Baldur's Gate 3 är ett av Steams största spel någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag köpte spelet i Early Access när det lanserades och att det ska ta 3 år innan final release är under all kritik, här får Larian ett F i betyg.

Just detta är det bästa med Larian, dom tar sig tiden att göra det rätt. Utan att stressa ihjäl sina anställda.
Hade detta varit från en utvecklare som haft en utgivare över sig så hade det nog blivit släppt för två år sen. Men varit betydligt mindre, avsevärt fler buggar och utvecklare som slutat pga "crunch".

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av joabor:

Jag köpte spelet i Early Access när det lanserades och att det ska ta 3 år innan final release är under all kritik, här får Larian ett F i betyg.

Varför då?

Är det bättre att göra som alla andra och släppa ett ofärdigt spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag köpte spelet i Early Access när det lanserades och att det ska ta 3 år innan final release är under all kritik, här får Larian ett F i betyg.

3 år är väl inte alls länge i EA? Många spel som varit EA mycket längre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

3 år är väl inte alls länge i EA? Många spel som varit EA mycket längre än så.

Ok, jag ser er poäng men hela affärsmodellen med att ta nästan fullt pris och sedan tar det 3 år innan spelet är färdigt är ändå helt fel tycker jag. Vad är nästas steg? "Vi kommer att utveckla världens bästa spel, betala bara så kommer en full version om 10 år". Acceptansen att det ska ta så lång till kommer bara att leda till ännu längre tider i EA vilket jag personligen är emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag säger inte att det är enkelt men det som håller tillbaka många spelutvecklare är kostymer och investerare. Larian har lyckats hålla sig relativt oberoende och då kan man sätta bra spel som prio 1.

Det som gör att kostymer och investerare får sånt inflytande är att spel är högriskprojekt som kostar ofantligt mycket pengar att producera på den här nivån och att även spel som är kreativa mästerverk kan sälja dåligt. Det är liksom inte ovanligt att studios lägger ner efter att de släpper ett spel som inte säljer som förväntat. Och behöver man ta in extern finansiering så blir det svårt att hålla emot när investerarna kräver att man säkrar upp lite av de här riskerna med DLC eller lootboxes och dylikt.

Larian har lyckats nå en punkt där de inte behövt göra några såna kompromisser men för att kunna komma fram dit så har det krävts årtionden av hårt arbete och en hel del tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Ok, jag ser er poäng men hela affärsmodellen med att ta nästan fullt pris och sedan tar det 3 år innan spelet är färdigt är ändå helt fel tycker jag. Vad är nästas steg? "Vi kommer att utveckla världens bästa spel, betala bara så kommer en full version om 10 år". Acceptansen att det ska ta så lång till kommer bara att leda till ännu längre tider i EA vilket jag personligen är emot.

Eller så skiter du i att köpa spelet när det är EA, om det är en färdig produkt du förväntar dig?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Eller så skiter du i att köpa spelet när det är EA, om det är en färdig produkt du förväntar dig?

Japp hade jag vetat att det skulle ta 3 år så hade jag struntat i EA, men det var inget som Larian kommunicerade (att det skulle ta 3 år vad jag vet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Ok, jag ser er poäng men hela affärsmodellen med att ta nästan fullt pris och sedan tar det 3 år innan spelet är färdigt är ändå helt fel tycker jag. Vad är nästas steg? "Vi kommer att utveckla världens bästa spel, betala bara så kommer en full version om 10 år". Acceptansen att det ska ta så lång till kommer bara att leda till ännu längre tider i EA vilket jag personligen är emot.

*host* Star-Citizen *host*

Nu är det ju frivilligt att hoppa på Early-Access. Sedan kom en viss pandemi emellan och saktade ner utvecklingen något. Men det finns exempel där Early-Access verkligen tas ut till sin spets i utvecklingstid.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel! Vet inte hur många gånger jag kört BG1 och BG2. Blev mycket solo på slutet, så jag uppskattar verkligen att åter igen få uppleva interaktionen mellan karaktärerna för första gången. Kan se mig plöja ned alldeles för många timmar i detta spel

Skrivet av Nidala:

Jag kör på Linux och spelar via steam, fungerar i stort felfritt via DX11. Har provat Vulkan med men det fungerade inte alls lika bra för mig än, men kommer säkert patchar som fixar till. Kör via proton experimental.

Ska tydligen vara mer problem om man köpt via GOG och använder Heroic Launcher, ska vara ospelbart för många.

Kör också via Steam (native inte Flathub). DX11 fungerar bra för mig, men jag har haft ett par krascher upp till lvl 4. Vulkan har varit utan krasch och fungerar finfint (har bara testat ett par timmar dock), måste dock köra proton experimental som du skriver.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Förbokade spelet (gåva) som tack till en polare i England efter att han åkte till Ikea i Leeds för att köpa nått som inte fanns i Spanien (som sedan skickades med UPS). Dyraste bamboo hyllor jag någonsin kommer köpa... Tullen kosta mer än hyllorna totalt, spelet kosta väl 70 euro eller nått. Han tycker det är skitkul.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Det som gör att kostymer och investerare får sånt inflytande är att spel är högriskprojekt som kostar ofantligt mycket pengar att producera på den här nivån och att även spel som är kreativa mästerverk kan sälja dåligt. Det är liksom inte ovanligt att studios lägger ner efter att de släpper ett spel som inte säljer som förväntat. Och behöver man ta in extern finansiering så blir det svårt att hålla emot när investerarna kräver att man säkrar upp lite av de här riskerna med DLC eller lootboxes och dylikt.

Larian har lyckats nå en punkt där de inte behövt göra några såna kompromisser men för att kunna komma fram dit så har det krävts årtionden av hårt arbete och en hel del tur.

Ja, det är högriskprojekt och den som inte sätter spelet i första hand kommer vilja minimera alla risker. Det leder i sin tur till sämre spel, återvinning av samma gamla smörja, lootlådor, DLC's som borde ingått i originalet med mera. Över tid skjuter man sig själva i foten då intresset för spel svalnar.
Det är också vad man ser med film och TV-serier. Det mesta som produceras är ren dynga och publiken förlorar intresset. Film och serier är också jättedyra att producera, så det är klart man inte vill satsa på något nytt och kreativt när man kan göra nästa "Captain Green Thor Latern X-Batman Fantastic Ironman".

När det gäller spel så är indie-marknaden större än någonsin. Det borde ge en hint.

Larian har mycket riktigt kommit till en punkt där de inte behöver göra kompromisser. De har lyckats förbli relativt oberoende. Sen märks det tydligt att BG3 är ett spel av nördar, för nördar, där man verkligen ansträngt sig till yttersta för att vara en värdig uppföljare. Det märks att de älskar Baldurs Gate och att det är drivkraften bakom det.

Och, glädjande nog, visar det sig att det finns fler 40-plusare som mig, som vill ha den här typen av spel. Många fler än Larian själva räknat med, och definitivt många fler än kostymerna räknat med. Fan, det är flera som inte haft gamingdator på 15-20 år som frågat mig vad de ska köpa för BG3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och, glädjande nog, visar det sig att det finns fler 40-plusare som mig, som vill ha den här typen av spel.

Majoriteten av mina kompisar i England är idag 50+. Baldurs Gate som serie har ju ett gäng år på nacken och när de först kom ut så va "majoriteten här" inte ens en glimt i farsans ögon.

Skulle själv vilja spelare (41 här) men jag kör en reverse Bejamin button...fast med jobb...Finns typ 100 spel i min backlog jag vill spela. Köpte ps5 dagen den kom ut... Jag har spelat 5 minuter... (tjejen har dock spelat typ 7500 timmar)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Ok, jag ser er poäng men hela affärsmodellen med att ta nästan fullt pris och sedan tar det 3 år innan spelet är färdigt är ändå helt fel tycker jag. Vad är nästas steg? "Vi kommer att utveckla världens bästa spel, betala bara så kommer en full version om 10 år". Acceptansen att det ska ta så lång till kommer bara att leda till ännu längre tider i EA vilket jag personligen är emot.

Gillar man inte EA så kan man undvika att köpa spelet innan det är släppt skarpt, det är ett val man får göra helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Gött att se att bra spel fortfarande säljer

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Fantastiskt spel! Vet inte hur många gånger jag kört BG1 och BG2. Blev mycket solo på slutet, så jag uppskattar verkligen att åter igen få uppleva interaktionen mellan karaktärerna för första gången. Kan se mig plöja ned alldeles för många timmar i detta spel

Kör också via Steam (native inte Flathub). DX11 fungerar bra för mig, men jag har haft ett par krascher upp till lvl 4. Vulkan har varit utan krasch och fungerar finfint (har bara testat ett par timmar dock), måste dock köra proton experimental som du skriver.

Ah, nice att höra att Vulkan fungerar bra för dig. Det är säkert något hos mig som krånglar, npc'er lyste upp och blinkade som julgranar med LED-lampor och texturer var blurriga och skakade. Kör enbart via lokal nätverksstream så mycket kan påverka där med. DX11 fungerar dock så pass bra för mig och utan någon krash (också lvl 4) att det inte är någon stress för mig att Vulkan fungerar heller iof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Majoriteten av mina kompisar i England är idag 50+. Baldurs Gate som serie har ju ett gäng år på nacken och när de först kom ut så va "majoriteten här" inte ens en glimt i farsans ögon.

Skulle själv vilja spelare (41 här) men jag kör en reverse Bejamin button...fast med jobb...Finns typ 100 spel i min backlog jag vill spela. Köpte ps5 dagen den kom ut... Jag har spelat 5 minuter... (tjejen har dock spelat typ 7500 timmar)

Om du gör en omvänd Benjamin Button, innebär inte det bara att du åldras framlänges?

Permalänk
Medlem

Positivt överraskad. Var skeptisk från början, men en vän övertalade mig att köra co-op.
Hade kollat på ett par streams från en svensk twitch-streamer och tyckte att det inte såg så dumt ut ändå.

En bättre och mer finslipat version utav Divinity.

Men det hade ju varit trevligt om man kunde klicka på stora kartan så att gubben kunde ta sig dit man vill för egen maskin.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Har spelat varenda ledig minut sen kl.17 den 3 augusti och kollat let's plays i matpauserna haha.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du gör en omvänd Benjamin Button, innebär inte det bara att du åldras framlänges?

JA! hehe... alla jag känner jobbar mindre o mindre för varje år som går... jag gör raka motsatsen

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Turnbased spel med myclet luddig story och en del fokus på sims relationer är i toppen. Låter otroligt.

Luddig story är ett plus. Det är spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Skulle nog tro att det bör bli färre samtidiga spelare under arbetsveckan, är inte ett spel man bara hoppar in i och spelar utan speltempot är ganska långsamt i och med turbaserat. Gillar tiden jag spenderat med den hitills men risken finns att detta blir ett helgspel för mig.

Rullar på bra med för mig, vilket jag faktiskt förväntar mig då spelet legat i early access i flera år. Om man nu bara hade mer tid.

Jag spelar det faktiskt ett par timmar varje kväll. Tycker det fungerar utmärkt. Det känns ändå som att man tar sig framåt ganska mycket på ett par timmar. Sen ska jag väl tillägga att jag är ganska ny i genren och lär mig fortfarande mycket nytt varje gång jag spelar. Har heller inte någon koll på d&d. Spelade baldurs gate 1 men det var för svårt för mig då som 12-13 åring. Dessutom gillade jag inte långsamma spel då, vilket jag gör nu när jag är äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Japp hade jag vetat att det skulle ta 3 år så hade jag struntat i EA, men det var inget som Larian kommunicerade (att det skulle ta 3 år vad jag vet).

Nej, jag tror du har rätt i att de inte hade någon riktig tidsplan att presentera...

Däremot var de rätt tydliga med att EA inte var en hajpgrej inför release utan en verklig del av utvecklingsprocessen (som det varit för Divinity: Original Sin-spelen); de ville ha telemetri (i egentlig mening, inte någon eufemism för att samla persondata) från hur folk spelade spelet (dvs rent objektiv information om hur spelet fungerar i riktiga spelares händer) samt feedback från spelare (subjektiv information om spelares intryck av spelet) under utvecklingsprocessen och avrådde uttryckligen från att köpa Early Access om man förväntade sig ett (nästan) färdigt spel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Älskar varje gång man startar upp spelet och får se huvudmenyn och Swen Vincke gå ner för trappan i spetsen för sin crew med pionjärer och äventyrare. Hur han manar på dem mot nya äventyr. Mysigt och najs design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, jag tror du har rätt i att de inte hade någon riktig tidsplan att presentera...

Däremot var de rätt tydliga med att EA inte var en hajpgrej inför release utan en verklig del av utvecklingsprocessen (som det varit för Divinity: Original Sin-spelen); de ville ha telemetri (i egentlig mening, inte någon eufemism för att samla persondata) från hur folk spelade spelet (dvs rent objektiv information om hur spelet fungerar i riktiga spelares händer) samt feedback från spelare (subjektiv information om spelares intryck av spelet) under utvecklingsprocessen och avrådde uttryckligen från att köpa Early Access om man förväntade sig ett (nästan) färdigt spel.

Bra inlägg, hade faktiskt missat detta och utifrån det perspektivet så är det faktiskt ok tycker jag.

Permalänk
Medlem

Kul att det går bra för dem. Jag är tyvärr färdig med spelmekanik av den här typen med turordningsbaserade strider. Ett steg bakåt om man skall se BG3 som en riktig uppföljare.

Permalänk
Medlem

Spara bredvid en fälla, insta death när man laddar.. Kanske är en feature

Permalänk
Medlem

Spelet är inte för mig. Forced turn based combat hör inte hemma i Baldurs gate enligt mig. Är ett av de få spel någonsin jag refundat.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Jag spelar det faktiskt ett par timmar varje kväll. Tycker det fungerar utmärkt. Det känns ändå som att man tar sig framåt ganska mycket på ett par timmar. Sen ska jag väl tillägga att jag är ganska ny i genren och lär mig fortfarande mycket nytt varje gång jag spelar. Har heller inte någon koll på d&d. Spelade baldurs gate 1 men det var för svårt för mig då som 12-13 åring. Dessutom gillade jag inte långsamma spel då, vilket jag gör nu när jag är äldre.

Härligt!

Igår försvann så mycket tid i annat men ikväll har jag kunnat lägga ner lite tid. Skönt faktiskt, och lite till blir det innan läggdags.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag är gräsänkling på vardagarna i lite drygt ett år fram så detta kommer verkligen helt lägligt.

Spelar som Ranger (High elf med ädelt ursprung) och tänker nog främst vara en ganska schysst person om man nu möter likvärdiga personer.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Har hunnit med ca 40 timmar. Riktigt kul spel och jag vet redan nu att jag känner att köra om det fler gånger för att göra andra val och se hur det påverkar

Enda som jag inte gillar är att pathfinding kan vara lite dåligt ibland och när det blir stora strider kan det bli lite segt att vänta.

Är mycket bra spel och kommer bara bli bättre när de tar bort de få små buggar som finns