Svårdiagnostiserat problem, nvlddmkm Event ID 0
Hej allihopa.
Jag har ett bekymmer jag har försökt lösa under en väldigt lång tid, jag ska beskriva alla detaljer här nedan.
Väldigt tacksam för input.
Min dator består av:
X570 Taichi, senaste BIOS
Ryzen 3800X, stock
RTX 3060TI, stock
32GB G-Skill Neo, 4x8GB 3600 mhz.
Temperaturer är under kontroll, inget som verkar konstigt med dem.
Det som händer är att spel kraschar då och då, vissa spel oftare, andra aldrig. Anledningen till att jag postar detta nu är för att Starfield kraschar ungefär en gång i timmen grovt räknat. Path of Exile som är mitt "main" spel annars kraschar alltid första gången jag startar det för dagen, sen aldrig mer tills nästa dag. Lätt att leva med.
Felsökningen har pågått under ett år från och till.
Event loggen visar, som i rubriken, nvlddmkm Event ID 0. Detta verkar vara ett ganska vanligt problem som egentligen inte säger så mycket mer än att grafikdrivrutinen har kraschat.
Saker jag har kommit fram till:
Någonting lirar inte. Om jag kör med 16 GB ram fungerar allt som det skall. Sätter jag in så det blir 32gb uppstår felet.
Jag har kört alla olika ramtester som finns, flera dagar i sträck med 32gb monterat utan att få ett enda fel.
Oavsett vilka av mina minnen, oavsett ramslots fungerar det utan kraschar om jag bara kör med 16 gb.
Jag har testat att köra utan XMP, manuella timings, olika klockhastigheter, ingenting påverkar resultatet.
Så är det verkligen ramet som är problemet undrar man då? Mest logiskt hade varit att det är GPUn med tanke på felmeddelandet. Men varför skulle det då fungera felfritt med 16 gb RAM?
Jag har testat att montera om den, jag har testat att klocka ner, klocka upp, köra med gamla drivrutiner, volta ner, volta upp osv. Samma resultat.
I spelen som drabbas har jag testat att låsa FPS, Vsync av och på, Vulkan, DX11, DX12, höga settings, låga settings. Spelar ingen roll. Maximum performance, normal performance, fresync av och på i nvidia control panel osv osv. Inget spelar någon roll.
Jag har installerat om Windows, cleanat drivers med DDU, testat att köra med bara en skärm, bytt eluttag, ja, allt möjligt.
Det jag försöker illustrera är att jag har testat väldigt många olika saker. Väldigt väldigt många olika saker. Har googlat mig blå efter potentiella lösningar och testat det mesta.
Är det någon som har stött på något liknande, eller som har några idéer alls? Har tyvärr begränsade möjligheter att testa med annan hårdvara. Och det är väl förmodligen där skon klämmer. Någonting är sönder, men hur skall jag kunna veta vad det är?
Moderkortet kanske? Eller GPUn? Vem vet.