Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

@toge
https://noerdic.se/collections/aoc-fiber/products/hdmi-cable-...
Har inte den, men jag har en no-name HDMI/fiber kabel som tror jag är ca 8 meter lång (har för mig att jag beställde den från Noerdic för några år sedan). Testade den mot teven från datorn och, det fungerade utan problem när jag startade upp Cyberpunk.

Finns varianter som är ännu dyrare, den här är nästan 3 gånger så dyrare än ovanstående. Vet inte ens om det är värt det ...
https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/352430-sup...
... ty, min no-name kabel fungerade ju bra den lilla tid jag testade ...

Kan inte garantera "perfektum", men jag skulle chansat och köpt den från Noerdic.

Kan ju hända att jag behöver införskaffa en 10 meters-kabel jag också, då jag funderar på att dra den längs väggen från datorrummet till TV:n i vardagsrummet. Måste dock skaffa också skaffa en HDMI-splitter, så jag kan få ut ljudet till min förstärkare också (en gammal förstärkare jag har som försämrar bilden om jag kör igenom HDMI-signalen via den).

Sen är ju bekymret också att jag måste dra en USB-kabel (behöver inte vara lika lång). Provade att koppla ihop flera USB-förlängnings kablar, som jag anslöt till en USB-hubb vid soffbordet, och verkade fungera bra (ta i trä).

En annan lösning är att bara köra en USB Thunderbolt kabel till vardagsrummet, och en hubb som splittar bild och ljud, samt tar USB-enheter som input (om man har ett moderkort som har en DPmini IN port och en Thunderbolt port). Det blir genast dyrare då man måste ha special-kablar för detta, samt är jag osäker på hur man skall föra över ljudet till förstärkaren, eftersom man använder DP->DPmini kabel (misstänker att det inte finns eller går med en HDMI->DPmini kabel?).

Just nu lutar det dock att köra två kablar till vardagsrummet, HDMI och USB.

Nördic-varianten verkar lovande, dock hade jag föredragit en vit kabel för att den helt enkelt skulle smälta in lite bättre och eventuellt kräver mindre målning när jag fäster den längs med golvlisten som tänkt. Finns längre varianter som är vita från Nördic, men är i tyg, vilket inte är optimalt rent utseendemässigt i mitt fall.

Läste lite recensioner på Amazon för kabeln jag länkade och den verkar också fungera. Det som verkar lite dåligt med den är att kabelns isolering verkar tunn och är lätt att skada. Så om jag får killgissa så skulle jag tro att man dels betalar för kvalitén i kabelns material, styvhet kontra flexibilitet och liknande, vid sidan av kvalitén på själva chippet i kabeln. Men alla kablar som är certifierade lär ju kunna leverera det som utlovas, men då kanske mer eller mindre konsekvent och långvarigt beroende på ovan nämnda punkter.

Jag hade ett liknande problem för USB till min gamla lägenhet där avstånd mellan TV och dator var mycket längre än vad jag har nu. Slutade med att jag köpte en USB-förlängning via ethernet som bestod av två slags donglar med ethernetport på ena sidan och USB på andra. Fungerade väldigt bra och kan rekommenderas. Har dock ett minne av att det bara funkade för USB 2.0 och hade vissa begränsningar gällande att leverera ström till USB-enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Nördic-varianten verkar lovande, dock hade jag föredragit en vit kabel för att den helt enkelt skulle smälta in lite bättre och eventuellt kräver mindre målning när jag fäster den längs med golvlisten som tänkt. Finns längre varianter som är vita från Nördic, men är i tyg, vilket inte är optimalt rent utseendemässigt i mitt fall.

Läste lite recensioner på Amazon för kabeln jag länkade och den verkar också fungera. Det som verkar lite dåligt med den är att kabelns isolering verkar tunn och är lätt att skada. Så om jag får killgissa så skulle jag tro att man dels betalar för kvalitén i kabelns material, styvhet kontra flexibilitet och liknande, vid sidan av kvalitén på själva chippet i kabeln. Men alla kablar som är certifierade lär ju kunna leverera det som utlovas, men då kanske mer eller mindre konsekvent och långvarigt beroende på ovan nämnda punkter.

Jag hade ett liknande problem för USB till min gamla lägenhet där avstånd mellan TV och dator var mycket längre än vad jag har nu. Slutade med att jag köpte en USB-förlängning via ethernet som bestod av två slags donglar med ethernetport på ena sidan och USB på andra. Fungerade väldigt bra och kan rekommenderas. Har dock ett minne av att det bara funkade för USB 2.0 och hade vissa begränsningar gällande att leverera ström till USB-enheterna.

Nördics HDMI kablar är certiferade, har själv 2 st 2m Ultra High Speed kablar. Amazon å HDMI nätack Angående färger, har en gul å isblå (Supra) till mina subbar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Hittade faktiskt detta erbjudande på Tele-Hå:
https://www.tele-ha.se/produkt/supra-hdmi-hdmi-aoc-4k-hdr-6m

50% på 48 gbps Supra-kabel. Står att den ”i vissa uniks kombinationer” krånglar, men kan inte tänka mig att PC till TV skulle falla under ”unik kombination”. Testar och ser helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Japp, har testat den. Men behöver längre än 5 meter dessvärre.