Unity ser över kontroversiell prishöjning

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Inte ens i herderliga företag är kunderna nummer ett, i Sverige så funkar de nog så att kunderna oftast kommer i tredje hand.

1, Ägarna
2, Personalen (de anställda)
3, Kunderna

De pratas givetvis utåt att kunderna är viktigast men det är bara smör. Det är så det är ett modernt liberal demokratiskt feudal samhälle fungerar Shit vad jag lät kommunistisk nu xD

Det där med att fokusera på kunderna är lite 90-tal och kommer sig av att MS är extremt kundfokuserat, och även placerar utvecklare för deras plattform högt. Eftersom MS gick bra på den tiden så skulle man vara kundfokuserad. Apple är inte speciellt kundfokuserade - de är användarfokuserade (inte samma sak eftersom användarens arbetsgivare kan vara kunden som köper en telefon eller dator), och litar på att genom att man gör sig populära bland användare så kommer de att pressa företagen att välja iPhones. Android är lite samma, mycket eftersom det gick så bra för Apple. Google som helhet är svårare, de var användarfokuserade för 15 år sen men det blir mindre av den varan numer.

Om det är något amerikanskt IT-bolag som är fokuserade på de anställda så är det möjligen Mozilla.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

2 kr per såld kopia hade varit mer rimligt, men 2kr per installation är då man totalt skitit i det blå skåpet.

Det finns inget som stoppar Unity själva från att sätta ihop en datorfarm som installerar-avinstallerar spel och totalt ösa in pengar.

Eller individer som blir sura på spelutvecklare och väljer att göra samma sak bara för att jävlas.

Detta är i grunden ett djävulskt förslag, Unity behöver skämmas och skämmas ordentligt.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Nu har Unity uppdaterat sin prissättning, och de viktigaste punkterna är:

  • Inga retroaktiva avgifter: de nya villkoren kommer endast gälla för nästa LTS-release som kommer nästa år, och inte för spel som redan är släppta eller som håller på att utvecklas (såvida inte utvecklaren väljer att uppgradera Unity senare).

  • Ingen avgift för spel som tjänat mindre än $1 miljon under 12 månader.

  • Ingen installationsavgift: för spel som ligger över $1 miljon-gränsen så blir avgiften antingen 2.5% av intäkten eller en avgift baserat på "unique initial engagements" (rapporterat av utvecklaren), beroende på vilken som är lägst. "Unique initial engagements" definieras som hur många nya spelare som startat spelet för första gången, men de säger även att de inte förväntar sig att utvecklare faktiskt ska mäta det utan istället rapportera t.ex. hur många exemplar av spelet som sålts eller laddats ned för första gången.

Så det är väl så bra som man kunde förvänta sig, och hade de föreslagit detta från början så hade nog inte många protesterat eftersom det liknar vad många andra spelmotorer har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu har Unity uppdaterat sin prissättning, och de viktigaste punkterna är:

  • Inga retroaktiva avgifter: de nya villkoren kommer endast gälla för nästa LTS-release som kommer nästa år, och inte för spel som redan är släppta eller som håller på att utvecklas (såvida inte utvecklaren väljer att uppgradera Unity senare).

  • Ingen avgift för spel som tjänat mindre än $1 miljon under 12 månader.

  • Ingen installationsavgift: för spel som ligger över $1 miljon-gränsen så blir avgiften antingen 2.5% av intäkten eller en avgift baserat på "unique initial engagements" (rapporterat av utvecklaren), beroende på vilken som är lägst. "Unique initial engagements" definieras som hur många nya spelare som startat spelet för första gången, men de säger även att de inte förväntar sig att utvecklare faktiskt ska mäta det utan istället rapportera t.ex. hur många exemplar av spelet som sålts eller laddats ned för första gången.

Så det är väl så bra som man kunde förvänta sig, och hade de föreslagit detta från början så hade nog inte många protesterat eftersom det liknar vad många andra spelmotorer har.

Jag tror verkligen de försökte dra en fuling men nu kryper till korset. Om de inte byter ledning efter detta kan jag inte se att man kan lita på att de inte gör något mysko igen. Fortfarande oklart hur nästa LTS avtal ser ut gissar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror verkligen de försökte dra en fuling men nu kryper till korset. Om de inte byter ledning efter detta kan jag inte se att man kan lita på att de inte gör något mysko igen. Fortfarande oklart hur nästa LTS avtal ser ut gissar jag?

Detta är vad som kommer gälla för nästa LTS, men efter det vet vi förstås inte. Men det viktiga är att villkoren för varje version inte ska förändras, så gillar man inte de nya villkoren så kan man låta bli att uppgradera. Det var väl tveksamt om det ens var lagligt att ändra villkoren som de försökte göra, men bra att de ändrat sig i alla fall. De har t.o.m. återställt deras TOS på github som de tyst tog bort tidigare.

Känslan är lite att de som kom på den ursprungliga prissättningen har fått gå och ställa sig i skamvråm medan de vuxna fixar prissättningen, för till skillnad från den ursprungliga så är den nya prissättningen tydlig och genomtänkt. Men de har förstås tappat mycket förtroende på det, jag har sett många kommentarer från utvecklare om att de är nöjda med prissättningen nu men ändå kommer byta spelmotor för framtida projekt eftersom de inte längre litar på Unity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Detta är vad som kommer gälla för nästa LTS, men efter det vet vi förstås inte. Men det viktiga är att villkoren för varje version inte ska förändras, så gillar man inte de nya villkoren så kan man låta bli att uppgradera. Det var väl tveksamt om det ens var lagligt att ändra villkoren som de försökte göra, men bra att de ändrat sig i alla fall. De har t.o.m. återställt deras TOS på github som de tyst tog bort tidigare.

Känslan är lite att de som kom på den ursprungliga prissättningen har fått gå och ställa sig i skamvråm medan de vuxna fixar prissättningen, för till skillnad från den ursprungliga så är den nya prissättningen tydlig och genomtänkt. Men de har förstås tappat mycket förtroende på det, jag har sett många kommentarer från utvecklare om att de är nöjda med prissättningen nu men ändå kommer byta spelmotor för framtida projekt eftersom de inte längre litar på Unity.

Är ju knappast så att en ny prismodell inte passerar högsta ledningen. Det luktar mer som en pudel, frågan är ju hur mycket skada det redan orsakat.