Knapp prestandavinst för Apples färska A17 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Känns som syftet med varje Apple artikel på Sweclockers är att framställa dom som "dåliga" och skapa två läger i forumdelen. Skärp er snälla.

Skrivet av Plapo:

Folk är överraskande intresserade av apples produkter på ett forum för icke-Apple hårdvara!
Jag undrar ju om det är medvetet från redaktionen att slänga in lite Apple för att många har ”åsikter” om dem. Ger mer besökare och mer engagemang. Nyhetsvärdet är väl sådär.

Skyttegravskrig kanske inte är de mest flexibla.
Men kan vara bra om man vill ha aktivitet under lång tid.

Vi kan nog räkna med att SweClockers vill ha besökare, click och engagemang så länge det hålls på en nivå att det inte går överstyr.
Kan tänka mig att det ibland kan vara en svår balans att hålla.
Kan säkert finnas många åsikter om var gränsen borde ligga och vad som är/borde vara inom eller utanför denna något godtyckliga gräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag förstår mig inte på hysterin när en ny apple telefon lanseras. Jag använder telefonen till att prata samt sms mest och det kan man göra på vilken lur som helst, den behöver inte kosta 18000 kr.

Då har du ju dina preferenser klara, ellerhur? Andra har inte de preferenserna - och där tog den diskussionen typ slut, ellerhur?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag förstår mig inte på hysterin när en ny apple telefon lanseras. Jag använder telefonen till att prata samt sms mest och det kan man göra på vilken lur som helst, den behöver inte kosta 18000 kr.

Kul för dig. Resten av oss använder den dock som en dator o gör precis allt på den.

Antar att du har en Vic20 som speldator också?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av landahl:

Det är ju roligt för dig om du använder den mycket. Jag använder knappt min mobil, lämnar den hemma mm. Bank ID och mobilbanken använder jag såklart men jag springer inte omkring med den ute och stirrar i den hela tiden som majoriteten av befolkningen gör.

Tittar man sig runt omkring på stan så ser man tydligt att folk är djupt beroende av sin telefon.

Jag hade mobil långt tillbaka på 90taket, jag surfade på mobilen även på 90talet.

Det går ha en filosofisk diskution om bästa livet. Jag själv skulle kunna tänka mig leva i ödemarken om det inte vore för det ekonomiska. Nu när jag lever i samhället så har mobilen blivit superviktig pryl som jag har med mig överallt förutom gymmet. (p.g.a. datasäkerhet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Känns som syftet med varje Apple artikel på Sweclockers är att framställa dom som "dåliga"

Säkert bara för att dom inte har råd med en själva så ta det hela med ro - att nyhetsskribenter är subjektiva istället för objektiva i vissa av sina nyhetsrapporteringar har sina fördelar 😉

Lite som att ställa knepiga frågeställningar kring Linus Tech Tips utan att ha sopat framför sin egna dörr först.

Man gjorde så mycket på 80-talet bland annat, alltså blandade in sina egna subjektiva åsikter och tonläge i nyhetsrapporteringar och programpresentationer, kanske lite tydligare dock;

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä, konstigt titulerad artikel. Det låter som om de inte uppnått någon förbättring, snarare än att de precis överträffat sina löften.

Oavsett, till den grad som Geekbench 6 faktiskt är plattformsoberoende så är detta i klass med den främsta processorn på Prisjakt, Ryzen 7 7800X3D, i entrådat och lite mindre än hälften i flertrådat. Det är helt sjukt bra prestanda. https://browser.geekbench.com/processors/amd-ryzen-7-7800x3d

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Skrivet av joakim99:

Det kan finnas de som använder sin telefon till fler saker.

De flesta smartphone saker går väl att göra om man har en smartphone som inte är för gammal ?
Surfa in på SweClockers och BankID och Swish och diverse appar för att boka biljetter eller dylikt behöver ingen super prestanda. Ta kort är en rätt bra funktion också, men inte heller något man behöver bästa om man inte ska publicera bilderna i professionella sammanhang eller tar bilder i dåliga ljusförhållanden.

Tror att ha senaste generationen smartphone är mer "villhöver" än behöver för de flesta.
Finns säkert undantag.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

De flesta smartphone saker går väl att göra om man har en smartphone som inte är för gammal ?
Surfa in på SweClockers och BankID och Swish och diverse appar för att boka biljetter eller dylikt behöver ingen super prestanda. Ta kort är en rätt bra funktion också, men inte heller något man behöver bästa om man inte ska publicera bilderna i professionella sammanhang eller tar bilder i dåliga ljusförhållanden.

Tror att ha senaste generationen smartphone är mer "villhöver" än behöver för de flesta.
Finns säkert undantag.

Samma sak med dator. Jag hade polare som surfade, skrev mail etc på deras 386a.
Jag påstår att iPhone 15 Pro Max inte på något sätt är extrem för mångas behov, dock är den extremt dyr och priset är inte linjärt.
Och utvecklingen har gått emot att mobiltelefoner snabbt blir gammal. Där jag just med iPhone 15 tror att det är en mobil som kommer hålla länge.
Det stora som kan hända är solid state batterier som de i 15år har pratat om att de kommer vilken dag som helst.
Med solid state batterier kan man få en mobil som inte är brandfarlig, man kan även ladda den snabbare, man kan välja att göra mobilen lättare eller kanske förlänga batteritiden.

*edit*
En fundering jag har om de får igenom solid state batterier som hela tiden pratar om. Kommer då dagens mobiltelefoner och elbilar bli olagliga att ha på allmän plats p.g.a. brandrisken? Men det lär dröja hur länge som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det kan finnas de som använder sin telefon till fler saker.

Visst är det så, men vi har en bunt flaskhalsar att ta hänsyn till, inte bara processorprestanda. Exempelvis hur vi interagerar med telefonen.

Sedan är väl inte frågan så mycket om det finns individer som har nytta av den massiva prestandan och med glädje betalar det höga priset utan om den stora majoriteten har nytta av prestandan eller om de skulle varit mer betjänade av en enklare men också billigare modell.

Permalänk

Folk gnäller på Intel som bara gör refresh. iPhone 15, när det skulle heta iPhone 13 refresh. USB c gör ingen ny telefonen. Hoppas nu iPhone 16 kommer med nya kraven på batteribyte. Då börjar vi prata om ny telefon. Sen kan dom gärna få göra telefonen 5mm tjockare och lägga all den ytan till batteriet då det är prio för många.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

10% årlig förbättring är väl mer än dubbelt så mycket som Intel eller AMD lyckats med senaste årtiondet? Mycket imponerande att lyckas med det i ST

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Folk gnäller på Intel som bara gör refresh. iPhone 15, när det skulle heta iPhone 13 refresh. USB c gör ingen ny telefonen. Hoppas nu iPhone 16 kommer med nya kraven på batteribyte. Då börjar vi prata om ny telefon. Sen kan dom gärna få göra telefonen 5mm tjockare och lägga all den ytan till batteriet då det är prio för många.

Där har vi en dealbreaker; enkelt batteribyte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte SweClocker redaktionen införskaffa sig en iPhone 15 Pro Max och testa hur snabbt den laddas med original (Apple) USB-C medföljande kabeln och med typ 4+ andra USB-C kablar ( 2 riktiga PD klassade och 2-3 billiga "sk1t" kablar).

En sådan test skulle påvisa om Apple kör fortfarande med sin fula stil mot sina adepts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

10% årlig förbättring är väl mer än dubbelt så mycket som Intel eller AMD lyckats med senaste årtiondet? Mycket imponerande att lyckas med det i ST

Det är ju 10% högre klockfrekvens så ~0% IPC gain...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Prestanda är iPhones minsta problem. Batteriförbrukning vid tung last är något folk märker av, undra hur denna har förändras med 3nm?

Det stora problemet med iPhone nu tycker jag är priset. En iPhone 15 Pro Max 256GB kostar 18000kr. 3000kr extra för 512GB..
För min del känns det som om jag ska ha råd med en iPhone så får jag vänta in iPhone 16 och köpa iPhone15 då. Fast iPhones brukar ej sjunka i pris så mycket.

De pratade väldigt lite batteri så de röd flagga där.

Permalänk

Någon som vet hur Exynos 2400, MediaTek 9200+ eller Snapdragon 8 Gen3 står sig mot A chipet

Exynos 2400 skall tydligen få ny uppsägning RDNA

Permalänk
Medlem

Batteritiden är väl det enda som spelar roll med dessa nya chip, effektiviteten och om det faktiskt leder till bättre batteritid.

Visst, för de som faktiskt spela intensivt på sin mobil kan det ju vara nice. Jag spelar mest småspel på min ifån, bättre batteritid hade inte skadat dock

Personligen noll sug för en Iphone 15. Krävs mer nyheter för jag ska uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Någon som vet hur Exynos 2400, MediaTek 9200+ eller Snapdragon 8 Gen3 står sig mot A chipet

När det gäller det här med hårdvara, så är min personliga åsikt lite så här: "Äsch, all den där flashiga hårdvaran betyder ju nada om det inte finns några utvecklare som är redo att krama ur den all prestanda den har att erbjuda, eller hur?" 😄

Jag menar, kolla bara på iPhone-världen: det vimlar ju av enheter med topp-hårdvara där, och det verkar som att folk är beredda att kasta sina pengar på appar. Så där finns det ju en hel hög med potentiella kunder som bara väntar på att bli imponerade! Men när det kommer till Android... tja, det känns inte lika självklart att utvecklarna är lika peppade på att maxa grafiken i spelen, om du förstår vad jag menar.

Och om jag inte minns fel, så verkar det som att iPhone-folket generellt sett är lite mer öppna för att slanta upp extra för sina appar, jämfört med Android-gänget.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Nej, men skummade förbi test igår, A17 är nästan dubbelt så snabb i single core jämfört SD 8 Gen 2.
Den var snabbare i multicore också men inte alls lika stor skillnad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Nej, men skummade förbi test igår, A17 är nästan dubbelt så snabb i single core jämfört SD 8 Gen 2.

Verkar vara en mobil som har en kass konstruktion med SD 8 Gen 2 om den är så långsam.
Alternativt bristande mattekunskap?
Min Samsung S23 har 2037 ST och 5264 MT i Geekbench 6
Då är A17 43% snabbare i Singlecore och 36% snabbare i Multicore

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det går ju inte att jämföra så.

MediaTek 9200+ tillverkars på TSMC 4nm

Snapdragon 8 gen3 är ingen som riktigt vet om det blir TSMC eller Samsung. Använder nästa Andreo grafik.

Exynos 2400 samma där. Vet ej om de kommer köra sin egen 3nm samt RDNA2 grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Verkar vara en mobil som har en kass konstruktion med SD 8 Gen 2 om den är så långsam.
Alternativt bristande mattekunskap?
Min Samsung S23 har 2037 ST och 5264 MT i Geekbench 6
Då är A17 43% snabbare i Singlecore och 36% snabbare i Multicore

Testet jag såg igår hade bara 1600 på SD8G2 och precis under 3000 för A17.
Hittade detta idag.

https://beebom.com/apple-a17-pro-vs-snapdragon-8-gen-2/

Skrivet av Buddaz112:

Det går ju inte att jämföra så.

MediaTek 9200+ tillverkars på TSMC 4nm

Snapdragon 8 gen3 är ingen som riktigt vet om det blir TSMC eller Samsung. Använder nästa Andreo grafik.

Exynos 2400 samma där. Vet ej om de kommer köra sin egen 3nm samt RDNA2 grafik

Varför skulle det inte gå att jämföra så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244477:

Känns som syftet med varje Apple artikel på Sweclockers är att framställa dom som "dåliga" och skapa två läger i forumdelen. Skärp er snälla.

"Apple — den dumma, elaka och stora draken." Jag märker också av det. Kanske inte med varje Apple-relaterad artikel, men många. Det är så lustigt när man är äldre och har perspektivet. Många unga här förstår inte vilka Apple är och var de kommer ifrån.

Skrivet av landahl:

Whatever suits you Någon hysteri ser jag inte men visst väcker det starka reaktioner och genererar massor av klick när det släpps fantastiskt bra hårdvara samtidigt som den är utom räckhåll för "pöbeln". Det är detsamma med toppsegmentet för grafikkort år efter år. T ex 4090 får hur mycket skit som helst ... men allt 4090 gör fel är sitt pris för att täcka förknippade kostnader.

Skrivet av DasIch:

En Iphone behöver inte heller kosta 18000Kr.

Den kostar så mycket som folk är beredda att betala, och presterar därefter.

Skrivet av Knotvillage:

Om du startar ett företag och gör den BÄSTA Android-luren på marknaden så kommer du ALDRIG att få mina pengar ändå. Jag tycker nämligen att iPhone passar mig bättre så som Apple redan döper och konfigurerar den än allt du presenterar här ovan.

Skrivet av Elakekocken:

Där har vi en dealbreaker; enkelt batteribyte.

Om du inte redan väljer att köra iPhone för de egenskaper den har idag så tror jag inte du kommer att ändra dig om den får en batterilucka. Jag tror helt enkelt inte på det du skriver. Jag misstänker att du är en sur typ som gnäller om dagarna.

Skrivet av friArsenik:

Kan inte SweClocker redaktionen införskaffa sig en iPhone 15 Pro Max och testa hur snabbt den laddas med original (Apple) USB-C medföljande kabeln och med typ 4+ andra USB-C kablar ( 2 riktiga PD klassade och 2-3 billiga "sk1t" kablar).

En sådan test skulle påvisa om Apple kör fortfarande med sin fula stil mot sina adepts.

Hej! 😃 Är du piggare nu?
Du får gärna gå och besvara frågorna till dig i den här tråden, jag har väntat på dig:

(Edit: Uppdaterad länk)

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Testet jag såg igår hade bara 1600 på SD8G2 och precis under 3000 för A17.
Hittade detta idag.

Varför skulle det inte gå att jämföra så?

Det är ju fel värden... bara att söka upp mobiler med 8 Gen2 på: https://browser.geekbench.com/search?utf8=%E2%9C%93&q=galaxy+...

Ser ju ut att vara ~2900 för A17 om man googlar fram resultaten som funnits på GB6

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Den kostar så mycket som folk är beredda att betala, och presterar därefter.

Min poäng var att Iphones börjar på runt 12-13KKr. Av någon anledning pratas det bara pris på toppmodellerna av Iphones. Ungefär som att säga att ett GeForce-kort kostar 25 000Kr.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Då tillhör du nästan inte kundkretsen för smartphone. Jag använder min telefonen mer än datorn.

Ringa
Sms
Beställa online
Betala räkningar
Skriver ut dokument
Mailar
Fjärrstyrning

Listan kan göras lång. Och för mig är batteri nästan prio. Tillhör ändå inte gruppen som är extrem men bränner cirka 150gb/månaden och kanske 150-180% batteri per dag. Dom som verkligen använder telefonen måste nästan bära runt på en powerbank. Jag skulle absolut slippa den höga IP klassningen och batteriet gick att byta med några skruvar samt att det blev större. 5mm tjockare telefon skulle nog inte många ha åsikter om och där allt utrymme gick till batteriet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Det är ju fel värden... bara att söka upp mobiler med 8 Gen2 på: https://browser.geekbench.com/search?utf8=%E2%9C%93&q=galaxy+...

Ser ju ut att vara ~2900 för A17 om man googlar fram resultaten som funnits på GB6

Stämmer ju precis alltså? Finns flera telefoner med 1600 i din länk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Då tillhör du nästan inte kundkretsen för smartphone. Jag använder min telefonen mer än datorn.

Ringa
Sms
Beställa online
Betala räkningar
Skriver ut dokument
Mailar
Fjärrstyrning

Listan kan göras lång. Och för mig är batteri nästan prio. Tillhör ändå inte gruppen som är extrem men bränner cirka 150gb/månaden och kanske 150-180% batteri per dag. Dom som verkligen använder telefonen måste nästan bära runt på en powerbank. Jag skulle absolut slippa den höga IP klassningen och batteriet gick att byta med några skruvar samt att det blev större. 5mm tjockare telefon skulle nog inte många ha åsikter om och där allt utrymme gick till batteriet.

Handla på nätet gör jag på min stationära dator. Jag har ju såklart bank id och mobilbanken i mobilen men mycket mer än så är det inte. Det är mycket bekvämare att läsa på min 32 tums datorskärm istället för en mobil.

Jag vill heller inte hamna i träsket bland folk som är beroende av mobilen. Överallt ser man folk stirra i den, på restauranger sitter folk med sina mobiler istället för att prata med varandra tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Stämmer ju precis alltså? Finns flera telefoner med 1600 i din länk.

Några avvikande värden jämfört med resten som finns...

Finns ju t.ex. 14 Pro Max med 700...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpirato:

Några avvikande värden jämfört med resten som finns...

Finns ju t.ex. 14 Pro Max med 700...

Det är fler än några.
Men ja, artikeln jag såg var inte bästa representationen. Skillnaden med lite mer data ser ju ut att vara att A17 är runt 50% snabbare single core. Man kan nog vara ganska säker på att den kommer vara snabbare än Gen 3 också.

Visa signatur