Företag har beskrivit vara felaktigt, vill inte ge mig en vara som motsvarar beskrivningen de lämnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Noterar dock att eftermiddagsskiftet likt nattskiftet tappade bollen på liknande sätt.

Jag förstår vad du menar. Dock har jag refererat till ett par sidnummer i Livsmedelverkets studie som verkade väsentliga, men informationen är skriven på en nivå som inte jag fullt ut kan utreda. Myndighetens rapport viktar dock emot Wallgren Klang verk, som plant beskriver att enbart 45C vatten kan utföra ett gott resultat på disken i diskmaskinen, särskilt påträffande var resultatet då försöket granskades efter en tidsperiod på 24h i maskinen.

Å andra sidan belyser Livsmedelverket att en vattentemperatur på 50-60C är i det flesta fall tillräckligt, för att nacka såsom E.coli, men komplicerar helheten med att kärlets materialegenskaper är en viktig faktor om rengöringen kan ske mer skyndsamt eller inte. Rostfritt rengörs på minst tid, medan stengods ligger emellan rostfritt och plaster enligt utsago. Om dessa rekommendationer beror på materialets porositet eller värmeledande egenskaper, det vete tusan.

Jag uppfattar att Livsmedelverket stryker på argumentation att vattentemperaturen är viktig i sammanhanget då man vill få disken fri från mikroorganismer. Ett ECO-program som kör på 50C är sannolikt inte tillräckligt, fast det sparar några få slantar i kWh, men är det rimligt med tanke på vattenmängden som diskmaskinen förbrukar? Wallgren Klang tudelade siffror att en normal körning krävde totalt 1,2kWh(? eller <2,0kWh).

En energimängd, i mitt tycke, som försäkrar hushållet mot en sjukdag och en otrevlig historia på muggen.

Detta är kontexten ur källmaterialet, som jag minns den.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag skickade ett mail till ÅF, där jag framförde att diskmaskinssäkra tallrikar var ett av mina huvudkriterier vid val av tallrikar och att jag därför inte alls var nöjd med att få likadana tallrikar igen.
Att mitt mål med denna reklamationen var att få det utfall som jag hade landat i för två år sedan om ÅF inte felaktigt hade angett att tallrikarna var diskmaskinssäkra.

ÅF mailade mig idag och frågade vilka tallrikar jag har kikat på. De jag kikat på ligger ~ i samma prisklass, kikar man hos andra ÅF så är det ingen skillnad i pris. Tycker det börjar låta som att det inte är omöjligt att vi uppnår samförstånd.

Uppdateringar kommer efterhand som jag får dom

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Fick bekräftat idag att de lämnar pengarna åter och rabatterar en servis jag valt ut till att matcha återbetalningen.
Slutet gott allting gott

Tack alla som hjälpt i tråden, slutade ändå med att jag inte behövde hänvisa till kkl i mina svar till ÅF.

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Uppdatering:

Fick bekräftat idag att de lämnar pengarna åter och rabatterar en servis jag valt ut till att matcha återbetalningen.
Slutet gott allting gott

Tack alla som hjälpt i tråden, slutade ändå med att jag inte behövde hänvisa till kkl i mina svar till ÅF.

Alltid skönt när återförsäljaren är tillmötesgående så man slipper krångla! 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌