Vi får väl se vad som händer, när deras anställda och partners protesterade så lovade de också att de skulle lyssna men införde sen avgiften ändå. Nu verkar de köra med "vi är ledsna att ni är förvirrade"-taktiken, så risken är väl att de bara kommer "förtydliga" avgiften istället för att bara ta bort den.
Å andra sidan läcker Unity stora mängder pengar. Hur tycker du de ska åtgärda problemet för att hålla sig flytande om de.inte tar betalt för produkten på något sätt?
Enbart annons-system täcker inte på långa vägar deras kostnader.
Det är ingen som tycker att de inte ska få ta betalt för produkten, det som alla är upprörda över är att de vill ta betalt per installation och att de ändrat villkoren i efterhand för att kunna applicera den nya avgiften även på spel som redan släppts. Avgiften kommer även baseras på en uppskattning från Unitys sida, eftersom de (ännu) inte har något sätt att mäta antalet faktiska installationer.
Så de har i stort sett kommit på att de sålt deras produkt för billigt, och istället för att bara höja priset på produkten så vill de ha mer betalt från kunder som redan köpt produkten och baserar avgiften på något som är bortom kundernas kontroll. Om de vill få in mer pengar så borde de istället höja priset på deras prenumerationstjänster och/eller införa royalties baserat på inkomst som många andra spelmotorer har.