Unity ser över kontroversiell prishöjning

Permalänk
Melding Plague

Unity ser över kontroversiell prishöjning

Efter kritikstorm från spelutvecklare backar spelmotorn Unity och meddelar att de ska se över planerna på att ta betalt per installation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra om de backar på ändringarna men tråkigt nog så oavsett har de ju redan skadat förtroendet folk har för de. Om de visar att de är redo att göra absurda ändringar och bara backar för det var för mycket backlash så vem vet vad de hittar på framöver, är inte en stabil platform att investera år av utveckling och massa pengar i om de är så oförutsägbara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Det var ett rykte om att högt uppsatta direktörerna som styr" Unity bolag" sålde precis sina aktier innan de gick ut med informationen om prishöjningarna.

När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)

Och nu går de ut med information om att de ser över dem kontroversiella prishöjningar.
Alltså så att aktier återkommer till priset innan raset.

Ja.... De kan verkligen göra pengar...

Permalänk
Medlem

Hehe, det krävs mer än någon copy/paste ursäkt för att rädda det där företaget.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Väldigt enkelt att bränna broar. Klart svårare att bygga upp dom igen. Skadan har redan skett, blir svårt för folk att lita på Unity igen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Att de överhuvudtaget anser sig ha möjlighet att göra en "bait and switch" är ju tillräckligt för att utvecklare borde se sig om efter en annan motor. Känns som att det är en överhängande risk att Unity skadat sitt rykte permanent.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det var ett rykte om att högt uppsatta direktörerna som styr" Unity bolag" sålde precis sina aktier innan de gick ut med informationen om prishöjningarna.

När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)

Och nu går de ut med information om att de ser över dem kontroversiella prishöjningar.
Alltså så att aktier återkommer till priset innan raset.

Ja.... De kan verkligen göra pengar...

Att offentligt sprida och/eller skapa obekräftade rykten om sådant som är helt klart olagligt att göra är närmast förtal. Kanske inte passar så bra på Sweclockers.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det var ett rykte om att högt uppsatta direktörerna som styr" Unity bolag" sålde precis sina aktier innan de gick ut med informationen om prishöjningarna.

När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)

Och nu går de ut med information om att de ser över dem kontroversiella prishöjningar.
Alltså så att aktier återkommer till priset innan raset.

Ja.... De kan verkligen göra pengar...

Med betoning på rykte. De sålde några tusen aktier, sant. MEN, under samma period förra året sålde de ca en halv miljon aktier vardera. Så nej, de har inte brutit mot något, utan det är bara pöbeln som eldat på på nätet.

Edit:
Sen har hela det här hanterats kasst och hade jag själv aktieinnehav skulle jag krävt att ledningen avgick. Ingen kommer lite på dem framöver.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det var ett rykte om att högt uppsatta direktörerna som styr" Unity bolag" sålde precis sina aktier innan de gick ut med informationen om prishöjningarna.

När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)

Och nu går de ut med information om att de ser över dem kontroversiella prishöjningar.
Alltså så att aktier återkommer till priset innan raset.

Ja.... De kan verkligen göra pengar...

Om din konspirationsteori stämmer så är det direkt olagligt och de riskerar fängelse allihop.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Att offentligt sprida och/eller skapa obekräftade rykten om sådant som är helt klart olagligt att göra är närmast förtal. Kanske inte passar så bra på Sweclockers.

Fast att de sålt är väl ingen hemlighet, sådant måste väl registreras när det gäller högt uppsatta personer. Däremot om de köpt tillbaka är en spekulation.

Att högt uppsatta personer i företag eller liknande säljer en drös med aktier dagar innan ett stort avtäckande som störtdyker aktien inte skulle vara medvetet är otroligt låg chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Om din konspirationsteori stämmer så är det direkt olagligt och de riskerar fängelse allihop.

Vet inte om det är så mycket konspiration när all handel är publik. Bara att kolla på videon en bit upp i tråden, jag har svårt att se att de inte åtminstone kommer bli utredda för detta.

Hoppas de gör sig av med den här sopan nu (Ricciatiello), det var ju han som pratade sig varm om att man skulle erbjuda spelarna att betala en dollar för att ladda om i Battlefield.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det var ett rykte om att högt uppsatta direktörerna som styr" Unity bolag" sålde precis sina aktier innan de gick ut med informationen om prishöjningarna.

När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)

Och nu går de ut med information om att de ser över dem kontroversiella prishöjningar.
Alltså så att aktier återkommer till priset innan raset.

Ja.... De kan verkligen göra pengar...

Insiderhandel är olagligt och om det finns någon substans i det du skriver kommer dom åka dit ordentligt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

har man en CEO som säger sånt här så är det inte konstigt
https://www.youtube.com/watch?v=O8Mi5a11YkQ

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Att offentligt sprida och/eller skapa obekräftade rykten om sådant som är helt klart olagligt att göra är närmast förtal. Kanske inte passar så bra på Sweclockers.

Men herregud, sjukaste jag läst i år här... Vad får dig att rida ut med din häst som en riddare för att skydda Unity? Det är liksom inte så att någon redaktionsmedlem blir uthängd för ett brott. Just det här är ju dessutom aktiehandel som är offentlig, lite svårt att hitta på något?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Att offentligt sprida och/eller skapa obekräftade rykten om sådant som är helt klart olagligt att göra är närmast förtal. Kanske inte passar så bra på Sweclockers.

Glömde du sarkasm s/ där eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det var ett rykte om att högt uppsatta direktörerna som styr" Unity bolag" sålde precis sina aktier innan de gick ut med informationen om prishöjningarna.

När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)

Och nu går de ut med information om att de ser över dem kontroversiella prishöjningar.
Alltså så att aktier återkommer till priset innan raset.

Ja.... De kan verkligen göra pengar...

De har sålt aktier i enlighet med ett schema, vilket pågått i åratal och görs för att det är så de får mycket av sin lön - i form av aktier. Det var inga större volymer än vanligt innan det här släppet.

Man måste inse vilken typ av skojare det handlar om här. Riccitiello är ett pengahungrigt svin som inte verkar fatta vad förtroende är och hur man förlorar det (se även hur han agerade på EA), men han kan säkert reglerna för insiderhandel. Hade det varit Musk eller Bankman-Fried eller nåt sånt så hade det inte varit otroligt, för de är i grunden slarviga med sånt här, men det är en annan typ.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av friArsenik:

Det var ett rykte om att högt uppsatta direktörerna som styr" Unity bolag" sålde precis sina aktier innan de gick ut med informationen om prishöjningarna.

När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)

Och nu går de ut med information om att de ser över dem kontroversiella prishöjningar.
Alltså så att aktier återkommer till priset innan raset.

Ja.... De kan verkligen göra pengar...

Jag har sett en del snack om det, men eftersom jag själv inte är tillräckligt insatt i exakt hur det fungerar och har svårt att bedöma vad som är lagligt eller inte (särskilt i andra länder) valde jag bort det, eftersom det gör det extra svårt att bedöma hur tillförlitligt det är Men det är absolut något jag håller ögonen på.

Permalänk
Medlem

Vilka tomtar alltså. Det är vidrigt att se att det har blivit vanligare och vanligare att företag ser hur långt in i anus de får stoppa sin penis på kunderna innan de protesterar.

Vad fan liksom. Det är kunderna som gör att företagen överhuvudtaget kan tjäna pengar så det borde de ha respekt för.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilka tomtar alltså. Det är vidrigt att se att det har blivit vanligare och vanligare att företag ser hur långt in i anus de får stoppa sin penis på kunderna innan de protesterar.

Vad fan liksom. Det är kunderna som gör att företagen överhuvudtaget kan tjäna pengar så det borde de ha respekt för.

Å andra sidan läcker Unity stora mängder pengar. Hur tycker du de ska åtgärda problemet för att hålla sig flytande om de.inte tar betalt för produkten på något sätt?

Enbart annons-system täcker inte på långa vägar deras kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det var ett rykte om att högt uppsatta direktörerna som styr" Unity bolag" sålde precis sina aktier innan de gick ut med informationen om prishöjningarna.

När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)

Och nu går de ut med information om att de ser över dem kontroversiella prishöjningar.
Alltså så att aktier återkommer till priset innan raset.

Ja.... De kan verkligen göra pengar...

Insde-trading med andra ord. Inte lite olagligt.

Skrivet av Quenya:

Att offentligt sprida och/eller skapa obekräftade rykten om sådant som är helt klart olagligt att göra är närmast förtal. Kanske inte passar så bra på Sweclockers.

Förtal är dock en juridisk term som har ganska hög ribba när det kommer till bevisföring. Att transaktioner har genomförts under detta debacle finns det ganska stora belägg för och chansen för inside-trading är stor i detta fallet.

Skrivet av mrSvamp:

Å andra sidan läcker Unity stora mängder pengar. Hur tycker du de ska åtgärda problemet för att hålla sig flytande om de.inte tar betalt för produkten på något sätt?

Enbart annons-system täcker inte på långa vägar deras kostnader.

På andra sätt som INTE förvandlar kunder till fiender? Vissa av deras så kallade "steg" i betalningsmodellen skulle ju mer eller mindre driva företag i KK om de skapade något som sålde som smör i solsken. Att man blöder pengar är i sig inte ett argument för att man skall lansera vilket girig modell som helst och i detta fallet verkar det vara ett karaktärsfel hos ledningen i grupp mer än något annat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det där känns inte äkta för fem öre, skadan är redan skedd. Om de ens kan föreslå en sån här grej så har skeppet seglat. Går inte att lita på vad de kommer ta vägen sen…

Jag tror de kommer försöka med ’ni har bara missförstått, inte så vi menade alls’ och sen försöka dra tillbaka hela den här saken, men det går ju inte. De är rökta för alla som sitter i startgroparna och ska välja motor nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Å andra sidan läcker Unity stora mängder pengar. Hur tycker du de ska åtgärda problemet för att hålla sig flytande om de.inte tar betalt för produkten på något sätt?

Enbart annons-system täcker inte på långa vägar deras kostnader.

Om de inte går runt får de göra som andra företag, skära ner på sina kostnader, ändra sitt fokus och eventuellt höja nuvarande avgifter och/eller göra så att de blir mer attraktiva att lägga pengar på.

Att göra som i detta fall och lägga in en urbota korkad och ej noga undersökt avgift som totalt ändrar villkor för företag som lagt ner i många fall åratal av utveckling och i vissa fall skulle få bolag att gå i konkurs är helt fel sätt att tackla problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Å andra sidan läcker Unity stora mängder pengar. Hur tycker du de ska åtgärda problemet för att hålla sig flytande om de.inte tar betalt för produkten på något sätt?

Enbart annons-system täcker inte på långa vägar deras kostnader.

Det är knappast mitt problem att lösa företags ekonomiska problem. De borde kanske tänkt sig för innan de baserade sin affärsidé på ett olönsamt koncept? Man kan liksom inte lova något först som gör att ens koncept vinner stor popularitet och sedan ändra sig.

Jag blev lika förbannad när AMD försökte med fulingen att bara 500-seriens moderkort skulle få stöd för Ryzen 5000. Och de hade ju vett nog att sedan ändra sig så vi får väl se hur det blir med unity.

Att man är villig att rasera ett förtroendekapital som tagit lång tid att bygga upp bara för att öka inkomsterna lite är jävligt korkat och gnidet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan liksom inte lova något först som gör att ens koncept vinner stor popularitet och sedan ändra sig.

Nähä, och varför inte? Jag hade en kund förra veckan som först förhandlade till sig ett pris, och sen när vi kom överens så var hans svar "Nu vill jag att du garanterar det här priset i 3-5 år". Vi bara skrattade åt honom (bakom hans rygg såklart).

Skrivet av Ozzed:

Att man är villig att rasera ett förtroendekapital som tagit lång tid att bygga upp bara för att öka inkomsterna lite är jävligt korkat och gnidet.

Kan man betala löner och hyra med det kapitalet? Förtroendekapital I all ära, men det funkar liksom inte om det saknas riktigt kapital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De har sålt aktier i enlighet med ett schema, vilket pågått i åratal och görs för att det är så de får mycket av sin lön - i form av aktier. Det var inga större volymer än vanligt innan det här släppet.

Men å andra sidan kan det ju varit så att dom skulle gått ut med den nya prismodellen tidigare men kom på att "ey vi gör det efter vi sålt av våra aktier som vi alltid säljer av vid den där tiden på året istället"? Jag menar viss insider trading görs säkert på just såna här fula sätt för att lättare komma undan med det.
Personligen har jag alltid haft svårt för det här med aktier, att tjäna pengar på pengar är bara så väldigt konstigt, o såna här grejer gör inte saken bättre direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det var ett rykte om att högt uppsatta direktörerna som styr" Unity bolag" sålde precis sina aktier innan de gick ut med informationen om prishöjningarna.

När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)

Och nu går de ut med information om att de ser över dem kontroversiella prishöjningar.
Alltså så att aktier återkommer till priset innan raset.

Ja.... De kan verkligen göra pengar...

…”rykte om”… …”jag antar”…

Det finns strikta regler om hur ”högt uppsatta direktörer” inom börsnoterade bolag får handla med aktier. Det är inget som görs i en handvändning och insiderhandel granskas strikt. Det är inte Uffes Skrot & Skräp det handlar om.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Å andra sidan läcker Unity stora mängder pengar. Hur tycker du de ska åtgärda problemet för att hålla sig flytande om de.inte tar betalt för produkten på något sätt?

Enbart annons-system täcker inte på långa vägar deras kostnader.

Revenue share som alla andra gör?

Som folk säger så är ju skadan redan skedd här, det kommer bli otroligt svårt för dem att få tillbaka förtroendet och många ser sig garanterat om efter alternativ just nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det var ett rykte om att högt uppsatta direktörerna som styr" Unity bolag" sålde precis sina aktier innan de gick ut med informationen om prishöjningarna.

När aktier sjönk köpte de på sig aktier tillbaka (antar jag)

Och nu går de ut med information om att de ser över dem kontroversiella prishöjningar.
Alltså så att aktier återkommer till priset innan raset.

Ja.... De kan verkligen göra pengar...

Det är inget rykte att tex CEO sålde. Man får sätta saker i kontext dock, han sålde 2000 aktier för ca 39 USD styck. Hur många aktier han har kvar? Mer än 3 miljoner aktier. Så jag har inget gott att säga om honom så men det här är knappt en blipp i sammanhanget och tar bort fokus ifrån kärnfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sui2k:

Det är inget rykte att tex CEO sålde. Man får sätta saker i kontext dock, han sålde 2000 aktier för ca 39 USD styck. Hur många aktier han har kvar? Mer än 3 miljoner aktier. Så jag har inget gott att säga om honom så men det här är knappt en blipp i sammanhanget och tar bort fokus ifrån kärnfrågan.

Var ju inte bara han som sålde aktier. Den största säljaren av aktier var ju Tomer Bar-Zeev och Roelof Botha som båda skall tydligen sålt enormt mycket mer aktier än någon annan. Det har även skett lite skumheter vid transaktionen när Iron Source (Bar-Zeevs företag) blev uppköpt av Unity trots att Unity gav ett mindre bud än sina konkurrenter. Även då skall det skett skumma transaktioner av aktier.

https://www.youtube.com/watch?v=ZOCTSp_U-KI

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |