HDMI-port fungerar ej efter drivrutinsuppdateringar

Permalänk
Medlem

HDMI-port fungerar ej efter drivrutinsuppdateringar

Jag installerade igår senaste Windows-uppdateringen (Windows 11) och upptäckte ganska snabbt efter omstart att hela systemet hade som ett "micro stutter". Det var rätt tydligt när jag rörde musen att systemet stannade upp i några mikrosekunder lite hela tiden. Jag testade även att kolla på en YouTube-video och såg även där att videon stannade upp lite då och då. Kollade om det var några bakgrundsprocesser som eventuellt slöade ner datorn, men efter att ha stängt ner majoriteten av program som körs i bakgrunden och jag inte heller såg något suspekt i Task Manager så började jag googla på vad det skulle kunna bero på.

Jag bestämde mig för att ominstallera mina Nvidia-drivrutiner. Jag har ett Gigabyte RTX 3070 Gaming OC. Så jag laddade ner DDU (Display Driver Uninstaller) och installerade därefter om Nvidia Experience med drivrutiner från scratch. Det verkar ha fixat stuttret. Bra så.

Idag upptäckte jag dock att den andra HDMI-porten på grafikkortet som jag har ansluten till min TV helt plötsligt hade slutat fungera. Windows hittade helt enkelt inte TV:n som var ansluten där. Jag provade att switcha portar, så att TV:n gick till den port som datorskärmen gick till och vice versa och då fick jag bild på TV:n men datorskärmen dök istället inte upp. Så det verkar uppenbart vara någonting fel med den andra HDMI-porten.

Har nu anslutit datorskärmen via DisplayPort istället och det fungerar. Men jag undrar vad som skulle kunna orsaka att HDMI-porten helt plötsligt inte fungerar?

Det ska sägas att djupet i det skåp där jag ställer datorn är ganska precis lika djupt som själva datorn, vilket medför att kablarna till grafikkortet trycks något mot baksidan av skåpet. Kan det vara så att HDMI-porten slutat fungera för att kabeln tryckts mot porten? I sådana fall kan jag tycka att själva kabeln borde vara det som slutar fungera först men portarna kanske är känsligare än vad jag tror? Jag har inte tryckt dit datorn med våld, utan helt enkelt skjutit in den tills det tagit stopp, så det känns inte som någon jättebelastning.

Permalänk
Medlem

Beror ju på kvaliteten. Min Tv-box byter jag ut någon gång per år då HDMI-porten går sönder. Min OPPO-spelare eller grafikkortet har inte haft några av dom här problemen å andra sidan.

Någonting påminner mig om att det diskuterats grafikproblem med windows nyligen på sekundära portar. Kan dock inte avgöra om det är relevant i detta fallet, men inte omöjligt. Windows verkar har strul med det mesta när det gäller uppdateringar, så varför inte.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Beror ju på kvaliteten. Min Tv-box byter jag ut någon gång per år då HDMI-porten går sönder. Min OPPO-spelare eller grafikkortet har inte haft några av dom här problemen å andra sidan.

Någonting påminner mig om att det diskuterats grafikproblem med windows nyligen på sekundära portar. Kan dock inte avgöra om det är relevant i detta fallet, men inte omöjligt. Windows verkar har strul med det mesta när det gäller uppdateringar, så varför inte.

Tack för svar!

Dålig återkoppling av mig, men körde DisplayPort till datorskärm och använde Tv:n för HDMI-uttaget som fungerade, så trodde att jag hade kringgått det.

Igår tappade jag dock anslutningen helt plötsligt igen. Jag måste sedan dra ur kabeln både ut TV:n och grafikkortet och ibland också mecka lite fram och tillbaka i DisplayFusion för att få bilden att dyka upp. Men sen efter några sekunder så försvinner den igen.

Kabeln jag använder är en Supra mk3 på åtta meter som ska klara 8K i 60 hz. Jag kör dock 1440p i 60 hz, så det ska ju inte vara något sånt problem. Kabeln är optisk, så längden ska inte heller vara några problem.

Jag har kokat ner det till att det skulle kunna bero på:

• Kabeln har fått stryk, antingen av att kontakten legat mot baksidan av skåpet som jag har datorn i (som jag nämnde ovan) eller när jag satt fast kabeln i väggen med klamrar.
• Grafikkortet felar. Vet inte om ”sagging” skulle kunna vara en orsak då mitt grafikkort lutar en aning och inte är helt rakt. Det låter dock inte troligt eftersom signalen till datorskärmen fungerar utan problem. I sådana fall hade väl inget fungerat?

Lutar åt att det kan vara att kabeln helt enkelt gått sönder eftersom jag testat med kabel med lägre prestanda och den verkar mycket mer responsiv och fungerar utan att anslutningen försvinner.