enhetshanteraren den.

Nu låter jag jättetråkig men i många fall så är det så att telefonen fortfarande tillhör arbetsgivaren. Om inte arbetsgivaren (oftast IT-avdelningen) uttryckligen har godkänt att hon får den utav företaget så ägs den fortfarande av arbetsgivaren och bör lämnas tillbaka även om hon har fått en ny. Om du försöker ta dig förbi enhetshanteringen och den fortfarande tillhör arbetsgivaren så kan de hävda dataintrång om de kommer på att du försöker ta dig förbi deras enhetshantering.

Den enda vägen du bör gå är att be din syster kontakta arbetsgivaren, få i skrift att hon får den telefonen, och därmed också att de tar bort eventuell enhetshantering.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk

Inget tråkigt svar! Ett bra svar! Ska höra med henne. Hon får nya telefoner ganska ofta via jobbet, så dom gamla ligger bara i en låda hemma hos henne.

Permalänk
Medlem

Eftersom det ändå är en telefon som ingen bryr sig om läs på lite om hur du kan ladda i ny bootloader å egen ROM.
Detta borde väl bryta företagets enhetshantering?

Nu har de ju gått några år men sist jag gjorde de var på en Samsung S7 när den var ny och det funkade galant efter det.
Men det blir ju krångligare och svårare helatiden så kanske inte är så enkelt nu längre.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB