Äldre musplattor var möe bättrer. Vad köpa för modell

Permalänk
Medlem

Äldre musplattor var möe bättrer. Vad köpa för modell

Jag har haft Dell latitude som jobbdator i 10+år.
Några olika modeller. Tycärr blrjar skärmar och batterier ge upp.
När jag kollar på nya ser jsg arr det saknas de två tydliga och distinkta knapparna på nya laptops styrplattor/musplattor.

Jag har prövat dessa varianter på tex samsung galaxy book3 och tycker det är mycket sämre kontroll.
Dessutlm låter det sjukt irriterande varje gånga man skall tetcka ner göger eller vänster. Motsvarande knapp.

Finns det inte musplattor med mjuka ttsta knappar längre?
Kanske dax att byta märke men varit så väldigt nöjd med mina dell latitude

Permalänk
Hedersmedlem

Tanken är väl att man skall använda gester istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Jag har haft Dell latitude som jobbdator i 10+år.
Några olika modeller. Tycärr blrjar skärmar och batterier ge upp.
När jag kollar på nya ser jsg arr det saknas de två tydliga och distinkta knapparna på nya laptops styrplattor/musplattor.

Jag har prövat dessa varianter på tex samsung galaxy book3 och tycker det är mycket sämre kontroll.
Dessutlm låter det sjukt irriterande varje gånga man skall tetcka ner göger eller vänster. Motsvarande knapp.

Finns det inte musplattor med mjuka ttsta knappar längre?
Kanske dax att byta märke men varit så väldigt nöjd med mina dell latitude

Dell Latitude serien har vad jag sett dedikerade knappar under touchpaden så att säga. Iallafall så har min Latitude 5400 (2019 modell) det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Dell Latitude serien har vad jag sett dedikerade knappar under touchpaden så att säga. Iallafall så har min Latitude 5400 (2019 modell) det.

Länge hade de ju knappar både över och under pekplattan, men på senare år har de försvunnit. Liksom styrpinnen.

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad brukar ha bra trackpad och gedigna separata knappar. Finns olika ThinkPads beroende på dina övriga behov.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Länge hade de ju knappar både över och under pekplattan, men på senare år har de försvunnit. Liksom styrpinnen.

Den version av tangentbord med styrpinnen har varit optional på Dells datorer. Min Latitude 5400 från 2019 har både över och under pekplattan samt styrpinnen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Den version av tangentbord med styrpinnen har varit optional på Dells datorer. Min Latitude 5400 från 2019 har både över och under pekplattan samt styrpinnen
https://swedroid.se/forum/attachments/img_20230309_091536-jpg.155771/

Hm, ja man verkar fortfarande kunna välja "tangentbord med pekdon" på vissa modeller (men inte alltid med svensk layout).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Tanken är väl att man skall använda gester istället?

Jag som är omodern.
Vad betydet det?
Behöver man inte klicka och hålla på och krångla kanske.
Haha. Jag är så efter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hamlonab:

Jag som är omodern.
Vad betydet det?
Behöver man inte klicka och hålla på och krångla kanske.
Haha. Jag är så efter

Det varierar möjligen lite, men snabb dutt med ett finger ger typiskt ett vänsterklick och snabb dutt med två fingrar ett högerklick. Dubbeldutt + svep för att dra.
Dessutom finns det säkert en mängd andra rörelser med olika många fingrar. Titta i inställningarna för pekplatta.