Elgiganten vägrar leverera köpta mobiltelefoner

Permalänk

Elgiganten vägrar leverera köpta mobiltelefoner

Behöver er input (och stöd om ni håller med mig om att jag har rätt).

Köpte i början av november ett par enklare mobiltelefoner på Elgiganten.se som det var kampanj på med abonnemang från Tele2 under black friday. Köpte med abonnemang från Tele2 då minsta totala kostnaden blev marginellt billigare än att köpa telefonerna kontant (några hundralappar, inga enorma summor).

Något blev dock fel i Elgiganten system så att bara ett av abonnemangen registrerades, trots att jag signerade samtliga avtal med Tele2 och trots att samtliga abonnemangen står med i orderbekräftelsen. Telefonerna hade hunnit skickats varför Elgiganten spärrade dem hos postombudet för utlämning. Vi löste därefter så att jag signerade nya avtal på abonnemangen mot löfte om att telefonerna skulle skickas ut på nytt. Av någon anledning råkar det registreras ett extra abonnemang mer än vad jag beställt (förmodligen det som registrerades framgångsrikt från början + att de var tvungna att göra om alla abonnemangen). Elgiganten medger att allt är deras fel och ger mig ett presentkort för att kompensera för detta extra abonnemang. Får ett nytt ordernummer hos Elgiganten. Så långt inget konstigt egentligen.

Jag sa därefter upp abbonemangen hos Tele2 som planerat då det inte var någon bindningstid och en månads uppsägningstid. Fått en slutfaktura från Tele2 på dryga 2000kr. Har inte använt abonnemangen alls.

Inga telefoner dyker upp och jag mailar därför Elgiganten på nytt för att kolla hur det går med utskicket av den nya ordern. Får då till svar att:

"Hej,

Jag har sett över dina beställningar. Eftersom att du cancellerat abonnemangen via tele2 innan telefonerna har skickats kommer vi inte kunna gå vidare med abonnemanget.

Därav är ärendet avslutat."

Jag har alltså ett ingånget avtal om köp av mobiltelefoner med abonnemang där Elgiganten vägrar leverera telefonerna och jag står kvar med en faktura för abonnemangen på dryga 2000kr (som jag alltså såklart hade tänkt betala om jag fått köpta telefoner). I mina ögon är det helt orimligt vilket jag också svarar dem (jag upprepar också att jag inte ångrat abonnemangen, jag har sagt upp dem helt enligt villkoren och bindningstid).

Får till svar
"Vi har skickat ärendet vidare till ytterst ansvarig för Telecom försäljningen på Elgiganten.
De kommer att kontrollera ifall våra ersättningar kvarstår för någon utav ordrarna via Tele2.
Har Tele2 dragit tillbaks våra ersättningar kan vi inte skicka ut några produkter."

Första kontakten för att försöka lösa detta var 9 november. Jag svarade senaste mailet här ovan som kom 2 december att jag ger dem till 16 december att lösa detta annars kommer jag anmäla det till ARN. Har inte fått något svar sedan dess.

Håller ni med mig om det fullkomligt absurda i deras inställning? Finns det något mer jag kan göra än att "hota" med ARN.
Fakturan till Tele2 är uppskjuten till slutet av januari. Kan jag bestrida den med hänvisning till att Elgiganten inte levererat telefonerna som ingick i köpet av abonnemangen? Trots att jag signerat separata avtal för abonnemangen med Tele2? 🤔

Tacksam för svar

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

"Vi har skickat ärendet vidare till ytterst ansvarig för Telecom försäljningen på Elgiganten.
De kommer att kontrollera ifall våra ersättningar kvarstår för någon utav ordrarna via Tele2.
Har Tele2 dragit tillbaks våra ersättningar kan vi inte skicka ut några produkter."

Framgår det tydligt i ditt avtal med Elgiganten att det är avhängigt Elgigantens avtal med Tele2? Fick du i så fall ta del av Elgigantens avtal med Tele2 när du ingick ditt avtal? Skulle det ens anses vara ett skäligt villkor i ett konsumentavtal!?

Om Elgiganten påstår att de kan backa ur ett avtal med dig bara för att de har ingått ett dåligt avtal med någon annan (Tele2) skulle jag säga att de står på mycket skakig grund.

Jag utgår från att ditt avtal var att du skulle få köpa ett visst antal telefoner till ett visst pris om du samtidigt tecknade abonnemang hos Tele2. Jag antar vidare att du avslutat abonnemangen i enighet med abonnemangens villkor, och inte utnyttjat eventell ångerrätt eller öppet köp (om så vore fallet hade det ju inte återstått något att betala för abonnemangen). Har du uppfyllt din del av avtalet, så har de bara att uppfylla sin del. Att de eventuellt gör en dålig affär p.g.a. att de har ett dåligt avtal med Tele2 är inte ditt problem. Vill de undvika förlustaffärer så får de helt enkelt undvika att skriva dåliga avtal.

Be dem peka ut exakt vilket avtalsvillkor de anser att du brutit mot eftersom de anser att de inte behöver uppfylla sin del av avtalet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Framgår det tydligt i ditt avtal med Elgiganten att det är avhängigt Elgigantens avtal med Tele2? Fick du i så fall ta del av Elgigantens avtal med Tele2 när du ingick ditt avtal? Skulle det ens anses vara ett skäligt villkor i ett konsumentavtal!?

Om Elgiganten påstår att de kan backa ur ett avtal med dig bara för att de har ingått ett dåligt avtal med någon annan (Tele2) skulle jag säga att de står på mycket skakig grund.

Jag utgår från att ditt avtal var att du skulle få köpa ett visst antal telefoner till ett visst pris om du samtidigt tecknade abonnemang hos Tele2. Jag antar vidare att du avslutat abonnemangen i enighet med abonnemangens villkor, och inte utnyttjat eventell ångerrätt eller öppet köp (om så vore fallet hade det ju inte återstått något att betala för abonnemangen). Har du uppfyllt din del av avtalet, så har de bara att uppfylla sin del. Att de eventuellt gör en dålig affär p.g.a. att de har ett dåligt avtal med Tele2 är inte ditt problem. Vill de undvika förlustaffärer så får de helt enkelt undvika att skriva dåliga avtal.

Be dem peka ut exakt vilket avtalsvillkor de anser att du brutit mot eftersom de anser att de inte behöver uppfylla sin del av avtalet.

Har ärligt talat inte lusläst villkoren. I övrigt tänker jag som du gör. Problemet är bara att de antingen inte svarar alls på mina mail eller svarar efter en vecka, vilket har gjort att nuvarande mailkonversation redan har tagit flera veckor... 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Har mailat Elgiganten nu och begärt återkoppling iaf. Får se hur många dagar / veckor de tar på sig att svara. På fredag tänkte jag skicka in en anmälan till ARN. Suck jag orkar inte med sånt här krångel egentligen...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fakturan till Tele2 är uppskjuten till slutet av januari. Kan jag bestrida den med hänvisning till att Elgiganten inte levererat telefonerna som ingick i köpet av abonnemangen? Trots att jag signerat separata avtal för abonnemangen med Tele2? 🤔

Tacksam för svar

Förmodligen inte, för du har ju tecknat abb med Tele2. Och det är 1 månads uppsägningstid på Tele2 abb, så du får betala för 1 månad. Du har haft möjlighet att nyttja abben oberoende av om du fått telefon eller inte. Abonnemang kan ju tecknas utan att man köper någon telefon samtidigt, så det borde gälla som det är helt oberoende av om du köpt med eller utan telefon. Går att teckna helt lösa abb utan hårdvara.

Det är två olika avtal med två olika bolag, abonnemanget hos Tele2 och köpet av telefon med Elgiganten. Tekniskt sett så ingår inte telefonen vid köp av abonnemanget, du köper telefonen av Elgiganten.

Du hade kunnat ångra abben hos Tele2, och då sluppit kostnaden, eftersom telefon inte levererades av Elgiganten. Men du har överskridit tidsfristen för ångerrätten.

Ibland sätter Elgiganten fel pris på telefonerna med abb från Tele2. Som när dom sålde Pixel 6a, någon Sony och några andra telefoner för 3000 kr under Black Friday, men som gick att köpa med abb från Tele2 för typ 1920 kr (80 x 24) + 1 månads abb. Så det gick att få telefonen för typ 2200 istället för 3000 kr. Med billigare telefoner (typ Xiaomi och Motorola) så kan man komma ner till kanske 1 kr eller 300 kr för telefonen med samma fel.

Är det så att du hittat en telefon där Elgiganten satt för lågt pris av misstag (när den köps med Tele2 abb)? Och du köpt typ 7-8 stycken? (För att komma upp i 2000 kr hos Tele2.)

Permalänk
Skrivet av Glis:

Förmodligen inte, för du har ju tecknat abb med Tele2. Och det är 1 månads uppsägningstid på Tele2 abb, så du får betala för 1 månad. Du har haft möjlighet att nyttja abben oberoende av om du fått telefon eller inte. Abonnemang kan ju tecknas utan att man köper någon telefon samtidigt, så det borde gälla som det är helt oberoende av om du köpt med eller utan telefon. Går att teckna helt lösa abb utan hårdvara.

Det är två olika avtal med två olika bolag, abonnemanget hos Tele2 och köpet av telefon med Elgiganten. Tekniskt sett så ingår inte telefonen vid köp av abonnemanget, du köper telefonen av Elgiganten.

Du hade kunnat ångra abben hos Tele2, och då sluppit kostnaden, eftersom telefon inte levererades av Elgiganten. Men du har överskridit tidsfristen för ångerrätten.

Ibland sätter Elgiganten fel pris på telefonerna med abb från Tele2. Som när dom sålde Pixel 6a, någon Sony och några andra telefoner för 3000 kr under Black Friday, men som gick att köpa med abb från Tele2 för typ 1920 kr (80 x 24) + 1 månads abb. Så det gick att få telefonen för typ 2200 istället för 3000 kr. Med billigare telefoner (typ Xiaomi och Motorola) så kan man komma ner till kanske 1 kr eller 300 kr för telefonen med samma fel.

Är det så att du hittat en telefon där Elgiganten satt för lågt pris av misstag (när den köps med Tele2 abb)? Och du köpt typ 7-8 stycken? (För att komma upp i 2000 kr hos Tele2.)

Å andra sidan har jag köpt mobil tillsammans med abonnemang eller abonnemang tillsammans med mobil beroende på hur man ser det. I ett och samma köp. De har inte levererat hela mitt köp. Dessutom svårt att använda abonnemangen utan telefonerna.

Stämmer att det var 8st mobiler, tänkt som julklapp/första telefoner till barnen i familjen och reservmobil när jag ska byta primär telefon. Tror inte det var fel pris då det som sagt är mobiltelefoner från Xiaomi som kostar några hundralappar i vanlig fall och nu kostar totalt 250kr styck med abonnemangen. Så visst, lite billigare blev det ju än att köpa de kontant (därför jag tog dem med abonnemang öht) men antog att det var för att Tele2 hopps på att man ska fortsätta med abonnemangen.

Kommer nog oavsett bestrida fakturan från Tele2, det har man alltid rätt att göra om man anser att man blivit felaktigt debiterad. De får ta mig till tingsrätten om de vill ha betalt för Elgigantens fiasko.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Om inget annat så antar jag att det är en bra läxa att inte säga upp abonnemang innan man har telefoner i hand.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Om inget annat så antar jag att det är en bra läxa att inte säga upp abonnemang innan man har telefoner i hand.

Fast det har man rätt att göra, så det är ingen bra läxa alls.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fast det har man rätt att göra, så det är ingen bra läxa alls.

Oavsett om man har rätt till detta eller inte så tycks det ju fungera rätt dåligt... Jag hade aldrig orkat trassla såhär med abbonemang å telefoner fram å tillbaks.

Visa signatur

Cooler Master budget case, i7 8700, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fast det har man rätt att göra, så det är ingen bra läxa alls.

Oavsett rätt så hade du inte varit i samma sits idag med en sådan läxa i bakhuvudet.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Måste säga att det känns sjukt fräckt av TS att gnälla över detta.

Avsikten är från början att utnyttja ett kryphål för att införskaffa sig 8st, redan från början billiga telefoner, genom att teckna 8st abonnemang som inte avses att användas.

Det innebär en massa administration för både Elgiganten men framförallt Tele2.

Bara för att juridiskt ha ”rätt” att spara några få hundralappar, alltså endast marginellt lägre totalkostnad…

Hoppas dessa kryphål täcks igen.

Permalänk
Skrivet av Otori:

Måste säga att det känns sjukt fräckt av TS att gnälla över detta.

Avsikten är från början att utnyttja ett kryphål för att införskaffa sig 8st, redan från början billiga telefoner, genom att teckna 8st abonnemang som inte avses att användas.

Det innebär en massa administration för både Elgiganten men framförallt Tele2.

Bara för att juridiskt ha ”rätt” att spara några få hundralappar, alltså endast marginellt lägre totalkostnad…

Hoppas dessa kryphål täcks igen.

Vad menar du med att utnyttja ett kryphål? 🤔
Menar du att det skulle vara oavsiktligt upplägg från Elgiganten / Tele2?

Elgiganten bekräftar att köpet är korrekt och Tele2 också. Det Elgiganten har problem med är att jag sagt upp abonnemanget innan telefonerna levererats. Vilket är helt absurt.

Med din logik kan man inte köpa telefon med abonnemang från Tele2 hos Elgiganten? Hur länge tycker du man ska behålla abonnemanget som inte har någon bindningstid för att det ska kännas schysst mot Tele2 / Elgiganten? 🤔

Självklart hade jag köpt telefonerna, som var på rea under den helgen jag beställde, kontant om jag hade vetat att det skulle bli sånt här krångel med köp tillsammans med abonnemang.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad menar du med att utnyttja ett kryphål? 🤔
Menar du att det skulle vara oavsiktligt upplägg från Elgiganten / Tele2?

Elgiganten bekräftar att köpet är korrekt och Tele2 också. Det Elgiganten har problem med är att jag sagt upp abonnemanget innan telefonerna levererats. Vilket är helt absurt.

Med din logik kan man inte köpa telefon med abonnemang från Tele2 hos Elgiganten? Hur länge tycker du man ska behålla abonnemanget som inte har någon bindningstid för att det ska kännas schysst mot Tele2 / Elgiganten? 🤔

Självklart hade jag köpt telefonerna, som var på rea under den helgen jag beställde, kontant om jag hade vetat att det skulle bli sånt här krångel med köp tillsammans med abonnemang.

Du tycker inte att det är skillnad mellan att:
1. köpa EN telefon med ett abb utan bindningstid, som man exempelvis efter ett år säger upp för att köpa en ny telefon och samtidigt tecknar ett nytt abb.

2. Köpa 8st telefoner genom att teckna 8st abb, utan någon som helst avsikt att använda dessa abb, bara för att spara ett par hundra kronor.
Edit: Abonnemangen sägs även upp innan telefonerna över huvud taget har skickats från Elgigantens lager.

?
🤔🙄

Permalänk
Skrivet av Otori:

Du tycker inte att det är skillnad mellan att:
1. köpa EN telefon med ett abb utan bindningstid, som man exempelvis efter ett år säger upp för att köpa en ny telefon och samtidigt tecknar ett nytt abb.

2. Köpa 8st telefoner genom att teckna 8st abb utan någon som helst avsikt att använda dessa abb, bara för att spara ett par hundra kronor.

?
🤔🙄

I princip nej. Tele2/Elgiganten tycker inte heller det FYI.

Vill de att man ska behålla abonnemanget så får de självklart ha bindningstid. Tele2 vill inte det då de har avskaffat bindningstid på abonnemangen helt. Men tack för din åsikt 🙂

Det är dock inte det jag är intresserad av att diskutera (då det enligt mig inte finns så mycket att diskutera). Det jag var intresserad av input kring var om Elgiganten är skyldiga att leverera telefonerna och om jag är skyldig att betala abonnemangen om de inte levererar telefonerna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Otori:

Du tycker inte att det är skillnad mellan att:
1. köpa EN telefon med ett abb utan bindningstid, som man exempelvis efter ett år säger upp för att köpa en ny telefon och samtidigt tecknar ett nytt abb.

2. Köpa 8st telefoner genom att teckna 8st abb, utan någon som helst avsikt att använda dessa abb, bara för att spara ett par hundra kronor.
Edit: Abonnemangen sägs även upp innan telefonerna över huvud taget har skickats från Elgigantens lager.

?
🤔🙄

Jag tänker att det är rätt oväsentligt om 1. och 2. är olika här då det klart och tydligt säljs mobiler med abonnemang utan bindningstid där MTK tydligt är utskrivet.

Man måste på något sätt kunna köpa en produkt för MTK om MTK är utskrivet, kräver det då att man säger upp abonnemanget inom 30 dagar från leverans så ska inte det påverka leveransen från ÅF.

Sedan kan man ju tänka sig att detta utnyttjar systemen och moraliskt är förkastligt, det löser nog ÅF och tjänsteleverantören genom att inte sälja paket där mobiler kraftigt subventioneras med ett bindningstidslöst abonnemang. På det stora hela en förlust för oss övriga konsumenter dock. Denna biten är dock inte kritiskt i kopplat till trådskaparens frågeställning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tog du det vidare @TobiasStockholm?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, Elgiganten svarade på mitt senaste mail

"Hej!

Vi kan tyvärr inte skicka ut telefonerna då abonnemanget avbröts.
Är du inte förnöjd med detta är du välkommen att gå till ARN."

Så jag skickade in en anmälan till ARN med krav att Elgiganten antingen levererar telefonerna eller ersätter mig för täckningsköp. Jag kan inte se att de kan slippa ur köpavtalet överhuvudtaget men jag kan ju ha fel såklart. Kan återkoppla i tråden när jag ARNs beslut men det kan ju säkert ta ett halvår eller mer. Fakturan till Tele2 är uppskjuten och bestriden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja, Elgiganten svarade på mitt senaste mail

"Hej!

Vi kan tyvärr inte skicka ut telefonerna då abonnemanget avbröts.
Är du inte förnöjd med detta är du välkommen att gå till ARN."

Så jag skickade in en anmälan till ARN med krav att Elgiganten antingen levererar telefonerna eller ersätter mig för täckningsköp. Jag kan inte se att de kan slippa ur köpavtalet överhuvudtaget men jag kan ju ha fel såklart. Kan återkoppla i tråden när jag ARNs beslut men det kan ju säkert ta ett halvår eller mer.

OK, lycka till, glöm inte bort oss när svar väl sker.

/D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja, Elgiganten svarade på mitt senaste mail

"Hej!

Vi kan tyvärr inte skicka ut telefonerna då abonnemanget avbröts.
Är du inte förnöjd med detta är du välkommen att gå till ARN."

Så jag skickade in en anmälan till ARN med krav att Elgiganten antingen levererar telefonerna eller ersätter mig för täckningsköp. Jag kan inte se att de kan slippa ur köpavtalet överhuvudtaget men jag kan ju ha fel såklart. Kan återkoppla i tråden när jag ARNs beslut men det kan ju säkert ta ett halvår eller mer. Fakturan till Tele2 är uppskjuten och bestriden.

Hände det nåt mer här i ärendet för dig?