Soundbar till TV, dra nytta av features även till PCn?

Permalänk
Medlem

Soundbar till TV, dra nytta av features även till PCn?

Tjenare

Köpte en ny TV lite impulsivt i vintras då min gamla började dumma sig.

Dock är ju ljudet rätt patetiskt i moderna TV då högtalare inte ska synas.. (har en gammal plasma i sovrummet och den har ju faktiskt lite bas i ljudet...)
Men det fick vara så ett tag då lite annat fick prio.
Hade tanken att rigga upp med lite gamla stereoprylar men det blev inte av...

Men igår så drog jag in frugan i ett elektronikvaruhus och visade hur det kan låta.
Resultatet är att hon säger att vi åker inte därifrån innan vi köpt en soundbar med sub, jag fick ta vad jag ville men det skulle defenitivt köpas där och då.

Så nu sitter jag med:
Sony 55" X89K
JBL BAR 800 5.1.2

Kopplar ljudkorven till TVn via hdmi eArc
Vanligaste bildkällan är PC som jag matar direkt i TVn.

När man kör via TVns finesser så identifierar den ju sig direkt som dolby atmos osv och det fungerar klockrent med ljudet.

När jag kör via datorn så ser ju Windows det fortfarande som att ljudkällan är min TV, givetvis.
Detta innebär ju att den ser enbart ljud ut som ren stereo.

Tänker att jag vill ha datorn direkt till TVn för att slippa risk för latency osv, tänker ja fel här?
(gejmar inte så mycket men flyger flygsimulator ibland)

Vad är smartast o göra för att få ut så mycket som möjligt av ljudet även från PC?
Det är ju inte så att det inte låter bra, men synd o begränsa sig om det finns potential för o nyttja systemet bättre tänker ja..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

Soundbaren har ju inte bara en hdmiutgång som kan använda arc utan även en ingång så du kan ju koppla in datorn i rätt riktning via den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja du har väl rätt.

Det tar emot bara då ja kör uhd 60hz med fullt färgdjup och erfarenheten säger att det kan vara kinkig med tanke på signalstyrkan. Iaf med min förra TV strulade det en del innan ja hittade en kabel som ville.

Går signalen rakt igenom eller riskerar ja latency?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Ja du har väl rätt.

Det tar emot bara då ja kör uhd 60hz med fullt färgdjup och erfarenheten säger att det kan vara kinkig med tanke på signalstyrkan. Iaf med min förra TV strulade det en del innan ja hittade en kabel som ville.

Går signalen rakt igenom eller riskerar ja latency?

Vet ej men det går kanske att ha 2 utgångarna aktiva samtidigt så att bild och ljud går till respektive enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet ej men det går kanske att ha 2 utgångarna aktiva samtidigt så att bild och ljud går till respektive enhet.

Tanken slog mig, problemet är ser gfx har 1 hdmi och 3 dp.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nu när jag har läst på lite har jag kommit fram till att det kan kvitta.

Jag får full support för 5.1 genom Hdmi från PCn och stöd för de flesta format förutom just Atmos.
PCn ser en stereoljudkälla i kontrollpanelen men kollar jag under mer avancerade egenskaper ser jag stöd för alla kanaler och olika typer av standarder som dts, dolby digital osv osv. Kör man en video med surround på Youtube är det tydligt att även bakre högtalare får jobba.

Atmos är något av ett eget djur och det verkar småkrånligt att lyckas med det jag tänkt, så jag nöjer mig med surround från datorn och kollar jag på film gör jag det lämpligen med TVns inbyggda stöd och då får jag även Atmos, i de fall där det finns hos median man konsumerar.

Atmos överför inte ljudet i kanaler som man tänker sig och dolby håller väl gärna i sin teknik med licenser och stöd från PC tycks fungera väldigt olika för många som försökt få ordning på det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem fast med förstärkare. Slutade med att jag gav upp och körde Dator > TV > Förstärkare. Lyckades inte få 5.1-ljudet att fungera med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Har haft samma problem fast med förstärkare. Slutade med att jag gav upp och körde Dator > TV > Förstärkare. Lyckades inte få 5.1-ljudet att fungera med datorn.

Jag har inga problem med 5.1, bara Dolby Atmos, vilket inte spelar lika stor roll.

Kör du förstärkaren via HDMI eArc?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

För Atmos behöver du nog köpa ett plugin till windows. Sedan vet jag inte hur du kollar på film på din TV. Men kör du Netflix t.ex. via webläsaren får du en sämre upplevelse, än via TV-App eller MS Store appen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har inga problem med 5.1, bara Dolby Atmos, vilket inte spelar lika stor roll.

Kör du förstärkaren via HDMI eArc?

Oj nej jag har faktiskt bara ARC, inte eARC. Kanske det som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

För Atmos behöver du nog köpa ett plugin till windows. Sedan vet jag inte hur du kollar på film på din TV. Men kör du Netflix t.ex. via webläsaren får du en sämre upplevelse, än via TV-App eller MS Store appen.

Hade dolby appen installerad men fick ingen fason på det faktiskt, körde provperioden innan jag betalade 190 spänn för det som tur va.
Kanske går att lösa, men orkar inte just nu iaf.

Skrivet av Saddl3r:

Oj nej jag har faktiskt bara ARC, inte eARC. Kanske det som är problemet?

Jag ska ha det osagt faktiskt att det är avgörande, men har du eArc på TVn på en annan ingång så testa o byt?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.