Företag har beskrivit vara felaktigt, vill inte ge mig en vara som motsvarar beskrivningen de lämnade.

Permalänk
Medlem

Företag har beskrivit vara felaktigt, vill inte ge mig en vara som motsvarar beskrivningen de lämnade.

Hej

Jag har köpt en uppsättning tallrikar hos en designsäljare av hemartiklar sålt mig. Viktigt vid val av tallrikar för mig var att de skulle vara diskmaskinssäkra. Dock har samtliga tallrikar, som är stengods, spruckit i glasyren. Vid kontakt med återförsäljaren säger de att stengods inte tål värme och diskmaskin och att det är därför tallrikarna spruckit. Återförsäljaren erbjuder mig nya likadana tallrikar eller pengarna tillbaka för köpet.

Kruxet för min del här är att tar jag likadana tallrikar så vet jag ju att inom loppet av två år kommer de se lika tråkiga ut igen. Pengarna tillbaka kommer ge mig ungefär hälften av vad tallrikarna skulle kosta idag i handeln att köpa.
Min inställning är att jag vill bli ersatt med en produkt av liknande marknadsvärde men som håller vad de lovar gällande att vara diskmaskinssäkra. Försöker hitta bra texter att läsa på nätet för att ladda med argument inför en diskussion med återförsäljaren men hittar inte bra underlag på nätet att läsa.

Tacksam för all rådgivning jag kan få i mitt ärende.

Har jag fel och någon kan visa mig det i lagtext så accepterar jag det och tar då pengarna tillbaka och går till en annan butik men min magkänsla säger mig att jag har rätt och butiken bara slingrar sig.

Permalänk

Du har laglig rätt att få en vara som motsvarar utställda förväntningar/beskrivning/löften, så om företaget vid ursprungliga köpet har bekräftat till dig att de skulle vara diskmaskinståliga så har du, som är du är inne på, rätt att göra ett täckningsköp av andra likvärdiga tallrikar som är diskmaskinståliga (om sådana nu existerar) utifall att aktuellt företag inte kan leverera en sådan produkt. Bra är ju om du har löfte/intygande att de skulle vara diskmaskinståliga skriftligt isf eller om företaget medger att de gjort sådana uttalade löften/intyganden, annars blir det svårt för dig att bevisa. Sätter dem sig på tvären får du dock räkna med att anmäla det till ARN och om de inte följer deras beslut (förmodat att de beslutar till din fördel) så måste du stämma dem i tingsrätten. Frågan är om det är värt det?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det är konsumentköplagen 4kap 5-11§§

du har rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

Nu har ju företaget redan erbjudit omleverans eller att häva köpet. De kan ju inte gärna trolla fram en produkt som inte finns. Hittar du. Hävdar du att det visst finns stengodstallrikar som tål diskmaskin kan du kräva skadestånd - 6 kap konsumentköplagen. då köper du de tallrikarna, ett så kallat täckningsköp och kräver mellanskillnaden från ordinarie säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Det är konsumentköplagen 4kap 5-11§§

du har rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

Nu har ju företaget redan erbjudit omleverans eller att häva köpet. De kan ju inte gärna trolla fram en produkt som inte finns. Hittar du. Hävdar du att det visst finns stengodstallrikar som tål diskmaskin kan du kräva skadestånd - 6 kap konsumentköplagen. då köper du de tallrikarna, ett så kallat täckningsköp och kräver mellanskillnaden från ordinarie säljaren.

stengods är för mig inte en viktig egenskap
det är däremot diskmaskinssäker
omleverans kommer ju inte hjälpa om grundprodukten inte är diskmaskinssäker.
pengarna tillbaka ger cirka halva marknadsvärdet.

Skrivet av TobiasStockholm:

Du har laglig rätt att få en vara som motsvarar utställda förväntningar/beskrivning/löften, så om företaget vid ursprungliga köpet har bekräftat till dig att de skulle vara diskmaskinståliga så har du, som är du är inne på, rätt att göra ett täckningsköp av andra likvärdiga tallrikar som är diskmaskinståliga (om sådana nu existerar) utifall att aktuellt företag inte kan leverera en sådan produkt. Bra är ju om du har löfte/intygande att de skulle vara diskmaskinståliga skriftligt isf eller om företaget medger att de gjort sådana uttalade löften/intyganden, annars blir det svårt för dig att bevisa. Sätter dem sig på tvären får du dock räkna med att anmäla det till ARN och om de inte följer deras beslut (förmodat att de beslutar till din fördel) så måste du stämma dem i tingsrätten. Frågan är om det är värt det?

Lyckligtvis hävdar de fortfarande på sin hemsida att tallrikarna är diskmaskinståliga.
Butikspersonalen dock tyckte det var solklart att stengods inte är värmetåligt (men erbjöd fortfarande ersättningsservis)

Permalänk
Medlem

Svårt att förstå logiken med "marknadsvärdet". Varför skulle du bli ersatt med ett större värde än vad du köpte varan för? Nej, här gör du nog en tankevurpa.

Verkar som företaget varit i överkant av vad som är rimligt tillmötesgående. Finns inget mer att göra här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Svårt att förstå logiken med "marknadsvärdet". Varför skulle du bli ersatt med ett större värde än vad du köpte varan för? Nej, här gör du nog en tankevurpa.

Verkar som företaget varit i överkant av vad som är rimligt tillmötesgående. Finns inget mer att göra här.

Det är en tråkig stil och tolka ärendet som absolut. Eftersom du har fel.

För Konsumentverket stödjer TS hållning, läs artiklarna "Vad räknas som fel?" och "Vad kan du kräva av företaget?": https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Permalänk
Medlem

Vad kör du för program? Säger de något om temperatur?

Bara för de klarar diskmaskin är det inte säkert de tål om du hela tiden kör intensivprogrsm på 70 grader. Kör du på ECO läge 40 grader och de inte tål det så är det däremot fel på dem skulle jag säga.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Återförsäljaren erbjuder mig nya likadana tallrikar eller pengarna tillbaka för köpet.

Skrivet av GooGeL:

Det är en tråkig stil och tolka ärendet som absolut. Eftersom du har fel.

För Konsumentverket stödjer TS hållning, läs artiklarna "Vad räknas som fel?" och "Vad kan du kräva av företaget?": https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Täckningsköp gäller om företaget ej längre kan erbjuda samma vara och kund behöver köpa den annorstädes för högre pris. Eftersom de kan göra detta gäller inte denna regel här. Dessutom uppfyller företaget andra krav i din länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vad kör du för program? Säger de något om temperatur?

Bara för de klarar diskmaskin är det inte säkert de tål om du hela tiden kör intensivprogrsm på 70 grader. Kör du på ECO läge 40 grader och de inte tål det så är det däremot fel på dem skulle jag säga.

40C? Grejerna ska ju bli ren från bakterier med mera.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av izzie:

Täckningsköp gäller om företaget ej längre kan erbjuda samma vara och kund behöver köpa den annorstädes för högre pris. Eftersom de kan göra detta gäller inte denna regel här. Dessutom uppfyller företaget andra krav i din länk.

https://i.imgur.com/TMqHpFI.png

Nej, täckningsköp gäller även i den utsträckningen varan inte återspeglar de utfästelser som getts vid köpet och således kund behöver köpa en annan produkt som uppfyller dessa (ersättningsprodukt som är likvärdig de förväntningar och löften som getts.). Jag kan ärligt talat inte den nya lagen men i den gamla så är det §16, §22, §26 och §30 samt §33 som är relevanta. Lagen måste läsas i sin helhet.

Skrivet av GooGeL:

40C? Grejerna ska ju bli ren från bakterier med mera.

Det löser diskmedlet om du inte har något väldigt poröst. Men det har man väl rimligen inte som matgods?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Täckningsköp gäller om företaget ej längre kan erbjuda samma vara och kund behöver köpa den annorstädes för högre pris. Eftersom de kan göra detta gäller inte denna regel här. Dessutom uppfyller företaget andra krav i din länk.

https://i.imgur.com/TMqHpFI.png

Kunden kan kräva ett täckningsköp på ett par tallrikar som tål maskindisk. Eftersom företaget hävdade att tallrikarna tålde maskindisk, som sedermera inte stämde. För dem är det enklast att skicka ut en ny uppsättning eller häva köpet, men jag kan förstå att TS önskar driva det vidare mot ett täckningsköp, då nya och liknande tallrikar som faktiskt tål maskindisk möjligen är dyrare idag, än för två år sedan. I och med inflationen osv.

Skrivet av DavidtheDoom:

Det löser diskmedlet om du inte har något väldigt poröst. Men det har man väl rimligen inte som matgods?

I mitt tycke bör man inte snåla på temperaturen vid tvätt av underkläder, sängkläder eller då disken. Basta eller ånga bort gremlins.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Kunden kan kräva ett täckningsköp på ett par tallrikar som tål maskindisk. Eftersom företaget hävdade att tallrikarna tålde maskindisk, som sedermera inte stämde. För dem är det enklast att skicka ut en ny uppsättning eller häva köpet, men jag kan förstå att TS önskar driva det vidare mot ett täckningsköp, då nya och liknande tallrikar som faktiskt tål maskindisk möjligen är dyrare idag, än för två år sedan. I och med inflationen osv.

I mitt tycke bör man inte snåla på temperaturen vid tvätt av underkläder, sängkläder eller då disken. Basta eller ånga bort gremlins.

Det är ju inte som att 60-70 grader dödar alla bakterier heller.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

40C? Grejerna ska ju bli ren från bakterier med mera.

50 grader var det visst på ECO. 40 var skondisk. Den kör en sköljning i högre temperatur för att döda bakterier på slutet men kör huvuddelen i lägre temperatur om jag förstår rätt. Brukar bli rent i alla fall förutom om det är väldigt smutsigt då kör jag ibland intensivtvätt som står 70 grader.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är ju inte som att 60-70 grader dödar alla bakterier heller.

När det gäller klädtvätt är det väldigt stor skillnad mellan 40 och 60 grader i hur många virus och bakterier som finns kvar på den rena tvätten. Jag letade upp ett betydande antal vetenskapliga studier om detta när jag var nyfiken på det själv för 7-8 år sen (har inte sparat länkar och har inte tid att leta upp allt nu). Det är inte så relevant om bakterier och virus dör eller om de sköljs bort och inte sätter sig igen. Det relevanta är hur många som är kvar i tvätten när den är klar.

Sannolikt är det på liknande vis med disk, att den högre temperaturen minskar mängden som är kvar, oavsett om det är bakterier som sköljts bort levande eller dött av värmen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

När det gäller klädtvätt är det väldigt stor skillnad mellan 40 och 60 grader i hur många virus och bakterier som finns kvar på den rena tvätten. Jag letade upp ett betydande antal vetenskapliga studier om detta när jag var nyfiken på det själv för 7-8 år sen (har inte sparat länkar och har inte tid att leta upp allt nu). Det är inte så relevant om bakterier och virus dör eller om de sköljs bort och inte sätter sig igen. Det relevanta är hur många som är kvar i tvätten när den är klar.

Sannolikt är det på liknande vis med disk, att den högre temperaturen minskar mängden som är kvar, oavsett om det är bakterier som sköljts bort levande eller dött av värmen.

Tänker inte säga emot gällande tvätt. Men när det gäller disk så är det ju lite andra typer av material som det gäller. I tyg kan ju bioorganismer leva kvar på ett annat sätt än på keramik. Jag tänker mig att så länge disken blir ren och utan matrester så borde det vara ok. Handdisk brukar ju funka fint annars och det är ju med förhållandevis låg temperatur och en ofta diskborste som återanvänds med i många fall medelmåttig rengöring mellan diskningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Tänker inte säga emot gällande tvätt. Men när det gäller disk så är det ju lite andra typer av material som det gäller. I tyg kan ju bioorganismer leva kvar på ett annat sätt än på keramik. Jag tänker mig att så länge disken blir ren och utan matrester så borde det vara ok. Handdisk brukar ju funka fint annars och det är ju med förhållandevis låg temperatur och en ofta diskborste som återanvänds med i många fall medelmåttig rengöring mellan diskningarna.

Jo, jag tror också att det är betydligt lättare med disk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

När det gäller klädtvätt är det väldigt stor skillnad mellan 40 och 60 grader i hur många virus och bakterier som finns kvar på den rena tvätten. Jag letade upp ett betydande antal vetenskapliga studier om detta när jag var nyfiken på det själv för 7-8 år sen (har inte sparat länkar och har inte tid att leta upp allt nu). Det är inte så relevant om bakterier och virus dör eller om de sköljs bort och inte sätter sig igen. Det relevanta är hur många som är kvar i tvätten när den är klar.

Sannolikt är det på liknande vis med disk, att den högre temperaturen minskar mängden som är kvar, oavsett om det är bakterier som sköljts bort levande eller dött av värmen.

Skrivet av jawik:

Tänker inte säga emot gällande tvätt. Men när det gäller disk så är det ju lite andra typer av material som det gäller. I tyg kan ju bioorganismer leva kvar på ett annat sätt än på keramik. Jag tänker mig att så länge disken blir ren och utan matrester så borde det vara ok. Handdisk brukar ju funka fint annars och det är ju med förhållandevis låg temperatur och en ofta diskborste som återanvänds med i många fall medelmåttig rengöring mellan diskningarna.

Skrivet av cyklonen:

Jo, jag tror också att det är betydligt lättare med disk.

En studie från 2015: Bakteriereduktion i diskmaskiner av Sara Wallgren Klang
Länk: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:838866/FULLTEXT01

Med ett ganska intressant resultat.

Livsmedelsverkets studie, sida 13, 21-22: https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdata...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

En studie från 2015: Bakteriereduktion i diskmaskiner av Sara Wallgren Klang
Länk: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:838866/FULLTEXT01

Med ett ganska intressant resultat.

Livsmedelsverkets studie, sida 13, 21-22: https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdata...

TLDR (S Wallgren Klang 2015). 30 minuters sköljprogram på 45 grader Celcius eliminerade alla jästceller på tallrikarna. I testerna med oxidationsmedel verkade de lite rinnigare ha bättre effekt pga att de mekaniskt förflyttade jästcellerna från tallrikarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

stengods är för mig inte en viktig egenskap
det är däremot diskmaskinssäker
omleverans kommer ju inte hjälpa om grundprodukten inte är diskmaskinssäker.
pengarna tillbaka ger cirka halva marknadsvärdet.

Så fråga snällt om de inte har någon annan tallriksuppsättning som faktiskt klarar maskindisk, som faller dig i smaken?
Om inte, så är det väl ändå rätt svårt att bli för grining om du får pengarna du faktiskt betalat tillbaka (även om det var nån tokrea då, och priserna gått upp sen dess) - speciellt om du använt tallrikarna under hyfsat lång tid redan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så fråga snällt om de inte har någon annan tallriksuppsättning som faktiskt klarar maskindisk, som faller dig i smaken?
Om inte, så är det väl ändå rätt svårt att bli för grining om du får pengarna du faktiskt betalat tillbaka (även om det var nån tokrea då, och priserna gått upp sen dess) - speciellt om du använt tallrikarna under hyfsat lång tid redan.

Det är där vi är nu. Jag skickade ett mail där jag frågar snällt ifall de kan tänka sig att erbjuda tallrikar ur sitt sortiment som är diskmaskinssäkra där jag förklarar varför jag inte är nöjd med pengarna tillbaka eller likadana tallrikar.

Nekar de även på detta mailet så får jag ta och leta lagtexter som stödjer min ståndpunkt samt eventuellt höra av mig till min lokala konsumentrådgivare.

Jag är inte grinig - jag försöker bara se till att jag får det utfall jag letade efter när jag betalade dyra pengar för två år sedan - diskmaskinssäkra designtallrikar. Det är ju där jag hade varit idag om de inte hade specificerat tallrikarsom inte tål diskmaskin felaktigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cirap:

Det är konsumentköplagen 4kap 5-11§§

du har rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

Nu har ju företaget redan erbjudit omleverans eller att häva köpet. De kan ju inte gärna trolla fram en produkt som inte finns. Hittar du. Hävdar du att det visst finns stengodstallrikar som tål diskmaskin kan du kräva skadestånd - 6 kap konsumentköplagen. då köper du de tallrikarna, ett så kallat täckningsköp och kräver mellanskillnaden från ordinarie säljaren.

Nja. Det där är snarare ett utdrag från Kapitel 5 § 1 i KKL.
Men ja - det är det kapitlet som rimligen innehållet rätt vägledning för TS här.
Thanks!
Det som är relevant i sammnhanget här är att den raden inte beskriver läget i sin helhet så väl. Första paragrafen är mer av en grund av utbud.
Kapitel 5 har sedan flertalet paragrafer som närmre specificerar varje dels kriterier lite närmre. Man behöver titta på de delarna också.

---------------------

@Jaevel

KKL har en del intresanta paragrafer på området under kapitel 5.
https://lagen.nu/2022:260#K5

Jag har strukit under vad jag tror är relevant i ditt fall.

Citat:

Rätt till avhjälpande eller omleverans

[K5]4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren.

[S2]Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för näringsidkaren ska särskild hänsyn tas till

• vilken betydelse felet har,
• vilket värde som varan skulle ha haft i felfritt skick, och
• om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för näringsidkaren och utan väsentlig olägenhet för konsumenten.

[S3]Avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att konsumenten framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten.

[K5]5 § Trots att konsumenten kräver en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har näringsidkaren rätt att vidta en sådan åtgärd, om det kan ske under de förutsättningar som anges i 4 § tredje stycket.

Det verkar alltså handla om en bedömningsfråga från fall till fall här enligt de punkterna. Det ger tyvärr inget defintivt svar.
Det finns antagligen praxis/prejudikat här - men jag känner tyvärr inte till läget på den fronten.

Men det finns ett lite mer utbroderat svar här. Lagstiftaren har angett bakgrund till senaste lagändring här vilket också hänvisas till på sidan.
Den texten är också läsvärd i sammanhanget:

https://lagen.nu/prop/2021/22:85#kommentar-0000:3419843163839...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Det där är snarare ett utdrag från Kapitel 5 § 1 i KKL.
Men ja - det är det kapitlet som rimligen innehållet rätt vägledning för TS här.
Thanks!
Det som är relevant i sammnhanget här är att den raden inte beskriver läget i sin helhet så väl. Första paragrafen är mer av en grund av utbud.
Kapitel 5 har sedan flertalet paragrafer som närmre specificerar varje dels kriterier lite närmre. Man behöver titta på de delarna också.

---------------------

@Jaevel

KKL har en del intresanta paragrafer på området under kapitel 5.
https://lagen.nu/2022:260#K5

Jag har strukit under vad jag tror är relevant i ditt fall.

Det verkar alltså handla om en bedömningsfråga från fall till fall här enligt de punkterna. Det ger tyvärr inget defintivt svar.
Det finns antagligen praxis/prejudikat här - men jag känner tyvärr inte till läget på den fronten.

Men det finns ett lite mer utbroderat svar här. Lagstiftaren har angett bakgrund till senaste lagändring här vilket också hänvisas till på sidan.
Den texten är också läsvärd i sammanhanget:

https://lagen.nu/prop/2021/22:85#kommentar-0000:3419843163839...

Stort tack för ett väldigt hjälpsamt inlägg!
Jag ska läsa på så jag är redo att fortsätta dialogen med ÅF om de inte kan tänka sig att vara tillmötesågende

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

KKL har en del intresanta paragrafer på området under kapitel 5.
https://lagen.nu/2022:260#K5

Jag har strukit under vad jag tror är relevant i ditt fall.

Det har nog tagits upp tidigare litegrann, men jag undrar om hela den där sektionen är relevant överhuvud taget: jag tolkar den att den är till för att hantera en defekt produkt, snarare än en produkt som inte matchar beskrivningen.
(kanske missar nått nu)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

stengods är för mig inte en viktig egenskap
det är däremot diskmaskinssäker
omleverans kommer ju inte hjälpa om grundprodukten inte är diskmaskinssäker.
pengarna tillbaka ger cirka halva marknadsvärdet.

Lyckligtvis hävdar de fortfarande på sin hemsida att tallrikarna är diskmaskinståliga.
Butikspersonalen dock tyckte det var solklart att stengods inte är värmetåligt (men erbjöd fortfarande ersättningsservis)

De kan ge dig IKEA tallrikar då, de är diskmaskinsäkra?

Måste vara svårt att debattera vad som är diskmaskinssäkra tallrikar och likvärdiga i ALLT annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Det har nog tagits upp tidigare litegrann, men jag undrar om hela den där sektionen är relevant överhuvud taget: jag tolkar den att den är till för att hantera en defekt produkt, snarare än en produkt som inte matchar beskrivningen.
(kanske missar nått nu)

Det här är en bra fråga! Det skulle kunna vara så att det är fel område. Jag förstår dig!
Men som jag förstår det är lagen utformad på ett sådant sätt att det är just här det passar in.

Kapitel 5 handlar om påföljder vid fel på varan
Kapitel 4 handlar om att definiera vad "fel på varan" betyder.

Så under kapitel 4 hittar man svaret på den frågan.
https://lagen.nu/2022:260#K4

§1 och §2 tar upp kraven på varan vilket innefattar om varan inte stämmer överens med beskrivning, vad som beställts/avtalats eller vad kunden tänkt använda grejerna till. Det TS tar upp.
§3 tar upp om återförsäljaren missat att informera delar som bör belysas.

5§ definierar just att det här räknas som fel på varan i juridisk mening.

Citat:

Fel på varan

Varan är felaktig om den avviker från vad som anges i 1 eller 2 § eller näringsidkaren inte uppfyller sin skyldighet enligt 3 eller 4 §, om inte något annat följer av 6-8 §§. I 9-12 §§ finns bestämmelser om att varan kan vara felaktig även i andra fall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweborn:

De kan ge dig IKEA tallrikar då, de är diskmaskinsäkra?

Måste vara svårt att debattera vad som är diskmaskinssäkra tallrikar och likvärdiga i ALLT annat.

Ja det här var ett väldigt tänkvärt inlägg i sammanhanget!

Det blir svårt att både ha kakan och äta den med den där frågeställningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

De kan ge dig IKEA tallrikar då, de är diskmaskinsäkra?

Måste vara svårt att debattera vad som är diskmaskinssäkra tallrikar och likvärdiga i ALLT annat.

Ikea har ju faktiskt steppat upp sig designmässigt och har tallrikar som ser bra ut. Jag och frugan har diskuterat om vi inte bara ska ta pengarna tillbaka och köra på ikea. Det är en ändå helt ok reservlösning om detta inte faller ut så som jag hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men som jag förstår det är lagen utformad på ett sådant sätt att det är just här det passar in.

Verkar som du gjort din research

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

TLDR (S Wallgren Klang 2015). 30 minuters sköljprogram på 45 grader Celcius eliminerade alla jästceller på tallrikarna. I testerna med oxidationsmedel verkade de lite rinnigare ha bättre effekt pga att de mekaniskt förflyttade jästcellerna från tallrikarna.

Det är bra att morgonskiftet plockar upp, det som nattskiftet utelämnade. Dock är Livsmedelverkets papper ett bättre riktmedel för att knäcka populationer av mikroorganismer.

Skrivet av Jaevel:

Ikea har ju faktiskt steppat upp sig designmässigt och har tallrikar som ser bra ut. Jag och frugan har diskuterat om vi inte bara ska ta pengarna tillbaka och köra på ikea. Det är en ändå helt ok reservlösning om detta inte faller ut så som jag hoppas.

Ni gör inget fel med att krångla fram en skälig lösning som landar inom era rättigheter, för relationen till företaget är affärsmässig och deras produkt höll inte måttet. Man vill ju göra saker och ting korrekt själv, som kund, såsom inte krångla med betalningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det är bra att morgonskiftet plockar upp, det som nattskiftet utelämnade. Dock är Livsmedelverkets papper ett bättre riktmedel för att knäcka populationer av mikroorganismer.

Noterar dock att eftermiddagsskiftet likt nattskiftet tappade bollen på liknande sätt.