Behöver uppgradera speldator, komponenter från 2011 till nu

Permalänk

Behöver uppgradera speldator, komponenter från 2011 till nu

Tja,

Vår 13åring har en speldator vi köpte för ett gäng år sedan och redan då var den beggad men han är aktiv och kommer börja med programmering osv, men just nu är det mest fortnight osv.

Själv har jag byggt tusentals datorer men det är 25-30 år sedan, när man gick från 486 till pentium :D.

Vi har ett modernt chassie men komponenterna är gamla så kommer behöva uppa det mesta förutom chassiet så har använt byggarmodulen på Inet, nån som har lust att kika och kanske peka i rätt riktning?
Min tanke är att hålla oss under 19k utan chassie, han vill gärna ha mycket RGB och min tanke är att göra det hållbart länge.

https://www.inet.se/datorbygge/b1412765/gurras-speldator

Permalänk

Vill bara tillägga att det är chassiet i listan vi har.

Permalänk
Medlem

Med ett 4060ti i en spelburk så har man nedprioriterat spelprestandan.

Permalänk
Medlem

Moderkort ska ner 1000kr var och lägg det på grafikkortet.

Psu är kanske 500kr för dyrt också. 1500kr lär duga för ett bra.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag anar ett vitt tema? Tittar jag runt blir vitt PSU och vita RAM med RGB rätt mycket dyrare. PSUn på 1000 W blir ganska overkill men såg att på Inet var "minsta" rimliga vita på 850 W och inte mycket billigare. Måste det vara vitt?
Exempelvis RAM svart med RGB,
https://www.inet.se/produkt/5306285/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...
De är dessutom bättre.
Kollar man andra sidor finns vita utan RGB för liknande pris.

Annars:
Kan ni köpa från olika sidor så att man kolla på komponentkoll.se istället?
Innan man startar hela debatten om grafikkortet, vilken upplösning och uppdateringsfrekvens spelas det på?

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Spela roll om PSU är rosa.
Den syns inte ändå.

Permalänk
Medlem

Här är något liknande ditt. Tog vita stickor men vill man hellre ha RGB så tipsade jag om ett annat par innan. Tog även 2TB versionen av samma SSD bara för att den var billigare i TB/kr. Med allt gick det att få in ett 4070 istället. Kan även vara intressant att vänta och se var 7800 XT landar i pris och prestanda.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnivore76:

Tja,

Vår 13åring har en speldator vi köpte för ett gäng år sedan och redan då var den beggad men han är aktiv och kommer börja med programmering osv, men just nu är det mest fortnight osv.

Själv har jag byggt tusentals datorer men det är 25-30 år sedan, när man gick från 486 till pentium :D.

Vi har ett modernt chassie men komponenterna är gamla så kommer behöva uppa det mesta förutom chassiet så har använt byggarmodulen på Inet, nån som har lust att kika och kanske peka i rätt riktning?
Min tanke är att hålla oss under 19k utan chassie, han vill gärna ha mycket RGB och min tanke är att göra det hållbart länge.

https://www.inet.se/datorbygge/b1412765/gurras-speldatorhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1412765/gurras-speldator

Du tappar grafikdelen med en KF processor.
Bra att ha vid felsökning, men framförallt så kan den vara väldigt nyttig om man streamar.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Med ett 4060ti i en spelburk så har man nedprioriterat spelprestandan.

Är inte så insatt i dagens komponenter och misstänkte att ett 4060 skulle funka men om det inte håller måttet så ska vi såklart kika på 4070 istället. På nått sätt har jag snöat in på Radeon RTX-korten, inte kikat nåt på de andra chippen.

Skrivet av Implor:

Moderkort ska ner 1000kr var och lägg det på grafikkortet.

Psu är kanske 500kr för dyrt också. 1500kr lär duga för ett bra.

Tack för bra feedback, kikar på att kliva ned några steg. Moderkortet så tänkte jag att försöka ta det senaste chipsetet just för att bygga en dator som håller ett tag och kan byta enskilda komponenter för att hålla måttet och det här var ett av de billigare Z790.
PSU vart den för datorbyggaren tyckte att de klenare inte mäktade med datorn, men byter lite komponenter och försöker landa ett 850w istället.

Skrivet av Snusious:

Jag anar ett vitt tema? Tittar jag runt blir vitt PSU och vita RAM med RGB rätt mycket dyrare. PSUn på 1000 W blir ganska overkill men såg att på Inet var "minsta" rimliga vita på 850 W och inte mycket billigare. Måste det vara vitt?
Exempelvis RAM svart med RGB,
https://www.inet.se/produkt/5306285/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...
De är dessutom bättre.
Kollar man andra sidor finns vita utan RGB för liknande pris.

Annars:
Kan ni köpa från olika sidor så att man kolla på komponentkoll.se istället?
Innan man startar hela debatten om grafikkortet, vilken upplösning och uppdateringsfrekvens spelas det på?

Genomskådad!
Fast de behöver såklart inte vara vita komponenter, var bara att när jag såg dem så tyckte jag att de passade det vita chassiet.
Däremot är det tydligen viktigt med RGB.... det ska blinka massor enligt 13åringen.
De där ramminnena kunde jag inte välja då datorbyggaren ansåg att de inte passar med moderkortet, men mig veterligen så ska det funka ändå, det är bara bussen som får minnena att prestera på 5800 istället för 6000.

Kände inte till komponentkoll.se, så kikar på den. Är ny i datorbyggarbiten då jag inte byggt datorer på måååånga år (Första jobbet typ 1994 var som datorbyggare )

Skrivet av SUMITOMO:

Spela roll om PSU är rosa.
Den syns inte ändå.

https://komponentkoll.se/bild/cbqZz.png

Det har du helt rätt i, tänkte inte på det och självklart kollar vi utan att tänka färg.

Skrivet av Snusious:

Här är något liknande ditt. Tog vita stickor men vill man hellre ha RGB så tipsade jag om ett annat par innan. Tog även 2TB versionen av samma SSD bara för att den var billigare i TB/kr. Med allt gick det att få in ett 4070 istället. Kan även vara intressant att vänta och se var 7800 XT landar i pris och prestanda.

https://komponentkoll.se/bild/bSoCK.png

Valde 1TB just för att detta kommer va systemdisken, har redan tillräckligt snabba diskar som datadiskar i burken han har idag.
RGB är högre prio än färgen

Skrivet av Svensktiger:

Du tappar grafikdelen med en KF processor.
Bra att ha vid felsökning, men framförallt så kan den vara väldigt nyttig om man streamar.

Bra poäng, den tänkte jag inte på. Den kan va bra också för Discordskärmen...

Uppskattar all hjälp och förslag

Permalänk
Medlem

Okej visste inte om/vilka diskar ni redan har, tänkte bara 2TB skulle täcka system och spel utan problem.
Uppdaterar såhär då efter bra kommentarer: billigaste 1TB SSD av hög kvalitet vad jag kan se just nu, 13700K (utan F), samt RAM med RGB istället (de ska fungera på 6000 MHz XMPn ja).

Vill man titta på Radeon kort (även om ni snöat in på Nvidia RTX) så kan man då som nämnts se var 7800 XT landar om någon vecka. Bland nuvarande finns från 6800 XT till 6950 XT i närliggande prisklass.
Som alltid kan man hålla ett öga på begagnat marknaden för alla möjliga kort.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Jag anar ett vitt tema? Tittar jag runt blir vitt PSU och vita RAM med RGB rätt mycket dyrare. PSUn på 1000 W blir ganska overkill men såg att på Inet var "minsta" rimliga vita på 850 W och inte mycket billigare. Måste det vara vitt?
Exempelvis RAM svart med RGB,
https://www.inet.se/produkt/5306285/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...
De är dessutom bättre.
Kollar man andra sidor finns vita utan RGB för liknande pris.

Annars:
Kan ni köpa från olika sidor så att man kolla på komponentkoll.se istället?
Innan man startar hela debatten om grafikkortet, vilken upplösning och uppdateringsfrekvens spelas det på?

Alltså, det som det spelas på är nog irrelevant då komponenterna i datorn idag är 11år gamla.
Men skärmen stödjer 1440p 100Hz via Displayport, 120Hz om vi överklockar den.

Det som spelas just nu är mycket Fortnight och det körs Discord samtidigt på en sekundär skärm.
Men tanken är att det ska börja programmeras samt så lär det bli fler och andra spel snart också nu när han börjat högstadiet.

Permalänk

Har skruvat lite på listan nu och gjort den på komponentkoll.se

https://komponentkoll.se/bygg/GQtoW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnivore76:

Alltså, det som det spelas på är nog irrelevant då komponenterna i datorn idag är 11år gamla.
Men skärmen stödjer 1440p 100Hz via Displayport, 120Hz om vi överklockar den.

Det som spelas just nu är mycket Fortnight och det körs Discord samtidigt på en sekundär skärm.
Men tanken är att det ska börja programmeras samt så lär det bli fler och andra spel snart också nu när han börjat högstadiet.

Nja jo fast 1080p vs 4k hade krävt olika balans på CPU/GPU. För 1440p är det nog ganska balanserat just nu (med lite extra kräm på CPU just nu men låter det vara, gillar själv lite starkare CPU).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Nja jo fast 1080p vs 4k hade krävt olika balans på CPU/GPU. För 1440p är det nog ganska balanserat just nu (med lite extra kräm på CPU just nu men låter det vara, gillar själv lite starkare CPU).

Jo, fast med i7 13700k och ett 4070 så lär det funka rätt bra oavsett upplösning tänker jag.
Iaf mot de förväntningar jag tillåter 13åring att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnivore76:

Har skruvat lite på listan nu och gjort den på komponentkoll.se

https://komponentkoll.se/bygg/GQtoW

Den här ser förresten bra ut. Många recensioner på Inet som pratar om oljud på PSUn dock. Inte kollat upp det noggrannare själv men kanske värt att göra.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Skrivet av Snusious:

Den här ser förresten bra ut. Många recensioner på Inet som pratar om oljud på PSUn dock. Inte kollat upp det noggrannare själv men kanske värt att göra.

Såg det men det handlade mest om när den hamnade på högkant, det gör den inte i hans chassie.

Tack för hjälpen och feedback, lägger beställning nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnivore76:

Såg det men det handlade mest om när den hamnade på högkant, det gör den inte i hans chassie.

Tack för hjälpen och feedback, lägger beställning nu.

Kanske är sent ute men tittat något på AMD Ryzen 7800x3d? Finns på rea på Inet för 4900kr...

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Kanske är sent ute men tittat något på AMD Ryzen 7800x3d? Finns på rea på Inet för 4900kr...

Kalla mig långsint, korkad eller vad som.... men jag har aldrig gillat AMD, kommer från gamla goda 90-talet när de försökte få oss att kränga AMD istället för Intel men inte hade koll på windowskompatibiliteten osv, blev jättestrul där (Vi byggde och levererade ca 10.000 burk per år varav jag byggde ca 2000).

Därför Intelpropp och Geforce Radeon RTX

Vissa saker sitter hårt i minnet... vissa väljer volvo och andra saab eller bmw vs audi osv osv

Och yes, har precis skickat in beställningarna på alla prylar, ska bli riktigt skoj att bygga ihop det sen.