Plan på att köpa nytt grafikkort, men vad?

Permalänk

Plan på att köpa nytt grafikkort, men vad?

Ååååhh... Suck, ännu en tråd tänker ni, finns juh redan ett dussintal, och ja, dom har ja läst igenom, och denna skiljer sig pga att störst anledningen att ja vill köpa ett kort är för att kunna redigera filmklipp bättre. Dom flesta andra ska spela, och visst, det gör ja oxå, men ja antar att det kommer bli bättre i spelen på köpet.

Filmar en del med min Insta360 One R och redigerar i adobe premiere. Funkar okej, men preview går sjukt segt och laggigt oftast, och som ja läst så används grafikkortet där?

Har för tillfället ett 1070 OC som ja lånat av en polare.

Va helt insnöad på att köpa ett amd-kort först, för man verkar få mer bang for the buck där. Men som ja fattar det för så funkar inte amd-kort nämnvärt bra med premiere? utan det använder mestadels cuda-cores, och det finns bara på nvidia kort?

Budgeten ligger på 5-6k nånting. Kan även tänka mig köpa nått beg. Vad ska man sikta på? Har kikat lite på 4060ti? är det värt att lägga till för att få över 8gig vram? Hade vart nice om ja klarar mig på min 600W psu oxå. Mycket frågor här nu... Hoppas vi kan reda ut lite.

Min övriga setup ser ut så här:
Intel Core i7-10700F
Gigabyte H510M H
WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2
Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4
HP X34 34" Skärm
Samsung 24" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardanmannen:

Ååååhh... Suck, ännu en tråd tänker ni, finns juh redan ett dussintal, och ja, dom har ja läst igenom, och denna skiljer sig pga att störst anledningen att ja vill köpa ett kort är för att kunna redigera filmklipp bättre. Dom flesta andra ska spela, och visst, det gör ja oxå, men ja antar att det kommer bli bättre i spelen på köpet.

Filmar en del med min Insta360 One R och redigerar i adobe premiere. Funkar okej, men preview går sjukt segt och laggigt oftast, och som ja läst så används grafikkortet där?

Har för tillfället ett 1070 OC som ja lånat av en polare.

Va helt insnöad på att köpa ett amd-kort först, för man verkar få mer bang for the buck där. Men som ja fattar det för så funkar inte amd-kort nämnvärt bra med premiere? utan det använder mestadels cuda-cores, och det finns bara på nvidia kort?

Budgeten ligger på 5-6k nånting. Kan även tänka mig köpa nått beg. Vad ska man sikta på? Har kikat lite på 4060ti? är det värt att lägga till för att få över 8gig vram? Hade vart nice om ja klarar mig på min 600W psu oxå. Mycket frågor här nu... Hoppas vi kan reda ut lite.

Min övriga setup ser ut så här:
Intel Core i7-10700F
Gigabyte H510M H
WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2
Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4
HP X34 34" Skärm
Samsung 24" Skärm

3080 begagnat är väl det bästa men då blir det tajt på psu.
Annars är det väl 4060ti som är bäst om du inte får e
Tag i 4070

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Här har du en lista på tips för att få upp farten på Premiere. https://www.premiumbeat.com/blog/premiere-pro-lagging-fixes/
Ett tips är ju att jobba med proxy filer, det gör stor skillnad.

Ett 4070 hade ju varit trevligt. Men en sak till som gör skillnad är CPU:n. Din Insta 360 använder väl H.264 som codec har jag för mig och man får bra skjuts om man har en Intel CPU med Quicksync. Jag är rätt säker på att din CPU inte har det.

Du kan läsa mer om olika varianter på redigeringar och vad som funkar bra på denna sida: https://www.pugetsystems.com/solutions/video-editing-workstat...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Här har du en lista på tips för att få upp farten på Premiere. https://www.premiumbeat.com/blog/premiere-pro-lagging-fixes/
Ett tips är ju att jobba med proxy filer, det gör stor skillnad.

Ett 4070 hade ju varit trevligt. Men en sak till som gör skillnad är CPU:n. Din Insta 360 använder väl H.264 som codec har jag för mig och man får bra skjuts om man har en Intel CPU med Quicksync. Jag är rätt säker på att din CPU inte har det.

Du kan läsa mer om olika varianter på redigeringar och vad som funkar bra på denna sida: https://www.pugetsystems.com/solutions/video-editing-workstat...

Den sidan har ja allt redan gått igenom.
Kör ibland med proxyfiler, blir juh automatiskt i kameran, men när man ska lägga till effekter, färger och transaktioner tex så måste man juh köra riktiga filen.

4070 springer dock iväg mot närmare 8500:- om man inte lyckas hitta beg. Tycker inte det finns nämnvärt många 4-serien ute.

Yes! Den använder h264. quicksync är inget ja läst om, får kika på det då, men antar att ja inte har de kanske.

Den sidan har ja läst en del på oxå, fast väldigt ytligt. Får kika in lite mer noggrant där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kardanmannen:

Den sidan har ja allt redan gått igenom.
Kör ibland med proxyfiler, blir juh automatiskt i kameran, men när man ska lägga till effekter, färger och transaktioner tex så måste man juh köra riktiga filen.

Bra

Men, låt Premiere skapa proxies av materialet ur kameran, alltså läs in filerna, markera alla filer och kör "create proxies". Sen behöver du inte slå av proxies för att lägga effekter, transitions eller grade. Däremot kan det ju vara bra att toggla mellan proxy och orginal ibland särskilt om man kör grade mer visuellt och inte använder scope.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Har läst på lite ytterligare nu. När ja köpte min processor valde ja bort K versionen, för ja skulle juh ändå använda ett "externt" grafikkort, trodde den funktionen lite stängdes av då?

Men hur mycket används den inre grafikdelen?! Har juh inte Quicksync tex pga att ja inte har nån grafikdel just. Skulle det göra stor skillnad att köpa ny processor!?

Permalänk
Skrivet av Kardanmannen:

Har läst på lite ytterligare nu. När ja köpte min processor valde ja bort K versionen, för ja skulle juh ändå använda ett "externt" grafikkort, trodde den funktionen lite stängdes av då?

Men hur mycket används den inre grafikdelen?! Har juh inte Quicksync tex pga att ja inte har nån grafikdel just. Skulle det göra stor skillnad att köpa ny processor!?

Intels processorer med F på slutet är utan inbyggd gpu, det är de du menar.
K modellerna är överklockningsbara

Jag har läst mycket gott om 13600k så den kanske kan vara värd att ta en titt på
gällande 4070 så har inet lite rea nu, en asus modell för knappt 7600:-
https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-rtx?filter=%7B%2...

Permalänk

Ja, 7600 är juh säkert billigt såsett, men lite över min tänkta budget hursomhelst.

Om ja ska köpa ny processor så blir det moderkort o minnen oxå, vilket är typ 6-7 tusen ytterligare..