Helgsnack: Vilka mobilspel spelar du?

Permalänk
Medlem

På toan och på tunnelbanan spelar Clash Royale* och Plague Inc. Det förstnämnda är lätt beroendeframkallande, det andra är roligt på riktigt.

*Inte lagt en krona på det, dock. Men roligt att se hur långt man kan komma f2p. Svaret är långt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Tja, jag har ett schackspel installerat, och sen ett finlandssvenskt kortspel som heter Pidro. Sen har jag också Bloons TD6 installerat, men har inte spelat det på flera år. När jag behöver nåt offline på tex flyg så har jag en Gameboy emulator med några gamla godingar.

Men blir nog inte mycket spelande på mobilen. Men Slay The Spire verkar ju som ett bra tips, som ett par har nämnt. Ska jag ha nåt spel så vill jag nog betala för det också. 99% av allt som är gratis är inte värt tiden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Schack är väl det enda som jag spelat under längre period på telefon. Har ibland testat lite andra spel men det har oftast bara varit i korta perioder.

Schack är både gratis och du kan spela mot andra personer, göra schackpussel eller analysera positioner.

Just nu har jag ett pågående parti mot en nationell mästare så det är lite häftigt. (Kommer högst förmodligen förlora). Vi är på drag 57 nu. Matchen påbörjades 10 mars. Är 3 dagars betänketid så man behöver inte stressa dragen direkt 😅

Permalänk
Medlem

Jag och sambon spelar Ingress. Våra lokala motståndare är tyvärr inte mycket till match, vi är bara ett fåtal aktiva på båda sidor i trakten så det blir lite fattigt. Roligast när vuxna människor gnäller över ens tilltag i "comm", den globala chatten.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Magic Rampage
Titan quest
Super Auto Pets

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Pokemon GO!

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Marvel snap, alldeles för mycket sedan nyår.

Permalänk
Snusfri

2048.

Idag finns det dock riktigt bra riktiga spel till mobiler som Tomb Raider, Hitman, CoD, Minecraft, Stardew Valley, Papers Please och mycket mer.

Verkar som att de flesta här tror att allt är F2P med microtransactions för allt vilket absolut inte stämmer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Pokemon GO

Permalänk
Medlem

Det var flera år sedan. Förutom Turf.

Jag spelade bl a ett väldigt roligt strategispel. Kommer inte på vad det heter. Enkel grafik. Helt gratis och ingen reklam. Åtminstone då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Blir inte så mycket, men har ticket to ride installerat ochd det blir någon match då och då.

Permalänk
Medlem

Räknas Ordlig.se?

Spelar lite Super Auto Pets med barnen också. Ibland när vi har gäster så sitter vi ett helt gäng mot varandra. Störtfestligt.

Slay the Spire var ett schysst tips, det ska köpas!

Permalänk
Medlem

Jag spelar Slice & Dice och Vampire Survivors (om jag har min gamepad med mig)

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om två av mina favoritspel.

Lowlander och Lowerlander.

Fantastiskt kul om man gillar crpg av den äldre skolan (U4/U5)

Permalänk
Medlem

Oxenfree II, terra nil och 12 minutes är bra spel. Alla är gratis utan microtransaktioner med Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Räknas ShikakuOfThe.Day?

Kan passa på att fråga.
Mottar gärna tips på bra spel att köra med 8Bitdo-kontroll.
Fetstil för att sticka ut lite.
Så klart utan reklam-BS. Främst klassiska handkontrollsspel. Typ Bilspel, RPG, eller sidescrollers kanske?

Emulatorer eller Crash Bandicoot & Duck Tales remastered.
Jag tror det finns en remaster på Musse Pigg också.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Summoners War i 9 år och still going strong!

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem

Elevate (hjärnträningsspel) och så har jag spelat en del Mighty DOOM.

Permalänk
Medlem

endast 1 än så länge.

och det är Diablo immortal på ipaden. Otroligt välgjort och underhållande so far. Dock är jag kvar i storymode så kanske för tidigt att säga hur lång hållbarhet spelet har. Men jo, jag gillar det.

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem

Wild Rift är kul!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Har verkligen försökt hitta något som faktiskt är spelbart på en telefon men har gett upp, laddar ner candycrush en gång om året för att inte dö av tristess på nån flygplats etc..

Permalänk
Medlem

Mer avancerade mobilspel som tar mycket prestanda och gör att mobilen ligger på höga temperaturer lång tid i sträck måste vara förödande för batteriet?

Med tanke på att bra mobiltelefoner kostar 12.000 kr och utan spelande ofta bara håller några år vid oförsiktig laddning så måste det bli ganska hög kostnad för telefonen per månad om man ofta spelar krävande spel som med höga temperaturer "kör slut" på telefonen inom 2 år eller liknande.

Till exempel en telefon för 12.000 kr som måste bytas efter 2 år på grund av hårt spelande kostar 500 kr/månad.

Jämfört med om man köper en Steam Deck kostar 94 kr/månad (som kanske håller 4 år eftersom man bara spelar på den och inte använder den dygnet runt till annat som en mobiltelefon?)

Jämfört med en PC speldator som köps för 22.000 kr och håller i 5 år kostar bara 366 kr/månad.

Bara en intressant ungefärlig jämförelse med mycket gissningar hur mycket prestanda/ spel kvalitet man får för pengarna.

Nu är det väl på gång att man ska kunna byta batterierna enklare i telefonen osv, men det är väl inte helt gratis heller antar jag.

Bara en tanke, eftersom man måste ha mobilen till så mycket annat viktigt hela dagarna och den måste kunna hålla batteriet större delen av dagen, så det fungerar ju inte att gå runt med dåligt skick på batteriet flera år för att man ska spela.

Jag spelar lite Golf Battle multi-player med familjen nån gång per år, annars inga mobilspel. Men hade säkert gjort det mer om man ofta åkte buss/tåg långt eller liknande. Fast å andra sidan hade jag nog köpt en Steam Deck då.

Permalänk
Medlem

Move the block någon gång ibland.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Space Arena, WoW och Shattered pixel dungeon.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Watcher of realms
Titan quest
Hearthstone
Battle chasers

Skulle vara väldigt intressant om det gick att sammanställa en lista av de populäraste spelen bland SweC-användarna (även för PC).

Permalänk
Medlem

Unibet.se är det som spelas

Permalänk
Medlem

Tomb Raider Reloaded
Spelade jag som en tok, men blev lite samma samma i slutet

nu testar jag Warcraft rumble, men tycker inte de är så utmanande.

Permalänk
Medlem

Carmageddon och Vampire survivors.

Permalänk
Medlem

Ser inte att någon nämn Brotato, går att köpa billigt för att slippa microtransactions.

Permalänk
Medlem

Last Shelter, har spelat i 5-6 år nu och har träffat vänner från olika delar av världen och vi håller ihop o chattar även om vissa har slutat spela.

Spelar också lite Age of frostfall och TWD:Survivors men har bara börjat.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241