Elgiganten vägrar leverera köpta mobiltelefoner
Behöver er input (och stöd om ni håller med mig om att jag har rätt).
Köpte i början av november ett par enklare mobiltelefoner på Elgiganten.se som det var kampanj på med abonnemang från Tele2 under black friday. Köpte med abonnemang från Tele2 då minsta totala kostnaden blev marginellt billigare än att köpa telefonerna kontant (några hundralappar, inga enorma summor).
Något blev dock fel i Elgiganten system så att bara ett av abonnemangen registrerades, trots att jag signerade samtliga avtal med Tele2 och trots att samtliga abonnemangen står med i orderbekräftelsen. Telefonerna hade hunnit skickats varför Elgiganten spärrade dem hos postombudet för utlämning. Vi löste därefter så att jag signerade nya avtal på abonnemangen mot löfte om att telefonerna skulle skickas ut på nytt. Av någon anledning råkar det registreras ett extra abonnemang mer än vad jag beställt (förmodligen det som registrerades framgångsrikt från början + att de var tvungna att göra om alla abonnemangen). Elgiganten medger att allt är deras fel och ger mig ett presentkort för att kompensera för detta extra abonnemang. Får ett nytt ordernummer hos Elgiganten. Så långt inget konstigt egentligen.
Jag sa därefter upp abbonemangen hos Tele2 som planerat då det inte var någon bindningstid och en månads uppsägningstid. Fått en slutfaktura från Tele2 på dryga 2000kr. Har inte använt abonnemangen alls.
Inga telefoner dyker upp och jag mailar därför Elgiganten på nytt för att kolla hur det går med utskicket av den nya ordern. Får då till svar att:
"Hej,
Jag har sett över dina beställningar. Eftersom att du cancellerat abonnemangen via tele2 innan telefonerna har skickats kommer vi inte kunna gå vidare med abonnemanget.
Därav är ärendet avslutat."
Jag har alltså ett ingånget avtal om köp av mobiltelefoner med abonnemang där Elgiganten vägrar leverera telefonerna och jag står kvar med en faktura för abonnemangen på dryga 2000kr (som jag alltså såklart hade tänkt betala om jag fått köpta telefoner). I mina ögon är det helt orimligt vilket jag också svarar dem (jag upprepar också att jag inte ångrat abonnemangen, jag har sagt upp dem helt enligt villkoren och bindningstid).
Får till svar
"Vi har skickat ärendet vidare till ytterst ansvarig för Telecom försäljningen på Elgiganten.
De kommer att kontrollera ifall våra ersättningar kvarstår för någon utav ordrarna via Tele2.
Har Tele2 dragit tillbaks våra ersättningar kan vi inte skicka ut några produkter."
Första kontakten för att försöka lösa detta var 9 november. Jag svarade senaste mailet här ovan som kom 2 december att jag ger dem till 16 december att lösa detta annars kommer jag anmäla det till ARN. Har inte fått något svar sedan dess.
Håller ni med mig om det fullkomligt absurda i deras inställning? Finns det något mer jag kan göra än att "hota" med ARN.
Fakturan till Tele2 är uppskjuten till slutet av januari. Kan jag bestrida den med hänvisning till att Elgiganten inte levererat telefonerna som ingick i köpet av abonnemangen? Trots att jag signerat separata avtal för abonnemangen med Tele2? 🤔
Tacksam för svar
Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌