Nu kan du titta på finare 1080p-video på Youtube i webbläsaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Eller så kan folk komma in i 2020-talet o tanka upp allt i 4K istället.

Du är medveten om att det finns material som redan är uppladdat också på Youtube, va? Jag menar, minst hälften av allt jag kollar på är äldre än nåt år, och säkert majoriteten av det är 3-8 år gammalt. Det finns oerhört mycket att se på.

4K kan väl vara vettigt för nån grafiskt flashig produktion, men för 90+ procent av allt innehåll fyller det ingen funktion alls.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Blu-Ray 1080p över YouTube 4K alla dagar i veckan, så mycket spelar bitrate roll. Men så hög bitrate kommer aldrig fås över internet.

De som framför allt borde bry sig om bitrate och videokvalitet är producenterna för ingen borde vilja titta på suddig skit.

Det vore kanske minst lika kul om avancerade uppskalningsfunktioner med eller utan maskininlärning blev tillgängliga.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du är medveten om att det finns material som redan är uppladdat också på Youtube, va? Jag menar, minst hälften av allt jag kollar på är äldre än nåt år, och säkert majoriteten av det är 3-8 år gammalt. Det finns oerhört mycket att se på.

4K kan väl vara vettigt för nån grafiskt flashig produktion, men för 90+ procent av allt innehåll fyller det ingen funktion alls.

Sure det har du en poäng med.

Men 4K är najs på precis allt, oavsett vad det må handla om.

Permalänk
Medlem

Någon annan som märkt att 1080p "standard" ser mycket sämre ut nu ses nån månad tillbaka?

Youtube verkar ha sänkt bitraten trots att dem "lovat" att inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Någon annan som märkt att 1080p "standard" ser mycket sämre ut nu ses nån månad tillbaka?

Youtube verkar ha sänkt bitraten trots att dem "lovat" att inte göra det.

Det går väl att slå på "stats for nerds" och se vad det är. Folk som bryr sig lär ha gjort det redan. Och det vet YT om, så frågan är om de vågar ändra om man nu lovat att inte göra det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

119kr? Nej tack. Jag fortsätter att köra adblock och 4K nedskalat. Det ger ju samma effekt och är dessutom fullt lagligt. Så kom inte och gnäll.

Jag måste hålla med här. 120kr mer per månad känns på tok för högt. Hade priset varit rimligt, dvs kanske 29/39kr månad för noll reklam, högre bitrate (borde gälla 4k också, men det kommer nog om 1-2 år framöver), uppspelning med skärmen av osv. Att titta offline bryr jag mig inte om, så länge jag inte får en simpel knapp för "ladda ner" där jag får spara vanliga film-filer var jag vill, och spela upp när jag vill, utan ytterligare komprimering som sänker bildkvaliteten än mer.

Så jag fortsätter med det utmärkta tillägget "Enhancer for YouTube" som ger många ytterligare förbättringar till YT, inklusive ta bort reklam. Det finns och fungerar bra till Firefox, Chrome, Brave och Edge - och förmodligen fler som jag inte testat. Väldigt bra quality-of-life förbättringar. Jag hade behövt det tillägget för dessa funktioner även med Premium.

Skrivet av AndersB:

Jepp, lätt värt med Premium med Argentina-priser.. 15-16 kr i månaden

Hur får en det tillgång till det priset? Måste jag resa till Argentina och köpa när jag är där? Tänker att mitt YT/Google konto är ju fortfarande med svensk adress osv. Enbart VPN hjälpte mig inte till bättre pris. Men kanske är värt att flytta...

Skrivet av Kwirek:

Största skillnaden är att de inte kan existera samtidigt. Är den uppladdad i 4K skall bara den "vanliga" 1080p versionen finnas som alternativ.

Annars är det helt enkelt aningens högre bitrate än deras vanliga 1080p, för innehåll ej tillgängligt över 1080p.

Det där är ju för övrigt en ganska stor nackdel som det borde vara mer prat kring. Eftersom det mesta (iaf det med någorlunda produktionsvärde) laddas upp i 4K nu och gjort för de senaste året/åren.

Om det då inte ens är möjligt att kolla på en 4K video (90-95%+ av allt jag kollar på) i 1080p med höjd bitrate gör ju detta väldigt nischat för äldre material känns det som.

Jag skulle gissa 1080p Premium avg. bitrate motsvarar avg. bitrate för samma video uppspelad i 4K. Dvs de har tänkt till lite, så att deras bandbredd inte ökar och kostar dem så mycket mer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Jag måste hålla med här. 120kr mer per månad känns på tok för högt.

Jag tyckte också detta lät väldigt dyrt vid första anblick. Men när Spotify nu höjde sin månadsavgift till samma pris så tog jag mig en närmare titt och Youtube Premium inkluderar även Youtube Music.

Startade en provmånad nu för att se om det kan ersätta Spotify. Om så är fallet tycker jag istället att det är en bra deal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som bara funkar förutsatt att du varit uppkopplad någon gång de senaste 72 timmarna. Åk vad skönt. Härligt med "frihet" va?

De 5+ år jag haft YouTube premium har detta aldrig varit ett problem för mig.
Då jag reser ofta (flera gånger i månaden) i tjänst, så behöver jag detta när jag sitter på flyg/tåg. Vilka flyg/tågresor tar du som tar längre än 72 timmar?

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

De 5+ år jag haft YouTube premium har detta aldrig varit ett problem för mig.
Då jag reser ofta (flera gånger i månaden) i tjänst, så behöver jag detta när jag sitter på flyg/tåg. Vilka flyg/tågresor tar du som tar längre än 72 timmar?

Bara för att deras halvmessyr till funktion är bra nog för diig så betyder det ju inte att den är bra nog för alla? Jag är sällan offline någonsin och har dessutom fri surf på jobbmobilen som jag får använda provat hur mycket jag vill. Så om jag skylle vara mallanvändare så skulle inte funktionen behövas alls. Ser du hur skevt det blev nu när jag bara utgick från mig själv?

De marknadsför en fnktion med så pass begränsat use case att det faktum att de kallar det "offline" borde klassas som falsk marknadsföring.

Utmärkt fördjupning för den som vill och inte räds sanningen:

Dessutom finns det ju plugins för att ladda ner Youtube-videos, och då varken Google eller någon annan har DMCA-bajsat på dem sålänge de har funnits så kan man nog med stor säkerhet säga att de är lagliga.

Alltså. Det finns lagliga sätt att slippa reklam och ladda ner videor som man kan titta på utan uppkoppling. Varför ska man betala 119Kr för en tjänst som gör samma sak fast sämre? (Sämre eftersom deras "offline"-läge inte är offline på riktigt).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför ska man betala 119Kr för en tjänst som gör samma sak fast sämre? (Sämre eftersom deras "offline"-läge inte är offline på riktigt).

Kanske för att jag har ett jobb/mycket ansvar och inte har tid att snåla för att spara in 119kr? Fungerar fint på alla plattformar också (min Android, iPhone + laptop).
Jag är glad att du lyckas spara in några kronor. Vi andra som har ansvar/jobb och mindre tid än dig över för sånt här betalar gärna för oss.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Kanske för att jag har ett jobb/mycket ansvar och inte har tid att snåla för att spara in 119kr? Fungerar fint på alla plattformar också (min Android, iPhone + laptop).
Jag är glad att du lyckas spara in några kronor. Vi andra som har ansvar/jobb och mindre tid än dig över för sånt här betalar gärna för oss.

Men du som är så ansvarstagande drar dig ändå inte för personangrepp ser jag

Jag har en heltidsanställning på ett företag med över 20 000 personer anställda globalt och en lön strax över medianlönen, samt är far till en dotter på två och ett halvt år.

Så nog har jag både jobb, ansvar och råd att "betala för mig". Men det betyder inte att jag tycker det ä värt drygt 1400Kr om året för funktionalitet som tar max en timme att fixa på alla berörda enheter.

Det är gratis att vara trevlig, men av ditt tonläge att döma så är det väl något du skulle ta betalt för?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Betalar för Premium Lite och det är värt varenda krona att slippa den hemska reklamen ✌️

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W